Kalendarium

Här finns samtliga aktiviteter samlade som rör Parkinson Skåne och dess lokalföreningar

LÄS MER!

Som medlem i Parkinson Skåne är Du välkommen att besöka valfri aktivitet!

Filmvisning

På grund av. rådande omständigheter har filmpremiären på ” Spring Uje, spring” skjutits på framtiden.
För övriga aktiviteter får vi avvakta utvecklingen och återkomma.

Torsdagen den 2 april kl. 17 erbjuder Filmstaden i Lund oss i Parkinson Lund, att få en egen visning av filmen ” Spring Uje, spring ”.

Filmen handlar om Uje Brandelius, som har Parkinson. Salongen har 47 platser (kan ev. uppdateras om behov finns).
I senaste numret av Parkinson journalen, finns en talong som ger oss 30% rabatt på biljettpriset. Gäller för 2 personer. Medtag denna!

Anmälan till Birgitta Gerdtsson senast den 22/3
Tel. 072 5516016 eller birger41@hotmail.com

Program 2020

Vi är många som saknar den sociala gemenskapen som våra Parkinsträffar ger oss.
Tyvärr blev våren inte alls som vi tänkt oss och vi har inte kunnat träffats och inte kunnat genomföra några träffar. Utflykten till Habo är flyttad till den 18 september och vi hoppas kunna ha den som planerat.
Nu önskar vi er alla en skön sommar och återkommer när läget stabiliserats och vi kan planera för kommande aktiviteter.
Sommarhälsning från styrelsen.

Anmälan och frågor till Birgitta Gerdtsson birger41@hotmail.com 072-5516016

Samtalsgrupper för anhöriga och sjuka

INSTÄLLT tillsvidare

Vi har utökat våra samtalgrupper med en grupp även för sjuka enl önskemål. Tidigare Parkinsonssjuksköterskan Anne Fagerqvist kommer att leda gruppen för sjuka och Maud Eker och Monica Vikingsson fortsätter att leda anhöriggruppen.

Grupperna träffas torsdag 16 april kl. 10.30-12.00 på Annegården, Skansvägen 5 i Lund. Då bestämmer vi också vilken dag och tid vi ska träffas nästa gång.

OBS! Grupperna är fulltecknade terminen ut!

Ingen föranmälan - det är bara att komma - nya som gamla deltagare!

Har du frågor kontakta Maud Eker tel: 073 7070 770 eller mail maud.eker@gmail.com

eller Monica Vikingsson tel. 0707 45 39 50 eller mail monica@parkinsonskane.se

Varmt välkommen!

Projekt LIV - Lugnt Inre Välmående!

Digitala LIV-pass

Efter en dryg månads nerstängning av våra LIV-pass pga coronaviruset så är det dags att mötas igen, fast nu digitalt. Vi har utvärderat testgruppens erfarenheter och samtliga tycker det fungerar mycket bra att hålla digitala LIV-pass. Det enda du som LIV-deltagare behöver göra är att mejla in till info@meraliv.nu. I rubriken skriver du "anmälan digitala pass". Skriv gärna ditt namn och ditt telefonnummer oxå. Vi mejlar sedan ut länken till inbjudan till dig tillsammans med en lathund om hur du laddar ner Zoom verktyget till din enhet (smartphone, dator etc) .

Schemat för vår/sommar är:
Måndag kl 11-12
Onsdag kl 11-12
Torsdag kl 11-12
Hjärtligt välkommen till LIVs digitala välmående pass.

Koppla upp dig till LIV pass - Hikari & Mindfulness på video i Zoom

Vi anordnar funktionell träning där vi har roligt tillsammans. Vi mixar ro- och stillhetsövningar, sköna rörelser till musik, olika balansövningar och andra medvetna rörelser.
Övningarna anpassar vi för både sittande och stående. Tillsammans landar vi i ett här och nu – i lugnt inre välmående. Vi bjuder på fika efter passen.
Aktiviteterna är kostnadsfria för medlemmar. Alla kan delta i de enkla övningarna – var och en deltar utifrån sin egen förmåga.

Onsdagar kl. 11.00-12.30, Annegården Läs schema här
Anmälan till maud@parkinsonskane.se

För mer information om aktiviteterna kontakta aktivitetsledare Eric Svensson på epost projekt.liv.2017@gmail.com eller telefon 0737-61 69 16.

LIV-projektet genomförs med stöd från Allmänna arvsfonden.
Läs mer på Facebook

Läs mer på LIVs hemsida

Här kan du läsa boken om Projekt LIV - Öppna e-bok

Boxningsträning

INSTÄLLT tillsvidare

I samarbete med Narva boxningsklubb har Lunds boxningssällskap träning för personer som har diagnosen Parkinsons sjukdom.

Narva boxningsklubb har, med inspiration från Rock Steady Boxing i USA, utvecklat träningsmetoder som är speciellt anpassade för personer med Parkinsons. Det har visat sig att regelbunden, intensiv träning verkligen ger resultat. Träningen ger styrka samtidigt som koordination, balans och rörlighet förbättras. Dessutom är det roligt!
Även närstående är välkomna att träna i gruppen.

Träningen sker på onsdagar 16:00-17:30 samt söndagar 14.30-16.00. Terminsavgift är 100 kr (men man får gärna testa gratis).

Lunds boxningssällskap finns på Stadsparksgången i Lund, i Högevallsbadets lokaler, ingång till vänster om huvudingången till badet. Skylt finns på dörren.

Om ni har några frågor kontakta kajsa_davidson@hotmail.com

De vill knocka Parkinsons sjukdom

Kajsa Davidson Kjellberg som håller i kvällens pass känner till fördelarna med Parkisonboxning.
– Man ökar balansen, styrkan, koordinationen och konditionen, säger hon.
Hon är också den som har tagit initiativet till dra igång träningsformen i Lund.

Läs och hör mer

Parkinson Lund

Hjärtligt välkomna till vår lokalförening för personer med Parkinson och Atypiska Parkinsonsjukdomar, närstående och andra intresserade för information och trevlig gemenskap

Parkinson Lund bildades år 2002 i samarbete med Neuroförbundet och Studieförbundet Vuxenskolan

Föreningens målsättning är att delge våra medlemmar information och utbildning samt sociala aktiviteter, som är viktiga arbetsredskap för att Parkinsondrabbade och närstående skall kunna ha ett aktivt och innehållsrikt liv.

Styrelse 2019

Ordförande Birgitta Gerdtsson
birger41@hotmail.com

Sekreterare Hildegun Vollert

Kassör Maud Eker
073-70 70 770, maud.eker@gmail.com

Ledamot Lisa Engström

Adjungerad ledamot Christer Eker

Medlemsansvarig
Kerstin Phillips
kerstin.phillips@telia.com

Webbredaktör
Monica Vikingsson
monica@parkinsonskane.se

Sidan är ändrad senast 2020-06-16

Parkinsonsjuksköterska
når du på tel: 046-17 14 68 eller via mottagningen tel: 046-17 12 84 (kl. 08-12).

Inbjudan från Habo Gård

Habo Gård höst- och vinter 2019 Läs mer här