Välkommen till Parkinson Stockholm!

Adress: Nybrokajen 7, 3 tr, 111 48 STOCKHOLM

epost: kansliet.parkinsonstockholm@telia.com

Kansliet är bemannat: Tisdagar 13-17, onsdag och torsdag 10-13.

» Om Parkinson Stockholm

» Vad händer? Titta i Kalendern!

» Läs om våra Grupper och Aktiviteter

» Läs om Bläckfiskar och Lokalföreningar

Rehabilitering 2018

Om Hälso- och sjukvårdsförvaltningen i Stockholm Läns Landsting är positiva mot oss och vi får beviljad remiss om rehabilitering har vi tänkt att försöka få ihop en grupp, som vi hade 2015, då vi var på Sommarsol 3 veckor.

Detta är en förfrågan till våra medlemmar med Parkinsons sjukdom.

Om du är intresserad att vara med så anmäl dig till oss innan julhelgen. Därefter återkommer vi med vidare information.

sth.medlemmar@parkinsonforbundet.se
berndtelindholm@hotmail.com

Kansliet telefon 08 678 01 22

Välkommen till ny studie.

Är Du intresserad av att delta i en studie vid Karolinska Institutet och Karolinska Universitetssjukhuset där vi undersöker hjärnans anpassningsförmåga till träning vid Parkinsons sjukdom? Just nu söker vi personer som vill delta i en träningsstudie med start i februari/mars 2018.

Deltagande i studien innebär att Du kommer att lottas till antingen röst- och talträning eller till balansträning i grupp. Träningen utförs på Karolinska Universitetssjukhuset i Huddinge (röst- och talgrupp) eller Karolinska Universitetssjukhuset i Solna (balansgrupp) och 2 träningstillfällen i grupp per vecka samt ett hemträningstillfälle per vecka under totalt 10 veckor. Före och efter träningen vill vi träffa Dig för att göra undersökningar av bland annat gång- och balansförmåga, röst- och talförmåga, kognition kognition = högre tankefunktioner i form av minne, uppmärksamhet, beslutsförmåga, m m samt avbildning av hjärnan med magnetkamera. Samtliga undersökningar sker i Flemingsberg/Huddinge.

Mera information här

Vår ordförande har ordet:

För att läsa klicka » här (pdf-fil)

Januari 2018

Bo Jäghult, ordförande i Parkinson Stockholm

Nyheter/Notiser/ Referat/Frågor etc.

Leva med Parkinson.

Parkinson Stockholm arrangerar en eftermiddag med tre föreläsningar om Parkinsons sjukdom med avseende på tandhälsa , sömn och läkemedelsbehandling.
Torsdagen den 18 januari kl 13:30-16:30
ABF-huset Sveavägen 41, Stockholm - Z-salen

Program:
13:30-14:15 – Vad händer i munnen vid Parkinsons sjukdom? - Tandvård och munhälsa – Möjligheter till tandvårdsbidrag    Charlotta Elleby, Sjukhustandläkare Folktandvården Stockholms Sjukhem
Frågor – kort paus i salen

14:30- 15:15 – Ger god sömn ett bättre liv med Parkinson? Sömn och sömnsvårigheter – Vad kan jag göra själv? Arja Höglund, Parkinsonsjuksköterska, KS
Frågor – Paus med fika

15:45 -16.30 Har jag rätt medicinering? – Parkinson och Läkemedelsbehandling  -  Genomgång av vanliga läkemedel och deras inverkan på Parkinsons sjukdom - Mattias Andreasson, Neurolog KS
Frågor

16:45 Avslut.

Enklare förtäring serveras.

Anmälan senast den 14 jan 2018 till kansliet.parkinsonstockholm@telia.com  eller telefon 08-6780122

Hej boulevänner!

Måndagen den 15 januari är det dags för en ny bouleomgång.

Såväl gamla som nya spelare är välkomna, men antalet är begränsat till 18 spelare fördelade tre banor. Det gäller att anmäla sig i tid till vårt populära boulespel för att vara säker på en plats. Vid fler än 18 spelare ordnas en väntelista och plats för spel kan bli aktuell vid återbud antalet anmälda är färre än 18 personer anmälda!Först till kvarn……………………………………..!
Vi ber er också vara noga med att avboka vid förhinder för att låta andra få platsen.
Vi träffas senast klockan 16.00 i lokalen för att betala avgiften på 50:- och vara spelklara till 16.30!

Anmälan görs senast den 10 januari till Bengt Ekström, beneks@bredband.net  eller 070-6556053,   som också svarar på eventuella frågor. Du kan även ringa Tommy Magnusson 0768 031030.
Boule Bar, Surbrunnsgatan 46
Måndag 9 mars, 16:30 – 18:00

VÄLKOMNA!

Till arkiv av intressanta tidigare Nyheter/ Notiser/ Referat/ Frågor etc.

Karolinska Sjukhuset söker deltagare till en klinisk forskningsstudie med CDNF (Cerebral Dopamin Neurotrofisk Faktor) för att testa ett nytt sätt att behandla Parkinsons sjukdom.

Information på svenska (pdf)

Denna studie kommer att genomföras på två sjukhus i Sverige ( Stockholm och Lund) samt ett i Finland (Helsingfors).

Studieläkemedlet och syfte med studien.

Studieläkemedlet som kallas CDNF är ett protein som finns naturligt i kroppen. Detta protein tillhör en grupp som kallas neurotrofiska faktorer. I djurstudier har man sett att CDNF har kunnat förhindra död och nedbrytning av dopaminproducerande nervceller och att den kan stimulera tillväxten och funktionen av dessa celler. Detta skulle kunna leda till en förbättring av sjukdomstillståndet hos sjukdomar som orsakas av nedbrytning av nervceller som vid Parkinsons sjukdom. Eftersom CDNF är ett protein kan det inte tas som en tablett eller injiceras perifert eftersom kroppen då inte kan transportera det vidare in i hjärnan. I denna studie kommer CDNF att ges med hjälp av ett administreringssystem som implanteras i din hjärna. Administreringssystem består av mycket tunna slangar (katetrar) som leder vätskan till rätt område i hjärnan.

Syftet med studien är att undersöka säkerheten och tolerabiliteten av administreringssystemet samt behandling med CDNF. Syftet är även att utvärdera noggrannheten vid implanteringen av administreringssystemet.

Ansvarig läkare:

Professor Per Svenningsson.

Det går endast att anmäla sig på länken nedan.

Nyheter från föreningen

Länsinfo skickas hem till alla medlemmar varje månad. Ladda ner Länsinfo för januari 2018 som » pdf-fil

Tidigare nummer av Länsinfo hittar du i » Länsinfoarkivet

Olycksfallsförsäkring ingår i medlemskapet

Från och med 1 januari 2016 omfattas alla våra medlemmar av en olycksfallsförsäkring. Försäkringen gäller dygnet runt.
För mer information om försäkringen, läs under Medlemsförmåner eller kontakta Unik försäkring, tel: 010 - 490 09 91.

Bra att veta.

Hjälpen/ bidragen i bokstavsordning

» Bilstöd för vuxna

» Ansökningsblankett dito

» Ersättning för utgifter i samband med fysisk träning Max 300 kr/termin

» F-kort vid tandvård

» F-kort blankett läkarintyg

» FAR Fysisk aktivitet på recept

» Färdtjänst

» Försäkringskassan Skapa personlig guide för att se om du med funktionshinder har möjlighet att få ersättning som Försäkringskassan har på sin webbplats.

» Ledsagning Flyg

» Ledsagning Tåg

» Medicinsk ordbok

» Parkeringstillstånd

» Rehabilitering

» Rehabvalet

» Sjukresor

» Särskilt tandvårdsbidrag (STB)

Kontakta din hemkommun då det gäller personlig assistans, ledsagarservice, mobilitetsstöd, försörjningsstöd, hemtjänst och boendestöd.

Hjälp med forskning om ny app

Vi behöver fler respondenter som svarar på vår enkät.

Vi är tre studenter från Örebro Universitet som skriver vår kandidatuppsats i ämnet Informatik. I samarbete med Mevludin Memedi (forskare inom E-hälsa på Örebro Universitet) vill vi göra en undersökning av en framtagen prototyp av en app som är tänkt att i framtiden användas av personer som har Parkinsons sjukdom. Ändamålet med appen är ett system som kan användas av läkare och patienter för att förbättra förhållandet mellan patient och läkare, och underlätta de vardagliga sysslorna som är förknippade med Parkinsons sjukdom.

Läs mer här.