Gula tulpaner med blå bakgrund
Västra Sverige

Välkommen till Parkinson Västra Sverige!

I vår förening får du träffa personer som befinner sig i samma situation som du. Du får information och råd om sjukdomen och behandlingsprinciper. Vårt mål är att visa att vi kan, och att vi gör mycket själva för att leva ett aktivt liv trots Parkinson.

Adress: Storgatan 53, Göteborg (ingång från gården)

Kontaktperson: Svante Omnéus

Telefon: 0728-88 15 83 (även sms)

E-post: gbg@parkinsonforbundet.se

• Sören Ravnskov jonglerar
    Ur Parkinsonjournalen

Många bollar i luften

Vid ett samtal med en neurolog om lämpliga övningar för att motverka parkinsonsymtom föreslog Søren Ravnskov jonglering. – Omöjligt, sa neurologen. – Omöjligt är bara ett ord som vi hittat på, sade Søren. Och började jonglera.

Publiceringsdatum: 16 juni 2022

• Jenny Lundström
    Riksförbundet

Förbundet svarar

Parkinsonförbundet inkommer med remissyttrande om ökade möjligheter till användning av välfärdsteknik inom äldreomsorgen (Ds 2022:4)

Publiceringsdatum: 03 juni 2022

• En person som tränar boxning framför tv:n

Digital boxningsträning

Narva Boxningsklubb erbjuder tränarledd träning via Zoom.

Publiceringsdatum: 16 maj 2022

Seminarium på Världsparkinsondagen 2022

Parkinson Skåne bjöd på ett intressant och välbesökt seminarium i samband med Världsparkinsondagen.

Publiceringsdatum: 16 maj 2022

Partiledarsamtal

Under mars och april har Funktionsrätt Sverige arrangerat en serie samtal med partiledare och andra företrädare för våra riksdagspartier.

Publiceringsdatum: 12 maj 2022

• Eva-Lena Jansson

Den ojämlika sjukvården drabbar personer med Parkinsons sjukdom

I dagens Sverige får personer med Parkinsons sjukdom inte tillgång till den vård och behandling som de har rätt till.

Publiceringsdatum: 06 maj 2022

Kommande aktiviteter

Finns inget att visa för tillfället.

Om vår förening

Parkinsonföreningen Västra Sverige är den första  föreningen i landet för parkinsonsjuka och deras anhöriga.  Den startade 1985 och året efter bildades Parkinsonförbundet, även detta i Göteborg. Professor Göran Steg, Göteborg,  (1927–2010) är föreningens grundare. Det var också han som tecknade Parkinsonförbundets logotyp.

Det hela började i mycket liten skala, då kansliet fick rum i en skokartong hemma hos någon, till en riktigt stor föreningen, som idag är en av av de största i Sverige.

Glädjen var stor då föreningen fick råd att ordna en alldeles egen liten lokal. Vi växte ur den lilla lokalen och flyttade in på Storgatan 53, på markplanet.

Genom att ha en egen lokal har vi möjlighet att erbjuda många olika aktiviteter från tidigt på dagen till sena kvällen. Dessutom har vi förmånen att ligga mycket centralt med både bussar, spårvagnar och flexlinjen alldeles in på knuten.

Medlemmar

Medlemsantalet för Västra Sverige ligger runt 600 medlemmar, men då det finns cirka 3000-4000 personer med Parkinsons sjukdom i regionen arbetar vi intensivt för att synas och höras och för att få flera medlemmar. Ju fler vi är desto större genomslagskraft får vi hos politiker och regionen.

Parkinsonlinjen

Du som har Parkinson eller är närstående kan prata med andra i samma situation. Den som svarar har tystnadsplikt.

Ring 08-666 20 77

Måndag och onsdag kl. 19-21
Tisdag och torsdag kl. 10-12

Gula tulpaner med blå bakgrund

Bli medlem

Hos förbundet och våra föreningar får du råd och tips samt utbildning om sjukdomen, om mediciner och behandlingsprinciper som är viktiga för dig i ditt fortsatta samarbete med vården.

Bli medlem

Flera människors händer lagda på varandra

Stöd oss

Du kan stödja vår verksamhet på olika sätt. Du kan ge en gåva och du kan bli medlem i förbundet.

Ge en gåva