Välkommen till Parkinson Stockholm!

Adress: Nybrokajen 7, 3 tr, 111 48 STOCKHOLM

epost: kansliet.parkinsonstockholm@telia.com

Swish till kansliet: 123 173 61 72

Kansliet är bemannat: Tisdagar, onsdagar och torsdagar. Telefontid ti-to kl10-13

Kontakt för hemsidan:  Karolina Hammerbo

webmaster.sto@parkinsonforbundet.se

» Om Parkinson Stockholm

» Vad händer? Titta i Kalendern!

» Läs om våra Grupper och Aktiviteter

» Läs om Bläckfiskar och Lokalföreningar

Bassängträning

Nytt pris på 10-kortet för medlemmar i Parkinsonförbundet kommer att vara 430:00 .

Madeleine Uvhagen, Leg sjukgymnast/Spasamordnare Hälsogården SPA & Träning

Kom och prova Grounding! Enkla rörelser till afrikanska rytmer.

Vi börjar torsdag den 6 september.
Gratis första gången, därefter 80 kr per gång. Läs mera här.

Boule

Vintern och våren 2020 spelar vi boule 10 februari, 9 mars och 11 maj.

Läs Länsinfo för mer information.

Välkomna hälsar Bengt Ekström och Kjell Bexelius

Dans för Parkinson, Sigtuna - tisdagen 15 januari startar terminen.

samt

Nybörjare -  Dans för Parkinson Balettakademien

Tisdagar, 15:45 – 17:15

Fem tillfällen kostar 1 300 kronor

Neurodans på Baletttakademien

torsdagar 12-13.00

Varför Dans för Parkinsons? Dansare har kunskapen om hur man kombinerar kropp, känslor och tankar för att skapa en upplevelse av nu-et, därför är just dansen så användbar som hjälp för personer med Parkinsons sjukdom. Dansträningen bygger styrka och balans, den fokuserar i lugnt tempo och med koncentration på att koordinera rörelser till musik. Vi använder mycket rytm för att komma ihåg rörelser och för att skapa dynamik, och för att inte fastna i låsta lägen. Vi använder även rösten som ett instrument, och för att styrka luftvägarna.

Balettakademien Stockholm, Birger Jarlsgatan 70

Anmälan till :  asa.n.astrom@folkuniversitetet.se

Läs mera om dansalternativ  HÄR

Vill Du bli informatör?

I Stockholms län finns drygt 300 boenden för äldre (över 65 år)  och utöver det ett antal boenden för yngre. I vår förening har vi fyra medlemmar som gått den informatörsutbildning som Parkinsonförbundet centralt anordnat för personer som ska informera personal på sådana boenden hur  det är att leva med Parkinsons sjukdom och vad personalen bör tänka på för att vården ska bli bra för de  boende.
Det blir ganska tydligt att fyra personer inte räcker till för uppgiften att nå alla dessa boenden, inte ens de boenden där vi vet att vi har medlemmar som bor. I styrelsen har vi därför beslutat att i egen regi ordna en utbildning enligt samma koncept  som Förbundet.
Kursen innefattar två torsdagar,  5 och 12  september,  i vår lokal på Nybrokajen mellan kl 10-16 med lunch. Du som är intresserad av kursen ska efter kursen vara villig att aktivt arbeta  med information till boenden, biståndshandläggare och ev även i utbildningar för vårdpersonal.
Är Du intresserad, ta kontakt med vårt kansli per telefon 08-6780122  eller e-post kansliet.parkinsonstockholm@telia.com

Ordförande har ordet!

När du läser det här har vi just passerat den tid där vi förväntas leva i gemenskap och glädje med familj och vänner. Det är kanske inte alltid vi riktigt orkar med all stojande glädje runt om oss som Parkinsondrabbade. Det kan vara svårt att finna lugnet som vi behöver i allt firande då symtomen av PS gör sig påminda på olika sätt för var och en av oss. Nu börjar vi vara tillbaka i vardagen igen och förhoppningsvis kommit igång med träning och annat i vardagslivet. Även föreningen är nu tillbaka med alla aktiviteter efter helgerna.
Om du känner att du skulle vilja hjälpa till på något vis i föreningsarbetet finns det gott om uppgifter för dig. Det kan vara hjälp vid träffar, ansvara för någon grupp eller hjälpa till på kansliet. Ring Annika på vårt kansli om du vill och kan. Telefonnumret hittar du nedan
Om ett par månader är det dags för årsmöte. Skriv in datumet 27 februari i din kalender då vi tillsammans ska besluta om verksamhet och mål för första året i det nya årtiondet.
Gott nytt 2020!
  Agneta Nilsson

Nytt verksamhetsår 2020

Valberedningen söker medlemmar som vill engagera sig i styrelsearbetet för Parkinson Stockholms län.
Kontakta Annika Lack på kansliet
08-678 01 22, sammankallande för valberedningen,

Förnedring eller positiv upplevelse

Johan greps av polisen, som vägrade tro på att han inte var drogad utan har Parkinson. Poliserna fullbordade förnedringen genom att tvinga honom att ta av sig byxorna inne i en butik.
Nu undrar vi om du har liknande erfarenhet. Eller har du någon positiv upplevelse att berätta om?
Skriv ner din upplevelse och skicka till oss på kansliet Vi ska försöka sprida kunskapen om Parkinson så att ingen mer sjuk person ska behöva uppleva detta.
Adressen är den vanliga
kansliet.parkinsonstockholm@telia.com

Samtalsgrupper

Är du intresserad av att delta i en samtalsgrupp för närstående till våren? Vi har för närvarande två grupper. Ring Martina eller Britta för intresseanmälan senast 31 januari.
Vi undersöker också intresset för att starta en samtalsgrupp för närstående till personer med atypisk Parkinson/Parkinson+. Meddela Martina eller Britta om du är intresserad.
Martina 0739-176791 och Britta 0767-144366
PS visa detta för intresserade närstående som ännu inte är medlemmar. De kan bli stödmedlemmar för 100 kronor om året.

Bläckfisken Nordväst

Aktuellt
Vi, Gun Ander och Gunnar Forsberg, samt närstående hjälpredor, har under hösten berättat att vi inte kan fortsätta att vara aktiva i Bläckfisken Nordväst. Våra olika sjukdomar och krämpor tar mer och mer tid för oss att hantera. Vi behöver prioritera! Våra träffar är mycket givande och betyder mycket för oss alla. Vi har, under de senaste månaderna, sökt några som är intresserade av att hålla ihop våra träffar. Men tyvärr har vi inte nått något resultat. Vi hjälper gärna till att introducera nya, som är intresserade av att komma igång med verksamheten.

Hälsningar
Gun och Gunnar

Café 7:an

Vi pratar med varandra och köper kaffe/bulle till priset av 25:-. Vi rivstartar med Mats Strandberg (en känd profil på radiosporten) som numera ägnar sig åt imitation av kända svenskar. Denne snabbpratande Mats intar scenen ca 14:30 - MISSA INTE DETTA TILLFÄLLE! Först måste vi njuta av kaffet och deltar i givande samtal med alla trevliga vänner i föreningen. Vi ser gärna att ni anmäler er till Bengt Ekström beneks@bredband.net
eller  tommy.magnusson3@gmail.com senast 20 januari, vi väntar att det blir utsålt
och publikrekord, och ni kan bli utan bulle/kaka.
Väl mött hälsar Tommy, Bengt och Yvonne!
Kansliet, se adress nedan
Onsdag 29 januari, 14:00 – 16:00

Nyheter från föreningen

Länsinfo skickas hem till alla medlemmar varje månad. Ladda ner Länsinfo för december 2019 som » pdf-fil

Tidigare nummer av Länsinfo hittar du i » Länsinfoarkivet

Olycksfallsförsäkring ingår i medlemskapet

Från och med 1 januari 2016 omfattas alla våra medlemmar av en olycksfallsförsäkring. Försäkringen gäller dygnet runt.
För mer information om försäkringen, läs under Medlemsförmåner eller kontakta Unik försäkring, tel: 010 - 490 09 91.

Bra att veta.

Hjälpen/ bidragen i bokstavsordning

» Bilstöd för vuxna

» Ansökningsblankett dito

» Ersättning för utgifter i samband med fysisk träning Max 150 kr/termin

» F-kort vid tandvård

» F-kort blankett läkarintyg

» Färdtjänst

» Försäkringskassan Skapa personlig guide för att se om du med funktionshinder har möjlighet att få ersättning som Försäkringskassan har på sin webbplats.

» Ledsagning Flyg

» Ledsagning Tåg

» Lyssna på Parkinsonpodden

» Medicinsk ordbok

» Parkeringstillstånd

» Rehabilitering

» Rehabvalet

» Sjukresor

» Särskilt tandvårdsbidrag (STB)

Kontakta din hemkommun då det gäller personlig assistans, ledsagarservice, mobilitetsstöd, försörjningsstöd, hemtjänst och boendestöd.