Välkommen till Parkinson Stockholm!

Adress: Nybrokajen 7, 3 tr, 111 48 STOCKHOLM

epost: kansliet.parkinsonstockholm@telia.com

Kansliet är bemannat: Tisdagar, onsdag och torsdag. Telefontid ti-to kl10-13.

Kontakt för hemsidan:  Karolina Hammerbo

webmaster.sto@parkinsonforbundet.se

» Om Parkinson Stockholm

» Vad händer? Titta i Kalendern!

» Läs om våra Grupper och Aktiviteter

» Läs om Bläckfiskar och Lokalföreningar

Kom och bowla i Sundbyberg!

Parkinsonföreningen Solna–Sundbyberg inbjuder medlemmar till bowling den 21 november 2018 kl. 15–17 i Sundbybergs bowlinghall. Det krävs inga förkunskaper, instruktioner kommer att ges på plats.
Adress: Stationsgatan 1, Sundbyberg.
Hiss finns. Föreningen bjuder på bowlingen. Kom gärna ca 15 minuter tidigare för att prova ut skor och välja klot.
Kaffe med bröd, öl, varm korv m.m. finns att köpa i bowlinghallen.

Kommunikationer:
Tunnelbana till Sundbybergs Centrum, uppgång: Sturegatan, Tulegatan.
Tvärbana eller buss till Sundbybergs Torg, gång under järnvägen till Stationsgatan.
Pendeltåg till Sundbyberg, uppgång: Landsvägen, gå till torget och gång under järnvägen.
Hjärtligt välkomna!

Intresseanmälan till Sylve Östervall:  sylve.ostervall@gmail.com eller telefon 070-559 90 22.
Sista dag för anmälan: måndagen den 19 november 2018.

Snart dags för JULMINGEL, den 6 december klockan 1400 - 18.00 tar ni lämpligen en paus i julstöket eller shoppingrundan.

Så sikta in er på Rigagatan 3.

Eller kom in ändå och pausa tillsammans med goda vänner, vi bjuder på en landgång med dryck, kaffe och tillsammans skapar vi en trevlig julstämning med förhoppningsvis även lite musik.

Vi måste ha föranmälan, detta för att kunna beräkna åtgången, senast 30 november till vårt kansli på 08 – 678 01 22 eller kansliet.parkinsonstockholm@telia.com

Kom och prova Grounding! Enkla rörelser till afrikanska rytmer.

Vi börjar torsdag den 6 september.
Gratis första gången, därefter 80 kr per gång. Läs mera här.

Boulen fortsätter

Begränsat antal platser.
Måndag 12 november, 16:30 – 18:00

Mer info här

Soliga hälsningar Bengt och Tommy

Dans med Parkinson på Balettakademien

Balettakademien, Birger Jarlsgatan 70
Torsdagar kl 13.45-15.00

Den nuvarande dansgruppen för Parkinson är full.
En ny grupp börjar den 15 november. Läs mera HÄR

Dansterapi på Dansmuseum

Temakväll: Dans som terapi

Söndag 25/11 kl. 16.00–19.00 (inkl. paus med mingel)
Hälsar den Svenska föreningen för dansterapi er välkomna på en interaktiv föreläsning på Dansmuseet i Stockholm.

Dansterapeuter från Svenska Föreningen för Dansterapi svarar för en interaktiv föreläsning och en mini-workshop om dansterapi och dess möjligheter. Dans som terapi är en både ung och uråldrig tradition. Dans har i alla tider använts för rituella och helande syften. Den moderna dansterapin (Dance Movement Therapy, DMT) hämtar sin inspiration såväl från dansens värld som från psykoterapeutisk kunskap och nyare forskning om samspelet mellan kroppen, hjärnan och själen.

Under det senaste decenniets neuroforskning har evidensen vuxit för att rörelseterapi har positiva fysiska och psykiska hälsoeffekter i olika avseenden. Forskningsstudier har t ex. visat att dans- och rörelseterapi kan verka stämningshöjande hos äldre och förbättra deras funktioner. Ett specifikt exempel är dess tillämpning vid Parkinsons sjukdom. Stöd finns också för dess användning för barn och ungdomar med psykiska problem av olika slag.
Fri entré. Ingen förbokning. Först till kvarn.
Hoppas vi ses den 25 november kl. 16.00 på Dansmuseet på drottninggatan 17, Stockholm.

Välkomna!
För mer information:
www.dansterapi.info
Svenska Föreningen för Dansterapi är en medlemsförening för yrkesgruppen dansterapeuter i Sverige. Styrelsen verkar i Stockholm

Jessica Heuvels
För Svenska Föreningen för Dansterapi

Tele nr: 0046 (0)739049007
dansochrorelsepraktiken.com

Vår ordförande har ordet:

För att ladda hem » här (pdf-fil)

Agneta Nilsson, ordförande i Parkinson Stockholm

November 2018

Nu är senhösten på ingång och vår verksamhet löper på som vi planerat.
Det har kommit in en del synpunkter på tillgängligheten till vår lokal, exv. svårigheter när man är rullstolsburen. Styrelsen kommer att undersöka hur vi kan få tillstånd förbättring i det avseendet.

Det är några månader kvar till föreningens årsmöte men trots det vill jag påminna om din möjlighet att skriva motioner om saker du vill ska tas upp på årsmötet. För att kunna bereda motioner till årsmötet ska dessa enligt stadgarna vara styrelsen till handa senast i mitten av december.

Glöm inte att anmäla dig till det seminarium som föreningen anordnar den 12 november i ABF-huset, det finns fortfarande gott om plats.

Agneta Nilsson

Nyheter/Notiser/ Referat/Frågor etc.

Seminarium

Välkommen till Parkinsonföreningens, med stöd av Narva boxningsklubb, seminarium om Parkinson, hälsa och framtidsutsikter! Den här gången har vi bokat stora Katasalen på ABF-huset på Sveavägen i Stockholm. Skynda dig att anmäla dig, och dina närstående. Vi vet att det finns ett stort sug efter information och kunskap, och det är först till kvarn som gäller.
Du anmäler dig Parkinson Stockholms kansli, 08-6780122 eller kansliet.parkinsonstockholm@telia.com
Anmälan senast 8 november

Programmet ser ut såhär:

• Dörrarna öppnas 15:00. Vi börjar 15:30 med att hälsas välkomna av Agneta Nilsson, ordförande i Parkinsonföreningen Stockholms län.
  • Per Svenningson, läkare, professor och forskningsledare pratar om forskning, nya metoder och terapier.
  • 16:45 blir det kort paus (observera att inget fika kommer att serveras)
  • Fysioterapeuten och forskaren Erika Franzèn berättar om att mota Parkinson i grind med träning.
  • Soki Choi, känd bland annat från ”Fråga doktorn”, berättar om sin nya bok: Kimchi och Kombucha: Den nya vetenskapen om hur tarmbakterierna stärker din hjärna
  • Vi tackar för oss och avrundar det hela. Om tid finns blir det möjligt att ställa frågor. Vi räknar med att avsluta 18.30

Katasalen, ABF-huset på Sveavägen
Måndag 12 november, 15:30-18:30

NYHET!

Välkommen till fyra tillfällen som stimulerar både kroppen och tanken och gör dig tydligare för dig själv och andra.

Fyra måndagar under hösten träffas vi på Södermalm i Stockholm. Varje tillfälle inleds med avspänning och fyra taiji qigong-rörelser. Därefter följer en workshop i FRI-metoden. Det är ett sätt att filosofera tillsammans där det finns utrymme för att prova nya tankar, få syn på sitt eget perspektiv och låta sig överraskas.

Tid: kl 10.00–11.45

Datum: 3/9, 1/10, 5/11 och 3/12.

Ledare: Gudrun Khemiri och Sofia Wrangsjö, praktiserande filosof och illustratör.

Du kan läsa mer om gruppen och om hur du anmäler dig här.

Välkommen med din anmälan!

Gudrun och Sofia

Nya rutiner för ansökan om neurologisk rehab!
Från och med 1 september 2017 så har Stockholms Läns Landsting ändrat rutinerna för ansökan om neurologisk rehabilitering med ny remisshantering. Läs mer här.

Inbjudan till studie om Restless Legs Syndrome (RLS) vid Parkinson

Vid Centrum för Neurologi och Karolinska Universitetssjukhuset i Huddinge pågår en studie om RLS vid Parkinsons sjukdom. De söker personer som har Parkinsons sjukdom och samtidig RLS som är intresserade av att delta i studien. Läs mer här.

Träningsstudie med start sept 2018

Är du intresserad av att delta i en studie vid Karolinska Institutet och Karolinska Universitetssjukhuset där hjärnans anpassningsförmåga till träning undersöks vid Parkinsons sjukdom? Läs mera här.

Till arkiv av intressanta tidigare Nyheter/ Notiser/ Referat/ Frågor etc.

Nyheter från föreningen

Länsinfo skickas hem till alla medlemmar varje månad. Ladda ner Länsinfo för november 2018 som » pdf-fil

Tidigare nummer av Länsinfo hittar du i » Länsinfoarkivet

Olycksfallsförsäkring ingår i medlemskapet

Från och med 1 januari 2016 omfattas alla våra medlemmar av en olycksfallsförsäkring. Försäkringen gäller dygnet runt.
För mer information om försäkringen, läs under Medlemsförmåner eller kontakta Unik försäkring, tel: 010 - 490 09 91.

Bra att veta.

Hjälpen/ bidragen i bokstavsordning

» Bilstöd för vuxna

» Ansökningsblankett dito

» Ersättning för utgifter i samband med fysisk träning Max 300 kr/termin

» F-kort vid tandvård

» F-kort blankett läkarintyg

» FAR Fysisk aktivitet på recept

» Färdtjänst

» Försäkringskassan Skapa personlig guide för att se om du med funktionshinder har möjlighet att få ersättning som Försäkringskassan har på sin webbplats.

» Ledsagning Flyg

» Ledsagning Tåg

» Medicinsk ordbok

» Parkeringstillstånd

» Rehabilitering

» Rehabvalet

» Sjukresor

» Särskilt tandvårdsbidrag (STB)

Kontakta din hemkommun då det gäller personlig assistans, ledsagarservice, mobilitetsstöd, försörjningsstöd, hemtjänst och boendestöd.