Parkinson Södra Sörmland

Föreningen har sitt säte i Nyköping

Antal medlemmar december 2020:
​83 stycken, bestående av 48 personer med Parkinsons sjukdom, 28 personer som är anhöriga och 7 personer som är stödmedlemmar

E-postadress

sodrasormland@parkinsonforbundet.se

Styrelsen 2021

Ordförande Börje Arvidzon

Sekreterare Bertil Moberg

Kassör Haide Backman

Ledamot Vera Moberg

Ledamot Per-Olof Sohl

Suppleant Yvonne Arvidzon

Revisorer
Kjell Lindgren och Miroslawa Forsberg

Haide Backman

sodrasormland@parkinsonforbundet.se

Funktionsrätt Sörmland

En samarbetsorganisation för funktionshinderföreningar på länsnivå i Södermanland

Aktuellt från Funktionsrätt Sörmland

Anhörigstöd

Anhörigstöd i Nyköping

Anhörigstöd i Oxelösund

Välkommen till Parkinson Södra Sörmland!

Foto: Haide Backman

Sidan uppdaterad 2021-10-15

Julfest den 3 december

Vi hoppas kunna arrangera en julfest i år så boka redan nu fredag den 3 december. Mer information kommer på denna hemsida och alla medlemmar kommer i så fall att få en inbjudan per e-post eller brev.

Studiecirkeln ”Parkinson från A till Ö”

Onsdag den 3 november klockan 15.00 till ca 16.30 träffas vi i lokalen Brunnsgatan 54 för att avsluta studiecirkeln "PARKINSON  A TILL Ö".

Ta med egen dryck så fixar Yvonne tårta.

För frågor om studiecirkeln kontakta Yvonne Arvidzon på telefon 076-327 62 89.

Utflykt till Koppartorp i Tunaberg den 22 september 2021

Här hittar ni några bilder från utflykten (foto: Haide Backman). En redogörelse för medlemsträffen finns under rubriken Rapporter på denna sida.

Gruvmuseet i Koppartorp

Intresserade åhörare

Yvonne Arvidzon berättar om sina förfäder som arbetade i gruvan i flera generationer.

Tunabergs kyrka

Yvonne Arvidzon visar och berättar om Tunabergs kyrka.

Om du vill veta mer om utflyktsmålen:

Gruvmuseet i Koppartorp

Tunabergs kyrka

Parkinsonboxning hösten 2021

Det är träning tisdagar kl 10:00 - 11:00 och torsdagar kl 15:00 - 16:00

Med anledning av Corona-pandemin så sker träningen utifrån rådande hälsorekommendationer. Det krävs inga förkunskaper eller tidigare erfarenheter, du tränar utifrån din förmåga och ork.

Kontakta tränarna för aktuell information:

Susann Wass, mobil 073-201 52 75, e-post susann.w8@gmail.com, eller

Per Netterstedt, mobil 070-660 54 62, e-post per.netterstedt@comhem.se

Boxning är en motionsform som ger kondition, styrka, koordination, förbättrad balans, ökat självförtroende och mycket glädje. Flera studier visar på att boxningsträning har flera positiva effekter på dig som har diagnosen Parkinson.

I den här artikeln från Parkinsonjournalen nr 2, 2020 finns en hel del information om fördelarna med boxningsträningen:

Inbjudan från Funktionsrätt Sörmland: Rörelseträning på stol i Nyköping

Tid: Torsdagar kl 13.00

Plats: Bakom Handikappalliansen, Repslagaregatan 43

Rörelseträning för att stärka din kropp med enkla rörelse- och stretchövningar. Instruktören förklarar varför vi gör de olika övningarna och tipsar om vad du själv kan göra för att förbättra din hälsa. Passet avslutas med avslappning.

Efteråt bjuder Funktionsrätt Sörmland på kaffe/té. Ingen deltagaravgift eller föranmälan.

För mer information om träningen klicka på länken: Rörelseträning i Nyköping Funktionsrätt Sörmland

Se även Funktionsrätt Sörmland

Anhöriggrupp

I en anhöriggrupp kan du utbyta erfarenheter och få kontakt med andra som befinner sig i en liknande livssituation. Du kan få råd som underlättar din vardag. Vissa träffar har fokus på samtal och reflektion, andra träffar har fokus på information. Du som hjälper och stödjer någon som har Parkinsons sjukdom är välkommen att delta.

Vi återkommer med information när vi kan starta en anhöriggrupp.

För frågor ang anhöriggruppen kontakta gärna Haide Backman:

mobil: 072-248 80 56
e-post: haide.backman@gmail.com

RAPPORTER

Utflykt till Koppartorp Tunaberg den 22 september 2021

Parkinson Södra Sörmland bjöd in till en medlemsträff onsdagen den 22 september. Vi var 19 st som samlades i Koppartorp Tunaberg.

Vi besökte gruvmuseet och såg en film som berättade om Tuna Bergslag. För att få 1 ton järn krävdes det 3 ton järnmalm och 6 ton träkol. Den stora åtgången av skog gjorde att man var tvungen att ha en skogsplan för att säkra återväxt. Några maskiner fanns inte utan det var muskelkraft som gällde. 300 personer var anställda vid gruvan varav 150 arbetade i gruvan. Gruvan i Koppartorp var igång till 1889 då den stängdes. Yvonne Arvidzons farfarsfar och hans anfäder arbetade i gruvan. Ingen under 7 år fick arbeta i gruvan.

Vi besökte även Tunabergs kyrka som är den enda träkyrkan i Sörmland. Den började byggas 1620.

Efteråt bjöds det på kaffe och goda smörgåsar samt tipsfrågor i församlingshemmet.

Tack till Yvonne och Börje Arvidzon som planerat och ordnat med medlemsträffen.

Guidad stadsvandring i Nyköping den 2 juni 2021

Parkinson Södra Sörmland bjöd in till en medlemsträff onsdagen den 2 juni.

Vi var 17 st som samlades i kvarteret Mejeriet tillsammans med vår guide Eva Rosell Henryson för en stadsvandring i en del av Nyköping. Guiden berättade om de olika verksamheter som varit i kvarteret Mejeriet. Bla låg ett mässingsbruk intill mfl industrier. Idag planeras för ett gym i Pelles lusthus.

På andra sidan Folkungavägen finns Nyköpings äldsta industrihus och vad som startade där är det ingen som kunnat berätta.

I höjd med Alla Helgona kyrka berättade Eva att Mora-Nisse gifte sig där 1948. Hur många visste det?

Längre ner på gatan låg NK:s verkstäder som var en viktig industri för dåtidens Nyköping. Bla inredde NK en järnvägsvagn till Shahen av Persien.

Vi stannade även till vid statyn av Gert Fredriksson som var en mycket framgångsrik kanotist.

Ordförande Börje Arvidzon tackar vår guide Eva Rosell Henryson (Foto: Haide Backman)

Vi avslutade med kaffe och smörgås vid Tovastugan där vår trevliga och kunniga guide avtackades efter en intressant och givande vandring.

Även tack till Vera och Bertil Moberg som planerat och ordnat med medlemsträffen.

Årsmöte den 10 februari 2021

I år när allt är annorlunda hade vi ett digitalt årsmöte den 10 februari. Börje Arvidzon hälsade alla hjärtligt välkomna och öppnade mötet. Sedan följde de sedvanliga punkterna på dagordningen. En något förändrad styrelse valdes. Följande i styrelsen avgick: Ersättarna Sigvard Eriksson och Inga-Maj Eriksson samt revisorn Alf Carlsson (de blev avtackade med blommor efter årsmötet).

Mötet avslutades med parentation.

Direkt efter årsmötet hade den nya styrelsen ett konstituerande möte (även det digitalt), se under rubriken "Styrelsen 2021" på annan plats på denna sida.

Medlemsträff den 14 oktober 2020

Vi var på medlemsträff onsdagen den 14 oktober på Sörmlands museum. Temat var utställningen ”Historiska ögonblick i Nyköping från 1850 till idag". Vi var ett 20-tal personer uppdelade i två grupper. Vår guide berättade med stor entusiasm och inlevelse om vissa delar av Nyköpings historia.

En detalj som hamnat på museet var en träbit från rivning av en fastighet med text som skrevs 1942. Textförfattaren hoppades att det skulle vara fred när den hittades. ”Gamla” nyköpingsbor kände igen mycket och kunde även berätta utifrån egna erfarenheter. Ett stort tack till vår guide!

Efter guidning var det dags för fika och en god smörgås.

Vi kunde gå stärkta från museet med nya intryck och ny kunskap.

För mer information om utställningen klicka på denna länk: Historiska ögonblick, utställning på Sörmlands museum