Parkinson Södra Sörmland har sitt säte i Nyköping

Inga-Maj Eriksson

Haide Backman

sodrasormland@parkinsonforbundet.se

Välkommen till Parkinson Södra Sörmland!

Parkinsonboxning i P4 Sörmland den 10 januari 2020

P4 Sörmland besökte boxningsträningen i Nyköping den 9 januari och gjorde ett reportage som sändes dagen efter. Vill du lyssna så klicka på länken:

Radioreportage från Nyköpings boxningsklubb om PD Box

Kallelse till Årsmöte den 12 februari 2020

Medlemmarna i Parkinson Södra Sörmland kallas härmed till årsmöte.

Dag och tid: Den 12 februari 2020, klockan 17.30.
Plats: Handikappalliansen, Repslagaregatan 43 i Nyköping.

Motioner sänds till Parkinson Södra Sörmland, Brandholmsvägen 1, 611 68 Nyköping, senast den 29 januari 2020.

Verksamhetsberättelse och förslag till budget samt inkomna motioner finns tillgängligt hos föreningens sekreterare Bertil Moberg från och med den 2 februari 2020 efter kontakt på telefon 070-227 79 24.

Kallelse och dagordning kommer att skickas till alla medlemmar.

Kaffe med bröd serveras.

Välkomna!

Inbjudan till Studiecirkeln ”Parkinson från A till Ö”

Studiecirkeln vänder sig till de som har diagnosen Parkinson. Vi träffas varannan onsdag med start den 19 februari 2020, mellan klockan 14.00 och 16.00.

Studiecirkeln utgår från en bok, ”Parkinson från A till Ö”, som är utgiven av Svenska Parkinsonstiftelsen. Boken tar upp frågor som vad, varför, olika symtom och så
vidare. Man får möjlighet att prata om frågor som känns aktuella.

Studiecirkeln är kostnadsfri.

Möteslokalen ligger på Brandholmsvägen 1. Parkeringsplatser finns utanför träningslokalen till Nordic Wellness. Buss 3 mot Brandholmen stannar vid Brandholmsvägen 1.

Anmäl dig till Yvonne Arvidzon på telefon 076-327 62 89, senast den 12 februari. Det finns platser kvar.

Välkomna!

Boxningsträning

Boxning är en motionsform som ger både styrka, koordination, förbättrad balans, ökat självförtroende och mycket glädje!

I boxningslokalen i Gamla Sporthallen på Ringvägen 1 vid Öster skola i Nyköping anordnas två gånger i veckan boxningsträning för personer med Parkinson.

Det går att provträna två gånger gratis och boxningshandskar finns att låna.

Träningen äger rum varje tisdag kl 10.00-11.00 och varje torsdag kl 16.00-17.00. Första träningstillfället år 2020 är torsdag den 9 januari kl 16.00.

Vi har inte tillgång till omklädningsrum så kom omklädd samt ta med inneskor.

Ingen anmälan behövs.

Kontaktuppgifter:

Per Netterstedt, mobil 070-660 54 62 eller via e-post per.netterstedt@comhem.se

Susann Wass, mobil 073-201 52 75

Välkommen!

Läs mer här

Anhöriggrupp våren 2020

Vi planerar att starta en anhöriggrupp under våren 2020. Mer information kommer senare.

Om du redan nu är intresserad så kontakta Haide Backman, mobil 072-248 80 56.

RAPPORTER

Julbord den 10 december 2019

Parkinson Södra Sörmland bjöd sina medlemmar på julfest den 10 december på Handikappalliansen i Nyköping. Ordföranden Börje Arvidzon hälsade välkommen.

Ett 40-tal medlemmar åt mat som kom från cateringfirman Gula Ankan i Gnesta och den var både god och väl tilltagen.

Carina Johansson och Göran Bjarnegård bjöd på både stämningsfull, medryckande och humoristisk underhållning. Carina och Göran kallas ibland för "pastorn och dödgrävaren". Göran är pensionerad präst och Carina är kyrkogårdsarbetare.

Efter deras uppskattade framträdande blev det kaffe och lottdragning med många fina vinster. Börje och Yvonne Arvidzon skötte vinstutdelningen med stor rutin.

Det delades också ut ett papper med lite klurigheter som fick de närvarande att diskutera lösningar på detta.

När kaffet var urdrucket och lotteriet avslutat började de närvarande sin hemfärd.

Medlemsträff den 23 oktober 2019 - Hälsa och må bra

Onsdagen den 23 oktober 2019 samlades ett fyrtiotal medlemmar på Handikappalliansen i Nyköping för gemenskap under temat ” Hälsa och må bra”. Ordförande Börje Arvidzon hälsade alla varmt välkomna och presenterade styrelsen. Därefter tog tre inbjudna föreläsare vid.

Att få diagnosen Parkinsons sjukdom, som är en obotlig och framåtskridande neurologisk sjukdom, skapar ofta ångest och frustration hos den drabbade. När Eva Ejneborn fick sin Parkinsondiagnos så märkte hon att frustrationen blev mindre när hon kunde skriva ner sina tankar och känslor. Hon startade då bloggen ”Ejneborn och Parkinson – En dag i taget”. Bloggen läses av ett stort antal människor och har nu även har utkommit i bokform ”En dag i taget”.  Nu var Eva hos oss för att berätta och läsa utvalda kapitel ur boken.

Därefter demonstrerade Per Netterstedt den specifika Parkinsonboxning som han och Susann Wass leder i Nyköping.

Susann tog så vid och lät oss prova medicinsk yoga sittande på våra stolar med fokus på andningen.

Samtliga framträdanden uppskattades stort av alla som var där och inte minst de goda smörgåsar som bjöds på till kaffet.

Medlemsträff den 15 maj 2019 - Ryssbergen

Den 15 maj 2019 samlades drygt tjugo medlemmar i ett strålande försommarväder i Ryssbergen, Nyköping, för att lyssna på föreläsare Göran Hedin och grilla korv och umgås. Göran berättade att för exakt 300 år sedan vara det ryska soldater som en sommardag samlades, på samma plats där vi stod, för att erövra staden och bränna ner den, vilket de ju också lyckades med. Endast två byggnader skonades.

Efter Görans underhållande föreläsning var det dags för grillning. Den mycket trevliga samvaron avslutades med kaffe och kaka.

Årsmöte den 13 februari 2019

Årsmötet hölls den 13 februari 2019 på Handikappalliansen i Nyköping. Börje Arvidzon hälsade alla hjärtligt välkomna och öppnade mötet med parentation. Sedan lotsade mötets valda ordförande, Bertil Moberg, oss galant igenom de sedvanliga punkterna på dagordningen. En ny styrelse valdes så att den vilande föreningen kunde återuppstå. Mötet avslutades med trevligt kaffesamkväm.

Direkt därefter samlades den nya styrelsen för att konstituera sig. Till ordförande för ett år valdes Börje Arvidzon, till sekreterare på två år valdes Bertil Moberg och till kassör även det på två år valdes Haide Backman. Till ett år vardera som ledamöter valdes Vera Moberg och Yvonne Arvidzon. Till ersättare invaldes Sigvard och Inga-Maj Eriksson

Finns plats för fler att vara med och påverka.