Norra Älvsborg-Bohuslän

Höstresa till Öland

29 augusti 2024, kl 07:00 - 31 augusti 2024, kl 17:00

Höstens resa går till Öland med omnejd 29-31 augusti. Vi besöker bland annat konstnärsbyn Vickleby, Naturum i Ottenby och Solliden. På hemvägen får vi en guidning på bil- och leksaksmuseet i Rydaholm.

Avresetider

Torsdag 29 augusti: Vargön klockan 7.00, Vänersborg Järnvägsstation klockan 7.15, Uddevalla Museum klockan 7.45 och Trollhättan resecentrum klockan 8.15. Avresa mot Kalmar och vi stannar för förmiddagskaffe i Mullsjö och lunch klockan 13.00 i Kosta, där det också finns tid för besök i Kosta Outlet för glas, kläder mm. Ankomst Scandic Kalmar Väst ca 17.00 och middag klockan 18.30.

Program

Fredag 30 augusti: Frukost. Avresa från hotellet klockan 9.00 där vår lokalguide möter upp. Vår busstur startar med en rundtur i staden Kalmar. Därefter korsar vi Ölandsbron och åker söderut mot konstnärsbyn Vickleby. Vi färdas på landsborgskanten mellan Alvaret och sundet genom södra Ölands odlingslandskap.

I Ottenby stannar vi till för ett besök i Naturum eller bara njuta av den säregna naturen och beskåda fyren Långe Jan. Lunch på Eksgården i Gårdby en traditionell Ölandsgård. Klockan 14.45-16.00 besöker vi kungafamiljens smultronställe Solliden, där vår guide berättar mer. Hemresan går längs västra sidan och avslutas i Kalmar ca 17.00. Middag klockan 18.30.

Lördag 31 augusti: Frukost. Utcheckning och avresa klockan 9.00 från hotellet. Besök på Smålands bil-leksakmusik museum i Rydaholm klockan 11.00-12.30 med guide. Lunch klockan 13.00-14.00 i Rasta Värnamo. Ankomst Trollhättan ca 17.00.

Pris

Priset vid 30 resenärer är 1.200 kr/person. (3.940 ordinarie pris). Enkelrumstillägg 1.310 kr.  Alla parkinsonsjuka ska ha var sin medhjälpare med sig.

Ingår i priset: bussresa med vår suveräna busschaufför Ingemar Enström, del i dubbelrum, två frukostar, tre luncher, två middagar, fika, guider samt entréer till besöksmålen enligt program.

Intresseanmälan helst senast 31 maj och bokning senast den 22 juli till

e-post: parkinson.nu@hotmail.se eller till Eva 0702 16 14 52, Conny 0709 66 56 91

Betalning

Betalning sker till vårt bankgiro 871-8793 senast 1 augusti.