Parkinson Södra Sörmland har sitt säte i Nyköping

Haide Backman

sodrasormland@parkinsonforbundet.se

Funktionsrätt Sörmland

Välkommen till Parkinson Södra Sörmland!

Trevlig sommar!

Vi önskar er alla en riktigt skön sommar! /Styrelsen

Aktuellt

Vi har fortfarande (juni) uppehåll i våra aktiviteter pga risken för smittspridning. Vi uppdaterar hemsidan när vi vet mer.

Ta hand om varandra!

Bilder från tidigare arrangemang

Nu när vi inte kan träffas personligen visar vi lite fler bilder från tidigare aktiviteter. Först fyra bilder från medlemsmötet i oktober och sen två foton från julbordet i december 2019. För mer information om dessa tidigare träffar se under rubriken "Rapporter".

Vi ser fram emot att bjud in till nya gemensamma aktiviteter så fort det är möjligt.

Parkinsonboxning i P4 Sörmland den 10 januari 2020

P4 Sörmland besökte boxningsträningen i Nyköping den 9 januari och gjorde ett reportage som sändes dagen efter. Vill du lyssna så klicka på länken:

Radioreportage från Nyköpings boxningsklubb om PD Box

Inbjudan till Studiecirkeln ”Parkinson från A till Ö”

* * * Vi har uppehåll i studiecirkeln och återkommer med information när det är dags för nästa träff. * * *

Studiecirkeln vänder sig till de som har diagnosen Parkinson. Vi träffas varannan onsdag med start den 19 februari 2020, mellan klockan 14.00 och 16.00.

Studiecirkeln utgår från en bok, ”Parkinson från A till Ö”, som är utgiven av Svenska Parkinsonstiftelsen. Boken tar upp frågor som vad, varför, olika symtom och så
vidare. Man får möjlighet att prata om frågor som känns aktuella.

Studiecirkeln är kostnadsfri.

Möteslokalen ligger på Brandholmsvägen 1. Parkeringsplatser finns utanför träningslokalen till Nordic Wellness. Buss 3 mot Brandholmen stannar vid Brandholmsvägen 1.

Anmäl dig till Yvonne Arvidzon på telefon 076-327 62 89. Vårens studiecirkel är fullbokad!

Välkomna!

Boxningsträning

* * * För information om boxningsträningen efter Corona-uppehållet kontakta:

Susann Wass, mobil 073-201 52 75, eller

Per Netterstedt, mobil 070-660 54 62, e-post per.netterstedt@comhem.se

Boxning är en motionsform som ger både styrka, koordination, förbättrad balans, ökat självförtroende och mycket glädje!

I boxningslokalen i Gamla Sporthallen på Ringvägen 1 vid Öster skola i Nyköping anordnas två gånger i veckan boxningsträning för personer med Parkinson.

Det går att provträna två gånger gratis och boxningshandskar finns att låna.

Träningen äger rum tisdagar kl 10.00-11.00 och torsdagar kl 16.00-17.00. Första träningstillfället år 2020 är torsdag den 9 januari kl 16.00.

Vi har inte tillgång till omklädningsrum så kom omklädd samt ta med inneskor.

Ingen anmälan behövs.

Kontaktuppgifter:

Per Netterstedt, mobil 070-660 54 62 eller via e-post per.netterstedt@comhem.se

Susann Wass, mobil 073-201 52 75

Välkommen!

Läs mer här

Anhöriggrupp 2020

* * * Vi återkommer senare med information om anhöriggruppen. * * *

Vi hade planerat att starta en anhöriggrupp under våren 2020. Med tanke på Corona-pandemin så avvaktar vi med att börja denna grupp.

Om du redan nu är intresserad så kontakta Haide Backman, mobil 072-248 80 56.

RAPPORTER

Årsmöte den 12 februari 2020

Årsmötet hölls den 12 februari 2020 på Handikappalliansen i Nyköping. Börje Arvidzon hälsade alla hjärtligt välkomna och öppnade mötet med parentation. Sedan följde de sedvanliga punkterna på dagordningen. En delvis förändrad styrelse valdes. Mötet avslutades med trevligt samkväm med kaffe, te och mycket goda smörgåsar.

Direkt därefter samlades den nya styrelsen för att konstituera sig, se under rubriken "Styrelsen 2020" på annan plats på denna sida.

Julbord den 10 december 2019

Parkinson Södra Sörmland bjöd sina medlemmar på julfest den 10 december på Handikappalliansen i Nyköping. Ordföranden Börje Arvidzon hälsade välkommen.

Ett 40-tal medlemmar åt mat som kom från cateringfirman Gula Ankan i Gnesta och den var både god och väl tilltagen.

Carina Johansson och Göran Bjarnegård bjöd på både stämningsfull, medryckande och humoristisk underhållning. Carina och Göran kallas ibland för "pastorn och dödgrävaren". Göran är pensionerad präst och Carina är kyrkogårdsarbetare.

Efter deras uppskattade framträdande blev det kaffe och lottdragning med många fina vinster. Börje och Yvonne Arvidzon skötte vinstutdelningen med stor rutin.

Det delades också ut ett papper med lite klurigheter som fick de närvarande att diskutera lösningar på detta.

När kaffet var urdrucket och lotteriet avslutat började de närvarande sin hemfärd.

Medlemsträff den 23 oktober 2019 - Hälsa och må bra

Onsdagen den 23 oktober 2019 samlades ett fyrtiotal medlemmar på Handikappalliansen i Nyköping för gemenskap under temat ” Hälsa och må bra”. Ordförande Börje Arvidzon hälsade alla varmt välkomna och presenterade styrelsen. Därefter tog tre inbjudna föreläsare vid.

Att få diagnosen Parkinsons sjukdom, som är en obotlig och framåtskridande neurologisk sjukdom, skapar ofta ångest och frustration hos den drabbade. När Eva Ejneborn fick sin Parkinsondiagnos så märkte hon att frustrationen blev mindre när hon kunde skriva ner sina tankar och känslor. Hon startade då bloggen ”Ejneborn och Parkinson – En dag i taget”. Bloggen läses av ett stort antal människor och har nu även har utkommit i bokform ”En dag i taget”.  Nu var Eva hos oss för att berätta och läsa utvalda kapitel ur boken.

Därefter demonstrerade Per Netterstedt den specifika Parkinsonboxning som han och Susann Wass leder i Nyköping.

Susann tog så vid och lät oss prova medicinsk yoga sittande på våra stolar med fokus på andningen.

Samtliga framträdanden uppskattades stort av alla som var där och inte minst de goda smörgåsar som bjöds på till kaffet.

Medlemsträff den 15 maj 2019 - Ryssbergen

Den 15 maj 2019 samlades drygt tjugo medlemmar i ett strålande försommarväder i Ryssbergen, Nyköping, för att lyssna på föreläsare Göran Hedin och grilla korv och umgås. Göran berättade att för exakt 300 år sedan vara det ryska soldater som en sommardag samlades, på samma plats där vi stod, för att erövra staden och bränna ner den, vilket de ju också lyckades med. Endast två byggnader skonades.

Efter Görans underhållande föreläsning var det dags för grillning. Den mycket trevliga samvaron avslutades med kaffe och kaka.