Höstens första medlemsmöte startade med avtackning av Inger Celion som slutar med Parkinsonbladet.

Svante Omnéus visade och informerade om hur man använder vår hemsida och vad sjukvårdens 1177 kan användas till.
En ganska välfylld lokal lyssnade till Närhälsans neuroteam som presenterade sin verksamhet.

Teamet som har stor erfarenhet i arbetet med neurologiskt sjuka består av arbetsterapeuter, logopeder och sjukgymnaster. Man lägger upp en individuell plan för varje patient. Det är betydelsefullt att man inte väntar för länge med att söka hjälp eftersom svårigheterna man har ökar på sikt.
Det behövs ingen remiss för att få hjälp av dem.
Gibraltar Rehab tel:031-7478750 Mån.- Tors.8-17 Fredag 10-16.
Eriksbergs Rehab tel: 031-7479900 Mån och Ons 8-16,Tis och Tor.8-18 Fre 9-15.

Neuroteamet på Sahlgrenska universitetssjukhus

redogjorde för teamets arbete genom fysioterapeuten Erik Kristersson och arbetsterapeuten Berit Fritzin.
Vi fick en tydlig bild av hur gången är när det gäller teamets arbete med parkinsonpatienterna.

Mötet avslutades med en trevligt fikastund där medlemmarna hade tillfälle att bekanta sig med varandra.

​Utbildning i medlemsregistrering.

Medlemmar från Halland, Södra Älvsborg, Norra Älvsborg och från         Västra Götaland utbildades i den svåra konsten att hålla ordning på medlemmar som skall registreras och av registreras. Teuta Hatipi från Parkinsonförbundet i Stockholm höll i trådarna.

Anhöriggruppen på topp på Gothia Tower.

God mat serverad av en härlig servitör och därtill en vidunderlig utsikt över Liseberg gjorde att vi fick en skön och trevlig avkoppling ifrån alla vardagsbestyr och bekymmer.

JULAVSLUTNING PÅ STORGATAN 53. 20161212.

Fullt hus vid dagens öppna hus. Julmacka, lussekatt kakor kaffe och läsk inmundigas till fin musik och många, många givande samtal.

Musiken stod vår medlem Lennart Fast för. Tack för det Lennart.

Världsparkinsondagen 11 april avlöpte enligt annonserar program med många nöjda åhörare.

Anhöriggruppen avslutade våren med en mycket trevlig lunch på Långedrags Värdshus.

Konstresan till Akvarellmuséet i Skärhamn och till Bohusläns muséum i Uddevalla blev en fin tripp.

Parkinsonföreningen i Västra Sveriges 30 års jubileum 14 september 2015  på Restaurang Bel Park i Slottskogen.

En vindstilla, sommarvarm septemberkväll var drygt hundra personer samlade på Villa Belparc i Slottskogen för att fira vår förenings 30-årsjubileum. Av alla som mött upp för att trivas och känna gemenskap under festliga former var tre inbjudna som talare;Arvid Carlsson, Bo Johnels och Björn Holmberg.

Bo Johnels berättade om hur han och Göran Stegh i samband med en neurologkongress i Stockholm 1985 kände att det var dags att bilda en fristående förening för Parkinsonsjuka; så där och då gick man från ord till handling och Sveriges första Parkinsonförening var bildad! Riktigt över en natt gick det väl inte, men snart hittade man former för det vi idag känner är en väl fungerande förening. 1986 bildades Parkinsonförbundet som är övergripande för hela landet.

Björn Holmberg var ombedd att berätta om vården av idag, en inte alldeles tacksam uppgift då det inte kan ha undgått någon de stora sparkrav som gäller inom sjukvården i allmänhet och neurologi vården i synnerhet. Nu verkar det inte bara vara en skriande brist på neurologer utan även på sjuksköterskor. Vi får utgå från att de som bestämmer inser att dessa brister kräver åtgärd. Men en positiv ton fanns i Björns tal och han poängterade att han trivs fantastiskt bra med sitt arbete och sina patienter, och ser fram emot nästa jubileum! Vi fick veta att Bo Johnels kom som underläkare till Göran Stegh på samma sätt som Björn Holmberg kom som underläkare till Bo Johnels en kontinuitet som borgat för ett gott arbetsklimat och som i förlängningen helt säkert varit till gagn för patienterna.

Att få lyssna till Arvid Carlsson och förstå att vägen fram till Nobelpriset långt ifrån varit någon rösad led, den har varit fylld av idel motlut, men där missmodet inte tagit över, har han träget gått vidare och år 2000 erhöll han det mest prestigefyllda pris som finns att få .. det starkaste minnet för vår professor emeritus vid utdelningen var när han efter överlämnandet mottog den mäktiga applåden! ... att få lyssna till honom kändes speciellt, kanske till och med lite högtidligt.

En delikat måltid serverades där smaklökarna fick stora möjligheter att ta glädjeskutt. Vi fick avnjuta såväl förrätt (räkcanapé) som varmrätt (halstrad laxfilé) och efterrätt, cheesecake på passionsfrukt.

Under kvällen fick vi lyssna till och njuta av David Carbe, han underhöll oss med svängig, rockig, jazzig men också stillsam musik, allt i en härlig blandning!

En nöjd samling 30- årsfirare vandrade hem i den fortfarande vindstilla och sommarvarma kvällen.

(Text: Anna-Lena Östlund. Bild Bo Lundgren)

Nobelpristagaren Arvid Carlsson

Docent Bo Johnels