Efter föreningens årsmöte den 2 februari 2017 ser styrelsen ut så här:

Lillemor Sjöberg, ordförande, tel 0708-10 56 40
Catarina Fagerlund, sekreterare, tel 0159-123 13
Christer Lundin, kassör, tel 070-976 40 40
Kerstin Bokström, ledamot, 070-223 40 15
Kristina Jaldesjö, ledamot, 016-10 44 49
Bo Ottenback, ledamot, tel 070-526 98 76
Hans Sjöberg, ledamot,  tel 070-852 73 16

Mailadress till ordföranden är: parkinson.nsormland@telia.com

Nästa styrelsemöte hålls torsdagen den 10 augusti 2017.

Förslag, idéer och synpunkter är välkomna!

Välkommen till Parkinson Norra Sörmland

Utflykter, studiebesök och föreläsningar

Medlemmarna i Parkinson Norra Sörmland välkomnas till de aktiviteter som planeras under sommaren, hösten och början av vintern.

I september startar vi en danskurs i Rekarne Folkdansgilles regi i Eskilstuna. Dansen kan ske sittande eller stående. Kursen är kostnadsfri och pågår en dag i veckan i tio veckor. Varje medlem som anmäler sig får ta med maka/make eller god vän gratis.

I oktober kommer Lundaprofessorn och Parkinsonforskaren Angela Cenci Nilsson och talar under rubriken "Kan man få dopamin-nervtrådar att växa igen?".

Vi planerar också att besöka rehabiliteringsanläggningen Humlegården i Sigtuna, göra ett studiebesök på Hjälpmedelscentralen och starta en ny samtalsgrupp för anhöriga till Parkinsonsjuka.

Särskilda inbjudningar till de olika aktiviteterna skickas ut när dag och datum är fastslagna.

Välkomna!

Verksamhetsplanen för 2017 fastställdes på årsmötet den 2 februari och ser ut så här:

• Aktivt arbeta för att öka antalet medlemmar både vad gäller sjuka och anhöriga
  • Bjuda in till lunchträffar/medlemsmöten med aktiviteter och information minst fyra gånger per år samt julavslutning med julbuffé.
  • Tillsammans med medlemmarna ta fram lämpliga utflyktsmål och genomföra minst en utflykt, förslag för våren 2017 är utflykt till Stendörren.
  • Studiebesök på Hjälpmedelscentralen.
  • Utveckla Anhöriggrupper från höstens anhörigcirkel.
  • Fortsättning på Dans för livet, som en rehabiliteringsaktivitet.
  • Parkinson från A till Ö, en studiecirkel för personer med PS och anhöriga. För att kunna genomföra cirkeln behöver vi en bra cirkelledare, som kan lotsa oss igenom kursmaterialet.

Genomförda aktiviteter 2017

Utflykten till Nora den 27 juni

Den planerade resan till trästaden Nora tisdagen den 27 juni är inställd.

När anmälningstiden gick ut den 9 juni hade allt för få anmälningar kommit in.

Om intresse finns kanske ett nytt försök att besöka Nora görs senare i år eller nästa år.

Årsmötet den 2 februari

Årsmötet för Parkinson Norra Sörmland lockade 31 medlemmar och flera anhöriga.

Mötet hölls i Hällby församlingshem i Eskilstuna och bjöd på sedvanliga årsmötesförhandlingar, kaffe med hembredda smörgåsar, musikquiz och musik med trubaduren Göran Fagerholm som fick alla att nynna med.

Genomförda aktiviteter 2016

Julbuffén den 8 december

Höstens aktiviteter avslutades med Julbuffén i Hällby Församlingshem. 36 medlemmar lät sig väl smaka av maten sm styrelsen lagat och dukat upp. Det blev en mycket trevlig kväll med musikunderhållning av Kenth Lindell.

Föreläsning med Sven Pålhagen

Sven Pålhagen hade ett mycket uppskattat föredrag för 64 medlemmar från Parkinson Norra, Mellersta och Södra Sörmland.

Anhörigutbildning

Genom samarbete med Anhörigcentrum har vi kunnat starta en anhörigcirkel med 6 deltagare. Den första av fyra träffar var den 18 oktober.

Höstmarknaden på Nynäs Slott

Tyvärr fick vi ställa in resan till Höstmarknaden, på grund av för få anmälningar.

Dans för livet

Genom vårt samarbete med Vuxenskolan har vi kunnat genomföra danscirkeln, som började den 15 september och kommer att hålla på 10 gånger. Vi har fått mycket positiva reaktioner från deltagarna. Jätteroligt!

Rätt mat - mat vid rätt tid 27 april

Vi var ett drygt tjugotal medlemmar som lyssnade till dietisen Linn Persson, som är verksam på Mälarsjukhuset. Vi fick bra information, flera aha-upplevelser och goda råd. Av frågorna att döma vid den efterföljande frågestunden, fanns det en hel del funderingar som fick sitt svar.

En mycket lyckad kväll!

Årsmötet den 10 februari

Årsmötet hölls den 10 februari i Seniorcentrums lokaler. Vi var drygt 30 medlemmar som deltog, vilket är mycket glädjande!

Före årsmötesförhandlingarna blev vi underhållna med Kabare Gunnar och Gunnar.

Genomförda aktiviteter 2015

Julbuffé och underhållning den 8 december

Verksamhetsåret avslutades med julbuffé och underhållning.
Ett 30-tal medlemmar hade anmält sig och lät sig väl smaka av maten, som styrelsen lagat. Här fanns allt från inlagd sill till julskinka och rökt vildsvin.

Kenth Lindell från Studiefrämjandet underhöll oss med glad musik som lockade flera att börja dansa!

Och så lottades en tavla av Dan Jonsson, tidigare professor i Konstakademin, ut.

Det blev en så trevlig kväll, att vi glömde fotografera - Tyvärr!

Studiebesök på Hjälpmedelscentralen den 27 oktober

Under rubriken Hjälpmedel är inte bara kryckor, bjöd vi in till Hjälpmedelscentralen.
Tyvärr fick vi för få anmälningar för att kunna genomföra studiebesöket. Vi hoppas kunna komma igen med denna aktivitet under 2016.

FMT  Musikterapi

FMT - Funktionsbaserad MusikTerapi - genomfördes under hösten i Eskilstuna och Strängnäs. Det är en rolig och motiverande rehabilitering i grupp för personer med Parkinsons Sjukdom. Det var många deltagare på båda orterna som på ett motiverande och roligt sätt jobbade med rörelse, balans. kroppshållning, röst, munmotorik, läppar, tunga och mimik.

Det var en mycket uppskattad aktivitet.

Rörelsekunskap som hjälp i vardagen

Tisdagen den 8 september hade vi förmånen att lyssna på Helena Sunvisson, under rubriken Rörelsekunskap som hjälp i vardagen. Vi var ca 30 medlemmar och anhöriga närvarande på Seniorcentrum i Eskilstuna och vi var många som fick en aha-upplevelse av Helenas information och ibland dråpliga exempel på hur vardagen kan se ut för en person med Parkinson. I pausen blev det kaffe och smörgås. Det blev en mycket uppskattad kväll!

FMT-start
Vi har också startat upp FMT - Musikterapin - för hösten, den 9 september på Mariagården i Strängnäs och den 10 september i Vuxenskolans lokaler i Eskilstuna.
Det är mycket glädjande att det är så stor uppslutning på båda orterna!

Vårutflykt med Må-Bra-Tema

Vi var ett femtontal medlemmar och anhöriga som besökte Hornuddens Trädgård den 10 juni. Under trevliga former fick vi en intressant inblick i deras tankar från grönt och hälsa till ekologisk odling och jordens resurser. Vi åt en lättare lunch och handlade i gårdsbutiken för att därefter åka till Ellinor Fagerström Carlsson och hennes man på Aspö i deras underbara blomrika trädgård. Hos Ellinor och henne man blev vi också bjudna på kaffe och hembakat. Ett stort varmt tack till dem!

BrainBus - utställningen med hjärna
Den 3 och 4 juni deltog Christer, Lili-Ann, Thord och Lillemor i bussen, som stod på Fristadstorget. Dels provade vi själva på de olika stationerna för att sedan kunna hjälpa besökarna tillrätta! Det var en mycket intressant utställning och båda dagarna var mycket välbesökta!

Vårmarknad på Nynäs Slott

Söndagen den 17 maj besökte vi Nynäs Vårmarknad, som anordnas i maj varje år med tema Trädgård och Hantverk. Det var en kall, blåsig och tidvis regnig dag men humöret var soligt på de medlemmar och anhöriga som var med. Besöket gav mersmak och kanske kan vi göra om det nästa vår igen.

VärldsParkinsonDagen
Lördagen den 11 april stod Parkinson Norra Sörmland som värdar för VärldsParkinsonDagen på Lokomotivet i Eskilstuna. Dagen arrangerades i samarbete med länsföreningen Parkinson Sörmland. Inbjudan gick ut till alla medlemmar i Sörmland liksom i kringliggande länsföreningar. Det blev en intressant dag, med stor behållning av Sven Pålhagens fantastiska och begripliga föreläsning!