Parkinson Lund

Hjärtligt välkomna till vår lokalförening för personer med Parkinson och Atypiska Parkinsonsjukdomar, närstående och andra intresserade för information och trevlig gemenskap

Webbsidan senast ändrad 2019-03-13

Kalendarium

Här finns samtliga aktiviteter samlade som rör Parkinson Skåne och dess lokalföreningar

LÄS MER!

Som medlem i Parkinson Skåne år Du välkommen att besöka valfri aktivitet!

Medlemsträffar

Verksamheten bedrivs för Lund med omnejd i lokal på Annegården, Skansvägen 5, Lund en onsdag i månaden kl.14.00 - 16.00. Kaffe serveras till självkostnadspris.

För anmälan om ni kommer eller har frågor, ring eller skicka mail: Maud Eker 073-70 70 770, maud.eker@gmail.com

Program 2019

30 januari
Årsmötesförhandling
Underhållning av Musikapoteket

13 februari
Boxning för Parkinson
Kajsa Davidson Kjellberg berättar om boxträningen i Lund

13 mars
Framtidsfullmakt är en typ av fullmakt som blir giltiga när en fullmaktsgivare på grund av sjukdom, psykisk störning eller liknande förhållande är ur stånd att ta tillvara sin rätt. Tanken är att det är fullmaktshavaren som ska avgöra när tidpunkten har inträtt. Det krävs ingen registrering för att fullmakten ska vara giltig.
Eva Rosén Eriksson från Advokatgruppen informerar

11 april
Världsparkinsondagen, Scandic Star i Lund

15 maj
Onsdagen den 15 maj åker vi ut till Hardeberga kyrka, där kyrkoherde Niclas Loive , bl.a. skall berätta om Niklis-runorna. Efter detta kör vi till Kungsmarken golfklubb, där e.m.- fikat står framdukat (föreningen bjuder).Samling vid Annegården kl. 13,15 för samåkning. Ring Birgitta, 072- 55 160 16, om du behöver transport. Anmälan senast 10/5.

Samtalsgrupp för anhöriga

Vi håller nu uppehållt men träffas nästa gång tisdag 26 mars 2019  kl. 10-12 på Annegården, Skansvägen 5 i Lund. Då bestämmer vi också vilken dag och tid vi ska träffas nästa gång.

Ingen föranmälan - det är bara att komma - nya som gamla deltagare!

Har du frågor kontakta Maud Eker tel: 073 7070 770 eller mail maud.eker@gmail.com

eller Monica Vikingsson tel. 0707 45 39 50 eller mail monica@parkinsonskane.se

Varmt välkommen!

Projekt LIV
Lugnt Inre Välmående!

Vi anordnar funktionell träning där vi har roligt tillsammans. Vi mixar ro- och stillhetsövningar, sköna rörelser till musik, olika balansövningar och andra medvetna rörelser.
Övningarna anpassar vi för både sittande och stående. Tillsammans landar vi i ett här och nu – i lugnt inre välmående. Vi bjuder på fika efter passen.
Aktiviteterna är kostnadsfria för medlemmar. Alla kan delta i de enkla övningarna – var och en deltar utifrån sin egen förmåga.

Onsdagar kl. 11.00-12.30, Annegården
Anmälan till maud@parkinsonskane.se

För mer information om aktiviteterna kontakta aktivitetsledare Eric Svensson på epost projekt.liv.2017@gmail.com eller telefon 0737-61 69 16.

LIV-projektet genomförs med stöd från Allmänna arvsfonden.
Läs mer på Facebook

Läs mer på LIVs hemsida

Boxningsträning

I samarbete med Narva boxningsklubb har Lunds boxningssällskap träning för personer som har diagnosen Parkinsons sjukdom.

Narva boxningsklubb har, med inspiration från Rock Steady Boxing i USA, utvecklat träningsmetoder som är speciellt anpassade för personer med Parkinsons. Det har visat sig att regelbunden, intensiv träning verkligen ger resultat. Träningen ger styrka samtidigt som koordination, balans och rörlighet förbättras. Dessutom är det roligt!
Även närstående är välkomna att träna i gruppen.

Träningen sker på onsdagar 16:00-17:30 samt söndagar 14:30-17:00. Terminsavgift är 100 kr (men man får gärna testa gratis).

Lunds boxningssällskap finns på Stadsparksgången i Lund, i Högevallsbadets lokaler, ingång till vänster om huvudingången till badet. Skylt finns på dörren.

Om ni har några frågor kontakta kajsa_davidson@hotmail.com

De vill knocka Parkinsons sjukdom

Kajsa Davidson Kjellberg som håller i kvällens pass känner till fördelarna med Parkisonboxning.
– Man ökar balansen, styrkan, koordinationen och konditionen, säger hon.
Hon är också den som har tagit initiativet till dra igång träningsformen i Lund.

Läs och hör mer

Parkinson Lund bildades år 2002 i samarbete med Neuroförbundet och Studieförbundet Vuxenskolan

Föreningens målsättning är att delge våra medlemmar information och utbildning samt sociala aktiviteter, som är viktiga arbetsredskap för att Parkinsondrabbade och närstående skall kunna ha ett aktivt och innehållsrikt liv.

Styrelse 2019

Ordförande Birgitta Gerdtsson
birger41@hotmail.com

Ledamot Hans Lundström
h.lundstrom@yahoo.se

Ledamöt Sofia Ahlgren

Suppleant och kassör Maud Eker
073-70 70 770, maud.eker@gmail.com

Suppleant Sten-Åke Kjellstedt

Medlemsansvarig och Webbredaktör
Kerstin Phillips
kerstin.phillips@telia.com

Kontakt med Parkinsonsjuksköterska

Jeanette Härnberg och Monica Scharfenort når du på tel: 046-17 14 68 eller via mottagningen tel: 046-17 12 84 (kl. 08-12).

Inbjudan från HSO

Habo Gård januari - maj 2019 Läs mer här