Parkinson Södra Sörmland

Föreningen har sitt säte i Nyköping

Antal medlemmar december 2020:
​83 stycken, bestående av 48 personer med Parkinsons sjukdom, 28 personer som är anhöriga och 7 personer som är stödmedlemmar

E-postadress, sodrasormland@parkinsonforbundet.se

Styrelsen 2021

Börje Arvidzon

Kassör

Haide Backman

Sekreterare

Bertil Moberg

Ledamot

Vera Moberg

Ledamot

Per-Olof Sohl

Suppleant

Yvonne Arvidzon

Revisor

Kjell Lindgren

Revisor

Miroslawa Forsberg

Haide Backman

sodrasormland@parkinsonforbundet.se

Funktionsrätt Sörmland

En samarbetsorganisation för funktionshinderföreningar på länsnivå i Södermanland

Aktuellt från Funktionsrätt Sörmland

Anhörigstöd

Anhörigstöd i Nyköping

Anhörigstöd i Oxelösund

Välkommen till Parkinson Södra Sörmland!

Vi önskar er alla en riktigt härlig sommar!

Foto: Haide Backman

Sidan uppdaterad 2021-06-30

Guidad stadsvandring i Nyköping den 2 juni 2021

Här hittar ni några bilder från stadsvandringen (foto: Haide Backman). En redogörelse för aktiviteten finns under rubriken Rapporter på denna sida.

Inbjudan från Funktionsrätt Sörmland:

Rörelseträning på stol i Nyköping

Tid: Torsdagar kl 13.00  ---  OBS! sommaruppehåll v. 29-31

Plats: Bakom Handikappalliansen, Repslagaregatan 43

Rörelseträning för att stärka din kropp med enkla rörelse- och stretchövningar. Instruktören förklarar varför vi gör de olika övningarna och tipsar om vad du själv kan göra för att förbättra din hälsa. Passet avslutas med avslappning.

Efteråt bjuder Funktionsrätt Sörmland på kaffe/té.
Ingen deltagaravgift eller föranmälan.

För mer information klicka på länken: Rörelseträning i Nyköping Funktionsrätt Sörmland

Världsparkinsondagen den 11 april 2021

Internationella Världsparkinsondagen firas varje år den 11 april, på James Parkinsons födelsedag. Han var en brittisk läkare som var först med att beskriva det neurologiska tillstånd som senare fick namnet Parkinsons sjukdom.

Mer information finns bland annat på hemsidan för Parkinson Sörmland.

Anhöriggrupp

I en anhöriggrupp kan du utbyta erfarenheter och få kontakt med andra som befinner sig i en liknande livssituation. Du kan få råd som underlättar din vardag. Vissa träffar har fokus på samtal och reflektion, andra träffar har fokus på information. Du som hjälper och stödjer någon som har Parkinsons sjukdom är välkommen att delta.

Vi återkommer med information när vi bedömer att det går att starta en Anhöriggrupp i Nyköping beroende på utvecklingen av Corona-pandemin och Folkhälsomyndighetens rekommendationer.

Mer information om Anhörigstöd finns tex här: Anhörigstsöd i Nyköpings kommun

För frågor ang anhöriggruppen kontakta gärna Haide Backman:

mobil: 072-248 80 56
e-post: haide.backman@gmail.com

Parkinsonboxning

Foton: Susann Wass

Boxning är en motionsform som ger kondition, styrka, koordination, förbättrad balans, ökat självförtroende och mycket glädje.

Flera studier visar på att boxningsträning har flera positiva effekter på dig som har diagnosen Parkinson.

Det krävs inga förkunskaper eller tidigare erfarenheter, du tränar utifrån din förmåga och ork.

Med anledning av Corona-pandemin så sker träningen utifrån rådande hälsorekommendationer.

OBS! Kontakta tränarna för aktuell information om Parkinsonboxningen:

Susann Wass, mobil 073-201 52 75, e-post susann.w8@gmail.com, eller
Per Netterstedt, mobil 070-660 54 62, e-post per.netterstedt@comhem.se

Studiecirkeln ”Parkinson från A till Ö”

Vår studiecirkel Parkinson från A till Ö blev snabbt fulltecknad för ett år sedan. Vi hann träffas vid två tillfällen med intresserade deltagare innan Corona-virusets intåg.

Vi hoppas kunna komma igång med studiecirkeln igen, men vi vet tyvärr inte när det kan bli.

För frågor om studiecirkeln kontakta Yvonne Arvidzon på telefon 076-327 62 89.

RAPPORTER

Guidad stadsvandring i Nyköping den 2 juni 2021

Parkinson Södra Sörmland bjöd in till en medlemsträff onsdagen den 2 juni.

Vi var 17 st som samlades i kvarteret Mejeriet tillsammans med vår guide Eva Rosell Henryson för en stadsvandring i en del av Nyköping. Guiden berättade om de olika verksamheter som varit i kvarteret Mejeriet. Bla låg ett mässingsbruk intill mfl industrier. Idag planeras för ett gym i Pelles lusthus.

På andra sidan Folkungavägen finns Nyköpings äldsta industrihus och vad som startade där är det ingen som kunnat berätta .

I höjd med Alla Helgona kyrka berättade Eva att Mora-Nisse gifte sig där 1948. Hur många visste det?

Längre ner på gatan låg NK:s verkstäder som var en viktig industri för dåtidens Nyköping. Bla inredde NK en järnvägsvagn till Shahen av Persien.

Vi stannade även till vid statyn av Gert Fredriksson som var en mycket framgångsrik kanotist.

Ordförande Börje Arvidzon tackar vår guide Eva Rosell Henryson (Foto: Haide Backman)

Vi avslutade med kaffe och smörgås vid Tovastugan där vår trevliga och kunniga guide avtackades efter en intressant och givande vandring.

Även tack till Vera och Bertil Moberg som planerat och ordnat med medlemsträffen.

Årsmöte den 10 februari 2021

I år när allt är annorlunda hade vi ett digitalt årsmöte den 10 februari. Börje Arvidzon hälsade alla hjärtligt välkomna och öppnade mötet. Sedan följde de sedvanliga punkterna på dagordningen. En något förändrad styrelse valdes. Följande i styrelsen avgick: Ersättarna Sigvard Eriksson och Inga-Maj Eriksson samt revisorn Alf Carlsson (de blev avtackade med blommor efter årsmötet).

Mötet avslutades med parentation.

Direkt efter årsmötet hade den nya styrelsen ett konstituerande möte (även det digitalt), se under rubriken "Styrelsen 2021" på annan plats på denna sida.

Medlemsträff den 14 oktober 2020

Vi var på medlemsträff onsdagen den 14 oktober på Sörmlands museum. Temat var utställningen ”Historiska ögonblick i Nyköping från 1850 till idag". Vi var ett 20-tal personer uppdelade i två grupper. Vår guide berättade med stor entusiasm och inlevelse om vissa delar av Nyköpings historia.

En detalj som hamnat på museet var en träbit från rivning av en fastighet med text som skrevs 1942. Textförfattaren hoppades att det skulle vara fred när den hittades. ”Gamla” nyköpingsbor kände igen mycket och kunde även berätta utifrån egna erfarenheter. Ett stort tack till vår guide!

Efter guidning var det dags för fika och en god smörgås.

Vi kunde gå stärkta från museet med nya intryck och ny kunskap.

För mer information om utställningen klicka på denna länk: Historiska ögonblick, utställning på Sörmlands museum