HÖSTPROGRAM 2018

Onsd. 5/12 Stort Julbord

Året avslutas med stort Julbord. Vi var väldigt nöjda med Sjöbo Gästis julbord i fjor. Därför väljer vi dem även i år! På deras julbord finns allt, som hör till ett riktigt julbord..

Vi kör igång kl 12.00. Pris 250 kr

Anmälan senast den 28/11.

Anmäl till  Birthe Thomsen 076 314 52 75  eller birte1@hotmail.com.

2019 års vår- och höstprogram

Onsd. 9/1 kl 14 LEKANDE MUSIKANTER

på Restaurang Rutger, Stora Torggatan 11 i Skurup.   Vi inleder det nya året med vacker sång och musik. Vi gästas då av sång- och musikgruppen LUDIMUSICI – ”Lekande musikanter”, som bjuder på julmusik och sång. Gruppen består av – nio sångare/musiker och trakterar två fioler, tre olika blockflöjter en kontrabas och en synt.  Det blir också information om Parkinsons sjukdom och vad det innebär för den, som fått sjukdomen. Självklart dricker vi också kaffe med tårta och umgås. Pris 30 kr                            Anmälan senast den 30/12 2018.

Onsd. 13/2 kl 14 ÅRSMÖTE OCH MUSIKUNDERHÅLLNING

på Restaurang Rutger, Stora Torggatan i Skurup.  Årsmötesförhandlingar. ENAR´S GÄNG underhåller - ett tiotal seniorer som spelar, sjunger och spexar. ”En resa genom Sverige” som börjar i norr och slutar på Österlen, med mycket sång, musik och historier. Ock så blir det förstås kaffe med kaka och trevlig samvaro.  Föreningen bjuder!              Anmälan senast den 5 febr.

Onsd.  20/3 kl 14 DANSA FÖR LIVET!

- på Restaurang Rutger, Stora Torggatan i Skurup.  Dans - en fysisk aktivitet för sinne, hjärna och kropp. Forskning visar att kulturaktiviteter är ett komplement till medicinsk vård, som kan ge goda effekter på hälsan, inte minst genom dans, sång och musik.  – Ett prova-på ”Dans för Parkinson” med Birgitta Ahlsell – dans- och rörelseterapi. Varför just dans? Dans stimulerar hela kroppen till att vara aktiv. Dessutom stärker och stretchar dansen kroppens olika delar. Dans förbättrar balansen, minskar stelhet i musklerna och förebygger fallrisk. Dans fokuserar på att utföra rörelser i olika riktningar och tränar samtidigt koordinationen. Dans uppmuntrar till rörelseglädje och fantasi. Dans i grupp kan ge en upplevelse av social gemenskap och välbefinnande.  Självklart dricker vi också kaffe och trevlig samvaro. Pris 30 kr!         Anmälan senast den 13 mars.

ANMÄLNINGSMOTTAGARE TILL ALLA VÅRA MÖTEN: Birthe tel 076 314 52 75 eller birte1@hotmail.com

Grupp och motionsverksamhet

Under 2019 planeras följande aktiviteter:

VATTENGYMNASTIK

Är du sugen på att träna vattengymnastik? Då är du välkommen till den varma träningsbassängen på Ystads lasarett. Vi tränar på torsdagar mellan kl 14 – 15 och startar vårterminen den 24 januari. Badledare är Ulla Osborn, medhjälpare Birthe Thomsen och Ulla Gyhlenius.     Deltagaravgift 400 kr per termin.  Anmälan och frågor: Birthe tel 076 314 52 75  eller birte1@hotmail.com

SJUKGYMNASTIK

Vid Parkinsons sjukdom är det viktigt att vara fysiskt aktiv för att bibehålla eller förbättra din motorik, balans, kondition och ditt allmänna hälsotillstånd. I samarbete med sjukgymnasterna vid vårdcentralen på Ystads lasarett erbjuder vi sjukgymnastik på måndagar kl 15-16. Ledare för sjukgymnastiken är Daniel xxx      Pris: 200 kr per gång, högkostnadskortet gäller. Anmälan och frågor: Daniel tel 0411- 99 50 00

DANS FÖR PARKINSON

Flera forskargrupper runt om i världen utvecklar metoder att behandla patienter med Parkinsons sjukdom med olika former av dans. De har i kontrollerade studier visat att dansterapier kan bromsa utvecklingen av många symptom, och till och med ge kliniskt betydelsefulla förbättringar av balans och kontroll över de egna rörelserna. Vi planerar att starta en grupp i dans för Parkinson under 2019. Ledare blir Birgitta Ahlsell – dans- och rörelseterapeut. På vårt månadsmöte den 20 mars kan du prova på. Se mer information i texten under månadsmötet 20 mars ovan. Då vi ännu inte vet vilka bidrag vi kan få till aktiviteten är deltagaravgiften inte bestämd. Men du kan redan nu anmäla ditt intresse så hör vi av oss när vi vet. Intresseanmälan och frågor:  Birthe tel 076 314 52 75  eller birte1@hotmail.com

Tidigare aktiviteter

Under våren 2016 har vi haft träffar med nedanstående ämnen.

Malmö dansteater  besökte oss för att visa hur man med musikens hjälp kan reducera symtomen av Parkinsons.
Vi hade samkväm där vi delade  med oss av egen erfarenhet hur man hanterar sjukdomen.
Neurolog Sofia Donica från Ystads Lasarett föreläste om de många varianter som kan förekomma av sjukdomen.
Vi hade grilldag på Kamratvillan i Ystad i regi av Rolf Heimer.
Golfdag på Abbekås-banan, under mottot ”där alla kan vara med”.  Toyota i Ystad och Abbekås Golf sponsrade träffen där vi markerar de första tio åren i vår förening.

Utställning på hjul

Brainbus utställningen kom till Ystad 3-4 augusti och det räknades in nästan 500 besökare. Dessa fick information om hur hjärnan fungerar och sjukdomar som är nära besläktade med just hjärnan. Parkinson är som bekant en av dessa. Det gavs tillfälle för besökarna att prova  sin minnes- och koordinationsförmåga bl.a Parkinson Sydöst stod för värdskapet under dag 2. genom Kerstin, Sven och undertecknad.

Text & foto: Kjell

Bland helgon och kyrkliga klenoder

S:t Olofs medeltida kyrka och restaurang Vita Stenen var målet för årets vårutfärd. Utfärden startade i Skurup. Färden med buss gick sedan vidare via Ystad och Hammenhög där ytterligare medlemmar hämtades upp. I S:t Olofs kyrka hälsades vi välkomna av kyrkvärden Ingrid Liljedahl, som berättade om den gamla kyrkan.

Ingrid Liljedahl (med mikrofonen) berättar om kyrkans helgonbilder, altare och andra klenoder.

Kyrkan är en populär vallfartskyrka bland olika kristna samfund. Anledningen till detta är den gamla Olofskulten och att offerplatsen Sankt Olofs källa ligger i Sankt Olof. Byn hade namnet Lunkende by men eftersom kyrkan var Danmarks – vi var då danskar - största Olofhelgedom glömdes till slut ortnamnet bort och hela byn fick kyrkans namn. Så kommer det sig att en by på Österlen bär den norske helgonkungen Olofs namn.
Ingrid berättade initierad om bl a kyrkans altare och helgonbilder. Förr ska det ha funnits nio altare i kyrkan. Numera finns fem av helgonbilderna bevarade. Kyrkan med dess olika altare, helgonbilder och inredning är en verklig kulturskatt, som församlingen värnar varmt om.
I kyrkan finns också bevarad den gamla offerkistan. Den fungerar i dag som insamlingsbössa och många besökare ger också generösa bidrag. Även vi skänkte ett bidrag, som tack för besöket och Ingrids fina guidning.

Krögarparet Ann-Christin och

Colin Willey på Vita Stenen

Efter besöket for vi vidare till Vita Stenen, som ligger långt in i S:t Olofs vackra bokskogar. Där bjöd krögarparet Ann-Christin och Colin Willey på en verkligt kulinarisk ”Wallenbergare” med efterföljande kaffe och välkomponerad tårtbit, allt till vårt fulla gillande. Krögaren Colin berättade också om hur han fick idén att starta restaurang och Bed & Breakfast långt ute i ”vildmarken”.

Ordförande Rune berättade också om höstens mötesprogram (som återfinns på annan plats på vår hemsida). Han berättade även om en planerad enkät med frågor om bl a deltagande vid våra månadsmöten, mötesprogram, fysisk träning och om den vård som erbjuds (eller inte erbjuds) Parkinsonsjuka. Det är styrelsens förhoppning att alla medlemmar besvarar enkäten.

Grillfest i Sandskogen

Tidigare under våren samlades ett gäng medlemmar i Ystads skytteförenings grillpaviljong i Sandskogen för den traditionella grillfesten. Vi gynnades tyvärr inte av fint väder och värme, men vi hade trevligt tillsammans ändå. Tillslutningen var inte den bästa, men vi får väl skylla på vädret!

Vår vice ordförande Rolf Heimer, som förberett det hela, hade lagt upp en trevlig tipspromenad med lagom kniviga frågor. Anita och Bertil Hedin svarade grillningen och det bjöds på korv i olika storlekar.

Det blev ett lyckat program och ordförande Rune Eriksson tackade alla, speciell Rolf, som hjälpt till med att göra dela lyckat.

Swish och interbetalningar

fick vi lära oss mer om vid ett medlemsbesök på Skurups sparbank. Det var Anette Lööw, som informerade. Banken bjöd på kaffe, men kaffebrödet bekostade föreningen och som kassör Anita hade med sig. Tillslutningen var dålig, men humöret var i topp.

Kontaktpersoner / Parkinson sydöst:

Ordförande: Rune Eriksson, 076 82 68 517, ru.eriksson@gmail.com

V ordförande: Rolf Heimer, 0411-127098, fam.heimer@gmail.com

Kassör: Bertil Palm072-92656 06, bertll61@gmail.com

Sekreterare: Kerstin Nilsson, 076 82 06 264, keman.nilsson@gmail.com

Ledamot: Birthe Thomsen, 072 51 72 561,  birte1@hotmail.com.

Bengt-Olof Fernerud,073-912 00 97, bengtolof.net@gmail.com

Irene Risåker, 073 376 91 87, irene.risaker@hotmail.com

Webmaster: Rune Eriksson, ru.eriksson@gmail.com

Sidan uppdaterades 2018-11-09

Parkinson Föreningen i Ystad

Anhörigstöd

Anhöriga svarar för en stor del av det stöd, som långvarigt sjuka, äldre och personer med funktionsnedsättning behöver i sin dagliga livsföring. Den, som är anhörig har ofta en stark vilja att ställa upp och hjälpa. Samtidigt finns ett behov att även leva sitt eget liv.

Målet för anhörigstödet är att anhöriga ska ges möjlighet till vila och rekreation, information, personligt stöd och gemenskap med andra. Genom att erbjuda stöd vill kommunen värna om anhörigas hälsa och livskvalitet.

Hjälpmedel

För dig, som behöver hjälpmedel för att förflytta dig eller på andra sätt klara din dagliga livsföring finns möjlighet att låna sådana av din kommun. Det är kostnadsfritt i de flesta kommuner. Det är arbetsterapeut eller sjukgymnast, som utifrån medicinsk behovsbedömning provar ut och föreskriver de hjälpmedel, som du behöver.  De lär även hur du skall använda hjälpmedlen.

Tag kontakt med den kommun du bor bor i.

Skurups kommun

Anhörigstöd    Samordnare                              0705-516600

Hjälpmedel     Arbetsterapeut / sjukgymnast       0411-536000

Sjöbo kommun

Anhörigstöd    Anhörigsamordnare                      0416-273 49
Hjälpmedel     Rehabenheten                             0416-273 85

Tomelilla kommun

Anhörigstöd    Närstödsamordnare                      0417-182 25
Hjälpmedel     Arbetsterapeut / sjukgymnast        0417-184 23

Ystads kommun

Anhörigstöd    Samordnare                                0411-577277
Hjälpmedel     Rehabgruppen                             0411-578959

Simrishamns kommun

Anhörigstöd    Bergengrenska centret                 0414-819165
Hjälpmedel     Arbetsterapeut / sjukgymnast        0414-819339

Nu finns riktlinjer för vård av Parkinsons sjukdom

Socialstyrelsens nationella riktlinjer för MS och Parkinsons sjukdom innehåller rekommendationer om diagonstik, behandling av grundsjukdomen,
symtomatisk behandling, kontinuerlig uppföljning och rehabilitering. De vänder sig till beslutsfattare och profession inom området.

Läs mer på Socialstyrelsens webbplats.

Här finns en presentation av riktlinjerna

Ny adress? Ny mailadress
eller telefonnummer?

Vänligen meddela kerstin@parkinsonskane.se så blir det rätt i vårt register och alla utskick kommer  fram! Du, som inte har anmält din e-postadress kan också göra detta till Kerstin. De är bra att göra det - då får du information direkt till din e-postlåda.

Kalendarium

Här finns samtliga aktiviteter samlande som rör Parkinson Skåne och dess lokalföreningar
LÄS MER!
Som medlem i Parkinson Skåne är Du välkommen att besöka valfri aktivitet!