En rabatt med lila tulpaner
Gävleborg

Välkommen till Parkinson Gävleborg!

Parkinson Gävleborg är en av 24 länsföreningar inom Parkinsonförbundet och vi har idag ca 340 medlemmar. Vi arbetar med en decentraliserad organisation med fyra föreningar och en lokal grupp på olika platser inom Gävleborgs län. På så sätt når vi enklare ut till våra medlemmar

Vi arbetar för att du som har Parkinsons sjukdom och du som är anhörig ska få stöd och känna gemenskap. Vi verkar för att öka kunskaperna om sjukdomen. Vi tillvara tar våra medlemmars intressen genom kontakter med HSO, landsting, kommunpolitiker och andra beslutsfattare samt bevakar remisser i vårdfrågor. Vi håller oss informerade om nyheter inom forskningen som vi delger våra medlemmar. Genom oss får du möjlighet att träffa andra människor i samma sits som du själv.

Kontaktperson: Lars-Erik Häggblom,
ordförande

E-post: haggblom.larserik@gmail.com

Vi anordnar olika aktiviteter för att förbättra och/eller bibehålla hälsa och rörlighet samt för att främja gemenskap med övriga medlemmar genom t ex bassängträning, parkinsongympa, gymträning, sittgympa, boulespel, bowling och utflykter.

Kommande aktiviteter

• Gävleborg

Dans för Parkinson Gävle

3 februari 2023, kl 15:00-16:00
    Forumlokalen, Norra Köpmangatan 11, Gävle

Dans för Parkinson, fredagar klockan 15-16. Start: fredag 3 februari. Kostnadsfritt. Anmälan till: www.se.se/gavleborg eller till tel. 020 120 28 08

• Möte med äldre- och socialförsäkringsministern

Parkinsonförbundets ledning har haft ett konstruktivt möte med äldre- och socialförsäkringsminister Anna Tenje.

Publiceringsdatum: 19 januari 2023

• Teuta, Jenny och Eva-Lena framför en bild på Bengan Johansson.

Handbollslegendaren Bengt "Bengan" Johansson hedrades i Halmstad

Parkinsonförbundet var inbjudet och deltog på plats vid VM-repet i handboll när Sverige mötte Serbien i en landskamp den 9 januari i Halmstad. Landkampsmatchen var en hyllningsmatch som spelades i Halmstads arena till handbollslegendaren Bengt ”Bengan” Johanssons ära.

Publiceringsdatum: 11 januari 2023

• Ur Parkinsonjournalen

Statligt vårdansvar utreds

– Alla ska ha samma tillgång till god vård oavsett var i landet man bor. Det säger Acko Ankarberg Johansson (KD), Sveriges nya sjukvårdsminister, i en intervju med Parkinsonjournalen.

Publiceringsdatum: 19 december 2022

• En medicinburk med uthällda tabletter
    Ur Parkinsonjournalen

Läkemedelsförsäkringen omfattar inte alla läkemedel

Var noga när du hämtar ut din parkinsonmedicin på apoteket. Om du har otur kan du erbjudas en ersättningsmedicin som inte omfattas av läkemedelsförsäkringen. Det var vad som hände Marianne Zedigh.

Publiceringsdatum: 19 december 2022

• Socialstyrelsen uppdaterar riktlinjerna

Forskningen om multipel skleros och Parkinsons sjukdom går framåt, och nu uppdaterar Socialstyrelsen de nationella riktlinjerna.

Publiceringsdatum: 06 december 2022

Parkinsonlinjen

Du som har Parkinson eller är närstående kan prata med andra i samma situation. Den som svarar har tystnadsplikt.

Ring 08-666 20 77

Måndag och onsdag kl. 19-21
Tisdag och torsdag kl. 10-12

Gula tulpaner med blå bakgrund

Bli medlem

Hos förbundet och våra föreningar får du råd och tips samt utbildning om sjukdomen, om mediciner och behandlingsprinciper som är viktiga för dig i ditt fortsatta samarbete med vården.

Bli medlem

Flera människors händer lagda på varandra

Stöd oss

Du kan stödja vår verksamhet på olika sätt. Du kan ge en gåva och du kan bli medlem i förbundet.

Ge en gåva