Parkinsonföreningen Norra Sörmland har sitt säte i Eskilstuna

Sven Carlsson,
revisor, tel 070-5571798

Återträffen på Brunnsta Värdshus

Ett 40-tal medlemmar och anhöriga kom till Återtstartsträffen på Brunnsta Värdshus onsdagen den 22 september. Det blev en mycket trevlig tillställning med information, god mat och högklassig underhållning.

Ordförande Leif Linnskog började med allmän information och en återblick från pandemiåren.

Vår nya kontaktperson på Mälarsjukhusets Neurologavdelning, Parkinsonsjuksköterskan Linnéa Fransson, berättade om sitt arbete med patienter som har Parkinsons sjukdom. Efteråt fanns där också tid till en frågestund med henne.

Det bjöds på välkomstdrink, delikatesstallrik med kallskuret samt måltidsdryck, kaffe och kaka.

Som avslutning fick vi sedan njuta av högklassig musikunderhållning med Ari Haatainen,  dragspel och Leif Björklund, gitarr. Även vår ordförande medverkade vid några tillfällen med sin klarinett.

Tack alla ni som kom och väl mött på nästa träff den 18 nov. Mer information om den träffen kommer....

Medlemsbrev oktober 2021

Hej Parkinson-vänner i Norra Sörmland (PNS)!
Lite mingel, en alkoholfri drink och mötet är igång. Vårt återstartsmöte på Brunnsta Värdshus den 22 september blev en lyckad tillställning, för att inte säga en succé. Med hela 41 deltagare blev det många glada skratt och leenden när gamla bekanta återigen kunde råkas. Ja, det var nästan som om Corona-pandemin aldrig funnits.

En tillbakablick på de gångna åren inledde mötesprogrammet. Aktiviteter som föreningen i vanliga fall ägnar sig åt har under pandemin legat nere. Den riktigt svåra tiden verkar dock vara förbi och vi ska i stort sett kunna leva som vanligt igen.

Nästa programpunkt presenterade Parkinsonsjuksköterskan Linnéa Fransson, vår nya kontaktperson på neurologen vid Mälarsjukhuset i Eskilstuna. Hon berättar om sitt arbete på neurologen. Hennes framträdande var mycket uppskattat och avslutades med en frågestund.

Därefter serverades en läcker delikatesstallrik kallskuret och snart var det dags för dragspelsvirtuosen Ari Haatainen och hans gitarrspelande medmusikant Leif Björklund att låta sköna toner ljuda. Ordförande Leif Linnskog fick vara med på ett hörn och spelade några låtar på sin klarinett. Men när välkända Petite Fleur tonade fram, ja, då åkte baskrarna på.

En lyckad återstart ställer krav på en lyckad fortsättning och nu kan det vara dags att blicka framåt. Den 18 november klockan 15.00 kommer neurologöverläkare Bjar Najar att föreläsa om Parkinsons sjukdom utifrån ett medicinskt perspektiv. Dr Najar är en skicklig föreläsare van att förmedla kunskap på ett begripligt sätt. Föreläsningen är förlagd till Hällby kyrkas Församlingshem med adress Kyrkvallen 2, Eskilstuna (Hällbybrunn). Vi bjuder på kaffe (alternativt te) och smörgås.

Hur anmäler du dig till föreläsningen den 18 november?

• Ring Birgitta Hellfors på tel. 070 – 626 16 56 eller
  • maila till norrasormland@parkinsonforbundet.se Om du mailar var noga med att ange namnen på de personer som anmälan avser.

OBS! DEN 12 NOVEMBER 2021 ÄR SISTA DAG ATT ANMÄLA SIG!!!.

Den 7 december är det dags för julbord. Räkna med kvällssittning (preliminärt kl 18) men vi återkommer med detaljinformation i november månads medlemsbrev.

Styrelsen för Parkinson Norra Sörmland

Välkommen till Parkinson Norra Sörmland

Musikterapi FMT.

"-Vi börjar att ta emot i Eskilstuna på Västra Storgatan 18. Högkostnadsskyddet gäller som vanligt. Du som vill komma på FMT-rehabilitering  ring 016-13 34 00 och boka.
Angående individuell Musikterapi FMT på vårdcentralerna så väntar vi också på besked om när vi kan vara där och återkommer så fort vi vet mer.

Vänliga Hälsningar Maggan och Karina"

FMT Behandlingscenter AB
Västra Storgatan 18
633 42 Eskilstuna

Maggan Ericsson maggan@fmtbehandlingscenter.se
Karina Larsson karina@fmtbehandlingscenter.se

FMT-Funktionsinriktad musikterapi

FMT är en individuell behandling där man använder musiken som hjälpmedel för att på ett roligt och motiverande sätt utveckla bl.a samverkan, balans, kroppshållning, liksidighet, avläsningsförmåga, ögonrörelser, koordination, andningskoordination, helhetskoordination.

ANMÄL DIG TILL NÅGON AV VÅRA MEDLEMSAKTIVITETER:

• Formering av nya Anhöriggrupper

Parkinson Norra Sörmland planerar att starta nya Anhöriggrupper med första sammankomst i början av oktober. Den bärande idén med upplägget är att man som anhörig till en Parkinsonsjuk partner ska ges möjlighet att diskutera stort som smått med människor som har en liknande anhörigsituation. .Intresserad? I dagsläget är en grupp klar med fem personer. En person till i gruppen går bra. Ring i så fall till Kerstin Rengman Holmström på telefon 070 – 872 24 50. Anhöriggrupperna samarbetar med Anhörigcentrum vid Eskilstuna kommun.

Ovanstående aktiviteter kan komma att ställas in om nya hårdare restriktioner införs på grund av Corona-pandemin!

Funktionsrätt Sörmland anordnar rörelseträning på stol
i Eskilstuna, Mariefred och Strängnäs

Välkommen på rörelseträning för att stärka din kropp med enkla rörelse- och strechövningar. Instruktören förklarar varför vi gör de olika övningarna och tipsar om vad du själv kan göra för att förbättra din hälsa. Passet avslutas med avslappning.

Efteråt bjuder vi på kaffe/te.
Ingen deltagaravgift eller föranmälan. Vid regn är vi inomhus.
Instruktör: Liselott Karjel

Föreläsning om Parkinsons sjukdom

Hej alla vänner i Parkinson Norra Sörmland

Den 18 november klockan 15.00 föreläser neurologöverläkare Bjar Najar om Parkinsons sjukdom utifrån ett medicinskt perspektiv. Medverkar gör även Parkinsonsjuksköterskan Linnéa Fransson.

Dr Najar är en skicklig föreläsare van att förmedla kunskap på ett begripligt sätt. Ta chansen att ställa frågor. Föreläsningen är förlagd till Hällby kyrkas Församlingshem med adress Kyrkvallen 2, Eskilstuna (Hällbybrunn). Vi bjuder på kaffe alt. te och smörgås.

Anmäl dig till föreläsningen genom att ringa Birgitta Hellfors på
tel. 070 – 626 16 56 eller maila till norrasormland@parkinsonforbundet.se Om du mailar var noga med att ange namnen på de personer som anmälan avser.

OBS! DEN 12 NOVEMBER 2021 ÄR SISTA
DAG ATT ANMÄLA SIG!!!
.

Med vänlig hälsning Styrelsen för Parkinson Norra Sörmland

PARKINSON NORRA SÖRMLAND
Digitalt Årsmöte 15/2 2021 via Zoom
Plats: Studieförbundet Vuxenskolans lokal Eskilstuna
.

Föreningens ordförande Leif Linnskog öppnade mötet och hälsade alla välkomna.
17 personer varav 5 styrelseledamöter var närvarande på mötet. Styrelseledamöterna var alla fysiskt närvarande. Av 12 övriga medlemmar var 3 st fysiskt närvarande och 9 st deltog via zoom-länk.

Inför läkarbesöket

Här finns tips på olika checklistor att fylla i för de som önskar så att man kan förbereda sej inför läkarbesöket/samtalet

Till dokumenten: >