Välkommen till Parkinson Stockholm!

Adress: Nybrokajen 7, 3 tr, 111 48 STOCKHOLM

epost: kansliet.parkinsonstockholm@telia.com

Swish till kansliet: 123 173 61 72

Kansliet är bemannat: Tisdagar, onsdagar och torsdagar. Telefontid ti-to kl10-13

Kontakt för hemsidan:  Karolina Hammerbo

webmaster.sto@parkinsonforbundet.se

» Om Parkinson Stockholm

» Vad händer? Titta i Kalendern!

» Läs om våra Grupper och Aktiviteter

» Läs om Bläckfiskar och Lokalföreningar

Bassängträning

Nytt pris på 10-kortet för medlemmar i Parkinsonförbundet kommer att vara 430:00 .

Madeleine Uvhagen, Leg sjukgymnast/Spasamordnare Hälsogården SPA & Träning

Kom och prova Grounding! Enkla rörelser till afrikanska rytmer.

Vi börjar torsdag den 6 september.
Gratis första gången, därefter 80 kr per gång. Läs mera här.

Boulen fortsätter

Även denna gång vill vi genomföra månadens boulespel som en tävling mellan fyra lag.

Läs mera här

Välkomna hälsar Bengt och Tommy

Dans för Parkinson, Sigtuna - tisdagen 15 januari startar terminen.

samt

Nybörjare -  Dans för Parkinson Balettakademien Stockholm, Birger Jarlsgatan 70

Tisdagar, 15:45 – 17:15

Fem tillfällen kostar 1 300 kronor Anmälan till hemsidan: www.folkuniversitetet.se/Skolor/Balettakademien-dansskolor/Balettakademien-Stockholm/Kurser/KursbeskrivningBA/?arrId=249769&ref=52000?sr=true

Varför Dans för Parkinsons? Dansare har kunskapen om hur man kombinerar kropp, känslor och tankar för att skapa en upplevelse av nu-et, därför är just dansen så användbar som hjälp för personer med Parkinsons sjukdom. Dansträningen bygger styrka och balans, den fokuserar i lugnt tempo och med koncentration på att koordinera rörelser till musik. Vi använder mycket rytm för att komma ihåg rörelser och för att skapa dynamik, och för att inte fastna i låsta lägen. Vi använder även rösten som ett instrument, och för att styrka luftvägarna.

Läs mera HÄR

Vill Du bli informatör?

I Stockholms län finns drygt 300 boenden för äldre (över 65 år)  och utöver det ett antal boenden för yngre. I vår förening har vi fyra medlemmar som gått den informatörsutbildning som Parkinsonförbundet centralt anordnat för personer som ska informera personal på sådana boenden hur  det är att leva med Parkinsons sjukdom och vad personalen bör tänka på för att vården ska bli bra för de  boende.
Det blir ganska tydligt att fyra personer inte räcker till för uppgiften att nå alla dessa boenden, inte ens de boenden där vi vet att vi har medlemmar som bor. I styrelsen har vi därför beslutat att i egen regi ordna en utbildning enligt samma koncept  som Förbundet.
Kursen innefattar två torsdagar,  5 och 12  september,  i vår lokal på Nybrokajen mellan kl 10-16 med lunch. Du som är intresserad av kursen ska efter kursen vara villig att aktivt arbeta  med information till boenden, biståndshandläggare och ev även i utbildningar för vårdpersonal.
Är Du intresserad, ta kontakt med vårt kansli per telefon 08-6780122  eller e-post kansliet.parkinsonstockholm@telia.com

Vår ordförande har ordet:

För att ladda hem » här (pdf-fil)

Agneta Nilsson, ordförande i Parkinson Stockholm

Oktober 2019

Hösten tränger sig på med lite kyligare väder och kräver lite varmare kläder vid promenaderna utomhus.

Föreningens aktiviteter har kommit igång efter sommaruppehållet. Vi har genomfört en informatörsutbildning, så vi nu har fler som kan gå ut och informera om hur det är att leva med Parkinsons sjukdom på vårdboenden och utbildningar.

Anhöriggrupp startar med ny ledare.

Ett par datum att lägga på minnet: Den 12 november blir det föreläsningseftermiddag i ABF-huset på Sveavägen och den 5 december blir det Julmingel på Rigagatan, Östermalm. Det kommer mer information i nästa nummer.

Under oktober kommer ett antal av våra pingisspelare att åka till USA och delta i VM i pingis för Parkinsondrabbade. Vi önskar dem lycka till!

Agneta Nilsson

Nyheter/Notiser/ Referat/Frågor etc.

Boka i almanackan redan nu

Välkommen på höstens seminarium den 12 november klockan 16:00 - 18:00.
Nu fördjupar vi oss i komplikationsfasen, baserat på frågor från er medlemmar.
Mer information kommer i oktober.

Närståendegrupper

Nu till hösten kommer vi att starta upp två närståendegrupper. Den ena kommer att vända sig till partners och startar upp senare under hösten.
Den andra gruppen vänder sig till övriga anhöriga, såsom barn och syskon. Vi har plats för tio personer i vardera grupp. Anmälan sker till kansliet@parkinsonstockholm.se. Eller 08 6780122 Först till kvarn gäller.
Gruppen kommer att ledas av Britta Davidsohn, vuxen dotter till en mamma med Parkinson

Vi återkommer med vidare information.

Nya rutiner för ansökan om neurologisk rehab!
Från och med 1 september 2018 så har Stockholms Läns Landsting ändrat rutinerna för ansökan om neurologisk rehabilitering med ny remisshantering. Läs mer här.

Till arkiv av intressanta tidigare Nyheter/ Notiser/ Referat/ Frågor etc.

Seminarie 12 november om Parkinson. hälsa och framtidsutsikter

Nyheter från föreningen

Länsinfo skickas hem till alla medlemmar varje månad. Ladda ner Länsinfo för juni 2019 som » pdf-fil

Tidigare nummer av Länsinfo hittar du i » Länsinfoarkivet

Olycksfallsförsäkring ingår i medlemskapet

Från och med 1 januari 2016 omfattas alla våra medlemmar av en olycksfallsförsäkring. Försäkringen gäller dygnet runt.
För mer information om försäkringen, läs under Medlemsförmåner eller kontakta Unik försäkring, tel: 010 - 490 09 91.

Bra att veta.

Hjälpen/ bidragen i bokstavsordning

» Bilstöd för vuxna

» Ansökningsblankett dito

» Ersättning för utgifter i samband med fysisk träning Max 150 kr/termin

» F-kort vid tandvård

» F-kort blankett läkarintyg

» Färdtjänst

» Försäkringskassan Skapa personlig guide för att se om du med funktionshinder har möjlighet att få ersättning som Försäkringskassan har på sin webbplats.

» Ledsagning Flyg

» Ledsagning Tåg

» Lyssna på Parkinsonpodden

» Medicinsk ordbok

» Parkeringstillstånd

» Rehabilitering

» Rehabvalet

» Sjukresor

» Särskilt tandvårdsbidrag (STB)

Kontakta din hemkommun då det gäller personlig assistans, ledsagarservice, mobilitetsstöd, försörjningsstöd, hemtjänst och boendestöd.