Välkommen till Parkinson Helsingborg

Det händer en hel del för både för dig med Parkinson och som anhörig här i Helsingborgsområdet.

Helsingborg är en lokalförening med ca 150 medlemmar. Vår förening består av både yngre och äldre, med olika lång erfarenhet av hur det är att leva med Parkinsons sjukdom, samt anhöriga med sina unika erfarenheter och kunskaper.

Vi arrangerar musikcaféer med olika gästartister. Det finns även möjlighet att delta i olika aktiviteter som fotbollsträning, pysselträffar, vattengymnastik m m. Vi har även bra kontakter med sjukvården och det finns bland annat möjlighet att delta i sjukgymnastik och röstträning med logoped.

Kontakta oss gärna så berättar vi mer!

Röstterapi

Logopedmottagningen erbjuder röstterapi i grupp under maj och juni.

Plats: Logopedmottagningen, Olympiahuset, Helsingborgs lasarett
Logoped: Tobias Wetterling
Start: 2/5
Tid: Tisdagar kl 10.15-11
Kostnad: Frikort gäller, utan frikort 200 kr/gång

Max 9 deltagare. Vid fler anmälningar ställs dessa på reservlista. Alla som har anmält sitt intresse kommer att få meddelande då anmälningstiden gått ut.

Anmälan görs till Logopedmottagningens sekreterare tel: 042-406 18 20 månd-torsd 9-12 senast 24 mars. Har du inte logopedkontakt sedan tidigare kan du kallas för bedömningssamtal.

Välkomna!
Tobias Wetterling

Träning på MYO FYSIO

Välkommen till MYO FYSIO för en motiverande och glädjefylld gruppträningstimme 1 gång/vecka. Vi anpassar träningen specifikt för Dig med Parkinson för att kunna erbjuda en så trygg och givande rehabilitering som möjligt.
Alla är välkomna, oavsett om du har lite eller mycket symtom!

Vi startar fredagen den 13/1 kl 11-12. Kursen håller på i 15 veckor. Pris: 200 kr/gång, högkostnadskort gäller.

För anmälan eller frågor är du välkommen att höra av dig till oss på:
tel: 0700-153108, mail: kontakt@myofysio.se. För mer information se under Anmälan och betalning till höger.

Varmt välkommen!

Hanna & Sara
leg. fysioterapeuter

Nordic Wellness Väla, Ekslingan 3, Helsingborg

Vad ska vi äta med Lisa Kaptien Kvist

-Hur kan så små förändringar ge så stora förbättringar? -Hur ska jag lägga upp kosten för att hålla mig frisk och pigg? De här frågorna och många fler fick medlemmarna i Helsingborg svar på när Lisa Kaptein Kvist höll föredrag med fokus på kost och motion. Lisa som personlig tränare, föreläsare och kostrådgivare berättade på ett underhållande och målande sätt hur vi ska äta för att må som bäst. Vi fick även tips och råd om ökad rörlighet och förebyggande av skador. Givetvis bjöds det på hembakade kanelbullar då det var kanelbullensdag – för lite gott kan vi väl unna oss!

Det bjöds som vanligt på lotteri med fina priser, bland vinsterna fanns denna fina höstkrans för dörren att vinna.

Här hittar du Lisas presentation! (pdf)

Trevlig sommar!

Tack för en fantastiskt fin vår! Tillsammans har vi fått vara med om härliga musikcaféer med mycket uppskattade artister och föredragshållare. Sista caféet kom Josefin ”Smulan” Liljegren, entreprenör, träningsprofil och tipsade om enkel vardagsträning och glädje i vardagen! På bilden med ses även Arne Maltéus, som gjorde ett bejublat framträdande med sitt bluesband tidigare i våras

Nu önskar vi er alla en trevlig sommar och välkomna tillbaka till höstens första musikcafé torsdagen den 10 augusti!

Parkinsonföreningen Helsingborg med omnejd

Rabatt på Helsingborgs stadsteater

Maggie Lämsä, i vår styrelse, arbetar på Helsingborgs stadsteater och kan boka biljetter för medlemmar i Parkinson Helsingborg till rabatterat pris - 150 kr istället för 250 kr.

Maggie nås på telefon: 0735-12 24 44.

Har du bytt telefonnummer eller adress?

Följ länken här för att uppdatera dina uppgifter i medlemsregistret!

Svängigt musikcafé

Onsdagen den 1 mars träffades vi på vårt kafé. Jag såg fram emot att få höra Arne och hans kompisar spela blues, men inte trodde jag att Arne, som varit rätt hårt drabbad av sin PS, kunde/orkade spela med sån intensitet. Vi fick uppleva en jättehärlig kväll med både lugna och helt vilda låtar.

I pausen berättade Bo om sin PS och hur han tillsammans med sin dotter skrivit en bok, som nu flera av oss läser.

Det var en så intensiv kväll, så vi hann knappt dricka kaffe och äta Anne-Maries alltid lika goda kaffebröd.

Tack alla ni, som gör att det är så trevligt att vara ordförande i PS Helsingborg!

Inga-Lill

PS! För er som vill höra mer efter gårdagens lyckade musikcafe kan göra det här!

Tips!

Du som har tillgång till e-post – meddela gärna din adress till: helsingborg@parkinsonforbundet.se

Det underlättar för oss alla och minskar föreningens kostnader!

Kommande program 2017

10 augusti Café
20 september Café
19 oktober Café
10 november Gåsamiddag med övernattning på Sommarsol
16 november Café
4 december Café

Välkommen!

Du är varmt välkommen att kontakta oss i lokalföreningen Helsingborg.

Stora eller små frågor eller bara för att prata en stund, vi finns för dig och för varandra.

Inga-Lill Hoberg

tel: 0737-54 73 34
mail: gunillua@gmail.com

Du vet väl om....