» Om Parkinson Stockholm

» Läs om våra Grupper och Aktiviteter

» Läs om Bläckfiskar och Lokalföreningar

Pingisgruppen våren 2021

Vi spelar bordtennis på Tisdagar och Torsdagar klockan 12.00-14.00.

Vi håller till i SL-hallen på Tellusborgsvägen 22.

På fastighetens fasad finns skyltar om ”innebandy”.

Gå in genom entrén och håll höger. Gå i en lång korridor. Efter att ha passerat några mellandörrar kommer man till pingisens kansli, omklädningsrum och pingishall.Hallen ligger längst bort.

Ta lämpligen med racket, luftiga kläder och inneskor med ljus sula så att inga märken uppstår på golvet.

Vi har tillgång till omklädningsrum med duschar

Vi har även en professionell tränare vilket borgar för att man utvecklas som spelare. Vi har även möjlighet att kunna lådträna.

Obs! Under skolloven har lägerverksamhet företräde. Ej heller på röda dagar är det spel. Vi försöker dock få till spel under några av de ovan nämnda dagarna.

Att spela kostar 650 kronor per termin vilket man lämpligen betalar till Spårvägens BG, 536 17-7 och anger avsändare samt att det gäller Parkinsongruppen.
Spårvägens uppgifter hittar du på http://www.sparvagenbtk.se

Vi har spelat KM, SM och VM.

• VM - gick av stapeln i New York 11 - 13 oktober 2019 och Sverige deltog med en 11 man stark trupp.

• Bordtennis-SM - Spårvägen och Svenska bordtennisförbundet arrangerade det första Svenska mästerskapet för spelare som har Parkinson den 29/2 – 1/3 2021.

• KM - Den 25 februari 2021 spelades Spårvägens första Parkinson-klubbmästerskap!

Vi har spelare i alla klasser – du behöver inte vara en erfaren spelare. Kom och provspela. Kontakta Johan Eklund på tel 0733 514 675 alternativt eneklund@gmail.com

Välkommen!

Välkommen till Parkinson Stockholm!

Kansliet Parkinson Stockholm

Adress: Nybrokajen 7, 3 tr, 111 48 STOCKHOLM

Telefon: 08-678 0122
epost: kansliet.parkinsonstockholm@telia.com

Swish till föreningen/kansliet: 123 173 61 72

Kansliet är öppet: Må-to kl10-15

Ordförande har ordet!

Vi går mot ljusare tider! Det känns alltid bra så här års när ljuset är tillbaka och nu ser vi dessutom ett slut på isoleringens mörker.

Visste ni att känslor av ensamhet faktiskt påverkar vår sjukdom? En stor studie med Parkinsondrabbade gjord vid UCLA i USA, visade att just ensamhet är en av de faktorer som försämrar livskvaliteten allra mest.

Ensamhet gav lika stor negativ effekt på deltagarnas hälsa som motion gav en positiv effekt. Forskarna som genomförde studien pekade bland annat på betydelsen av att ingå i en större grupp av ”likasinnade” personer.

Den här studien bekräftar hur viktig vår verksamhet är. Föreningen har många uppgifter och att bidra till gemenskap med andra i samma situation tycker jag är en av de mest centrala. Ännu en tid siktar vi på att anordna digitala möten men så snart coronan tillåter hoppas vi att de normala aktiviteterna kan sätta i gång så att vi även kan träffas på riktigt. Ser fram emot det!

Vi har just haft vårt första styrelsemöte i länsföreningen Stockholm efter årsmötet, se hela nya styrelsen nedan.

Planeringen för vårens verksamhet är i full gång. Förutom digitala aktiviteter i form av föreläsningar och Café 7:an-träffar kommer vi förhoppningsvis snart i gång med utbildning av informatörer.

Informatörerna ska sprida kunskap om Parkinsons sjukdom inom äldrevården och på neurologmottagningar i länet. Tyvärr finns det mycket att göra på den fronten. En annan fråga som vi diskuterar i styrelsen är hur vi kan förbättra dialogen med medlemmarna, vårdgivare, samarbets¬organisationer, m fl. Föreningens hemsida kommer uppdateras och formen för våra nyhetsbrev ses över.

Obs !! Ni som ännu inte lämnat någon e-postadress, skicka den till kansliet@parkinsonstockholm@telia.com
så att ni inte missar något utskick.

Ni vet väl att det finns alla möjligheter att hålla i gång med träning trots coronan? Till exempel kör Parkinson-boxningen digitala träningar, vilket ni kommer få höra mer om på nästa Café 7:an.

Balettakademien har dansklasser via Zoom. Här intill kan ni läsa om att de söker deltagare till en studie om Parkinson och dans. Eller varför inte ge sig ut på promenad i vårsolen?

Karin Nordborg, ordförande
Bernt Kruse   Hans Österman
Eva Ekvall     Alice Rydberg
Bo Jäghult     Ann-Louise Persson
Peder Kåhlin (ersättare)
Erika Franzén (ersättare)

Boxning och Pingis för livkvalite höjande träning för oss med  Parkinson.

Tack !!!

David Löhr och Johan Eklund för eran föreläsning. Inspirerade och vikten med träning  som kan leda till att minska symtom även förlångsamma sjukdomsförloppet.

21/4 2021

Nyheter från föreningen

Håll utkik efter våra föreläsningar i Maj och Juni här på hemsidan

Länsinfo skickas hem till alla medlemmar en gång i månaden.

Har du en e-post och är medlem ring eller skriv Parkinsonkansliet Stockholm

Tel 08-678 0122

Epost: kansliet.parkinsonstockholm@telia.com

Olycksfallsförsäkring ingår i medlemskapet

Från och med 1 januari 2016 omfattas alla våra medlemmar av en olycksfallsförsäkring. Försäkringen gäller dygnet runt.
För mer information om försäkringen, läs under Medlemsförmåner eller kontakta Unik försäkring, tel: 010 - 490 09 91.

Bra att veta.

Hjälpen/ bidragen i bokstavsordning

» Bilstöd för vuxna

» Ansökningsblankett dito

» Ersättning för utgifter i samband med fysisk träning Max 150 kr/termin

» F-kort vid tandvård

» F-kort blankett läkarintyg

» Färdtjänst

» Försäkringskassan Skapa personlig guide för att se om du med funktionshinder har möjlighet att få ersättning som Försäkringskassan har på sin webbplats.

» Ledsagning Flyg

» Ledsagning Tåg

» Lyssna på Parkinsonpodden

» Medicinsk ordbok

» Parkeringstillstånd

» Rehabilitering

» Rehabvalet

» Sjukresor

» Särskilt tandvårdsbidrag (STB)

Kontakta din hemkommun då det gäller personlig assistans, ledsagarservice, mobilitetsstöd, försörjningsstöd, hemtjänst och boendestöd.