Efter föreningens årsmöte den 8 februari 2018 ser styrelsen ut så här:

Kerstin Bokström, ordförande, tel 070 - 223 40 15

Catarina Fagerlund, sekreterare, tel 0159 -123 13

Karin Neurath Larsson, kassör, tel 0709 - 63 42 92

Tom Wigh, ledamot, tel 0730 - 87 41 00

Kristina Jaldesjö, ledamot, 016 -10 44 49

Curt Bokström, ledamot, 070 - 223 40 15

Kerstin Rengman-Holmström, ledamot, 0708-72 24 50

Hans Sjöberg, suppleant, tel 0708 - 52 73 16

Mailadress till ordföranden är: parkinson.norra@telia.com

Nästa styrelsemöte hålls onsdagen den 21 november 2018.

Förslag, idéer och synpunkter är välkomna!

Välkommen till Parkinson Norra Sörmland

Snart är det jul igen - Dags för den traditionella julbuffén!

En gång är ingen gång men efter två, tre gånger har det blivit en tradition, eller hur?

Årets julbuffé avnjuter vi onsdagen den 5 december klockan 17.00 - 20.00 i Hällby församlingshem i Eskilstuna.

Förutom glögg, pepparkakor, julmat, must och kaffe kommer Haderian Boys, som uppträdde på Sommarträffen, att underhålla med musik, allsång, fräckisar, musikquiz och... ja vem vet ...

Ta med maka/make eller god vän! Pris 180 kronor per person.

Anmälan till Catarina Fagerlund 0159 - 123 13 eller mejl catarinafagerlund@hotmail.com senast fredagen den 23 november.

Välkomna!

Tipsa gärna styrelsen om du har förslag på roliga/nyttiga/tokiga/informativa aktiviteter!

Verksamhetsplanen för 2018 fastställdes på årsmötet den 8 februari och ser ut så här:

• Aktivt arbeta för att öka antalet medlemmar, både Parkinsonsjuka och anhöriga.
  • Arrangera lunchträffar/medlemsmöten med aktiviteter och/eller information, t.ex. utflykter, studiebesök, föreläsningar och forskarsamtal.
  • Tillsammans med medlemmarna ta fram lämpliga utflyktsmål och genomföra minst en utflykt om antalet anmälningar blir tillräckligt stort.
  • Fortsätta danskursen i Rekarne folkdansgilles regi, som en rehabiliteringsaktivitet.
  • Undersöka möjligheten att återuppta "Röst och rörelse" med logoped och fysioterapeut.
  • Genomföra studiecirkeln "Parkinson från A till Ö" för både Parkinsonsjuka och anhöriga. Förutsättningen är att vi hittar en bra och kunnig cirkelledare.
  • Försöka utveckla och eventuellt starta nya Anhöriggrupper.

Aktiviteter 2018

Höstträff med "knytis"

Tisdagen den 16 oktober samlades ett gäng glada medlemmar för att äta, dricka, fika, prata och lyssna på musik tillsammans. Föreningen ordnade höstträff i Handikappföreningarnas hus E18 i Eskilstuna. Många hade valt att ha sallad med sig, Parkinson Norra Sörmland bjöd på kaffe och tårta medan bandet Anniz spelade blandad musik - en hel del från 1970-talet men också äldre samt dansmusik. Ordförande informerade om vad som hänt och vad som är på gång i föreningen - bland annat den traditionella julbuffén i december.

Parkinson från A till Ö

Måndagen den 5 oktober avslutades höstens studiecirkel Parkinson från A till Ö. Cirkeln, som hölls i samarbete med Studieförbundet Vuxenskolan i Eskilstuna, riktade sig till både Parkinsonsjuka och anhöriga. 22 personer deltog och träffades ett par timmar vid fem olika tillfällen. Under ledning av Margareta Ericsson på FMT Behandlingscenter lärde sig deltagarna mycket om Parkinsons sjukdom. Cirkeln gav också insikter i andras problem och lösningar på dem. Träffarna bjöd på många skratt och diskussionens vågor gick både höga och låga. -Kursen gav en kick, sammanfattade flera av deltagarna.

Torsdagsdansen igång igen

Torsdagen den 13 september klockan 12.00 var det dags för föreningens danskurs i Rekarne Folkdansgilles regi i Dansens Hus i Eskilstuna. 12 danssugna personer knöt på sig dansskorna och anträdde dansgolvet efter sommaruppehållet.

Anhöriggrupperna fortsätter träffas

Onsdagen den 12 september återupptogs träffarna och samtalen i den anhöriggrupp som startade i Eskilstuna i våras. Den anhöriggrupp som träffats kontinuerligt sedan hösten 2016 har sitt första möte, efter sommaren, i oktober.

Parkinson från A till Ö

På eftermiddagen måndagen den 3 september trotsade 22 personer det soliga sensommar-vädret och samlades i Studieförbundet Vuxenskolans lokaler i Eskilstuna för att lära sig lite mer om Parkinsons sjukdom. Det var studiecirkeln Parkinson från A till Ö som drog i gång med Maggan Ericsson från FMT Behandlingscenter som ledare.

Kul sommarträff med "knytis"

Parkinson Norra Sörmland samlade sina medlemmar till Sommarträff med "knytis" i Eskilstuna tisdagen den 12 juni.

Det blev en glad och skolavslutningsliknande träff med sommarklädda och solbrända medlemmar, midsommarstänger på borden, medhavda grillade kycklinglår och räksallader bland annat. Efter maten bjöd föreningen på kaffe och läcker sommartårta med jordgubbar och vit choklad.

Anna Axberg från Anhörigcentrum informerade om den hjälp och det stöd anhöriga till sjuka kan få. Bandet Sméstans Ukulele spelade och sjöng iförda både hemmastickade smäckar och tjusiga hattar. Haderian Boys drog någon fräckis och framförde Cornelis Wreeswijk- samt Evert Taube-låtar.

Det var ett gäng nöjda, mätta, glada och sjungande medlemmar som sedan önskade varandra trevlig sommar och gick ut i den ljumma sommarnatten.

Nyttigt om it-säkerhet

Det var 14 vetgiriga medlemmar som träffades i Studieförbundet Vuxenskolans lokaler i Eskilstuna onsdagen den 9 maj för att lära sig mer om hur man kan försöka undvika att bli drabbad av nätbedrägerier. Kjell Wilhelmsson och Tom Wigh lärde bl.a ut hur man byter lösenord och koder på mobiltelefoner, håller i sär olika koder, hur man sparar filer, scannar och lägger upp viktiga handlingar i en ordning liknande den i en vanlig pärm, hur man använder "molnet" att spara i osv. Eftersom bankerna inte längre har några bankvalv tipsade Wilhelmsson och Wigh om att lägga testamentet i "molnet" - förutom i en låda hemma förstås. Det blev många aha-upplevelser och vi får väl se om inte herrarna kommer tillbaka med en fortsättningskurs i höst........

Ny anhöriggrupp startad

Onsdagen den 25 april startade föreningen sin andra grupp där anhöriga till Parkinsonsjuka träffas, pratar, tipsar och utbyter erfarenheter med varandra. Det är fem deltagare i gruppen vilket är lagom så att alla får tillfälle att fråga och tipsa. Efter ytterligare en träff i maj tar gruppen sommaruppehåll och träffas i augusti igen.

Föreläsning och fika på Världsparkinsondagen

Parkinson Norra Sörmland och Studieförbundet Vuxenskolan uppmärksammade Världsparkinsondagen, onsdagen den 11 april, med föreläsning, produktvisning, information, kaffe och fikabröd på Vilsta Sporthotell i Eskilstuna.

64 personer hade trotsat det vackra vårvädret och kom för att lyssna på Anna-Karin Wärme, överläkare och verksamhetsansvarig på neurologen på Mälarsjukhuset när hon föreläste om parkinsonvård, behandlingsmetoder och framtiden. Kristina Jaldesjö, neurologsjuksköterska, visade hur pumpar och pennor för dopamintillförsel fungerar. FMT Behandlingscenters Karina Larsson och Margareta Ericsson sjöng, spelade och berättade om vilka rehabiliteringsaktiviteter företaget kan erbjuda Parkinsonpatienter.

Årsmötet den 8 februari

Ett 30-tal personer hade mött upp till Parkinson Norra Sörmlands årsmöte torsdagen den 8 februari 2018 i Hällby församlingshem i Eskilstuna. Förutom sedvanliga årsmötesförhandlingar bjöds på kaffe och stora hembredda smörgåsar. Deltagarna hade också möjlighet att fylla i ett frågeformulär om varför de tror att så få kommer till föreningens aktiviteter och vad de helst vill ha för aktiviteter. Den energiska och effektiva avgående ordföranden Lillemor Sjöberg avtackades. Kerstin Bokström valdes till ny ordförande och flera nya ledamöter valdes in i styrelsen. Efter mötet dröjde sig många kvar i lokalerna och pratade, diskuterade aktiviteter och utbytte erfarenheter om PS.

Försök inte lura mig!

Studiecirkeln om hur man kan skydda sig mot bedrägerier i hemmet, på gatan och på internet ställdes in på grund av för få anmälningar. Cirkeln skulle ha varit ett samarbete med Studieförbundet Vuxenskolan och startat tisdagen den 30 januari.

Ny säsong för dans-sugna

Torsdagen den 18 januari satte danskursen i Rekarne Folkdansgilles regi i gång igen efter juluppehållet. Kursen pågår en gång i veckan i tio veckor och är kostnadsfri för medlemmarna. Dans är ju en av de aktiviteter som forskarna har konstaterat är "mycket bra" för personer som har drabbats av Parkinsons sjukdom.

Aktiviteter 2017

Uppskattad julbuffé med vilt-tema

Över 30 personer kom till Finska föreningens lokaler i Torshälla onsdagen den 6 december när Parkinson Norra Sörmland bjöd till julbuffé och samkväm.

Efter glögg och pepparkakor i den julpyntade hallen högg alla in med stor aptit på julbuffén, jämförde sillrecept, berättade gamla julminnen, pratade, skrattade, drack kaffe och tävlade innan de bröt upp och gick ut i den julbelysningsupplysta och snöiga decemberkvällen.

Kan man få dopamin-nervtrådar att växa igen vid Parkinsons sjukdom?

-Ja, det kan man, sade Lundaprofessorn och Parkinsonforskaren Angela Cenci Nilsson när hon besökte Eskilstuna tisdagen den 7 november och höll en uppskattad föreläsning. Forskarna har sett att det finns dopamin-nervtrådar kvar längst in i hjärnan även om en person har haft PS länge. Efter försök på möss inleds inom kort en klinisk undersökning på 20 personer med nydiagnosticerad Parkinson. Ett femtiotal medlemmar och anhöriga hade mött upp till föreläsningen där det också serverades landgång, dricka och kaffe.

Danskurs hösten 2017

I början av september startade Parkinson Norra Sörmland en danskurs i Rekarne Folkdansgilles regi i Eskilstuna. Det var ett glatt och nyfiket gäng som träffades för en första lektion den 7 september. Kursen fortsätter en gång i veckan i tio veckor.

Utflykten till Nora den 27 juni

Den planerade resan till trästaden Nora tisdagen den 27 juni blev, tyvärr, inställd.

När anmälningstiden gick ut hade allt för få anmälningar kommit in.

Om intresse finns kanske ett nytt försök att besöka Nora görs senare i år eller nästa år.

Årsmötet den 2 februari

Årsmötet för Parkinson Norra Sörmland lockade 31 medlemmar och flera anhöriga.

Mötet hölls i Hällby församlingshem i Eskilstuna och bjöd på sedvanliga årsmötesförhandlingar, kaffe med hembredda smörgåsar, musikquiz och musik med trubaduren Göran Fagerholm som fick alla att nynna med.

Aktiviteter 2016

Julbuffén den 8 december

Höstens aktiviteter avslutades med Julbuffén i Hällby Församlingshem. 36 medlemmar lät sig väl smaka av maten sm styrelsen lagat och dukat upp. Det blev en mycket trevlig kväll med musikunderhållning av Kenth Lindell.

Föreläsning med Sven Pålhagen

Sven Pålhagen hade ett mycket uppskattat föredrag för 64 medlemmar från Parkinson Norra, Mellersta och Södra Sörmland.

Anhörigutbildning

Genom samarbete med Anhörigcentrum har vi kunnat starta en anhörigcirkel med 6 deltagare. Den första av fyra träffar var den 18 oktober.

Höstmarknaden på Nynäs Slott

Tyvärr fick vi ställa in resan till Höstmarknaden, på grund av för få anmälningar.

Dans för livet

Genom vårt samarbete med Vuxenskolan har vi kunnat genomföra danscirkeln, som började den 15 september och kommer att hålla på 10 gånger. Vi har fått mycket positiva reaktioner från deltagarna. Jätteroligt!

Rätt mat - mat vid rätt tid 27 april

Vi var ett drygt tjugotal medlemmar som lyssnade till dietisen Linn Persson, som är verksam på Mälarsjukhuset. Vi fick bra information, flera aha-upplevelser och goda råd. Av frågorna att döma vid den efterföljande frågestunden, fanns det en hel del funderingar som fick sitt svar.

En mycket lyckad kväll!

Årsmötet den 10 februari

Årsmötet hölls den 10 februari i Seniorcentrums lokaler. Vi var drygt 30 medlemmar som deltog, vilket är mycket glädjande!

Före årsmötesförhandlingarna blev vi underhållna med Kabare Gunnar och Gunnar.

Aktiviteter 2015

Julbuffé och underhållning den 8 december

Verksamhetsåret avslutades med julbuffé och underhållning.
Ett 30-tal medlemmar hade anmält sig och lät sig väl smaka av maten, som styrelsen lagat. Här fanns allt från inlagd sill till julskinka och rökt vildsvin.

Kenth Lindell från Studiefrämjandet underhöll oss med glad musik som lockade flera att börja dansa!

Och så lottades en tavla av Dan Jonsson, tidigare professor i Konstakademin, ut.

Det blev en så trevlig kväll, att vi glömde fotografera - Tyvärr!

Studiebesök på Hjälpmedelscentralen den 27 oktober

Under rubriken Hjälpmedel är inte bara kryckor, bjöd vi in till Hjälpmedelscentralen.
Tyvärr fick vi för få anmälningar för att kunna genomföra studiebesöket. Vi hoppas kunna komma igen med denna aktivitet under 2016.

FMT  Musikterapi

FMT - Funktionsbaserad MusikTerapi - genomfördes under hösten i Eskilstuna och Strängnäs. Det är en rolig och motiverande rehabilitering i grupp för personer med Parkinsons Sjukdom. Det var många deltagare på båda orterna som på ett motiverande och roligt sätt jobbade med rörelse, balans. kroppshållning, röst, munmotorik, läppar, tunga och mimik.

Det var en mycket uppskattad aktivitet.

Rörelsekunskap som hjälp i vardagen

Tisdagen den 8 september hade vi förmånen att lyssna på Helena Sunvisson, under rubriken Rörelsekunskap som hjälp i vardagen. Vi var ca 30 medlemmar och anhöriga närvarande på Seniorcentrum i Eskilstuna och vi var många som fick en aha-upplevelse av Helenas information och ibland dråpliga exempel på hur vardagen kan se ut för en person med Parkinson. I pausen blev det kaffe och smörgås. Det blev en mycket uppskattad kväll!

FMT-start
Vi har också startat upp FMT - Musikterapin - för hösten, den 9 september på Mariagården i Strängnäs och den 10 september i Vuxenskolans lokaler i Eskilstuna.
Det är mycket glädjande att det är så stor uppslutning på båda orterna!

Vårutflykt med Må-Bra-Tema

Vi var ett femtontal medlemmar och anhöriga som besökte Hornuddens Trädgård den 10 juni. Under trevliga former fick vi en intressant inblick i deras tankar från grönt och hälsa till ekologisk odling och jordens resurser. Vi åt en lättare lunch och handlade i gårdsbutiken för att därefter åka till Ellinor Fagerström Carlsson och hennes man på Aspö i deras underbara blomrika trädgård. Hos Ellinor och henne man blev vi också bjudna på kaffe och hembakat. Ett stort varmt tack till dem!

BrainBus - utställningen med hjärna
Den 3 och 4 juni deltog Christer, Lili-Ann, Thord och Lillemor i bussen, som stod på Fristadstorget. Dels provade vi själva på de olika stationerna för att sedan kunna hjälpa besökarna tillrätta! Det var en mycket intressant utställning och båda dagarna var mycket välbesökta!

Vårmarknad på Nynäs Slott

Söndagen den 17 maj besökte vi Nynäs Vårmarknad, som anordnas i maj varje år med tema Trädgård och Hantverk. Det var en kall, blåsig och tidvis regnig dag men humöret var soligt på de medlemmar och anhöriga som var med. Besöket gav mersmak och kanske kan vi göra om det nästa vår igen.

VärldsParkinsonDagen
Lördagen den 11 april stod Parkinson Norra Sörmland som värdar för VärldsParkinsonDagen på Lokomotivet i Eskilstuna. Dagen arrangerades i samarbete med länsföreningen Parkinson Sörmland. Inbjudan gick ut till alla medlemmar i Sörmland liksom i kringliggande länsföreningar. Det blev en intressant dag, med stor behållning av Sven Pålhagens fantastiska och begripliga föreläsning!