Parkinsonföreningen Norra Sörmland har sitt säte i Eskilstuna

Sven Carlsson,
revisor, tel 070-5571798

20200517

Hej alla vänner i Parkinson Norra Sörmland!

Sjukdomen Covid-19 (coronavirus disease 2019) är i dag spridd över större delen av världen och påverkar i varierande grad människors liv. Den som drabbas av Covid-19 kan i bästa fall få lindriga symtom men det är inte helt ovanligt att den drabbade får besvärande andningssvårigheter, som i värsta fall kan leda till döden. Äldre människor och personer med underliggande sjukdomar anses tillhöra riskgrupper och ska skyddas mot smitta. Hjärtkärl- och lungsjukdomar kan i mötet med Covid-19 medföra en ökad risk men det kan även neurologiska sjukdomar, som t ex Parkinsons sjukdom. Därför är det särskilt viktigt för oss som slagit följe med James Parkinson att umgås med det omgivande samhället med extra stor försiktighet.

Trots det allvarliga läget så arbetar vi på att starta upp ett antal gemensamma aktiviteter till hösten men allt hänger förstås på hur coronaeländet utvecklar sig. Självklart ska vi vara noga med att följa Folkhälsomyndighetens rekommendationer och anvisningar och inte utsätta någon för onödig risk. Vi avser att hålla er uppdaterade under sommarmånaderna.

Slutligen, här kommer ett kul inslag i karantäntider. Missa inte att delta i vår webmasters upplägg ”Månadens bild”. Alla är välkomna!

Vänlig hälsning
Styrelsen för Parkinson Norra Sörmland
genom Leif Linnskog, ordf

Välkommen till Parkinson Norra Sörmland

Aktiviteter - Aktuellt

Månadens Bild - Juni

Foto: Margareta Linnskog      Klicka på bilden för att komma till galleriet.

Grattis Margareta till månadens bild.

”Speglingar”

Juli och Augusti månads tema är ”Speglingar” och kanske det blir DIN bild som kammar hem äran att publiceras här på 1:a sidan på vår hemsida i början på september. Då meddelas även nästa månads tema.

Skicka bilden till: norrasormland@parkinsonforbundet.se

• Bilden/bilderna får inte vara större än 3 Mb.
• Om det finns människor med på bilden så kom ihåg att få ett godkännande från dem att bilden får publiceras på internet. (meddela det i mejlet när ni skickar in bilden.)
• Meddela även om det är OK att publicera fotografens namn på internet.

Bilderna finns kvar tills det är dags att visa nästa månads tema.

Välkommen med ditt bidrag!

Uppskattad danskurs för Parkinson-sjuka

Under ledning av Marie-Louise Andersson, vice ordförande i Rekarne Folkdansgille, dansar man enklare former av folkdans i ett trevligt gäng där alla kan vara med. Man växlar mellan pardans och dans i grupp och låter dansen bli den rehabiliterande kraft som bidrar till att förbättra deltagarnas balans och koordination.

Tid: torsdagar mellan 15.45 och 17.15.
Plats: Dansens Hus Rekarne Folkdansgille, Rinmansgatan 12, Eskilstuna.

Deltagande är kostnadsfritt.
Intresserad? Då kan du anmäla dig till Marie-Louise Andersson 073 – 063 27 95 eller via mail till andersson.harad@gmail.com

Obs! Återstående danstillfällen under vårterminen 2020 ställs in på grund av Coronavirusets framfart men dansen beräknas komma igång igen till hösten.

MjukisGympa för Parkinson-patienter och andra med nedsatt rörelsefunktion

Under hösten 2019 och fram tills idag har Ingrid Appelblom på tisdagarna lett ett gympapass som vänt sig till Parkinsonpatienter och andra med nedsatt rörelsefunktion. För tillfället, denna vår i Coronatider,  ligger verksamheten nere och kommer att återupptas vid ett senare tillfälle. Platsen är Korpens gymnastiksal, Vilsta raststuga, Eskilstuna. Då är du välkommen att prova på en gång för att se om det är något för dig!  Även anhöriga är välkomna att delta. Om du vill vara med eller har några frågor kontakta:

Ingrid Appelblom, e-post

iddl2381@outlook.com

tel 070-604 19 16

"Så upplever jag mjukisgympan" Ordföranden kåserar: (klicka för att öppna)

MRR- Musikgympa Rörelse och Röst. Mer än sång och musik…. leder till livsglädje och livskvalité!

I MRR får du tillsammans med andra på ett motiverande och roligt sätt utveckla din rörelse, balans, kroppshållning, röst, munmotorik, andning, läppar, tunga och mimik

MRR-grupprehabilitering finns på:

• Mäster Olofs vårdcentral, Strängnäs
  • Strängnäs vårdcentral
  • Mariefreds vårdcentral.

För tillfället är ingen MRR-grupp igång i Eskilstuna men anmäl ditt intresse till:

FMT-Behandlingscenter så startar de en grupp när minst 10 anmälningar har kommit in.

FMT-Funktionsinriktad musikterapi

FMT är en individuell behandling där man använder musiken som hjälpmedel för att på ett roligt och motiverande sätt utveckla bl.a samverkan, balans, kroppshållning, liksidighet, avläsningsförmåga, ögonrörelser, koordination, andningskoordination, helhetskoordination.

FMT-behandling finns på:

• FMT Behandlingscenter Västra Storgatan 18 i Eskilstuna
  • Mäster Olofs vårdcentral i Strängnäs
  • Mariefreds vårdcentral

FMT-Behandlingscenter har avtal med Region Sörmland gällande FMT och MRR.

Högkostnadsskyddet för sjukvård är 1 150 kronor. Det innebär att du betalar  högst 1 150 kr för sjukvårdsbesök under en 12-månadersperiod.  Patientavgift: 19 år - 85 år 200 kr,  Barn 0-19 år 0 kr, 85 år o uppåt – 0 kr

Kontakt FMT Behandlingscenter

Västra Storgatan 18, 63342 Eskilstuna
tel 016-13 34 00

Maggan Ericsson maggan@fmtbehandlingscenter.se
Karina Larsson karina@fmtbehandlingscenter.se

OBS! Både MRR och FMT är pga Coronaviruset tills vidare inställda!

Dans för Parkinson under midsommarvecka 15-18 juni 2020 – online

Dansläger för personer med Parkinson på Ädelfors Folkhögskola i Småland är tyvärr inställt sommaren 2020 på grund av rådande omständigheter.

MEN vi vill sprida dansglädje och gemenskap under midsommarveckan ändå! Därför bjuder danspedagoger från Jönköping, Stockholm, Varberg och Umeå in dig till att dansa med oss hemifrån under midsommarvecka online/digitalt via programmet Zoom.

Vill du veta mer om det här så klickar du på denna länk.

Årsmöte

Årsmöte för Parkinsonföreningen Sörmland Norra hölls den 5 mars 2020 i Hällby församlingshem, Eskilstuna.  Vi började med trevligt samkväm med kaffe, te och goda smörgåsar.

Sven Karlsson valdes till ordförande för årsmötet. Sedan följde de sedvanliga punkterna på dagordningen. En ny styrelse valdes då hela den gamla styrelsen lämnade sina uppdrag av olika anledningar.

• Leif Linnskog som ordinarie ledamot och ordförande (för en tid av 1 år).
  • Ingrid Appelblom som ordinarie ledamot (för en tid av 2 år).
  • Birgitta Hellfors som ordinarie ledamot (för en tid av 2 år).
  • Åsa Hejneman som ordinarie ledamot (för en tid av 1 år).
  • Kerstin Rengman Holmström som ordinarie ledamot (för en tid av 1 år).
  • Omval av Ingrid Seijboldt som revisor (för en tid av 1 år).
  • Omval av Sven Karlsson som revisor (för en tid av 1 år).

Efter årsmötet höll den nya styrelsen ett Konstituerande styrelsemöte.