Parkinson Södra Sörmland har sitt säte i Nyköping

Inga-Maj Eriksson

Haide Backman

sodrasormland@parkinsonforbundet.se

Välkommen till Parkinson Södra Sörmland!

Medlemsträff 23 oktober 2019

Välkommen till medlemsträff med tema "Må Bra" den 23/10 2019

Tid: kl. 17.00

Plats: Handikappalliansen, Repslagaregatan 43B, Nyköping

• Vi bjuder på kaffe/te och smörgås.
  • Eva Ejneborn kommer och pratar om sin bok "En dag i taget"
  • Vi får information om medicinsk yoga av Susann Wass. Vi får prova på hennes "medicinsk yoga på stol".
  • Per Netterstedt berättar/visar om Parkinsonboxningen och vikten av att träna både kroppen och huvudet.

Välkommen!

Anmälan senast den 15/10 till

Vera på telefon 0708529155
Bertil på telefon 0702277924
E-post: sodrasormland@parkinsonforbundet.se

Boxningsträning

I boxningslokalen i gamla sporthallen på Ringvägen vid Öster skola i Nyköping anordnas två gånger i veckan boxningsträning för personer med Parkinson.

Det ges möjlighet till att provträna två gåner gratis och boxningshandskar finns att låna.

Kontakperson är Per Netterstedt som kan nås på telefon 070-6605462 eller via e-post per.netterstedt@comhem.se

Träningen äger rum varje tisdag 10.00-11.00 och varje torsdag 16.00-17.00 året runt.

Vi har inte tillgång till omklädningsrum så kom omklädd samt ta med inneskor.

Ingen anmälan behövs.

Välkommen

Läs mer om boxningen här

Julbord den 10 december 2019

Boka den 10/12 kl 17.30 för Julbord på Handikappalliansen. Mer information om detta kommer.

Studiecirkel om Parkinson våren 2020

Vi kommer att anordna en studiecirkel om Parkinson. Den heter "Parkinson från A till Ö" och kommer att starta efter årsskiftet. Mer information kommer senare om tid och plats.

RAPPORTER

Årsmötet den 13 februari 2019

Årsmötet hölls den 13 februari 2019 på Handikappalliansen i Nyköping. Börje Arvidzon hälsade alla hjärtligt välkomna och öppnade mötet med parentation. Sedan lotsade mötets valda ordförande, Bertil Moberg, oss galant igenom de sedvanliga punkterna på dagordningen. En ny styrelse valdes så att den vilande föreningen kunde återuppstå. Mötet avslutades med trevligt kaffesamkväm.

Direkt därefter samlades den nya styrelsen för att konstituera sig. Till ordförande för ett år valdes Börje Arvidzon, till sekreterare på två år valdes Bertil Moberg och till kassör även det på två år valdes Haide Backman. Till ett år vardera som ledamöter valdes Vera Moberg och Yvonne Arvidzon. Till ersättare invaldes Sigvard och Inga-Maj Eriksson

Finns plats för fler att vara med och påverka.

Medlemsträff den 15 maj 2019

Den 15 maj 2019 samlades drygt tjugo medlemmar i ett strålande försommarväder i Ryssbergen, Nyköping, för att lyssna på föreläsare Göran Hedin och grilla korv och umgås. Göran berättade att för exakt 300 år sedan vara det ryska soldater som en sommardag samlades, på samma plats där vi stod, för att erövra staden och bränna ner den, vilket de ju också lyckades med. Endast två byggnader skonades. Efter Görans underhållande föreläsning var det dags för grillning. Den mycket trevliga samvaron avslutades med kaffe och kaka.