Gula tulpaner med blå bakgrund

Kan man lära sig något av att vara sjuk?

Parkinson Norra Sörmland bjuder in till lättsam underhållning tisdagen den 14 maj 2024, kl. 15.00 i IOGT-NTO lokalen, Lilla gatan 7A, Torshälla

Strandfilosofen Gunnar Åsberg kåserar

Parkinsons sjukdom är till sin natur både degenerativ och kronisk, vilket innebär att den som drabbats av sjukdomen kommer att skapa långvariga relationer till människor som jobbar i vården. Kommunikationen mellan vårdgivare och vårdtagare fokuserar oftast på frågor som handlar om patientens mående, medicineringen och olika slags hjälpmedel - inte så roliga ämnen att ständigt återkomma till. Men livet är inte slut bara för att man har fått Parkinsons sjukdom. Med väl avvägd medicinering kan man få ett drägligt liv. Ja, kanske mer än så, för många som har Parkinson lever faktiskt inte bara ett drägligt liv, utan ett liv som är både gott och lyckligt.

Kanske är det till och med så att man kan lära sig något av att vara sjuk. Gunnar Åsberg kåserar över kopplingen mellan sjukdom och lärande och tar oss med på en existentiell resa genom livet med utgångspunkt i dagen då han fick en cancerdiagnos. Gunnar, som också har Parkinsons sjukdom, berättar om hur man kan vända motgång till framgång och han utlovar plats för både skratt och allvar.

Föredraget tar en knapp timme i anspråk och består av tre akter:

(1) Patienten i väntrum

(2) Livsfilosofi

(3) I en sal på lasarettet

Vi firar

Vi firar säsongsavslutningen med att bjuda medlemmarna i Parkinson-föreningen på en smaskig räkmacka och kaffe alternativt te. Anhörig som inte är medlem i Parkinson-föreningen betalar 100 kr för förtäringen.

Ingen entréavgift tas ut.

Anmäl dig till föreläsningen genom att ringa Birgitta Hellfors på

tel. 070 – 626 16 56 eller maila till norrasormland@parkinsonforbundet.se

Om du mejlar var noga med att ange namnen på de personer som anmälan avser. Sista dag att anmäla sig är söndagen den 12 maj 2024.

Välkomna!

Styrelsen för Parkinson Norra Sörmland