Gävleborg

Välkommen till Parkinson Gästrikland!

Vår lokala förening arbetar för att du som har Parkinsons sjukdom, och du som är anhörig, ska få stöd och känna gemenskap med andra i samma situation. Vi verkar för att öka kunskaperna om sjukdomen. Av oss får du information och råd bland annat genom våra medlemsmöten. Vårt mål är att visa att vi kan göra mycket själva, för att leva ett aktivt och bra liv, trots Parkinson.

Kontaktperson: Britta Djurberg,

E-post: djurbergb@gmail.com

Världsparkinsondagen 11 april

Vi uppmärksammar den dagen speciellt med ”Hopp för Parkinson”. Det är ett symboliskt gemensamt hopp som ska göras samtidigt i hela Sverige kl. 11.04 eller kl. 16.11! Vårt hopp blir kl.11.04.

Bowling

Den andra tisdagen i varje månad kl 16.00, spelar vi bowling i Gävle bowlinghall. Vid frågor, ring Staffan Råberg, telefon 073-0287989.

Personer som spelar boule inomhus

Spela boule

Vi spelar boule den sista torsdagen varje månad. Plats: Gävle boulecenter kl.16.00. Fika till självkostnadspris 40 kr per person. Vid anmälan eller frågor ring Leif Larsson mobil:076-7152912

Tre personer spelar bordtennis

Spela pingis!

Spela bordtennis i Tullbomsgården på tisdagar klockan 10.00-12.00 och torsdagar klockan 13.30-15.30. På fredagar kl 16.00 på Staffansskolan. Ring och anmäl dig till Janet Liljedahl 070-4736311.

Parkinsondans

Parkinsondans, rörelse till musik, under ledning av danspedagog Camilla Lucchesi. Fredagar klockan 15.00-16.00. Plats: Gävle fängelselokal vid Hamiltongatan. Kontaktperson: Sissi Hedberg, mobil 070-8593171.

Man med boxningshandske

Boxning

Boxning måndag, onsdag och fredag kl.10.00-11.30 i Gävle Taekwondo vid Södermalmstorg anmälan till Sissi Hedberg mobil 070-8593171

Kommande aktiviteter

Finns inget att visa för tillfället.

• Världsparkinsondagen 11 april 2024

Den 11 april firas Världsparkinsondagen till minne av läkaren James Parkinson, som var den förste att beskriva det neurologiska tillstånd som senare fick namnet Parkinsons sjukdom. Runt om i landet uppmärksammas dagen på olika sätt.

Publiceringsdatum: 11 april 2024

• Parkinsonförbundet i Läkemedelsverkets patient- och konsumentråd

Parkinsonförbundets ordförande Eva-Lena Jansson och generalsekreterare Jenny Lundström har efter ansökan beslutats att väljas in i Läkemedelsverkets patient-och konsumentråd.

Publiceringsdatum: 27 februari 2024

• Gula tulpaner med blå bakgrund

Parkinsonförbundet lämnar remissyttrande om läkarintygets betydelse

Parkinsonförbundet lämnar remissyttrande på Betänkandet av Utredningen om läkarintygets betydelse i sjukpenningärenden (SOU 2023:48) − Rätt förutsättningar för sjukskrivning.

Publiceringsdatum: 21 februari 2024

• Parkinsonförbundet lämnar remissvar på betänkande om arbetsskadeförsäkringen

Parkinsonförbundet har lämnat remissyttrande på Arbetsskadeutredningens betänkande om förändringar i arbetsskadeförsäkringen. (SOU 2023:53, En ändamålsenlig arbetsskadeförsäkring för bättre ekonomisk trygghet, kunskap och rättssäkerhet).

Publiceringsdatum: 18 januari 2024

• Öppen föreläsning – från diagnos till avancerad behandling

För att öka kunskapen om såväl Parkinson som avancerad behandling så har förbundets ledning, i samarbete med länsföreningarna, påbörjat en föreläsningsserie som startade i Örebro den 7 november.

Publiceringsdatum: 21 november 2023

• Ultraljudsbehandling

Fokuserat ultraljud med ledning av magnetresonanstomografi (MRgFUS) är en engångsbehandling som orsakar vävnadsdöd med hjälp av värme. Metoden används mot tremor som alternativ till DBS i exempelvis Danmark och Finland, men inte i Sverige. Svenska riktlinjer saknas och därför belyses nu frågan i en rapport från Region Skåne.

Publiceringsdatum: 20 november 2023

Ordförande: Britta Djurberg

E-post: djurbergb@gmail.com

Vice ordförande: Per Olsson

E-post: peronzon@gmail.com

Telefon: 073-7197380

Sekreterare: Sissi Hedberg

E-post: hedbergsissi@gmail.com

Telefon: 070–8593171

Kassör: Lars Palm

E-post: lapalm99@gmail.com

Ledamot: Per Skoog

E-post: e.p.skoog@gmail.com

Ledamot: Kerstin Norling Holmberg

E-post: kerstin.holmberg1955@outlook.com

Parkinsonlinjen

Du som har Parkinson eller är närstående kan prata med andra i samma situation. Den som svarar har tystnadsplikt.

Ring 08-666 20 77

Måndag och onsdag kl. 19-21
Tisdag och torsdag kl. 10-12

Bli medlem

Hos förbundet och våra föreningar får du råd och tips samt utbildning om sjukdomen, om mediciner och behandlingsprinciper som är viktiga för dig i ditt fortsatta samarbete med vården.

Bli medlem

Flera människors händer lagda på varandra

Stöd oss

Du kan stödja vår verksamhet på olika sätt. Du kan ge en gåva och du kan bli medlem i förbundet.

Ge en gåva