Välkommen till Parkinson Malmö

Parkinson Malmö har haft årsmöte 8 februari.

Årsmötet genomfördes digitalt via Zoom under ledning av  Monica Vikingsson, Parkinson Skåne, som också valdes till mötets ordförande. Deltagare var styrelsen och 8 medlemmar. En motion om att starta bordtennisspel behandlades och kommer att påbörjas till hösten om det är möjligt beroende på pandemin. Mötet valde ordförande Stig Åström på ett år. Övriga i styrelsen fortsätter då de tidigare är valda på två år.

Bordtennis.

Välkommen till Malmö IF i Sofielunds Idrottens Hus, Lantmannagatan 22 i Malmö lördag 27 november klockan 16:00-18:00. Ledaren Rino är på plats för att ta emot oss. Detta är det tredje prova-på-pass för att se hur stort intresset är att börja spela bordtennis. Tänk på att bordtennis är en mycket bra motionsform för personer med Parkinson så passa på att pröva. Anmäl dig till Jörgen Linfeldt på telefon 070-228 48 49 eller e-mail: jorgen.linfeldt@gmail.com senast den 25 november.

Aktiviteter hösten 2021

Titta i kalendariet för höstens aktiviteter

Gåboll.

FC Bellevue i Malmö har tillsammans med Parkinson Malmö målgruppsanpassad gåfotboll för och med personer med Parkinsondiagnos. Man kan delta även om man använder rollator, rullstol eller är gående i vår nya sport GåBoll.

OBS! Vi har uppehåll fr.o.m. 19 november fram till april 2022.

Plats: Mellanheden IP, Gyllebogången,
Tid: Fredagar klockan 16.00 -17.00

Klädsel: fritidskläder med gymnastikskor eller liknande.
Deltagandet är kostnadsfritt.
Anhöriga, barn och barnbarn är välkomna. när vädret blir sämre flyttar Gåbollen inomhus.
Bilderna från fredag 22 oktober.

Boxning.

En riktigt skön höst önskar vi i styrelsen för Parkinson Malmö alla våra medlemmar.

Efter ett första halvår då pandemin präglat samhället i stort liksom vår lokala verksamhet kan vi nu börja se fram mot en tid då vi kan återgå till en mer normal situation.

Hittills i år har vi kunnat erbjuda boxningsträning först i digital form och senare utomhus.  Du som inte provat på boxningträning än är mycket välkommen till en verksamhet som är toppen för både "knoppen" och kroppen.

OBS! Nya träningstider för boxning:

Från och med 22 november tränar vi på måndag och onsdag klockan 17:00 – 17:45 i BK Fox lokaler med Yulian. Adressen till BK Fox: Lundavägen 56. Ligger mellan Sportfiskegiganten och Lundagrossisten. BK Fox finns längst in på parkeringen med ingång till höger. OBS! Det är krav att använda P-skiva på alla parkeringsplatserna.

Boka gärna via Boka Direkt: https://whitelabel.bokadirekt.se/places/bk-fox-38464

Anhöriga är givetvis välkomna. Har du frågor så kontakta Carina Linfeldt 070-980 90 65, epost: carina.linfeldt@telia.com eller Inge Nordqvist 070-685 90 42, epost: ingekul00@gmail.com

Vi har under våren också gjort ett försök med boule-spel i Pildammsparken. Tyvärr har intresset varit lågt. Är du intresserad av att spela boule med oss ber vi dig kontakta någon i styrelsen.

Har du synpunkter och förslag på aktiviteter i höst tveka inte att höra av dig!

Dans för Parkinson.

Dans för Parkinson har anordnats av Skånes Dansteater sedan 2016 med professionella dansare som ledare. Under 2020 och våren 2021 har dansklasserna skett digitalt. Till hösten kommer dansen att återupptas i dansteaterns lokaler. Förutom glädjen att röra sig till musik, förbättras balans och koordination. Max antal deltagare per workshop är 15 personer och därför är det viktigt att föranmäla sig till varje tillfälle. Fem lördagar är planerade 2/10, 16/10, 30/10,13/11 och 4/12 klockan 11:00-12:15 och efteråt fika i foajén.

Anmäl deltagande till: Tanja Mangalanayagam: dialog@skanesdansteater.se. Adress: Östra Varvsgatan 13, Malmö..

Riktlinjer för vård av Parkinson sjukdom.

Klicka här för att läsa om Socialstyrelsens riktlinjer.

Visste du att...
som medlem i Parkinson Skåne är du välkommen till alla medlemsarrangemang som finns i våra lokalföreningar. Titta gärna runt och se vad de övriga lokalföreningarna i vårt län erbjuder.

Kalendarium

Här finns samtliga aktiviteter samlade som rör Parkinson Skåne och dess lokalföreningar

LÄS MER!

Nya kontaktuppgifter till dig?

Viktigt med mailadress. Den hjälper oss att spara pengar.

Mobilnumret gör att du kan få SMS som påminnelse om aktivitet?

Vänligen meddela kerstin@parkinsonskane.se så blir det rätt i vårt register och alla utskick kommer fram!

Styrelse 2021

Webbredaktör: Håkan Elfgren och Inge Nordqvist

Senast uppdaterad: 2021-10-25

Julfest

Välkommen på julfest 9 december klockan 18:30 på Dammfrigården, i korsningen Köpenhamnvägen 8 och Korsörgatan 1. Det serveras julbuffé, ris a' la Malta, kaffe och kaka till en kostnad av 100 kr per person (medlemmar i Parkinsonförbundet).

Det finns vegetariskt alternativ om man önskar, meddela i så fall i anmälan.
Ta med en julklapp för ca 50 kr om du vill vara med i julklappsutdelningen.
Anmälan ska göras senast den 29 november till Carina Linfeldt på mail carina.linfeldt@telia.com eller Stig Åström tel 0722-22 15 14.

Golf för personer med stroke och Parkinson.

Projektet fortsätter under 2021 och 2022 och fler deltagare hälsas hjärtligt välkomna. Under 2021 kommer projektet att satsa på aktiviteter som ökar fysisk förmåga och gemenskapsaktiviteter för att skapa dynamik för överlevnad av projektet. Projektet har möjlighet att rekrytera fler deltagare genom Parkinson Skåne och lokalföreningarna genom en samordnare i lokalföreningen. Golfprojektet omfattar under 2021 ca 80 lektionstimmar totalt per deltagare. Vi träffas på Hylliekrokens Golfklubb på måndagar klockan 10.00.

Plats: Hylliekrokens GK
Tid: Måndagar kl. 10-12. Fokus-övning kl. 09.45 för den som önskar.

Under dessa 80 timmar utvecklar vi vår:

balansförmåga
öga-handkoordination
förmåga att koordinera rörelser med båda kroppshalvorna samtidigt, vilket stimulerar hjärnhalvorna att samarbeta, så kallade cross-over-övningar
sätt att samarbeta, samverka och förbättra vår sociala förmåga
vänskapsfrämjande aktiviteter
Anmälan
Är du intresserad av projektets inriktning och att lära dig en del om golfspel så tveka inte utan anmäl dig så fort som möjligt så att du inte missar något 🙂

Anmälan om deltagande i projektet sker tills vidare till monica@parkinsonskane.se

Glöm inte att anmäla dig till Lunds Universitet forskningsstudie "Bostadsförsöket"

Medlemstidning

Vår medlemstidning är numera en webbtidning. Aktuellt Parkinson Skåne

I denna tidning kan du också komma med tips!

Har du ett tips om en intressant nyhet, person eller en händelse?

Klicka på bilden under och lämna ett tips!

Läs artikel om vår tränare Fredrik Blomgren i medlemstidningen Aktuellt Parkinson Skåne.

Parkinson Malmö

Lugnt Inre Välmående

Vi anordnar funktionell träning där vi har roligt tillsammans. Vi mixar ro- och stillhetsövningar, sköna rörelser till musik, olika balansövningar och andra medvetna rörelser.

Måndagar (20 september - 13 december) kl. 17-18, Kalendegatan 18, vån 3

Läs här om träningstider och utomhusträning: https://www.facebook.com/Projekt-Mera-LIV-1859178424304560/

Utomhuspass gäller fram tills 13 september (förlängning, med skillnaden att vi skiftar från tisdagar till måndagar istället med start 16 augusti)