Styrelsen i Parkinson Norrtälje 2019

Här hittar du information om verksamheten i Norrtälje Parkinsonförening

För att kolla om hemsidan är uppdaterad kan du trycka på tangenten F5

Hemsidan senast uppdaterad 2020-02-02/EW

Föreningen verkar för att parkinsonsjuka och anhöriga i Norrtälje har en mötesplats där de får information och har möjlighet att träffa likasinnade. Detta sker bl.a. genom att föreningen anordnar samtalsträffar, medlemsmöten och utflykter. Ordförande och vice ordförande i föreningen deltar aktivt i samarbete med Norrtälje kommun och Tiohundra avseende frågor som rör funktionshindrade och äldre.

Våra medlemsmöten har vi i stora samlingssalen, ROS, Hamnvägen 12, Norrtälje. Ordinarie tid kl 13.00 - 15.00. Där bjuder vi på kaffe och smörgås och har lotterier

Parkinsonföreningen i Norrtälje

Vårprogramet 2020

I samarbete med AB F Norrtälje

Våra medlemsmöten har vi i stora samlingssalen på ROS Hamngatan 12 Norrtälje Måndagar kl. 13.00--15.00
Där bjuder vi på kaffe och smörgås och har lotterier

10 februari: ÅRSMÖTE. Efter årsmötet får vi besök av enhetschef Ganimete Kalludra och Susanne Nilsson från Bistånds- avdelningen i Norrtälje.

9 mars:  ”Gunnar Sjungare" Lars Gunnar Wiklund sjunger och berättar.

20 april: Representanter från Sensidose kommer och föreläser om Parkinsons sjukdom och om deras koncept att behandla sjukdomen.

2 juni: Vi gör en bussutflykt  till Linnés Hammarby där vi äter lunch och sedan får en guidning. Bussen går från bussplan/ biblioteket i Norrtälje kl 10.30 och från busstationen i Rimbo 11.00. Vi är åter i Norrtälje ca 16.00. Kostnad för medlemmar 150 kr och icke medlemmar 250 kr.

Parkinsonskola Del 1 våren 2020

Under våren startar en ny Parkinsonskola del 1 för både Parkinsonsjuka och   anhöriga med Bengt Stegemo och Olle Undmark som ledare. Under träffarna  fördjupas diskussionerna om bland annat motoriska och icke-motoriska symtomför Parkinson. I kursen ingår också information om mat och medicin.

Vi håller till på ROS, plan 4 (hiss till höger om huvudentrén), Hamnvägen 12,   Norrtälje. Träffarna är måndagarna 2, 23 och 30 mars, 6 och 27 april samt 11 och 25 maj kl 14.30 -.16.45. Kursenn är avgiftsfri.

Anmälan till Olle Undmark tel 070-246 49 59 senast den 17 februari.

Samtalscirklar för Parkinsonsjuka respektive Anhöriga

Under Våren startar våra samtalscirklar igen. Den ena leds av Olle Undmark och är för Parkinsonsjuka. Samtidigt leds en cirkel av Pia Undmark för Anhöriga/Närstående. Vi håller till på ROS plan 4 (hiss till  höger om huvudentrén), Hamnvägen 12, Norrtälje i de två mindre     samlingsrummen 3 och 5. Cirklarna är avgiftsfria. Vi ses fredagarna 17 och 31 jan, 14 och 28 febr, 13 och 27 mars, 17 april samt 8 och 22 maj   kl 13.00–14.30.
Anmälan görs till Olle tel 070-246 49 59 eller Pia tel 070-328 95 23
.

Pingis        (motorisk och mental träning)

Vårens pingisspelande börjar fredagen den 10 jan kl 10.00 på ROS. Gamla och nya deltagare är välkomna. Träffarna är avgiftsfria. Att spela pingis ger en bra balansträning och trevlig social samvaro.
Kontakta Jan Sjödin  tel 070-601 02 10  för information.

Parkinsonteamet Tiohundra

Logoped, fysioterapeut och dietistnås via Öppen rehab tel. 0176-326444

Vi kan få hjälp med röstträning, sjukgymnastik och diet.

Roslagens sjukgymnastik

Kan erbjuda sjukgymnastik i grupp en gång i veckan för patienter med Parkinsons sjukdom. Du som är intresserad, hör av dig till sjukgymnast Elisabet Jibrandt på telefonnummer 0176-174 20