Gula tulpaner med blå bakgrund
Skåne

Välkommen till Parkinson Skåne!

Parkinson Skåne är en patientorganisation för personer med Parkinsons sjukdom, deras anhöriga och andra intresserade. Vi är en av 24 länsföreningar inom Parkinsonförbundet med nästan 1.200 medlemmar, den näst största länsföreningen i Sverige.

Vi är aktiva

Länsföreningen är en aktiv förening med olika aktiviteter för våra medlemmar i de nio lokalföreningarna. I vårt Kalendarium finns samtliga aktiviteter samlade. Som medlem i Parkinson Skåne är Du välkommen att besöka valfri aktivitet!

Till vår hemsida

Till vårt Kalendarium

Du hittar vår medlemstidning här

Kontakta oss!

Monica Vikingsson, ordförande
e-post: monica@parkinsonskane.se

Hasse Anderberg, vice ordförande
e-post: hasse@parkinsonskane.se

Adress: Parkinson Skåne, Annegården, Skansvägen 5, 226 49 Lund

• Gula tulpaner med blå bakgrund

Parkinsonförbundet lämnar remissyttrande om läkarintygets betydelse

Parkinsonförbundet lämnar remissyttrande på Betänkandet av Utredningen om läkarintygets betydelse i sjukpenningärenden (SOU 2023:48) − Rätt förutsättningar för sjukskrivning.

Publiceringsdatum: 21 februari 2024

• Parkinsonförbundet i Läkemedelsverkets patient- och konsumentråd

Parkinsonförbundets ordförande Eva-Lena Jansson och generalsekreterare Jenny Lundström har efter ansökan beslutats att väljas in i Läkemedelsverkets patient-och konsumentråd.

Publiceringsdatum: 15 februari 2024

• Parkinsonförbundet lämnar remissvar på betänkande om arbetsskadeförsäkringen

Parkinsonförbundet har lämnat remissyttrande på Arbetsskadeutredningens betänkande om förändringar i arbetsskadeförsäkringen. (SOU 2023:53, En ändamålsenlig arbetsskadeförsäkring för bättre ekonomisk trygghet, kunskap och rättssäkerhet).

Publiceringsdatum: 18 januari 2024

• Öppen föreläsning – från diagnos till avancerad behandling

För att öka kunskapen om såväl Parkinson som avancerad behandling så har förbundets ledning, i samarbete med länsföreningarna, påbörjat en föreläsningsserie som startade i Örebro den 7 november.

Publiceringsdatum: 21 november 2023

• Ultraljudsbehandling

Fokuserat ultraljud med ledning av magnetresonanstomografi (MRgFUS) är en engångsbehandling som orsakar vävnadsdöd med hjälp av värme. Metoden används mot tremor som alternativ till DBS i exempelvis Danmark och Finland, men inte i Sverige. Svenska riktlinjer saknas och därför belyses nu frågan i en rapport från Region Skåne.

Publiceringsdatum: 20 november 2023

• Parkinsonförbundet lämnar remissyttrande om läkemedelslagstiftning

Parkinsonförbundet lämnar remissyttrande på EU:s läkemedelslagstiftning, det så kallade läkemedelspaketet.

Publiceringsdatum: 20 oktober 2023

Parkinsonlinjen

Du som har Parkinson eller är närstående kan prata med andra i samma situation. Den som svarar har tystnadsplikt.

Ring 08-666 20 77

Måndag och onsdag kl. 19-21
Tisdag och torsdag kl. 10-12

Gula tulpaner med blå bakgrund

Bli medlem

Hos förbundet och våra föreningar får du råd och tips samt utbildning om sjukdomen, om mediciner och behandlingsprinciper som är viktiga för dig i ditt fortsatta samarbete med vården.

Bli medlem

Flera människors händer lagda på varandra

Stöd oss

Du kan stödja vår verksamhet på olika sätt. Du kan ge en gåva och du kan bli medlem i förbundet.

Ge en gåva