En rabatt med lila tulpaner
Gävleborg

Välkommen till Parkinson Gävleborg!

Parkinson Gävleborg är en av 24 länsföreningar inom Parkinsonförbundet och vi har idag ca 340 medlemmar. Vi arbetar med en decentraliserad organisation med fyra föreningar och en lokal grupp på olika platser inom Gävleborgs län. På så sätt når vi enklare ut till våra medlemmar

Vi arbetar för att du som har Parkinsons sjukdom och du som är anhörig ska få stöd och känna gemenskap. Vi verkar för att öka kunskaperna om sjukdomen. Vi tillvara tar våra medlemmars intressen genom kontakter med HSO, landsting, kommunpolitiker och andra beslutsfattare samt bevakar remisser i vårdfrågor. Vi håller oss informerade om nyheter inom forskningen som vi delger våra medlemmar. Genom oss får du möjlighet att träffa andra människor i samma sits som du själv.

Kontaktperson: Lars-Erik Häggblom, ordförande

E-post: haggblom.larserik@gmail.com

Vi anordnar olika aktiviteter för att förbättra och/eller bibehålla hälsa och rörlighet samt för att främja gemenskap med övriga medlemmar genom t ex bassängträning, parkinsongympa, gymträning, sittgympa, boulespel, bowling och utflykter.

• Sören Ravnskov jonglerar
    Ur Parkinsonjournalen

Många bollar i luften

Vid ett samtal med en neurolog om lämpliga övningar för att motverka parkinsonsymtom föreslog Søren Ravnskov jonglering. – Omöjligt, sa neurologen. – Omöjligt är bara ett ord som vi hittat på, sade Søren. Och började jonglera.

Publiceringsdatum: 16 juni 2022

• Jenny Lundström
    Riksförbundet

Förbundet svarar

Parkinsonförbundet inkommer med remissyttrande om ökade möjligheter till användning av välfärdsteknik inom äldreomsorgen (Ds 2022:4)

Publiceringsdatum: 03 juni 2022

• En person som tränar boxning framför tv:n

Digital boxningsträning

Narva Boxningsklubb erbjuder tränarledd träning via Zoom.

Publiceringsdatum: 16 maj 2022

Seminarium på Världsparkinsondagen 2022

Parkinson Skåne bjöd på ett intressant och välbesökt seminarium i samband med Världsparkinsondagen.

Publiceringsdatum: 16 maj 2022

Partiledarsamtal

Under mars och april har Funktionsrätt Sverige arrangerat en serie samtal med partiledare och andra företrädare för våra riksdagspartier.

Publiceringsdatum: 12 maj 2022

• Eva-Lena Jansson

Den ojämlika sjukvården drabbar personer med Parkinsons sjukdom

I dagens Sverige får personer med Parkinsons sjukdom inte tillgång till den vård och behandling som de har rätt till.

Publiceringsdatum: 06 maj 2022

Kommande aktiviteter

Finns inget att visa för tillfället.

Parkinsonlinjen

Du som har Parkinson eller är närstående kan prata med andra i samma situation. Den som svarar har tystnadsplikt.

Ring 08-666 20 77

Måndag och onsdag kl. 19-21
Tisdag och torsdag kl. 10-12

Gula tulpaner med blå bakgrund

Bli medlem

Hos förbundet och våra föreningar får du råd och tips samt utbildning om sjukdomen, om mediciner och behandlingsprinciper som är viktiga för dig i ditt fortsatta samarbete med vården.

Bli medlem

Flera människors händer lagda på varandra

Stöd oss

Du kan stödja vår verksamhet på olika sätt. Du kan ge en gåva och du kan bli medlem i förbundet.

Ge en gåva