GLAD SOMMAR!

webbredaktör:Robert Ovnell

Senast uppdaterad: 2017-05-05

Visste du att....

som medlem i Parkinson Skåne är du välkommen till alla medlemsarrangemang som arrangeras i våra lokalföreningar. Titta gärna runt och se vad de övriga lokalföreningarna i vårt län erbjuder.

En minnesvärd föreläsning

Drygt 40 personer fick en minnesvärd föreläsning av Professor Elisabet Londos från Minneskliniken.

.

Hon berättade om olika kognitiva sjukdomar* och hur man gör för att fylla på sina ”förråd” så att eventuella kognitiva sjukdomar drabbar mindre hårt eller skjuts på framtiden. Hon fortsatte att berätta hur man kan fylla på sina ”förråd”. Det är genom att ha ett aktivt socialt liv, skratta mycket, (ett gott skratt förlänger livet är en kär gammal devis). Vidare sa hon att någon form av fysisk aktivitet är viktig, och att dans ligger i topp av de fysiska aktiviteterna. Vidare gäller det att träna och utmana hjärnan , äta en kost med mycket fet fisk, färgrika grönsaker samt gröna bladgrönsaker. Vidare fick vi veta att om jag inte kommer ihåg var jag la nycklarna eller parkerade bilen så är det ett inte ett minnesproblem utan det är ett koncentrationsproblem.

Så kontentan av det hela är att äta en god middag med goda vänner och mycket skratt. Till middagen bjuds det på fet fisk och rikligt med färgsprakande grönsaker. Middagen avslutas med en dessert bestående av bär i olika färger. Du avslutar givetvis kvällen med en Tango. Nu har du fyllt på förråden och du kommer att sova gott.

*Förr i tiden sa man ”senildement” och det betyder ”gammal utan själ”. Senil betyder "gammal" och dement betyder"utan själ".

Besök och föredrag av professor Håkan Widner

Den 16 mars gästades Malmö-föreningen av professor Håkan Widner som föreläste om hur det är att leva med Parkinsons sjukdom
Per-Olof Mattsson refererade mötet, läs referatet här:

Golf för personer med stroke och Parkinson

Har du tidigare spelat golf och slutat sedan du drabbats av Parkinsons sjukdom? Projektet Re:Actions mål är att hjälpa dig att hitta tillbaka till golfen! Hylliekrokens GK och Oxie GK har under många år arbetat med personer med funktionsnedsättning och har stor erfarenhet av att kunna hjälpa dig att hitta tillbaka med instruktion och träning som passar dig.

Nu finns riktlinjer för vård av Parkinsons sjukdom

Socialstyrelsens nationella riktlinjer för MS och Parkinsons sjukdom innehåller rekommendationer om diagonstik, behandling av grundsjukdomen, symtomatisk behandling, kontinuerlig uppföljning och rehabilitering. De vänder sig till beslutsfattare och profession inom området.

Läs mer på Socialstyrelsens webbplats.
Här finns en presentation av riktlinjerna Powerpoint

AKTIVITETER HÖSTEN 2017

20 augusti: Prova på pass boxningsträning

24 augusti: Prova på pass boxningsträning

6 septemper: Malmö har grillparty på Ribersborgs strand

11 oktober: Malmö har utbildning om ”Hur du hittar på Parkinsons hemsidan”

Äntligen blir det boxningsträning i Malmö.

Det är boxningsklubben BK Fox som arrangera träningen i samarbete med Narva boxningsklubb i Stockholm

Som du vet så är boxningsträning väldigt bra för personer med Parkinsons sjukdom.
Dessa länkar kan ge dig lite information om hur bra boxningsträning är och hur roligt det är

PD boxning usa

Boxningsträning Parkinson Örebro

Rapportinslag om boxning

Vi erbjuder nu dig två provapå pass så du se om det är något för dig så ser vi hur stort intresse det finns. Boxningsträning låter kanske lite tufft men allt anpassas efter förmåga.
Vi erbjuda ett provapå pass söndagen den 20 augusti kl. 17:00- 18:00 och torsdagen den 24 augusti kl. 16:30-17:30.
Dessa två tider har vi möjlighet att träna på hela hösten om intresse. Det kommer även finnas möjlighet att träna på tisdagar 16:30-17:30 om vi blir tillräckligt mång.

Adressen till BK Fox: Lundavägen 56. Ligger mellan Fiskegiganten och Lundavägens bil. Kör in där skylten Carglass är. BK Fox längst in på Parkeringen vid ingången Carglass.

Karta

Anhöriga är givetvis välkomna

Ingen föranmälan behövs

Har du frågor så kontakta Inge Nordqvist

Malmö har grillparty på Ribersborgs strand

6 september, 18:00 – 20:00
Den 6 september är det ”kick-off” med grillparty på Ribersborgs strand, vid handikappbadet. Du tar med dig det du vill äta och dricka. Vi spelar Boccia, kastar ringar och pratar med roliga människor. Regnar det mycket så ställer vi in. Ingen föranmälan

Malmö har utbildning om ”Hur du hittar på Parkinsons hemsidan”

Den 18/10 kl. 18:00 – 20:00 Utbildning i hur du hittar på Parkinsonhemsidan, Facebookgrupper och andra intressanta länkar. Vi visar några korta intressanta videor som du kan diskutera under fikat. Ta gärna med anhöriga, vänner mm. Fika och kaka för 20:- Ta gärna med din smartphone eller surfplatta. Ingen WIFI finns. Plats: Dammfrigården, Kosörvägen 1, 217 41 Malmö. Anmälan görs till: Suzanne Ringblom 0709-731857 ringblomsuzanne52@gmail.com

Filminspelning i Kalkbrottet i ett projekt för Dans för Parkinson med Skånes Dansteater

Grillpartytet på Ribersborgs samlade en tapper skara i det blåsiga vädret.

Vi grillade och hade väldigt mysigt trots vädret. Det blev även boociaspel och lite ringkastning innan vi tappra, 11 stycken, tog vårt pick och pack och återvände hem till stugvärmen.

Boxningen blev en succé

Lokalföreningarna i Malmö och Lund provade på boxningsträning på KFUM i Malmö lördagen den 29 april. Ett 20-tal glada och engagerade "elever" deltog.

Kalendarium

Här finns samtliga aktiviteter samlande som rör Parkinson Skåne och dess lokalföreningar

LÄS MER!
Som medlem i Parkinson Skåne är Du välkommen att besöka valfri aktivitet!

Nya kontaktuppgifter till dig?

Viktigt med mailadress. Den hjälper oss att spara pengar.

Mobilnumret gör att du kan få SMS som påminelse om aktivitet?

Vänligen meddela kerstin@parkinsonskane.se så blir det rätt i vårt register och alla utskick kommer  fram!

Styrelse 2017

Robert Ovnell
tel. 070- 678 91 65

Kassör