Parkinsonföreningen Norra Sörmland har sitt säte i Eskilstuna

Sven Carlsson,
revisor, tel 070-5571798

Medlemsbrev augusti 2021

Hej alla vänner i Parkinson Norra Sörmland (PNS)!
Sommaren har varit varm, alltför varm för en del av oss lite äldre. Därför känns det bra att en svalare period med fina höstdagar snart står för dörren. På grund av Corona-pandemin har våra föreningsaktiviteter i stort sett legat nere under nästan ett och ett halvt år. Vi har flera gånger under perioden gjort upp aktivitetsplaner men varje gång har vi tvingats backa och ställa in. Nu hoppas vi att ett antal intressanta aktiviteter ska kunna genomföras under hösten och att de rådande restriktionerna för Covid 19 inte blir strängare. Förutsättningarna kan dock ändras och i värsta fall kan nya restriktioner tillkomma. Vi följer regeringens och myndigheternas föreskrifter noga i syfte att begränsa ytterligare smittspridning.

Vi börjar med att bjuda in till Återstartsmöte på Brunnsta Värdshus, Bolindervägen, Eskilstuna, onsdagen den 22 september klockan 14.00.
Här följer några programpunkter:

• Återblick på pandemiåren och allmän information.
  • Vår nya kontaktperson på Mälarsjukhusets Neurologavdelning, Parkinsonsjuksköterskan Linnéa Fransson, berättar om sitt arbete med patienter som har Parkinsons sjukdom. OBS. Förbered frågor till frågestunden!
  • Medlemmar i PNS blir bjudna på en delikatesstallrik med kallskuret samt måltidsdryck, kaffe och kaka. Maka eller make (sambo eller särbo) som inte är medlem i PNS betalar en måltidsavgift på 150 kr (betala med kontanter eller genom Swisch).
  • Högklassig musikunderhållning avrundar evenemanget.

Hur anmäler du dig till Återstartsmötet?

Ring Birgitta Hellfors på tel. 070 – 626 16 56 eller maila till norrasormland@parkinsonforbundet.se Om du mailar var noga med att ange namnen på de personer som anmälan avser och notera också om någon av dem saknar medlemskap i föreningen och ska betala för måltiden.

Är du eller någon annan i ditt sällskap gluten- eller laktosintolerant eller allergisk mot något födoämne? Låt oss få veta personens namn och vad han/hon inte tål så kan köket anpassa maten därefter.

OBS! 15 SEPTEMBER 2021 ÄR SISTA DAG ATT ANMÄLA SIG !!!.

Välkommen till Parkinson Norra Sörmlands Återstartsmöte!!!

Hälsar Styrelsen

Välkommen till Parkinson Norra Sörmland

ANMÄL DIG TILL NÅGON AV VÅRA MEDLEMSAKTIVITETER:

• Återstart av Parkinsonanpassad Folkdans

I början av oktober återstartar vi Folkdans avpassad för personer med Parkinsons sjukdom. Som vanligt håller vi till i Dansens Hus på Rinmansgatan 12 i Eskilstuna. Kursledare är som tidigare Marie-Louise Andersson, vice ordförande i Rekarne Folkdans Gille.

Anmäl dig genom att ringa till Kerstin Rengman Holmström på telefon 070 – 872 24 50.

• Formering av nya Anhöriggrupper

Parkinson Norra Sörmland planerar att starta nya Anhöriggrupper med första sammankomst i början av oktober. Den bärande idén med upplägget är att man som anhörig till en Parkinsonsjuk partner ska ges möjlighet att diskutera stort som smått med människor som har en liknande anhörigsituation. .Intresserad? Ring i så fall till Kerstin Rengman Holmström på telefon 070 – 872 24 50. Anhöriggrupperna samarbetar med Anhörigcentrum vid Eskilstuna kommun.

Ovanstående aktiviteter kan komma att ställas in om nya hårdare restriktioner införs på grund av Corona-pandemin!

Klicka på bilden för information om Anhörigveckan

Funktionsrätt Sörmland anordnar rörelseträning på stol
i Eskilstuna, Mariefred och Strängnäs

Välkommen på rörelseträning för att stärka din kropp med enkla rörelse- och strechövningar. Instruktören förklarar varför vi gör de olika övningarna och tipsar om vad du själv kan göra för att förbättra din hälsa. Passet avslutas med avslappning.

Efteråt bjuder vi på kaffe/te.
Ingen deltagaravgift eller föranmälan. Vid regn är vi inomhus.
Instruktör: Liselott Karjel

PARKINSON NORRA SÖRMLAND
Digitalt Årsmöte 15/2 2021 via Zoom
Plats: Studieförbundet Vuxenskolans lokal Eskilstuna
.

Föreningens ordförande Leif Linnskog öppnade mötet och hälsade alla välkomna.
17 personer varav 5 styrelseledamöter var närvarande på mötet. Styrelseledamöterna var alla fysiskt närvarande. Av 12 övriga medlemmar var 3 st fysiskt närvarande och 9 st deltog via zoom-länk.

Inför läkarbesöket

Här finns tips på olika checklistor att fylla i för de som önskar så att man kan förbereda sej inför läkarbesöket/samtalet

Till dokumenten: >