Teuta, Jenny och Eva-Lena framför en bild på Bengan Johansson.

Handbollslegendaren Bengt "Bengan" Johansson hedrades i Halmstad

Publiceringsdatum: 11 januari 2023

Parkinsonförbundet var inbjudet och deltog på plats vid VM-repet i handboll när Sverige mötte Serbien i en landskamp den 9 januari i Halmstad. Landkampsmatchen var en hyllningsmatch som spelades i Halmstads arena till handbollslegendaren Bengt ”Bengan” Johanssons ära.

Bengt "Bengan" Johansson har genom åren berört och betytt mycket för svensk handboll och är välkänd såväl nationellt som internationellt. Från 1988 till 2004 var han förbundskapten för herrlandslaget i handboll och ledde Sverige till två VM-guld, fyra EM-guld och tre OS-silver. Bengt ”Bengan” Johansson hade Parkinsons sjukdom och avled i våras.

I foajén till Halmstads arena visades en fotoutställning om Bengt ”Bengan” Johansson. Där fanns även Parkinsonförbundet på plats med information om förbundets verksamhet. De svenska handbollslandslagsspelarna spelade i tröjor med Bengans namn på ryggen och på jumbotronen visades en hyllningsfilm. Under matchen pågick en insamling till Parkinsonförbundet.

Parkinsonförbundets informationsbord på Halmstad Arena

P4 Halland intervjuar Eva-Lena Jansson

Intervju med Eva-Lena Jansson

Svenska handbollslandslaget intervjuar här nedan vår förbundsordförande Eva-Lena Jansson. Du kan även ta del av intervjun i svenska handbollslandslagets app.

Ordförande i Parkinsonförbundet

Eva-Lena Jansson, 59 år, sambo två barn och tre barnbarn. Har jobbat som brevbärare fram till 2006, riksdagsledamot 2006-2018 samt 2021-2022. Ordförande i Parkinsonförbundet sedan maj 2021 och ledamot i Parkinsonfondens styrelse. Parkinsonförbundet har nära 9 000 medlemmar, varav 1 200 tillhör gruppen yrkesverksamma/yngre Parkinson. I förbundet finns medlemmar med Parkinson, deras anhöriga och stödmedlemmar. Vi finns i hela landet genom våra 24 länsföreningar och vi har även ett 40-tal lokala föreningar. Vi är en ideell organisation som informerar, upplyser och stödjer forskning. Vi uppmuntrar och hjälper dem som drabbats av Parkinson, och vi arbetar för att förbättra förhållandena för personer med Parkinson och Parkinson-liknande sjukdomar och deras anhöriga.

Mina starkaste handbollsminnen: Sveriges VM-guld när Bengan boys besegrade Sovjetunionen och när Per Carlén lämnade kvar sina skor på planen efter förlust i OS-finalen 1996, samt såklart EM-guldet i år när Sverige vann mot Spanien med straffmål i slutet av matchen.

Har du någon egen erfarenhet från handboll?

Jag spelade i ett Korp-lag i Karlskoga under slutet av 70-talet, och satt även i styrelsen för ÖSK Handboll under två år.

Jag fick min parkinsondiagnos 2017, då hade jag haft lite olika symptom sedan 2015. Diagnosen kom inte som någon överraskning eftersom jag hade flera symptom som stämde in på sjukdomen. Jag gick med i Parkinsonförbundet direkt när jag fick diagnosen, kände att jag behövde träffa andra med samma sjukdom. Genom vår lokala förening fick jag tips om olika aktiviteter och började träna boxning för personer med Parkinson 2018. Efter att ha läst om att pingis var bra träning för personer med Parkinson så började jag också spela pingis 2020. Idag är det mest pingis men jag hoppas kunna komma igång med boxningsträningen i början av nästa år igen.

Fysisk aktivitet är bra för alla, och för oss med Parkinsons så gäller det att försöka behålla så många färdigheter som möjligt. Träna ska man göra för att man tycker det är roligt, och då är det bra om det finns möjlighet att kunna välja mellan olika sporter och aktiviteter. Runt om i Sverige så håller våra regionala Parkinsonföreningar i vattengympa, samarbetar med boxningsklubbar och bordtennisföreningar. Det finns också gympa- och yogagrupper på flera ställen i landet. Det är väldigt bra.

Om Parkinsons sjukdom

Det pågår en hel del forskning om Parkinson, såväl här i Sverige som runt om i världen. Man har fortfarande inte hittat något botemedel eller någon bromsmedicin, men det pågår flera kliniska studier, till exempel forskningsprojekt om stamceller.

I Sverige finns det ca 22 000 personer i som har Parkinsons sjukdom. Varje år insjuknar ca 2 000 personer. Det är en neurologisk sjukdom som innebär att de nervceller som tillverkar dopamin långsamt förvinner, vilket leder till dopaminbrist i hjärnan. Sjukdomen utvecklas oftast långsamt och det är inte förrän en relativt stor del av nervcellerna har skadats som rörelsesymtom såsom långsam gång, stelhet, skakningar med mera uppkommer. Det finns medicin som minskar symtomen och förbättrar livskvaliteten för personer med Parkinson.

Parkinsonförbundets ordförande tippar matchen i Halmstad: Sverige-Serbien: 25-23.