En rabatt med röda tulpaner
Sörmland

Välkommen till Parkinson Södra Sörmland!

Parkinson Södra Sörmland är en lokalförening inom länsföreningen Parkinson Sörmland. Vi har cirka 100 medlemmar i Nyköping, Oxelösund och Trosa med omgivningar. Föreningen möjliggör för personer med Parkinson och deras anhöriga att träffas och utbyta erfarenheter. Vi vill visa att man kan leva ett aktivt liv trots Parkinsons sjukdom.

Vår verksamhet omfattar

Kunskapsöverföring

Vi vill öka kunskapen om Parkinsons sjukdom för personer med Parkinson och deras anhöriga samt för personer som genom sitt arbete kommer i kontakt med dessa två grupper. Detta gör vi bland annat genom att ordna medlemsträffar med olika typer av experter, samtalsgrupper och studiecirklar.

Social samvaro och fysisk aktivitet

Vi arrangerar aktiviteter som har som mål att förbättra livskvaliteten för personer med Parkinson och deras anhöriga. Några exempel är julfester, medlemsträffar, utflykter och anhöriggrupper. Vi försöker även påverka medlemmarna att delta i Parkinson-boxning, rörelseträning på stol och andra former av motion.

Kontaktperson: Haide Backman,

E-post:
sodrasormland@parkinsonforbundet.se

Julfest

Parkinson Södra Sörmland hade julfest den 15 december i lokalen på Funktionsrätt Nyköping. Ordförande Haide Backman hälsade oss välkomna.

Flera människors händer lagda på varandra

Anhöriggruppen i Nyköping

Parkinson Södra Sörmland har en anhöriggrupp som samlas ca en gång i månaden på Funktionsrätt Nyköping, Repslagaregatan 43A i Nyköping. Vi välkomnar även nya personer att delta på träffarna.

Medlemsträff i Nyköping

Parkinson Södra Sörmland arrangerade en Medlemsträff den 11 oktober 2023 i lokalerna på Funktionsrätt Nyköping. Vi fick träffa kurator Cecilia Nilsson och arbetsterapeut Irma Suljic.

30-årsjubileum

Parkinson Södra Sörmland firade sitt 30-årsjubileum den 25 augusti 2023 på Restaurang Nya Källan i Oxelösund.

Kommande aktiviteter

Finns inget att visa för tillfället.

Bli medlem

Hos förbundet och våra föreningar får du råd och tips samt utbildning om sjukdomen, om mediciner och behandlingsprinciper som är viktiga för dig i ditt fortsatta samarbete med vården.

Bli medlem

Flera människors händer lagda på varandra

Stöd oss

Du kan stödja vår verksamhet på olika sätt. Du kan ge en gåva och du kan bli medlem i förbundet.

Ge en gåva