Parkinson Södra Sörmland har sitt säte i Nyköping

Inga-Maj Eriksson

Haide Backman

sodrasormland@parkinsonforbundet.se

Välkommen till Parkinson Södra Sörmland!

Inbjudan till Julbord den 10 december 2019

Parkinson Södra Sörmland bjuder på julbord!

Tid: Den 10 december, klockan 17.30

Plats: Handikappalliansen på Repslagaregatan 43B, Nyköping

Vi bjuder på:
• God mat och dryck
• God underhållning
• Lotterier med många fina vinster
• Gott kaffe och pepparkakor

Anmälan, som är bindande, görs senast söndag den 1 december 2019 till
Vera Moberg på telefon 070-852 91 55
Bertil Moberg på telefon 070-227 79 24

Varmt välkomna!

Studiecirkel "Parkinson från A till Ö" våren 2020

Vi kommer att anordna en studiecirkel med temat "Parkinson från A till Ö"  med start under våren 2020.

Om du vill veta mer om studiecirkeln, eller anmäla dig, kontakta Yvonne Arvidzon, telefon: 076-327 62 89.

Medlemsträff den 23 oktober 2019

Referat från Medlemsträffen finns under rubriken "Rapporter" på denna sida.

Eva Ejneborn signerar sin bok till intresserade åhörare på medlemsträffen.

Vera Moberg och Per Netterstedt demonstrerar boxningsträning för personer med Parkinson. Se även notis längre ner på denna sida.

Susann Wass visar exempel på medicinsk yoga.

Boxningsträning

I boxningslokalen i gamla sporthallen på Ringvägen vid Öster skola i Nyköping anordnas två gånger i veckan boxningsträning för personer med Parkinson.

Det ges möjlighet till att provträna två gåner gratis och boxningshandskar finns att låna.

Kontakperson är Per Netterstedt som kan nås på telefon 070-6605462 eller via e-post per.netterstedt@comhem.se

Träningen äger rum varje tisdag 10.00-11.00 och varje torsdag 16.00-17.00 året runt.

Vi har inte tillgång till omklädningsrum så kom omklädd samt ta med inneskor.

Ingen anmälan behövs.

Välkommen!

Läs mer om boxningen här

RAPPORTER

Medlemsträff den 23 oktober 2019 - Hälsa och må bra

Onsdagen den 23 oktober 2019 samlades ett fyrtiotal medlemmar på Handikappalliansen i Nyköping för gemenskap under temat ” Hälsa och må bra”. Ordförande Börje Arvidzon hälsade alla varmt välkomna och presenterade styrelsen. Därefter tog tre inbjudna föreläsare vid.

Att få diagnosen Parkinsons sjukdom, som är en obotlig och framåtskridande neurologisk sjukdom, skapar ofta ångest och frustration hos den drabbade. När Eva Ejneborn fick sin Parkinsondiagnos så märkte hon att frustrationen blev mindre när hon kunde skriva ner sina tankar och känslor. Hon startade då bloggen ”Ejneborn och Parkinson – En dag i taget”. Bloggen läses av ett stort antal människor och har nu även har utkommit i bokform ”En dag i taget”.  Nu var Eva hos oss för att berätta och läsa utvalda kapitel ur boken.

Därefter demonstrerade Per Netterstedt den specifika Parkinsonboxning som han och Susann Wass leder i Nyköping.

Susann tog så vid och lät oss prova medicinsk yoga sittande på våra stolar med fokus på andningen.

Samtliga framträdanden uppskattades stort av alla som var där och inte minst de goda smörgåsar som bjöds på till kaffet.

Medlemsträff den 15 maj 2019 - Ryssbergen

Den 15 maj 2019 samlades drygt tjugo medlemmar i ett strålande försommarväder i Ryssbergen, Nyköping, för att lyssna på föreläsare Göran Hedin och grilla korv och umgås. Göran berättade att för exakt 300 år sedan vara det ryska soldater som en sommardag samlades, på samma plats där vi stod, för att erövra staden och bränna ner den, vilket de ju också lyckades med. Endast två byggnader skonades.

Efter Görans underhållande föreläsning var det dags för grillning. Den mycket trevliga samvaron avslutades med kaffe och kaka.

Årsmöte den 13 februari 2019

Årsmötet hölls den 13 februari 2019 på Handikappalliansen i Nyköping. Börje Arvidzon hälsade alla hjärtligt välkomna och öppnade mötet med parentation. Sedan lotsade mötets valda ordförande, Bertil Moberg, oss galant igenom de sedvanliga punkterna på dagordningen. En ny styrelse valdes så att den vilande föreningen kunde återuppstå. Mötet avslutades med trevligt kaffesamkväm.

Direkt därefter samlades den nya styrelsen för att konstituera sig. Till ordförande för ett år valdes Börje Arvidzon, till sekreterare på två år valdes Bertil Moberg och till kassör även det på två år valdes Haide Backman. Till ett år vardera som ledamöter valdes Vera Moberg och Yvonne Arvidzon. Till ersättare invaldes Sigvard och Inga-Maj Eriksson

Finns plats för fler att vara med och påverka.