Välkommen till Parkinson Norrbotten

Här kan du snabbt och enkelt få svar på dina frågor och hitta den information du söker om Parkinson. Du som själv är sjuk, ditt barn, dina anhöriga, arbetskamrater, vårdpersonal m.fl. Här finns även information om vad som händer på våra lokalavdelningar samt vilka kontaktpersonerna är.

Är din rörlighet som en berg-och dalbana och kanske olika från dag till dag?

Välkommen till informationsmöte om

Parkinsons sjukdom i komplikationsfas och olika behandlingsmöjligheter.

Seminarium torsdag 27 april i aulan, Sunderby Sjukhus. Anmäl dig senast 24 april!

» Klicka här för program och anmälan.

Enligt önskemål från många av våra medlemmar kommer här texten till "En sång om oss"

Jag har fått "Jag har Parkinsonkort" skickat till mig som kan vara bra att ha i med sig och visa om någon tror att vi t ex är påverkad av rusdrycker, om det ser misstänksamt ut då vi måste ta vår medicin eller att vi verkar vara påverkad på annat sätt. Det tar inte mer plats än ett id eller körkort i plånboken eller fickan..

Ring 070 - 250 67 50 eller maila till mig så skickar jag till er.
/ Thorbjörn Lindström

Aktuellt:

Hallå Kamrat!                                                                   l

Vill påminna om att i ”Fråga Doktorns” program nu på måndagen den 11 april TV 1 kl.18.45 kommer ett inslag som skildrar vår förenings ambitioner att bedriva rehab-träning med bordtennis som redskap. Ett redskap som tränar både motorik, ”flås”, balans m.m. Dessutom är det en synnerligen lustfylld aktivitet.

Ett TV-team från Umeå besökte efter julhelgerna Luleå och gjorde reportaget vars initiativtagare är Maritha Juhlin i vår förening. Hon startade upp den här verksamheten i slutet av 2014 och i lokalen som är stor och välventilerad finns minst 6 bord. Den är belägen i källarplanet på ”Luleå Energi Arena” och du är hjärtligt välkommen att ansluta dig. Racketar och bollar finns så även möjlighet till duschning. På fötterna inneskor.

Vi kör tisdag, torsdag 15-17 ibland söndag 15-17. För säkerhets skull hör med Maritha på 070 6336159.

Ps.Enligt den amerikanske hjärnforskaren Daniel Amen är pingis den ultimata sporten för hjärnan. Tempot kräver att spelaren reagerar snabbt med perfekt koordinationen mellan öga och handrörelse. Dessutom aktiveras både övre och nedre delen av kroppen när spelaren vrider, sträcker och böjer sig

Läs mer här och titta på bilder från inspelningen

Är din rörlighet som en berg-och dalbana och kanske olika från dag till dag?

Välkommen till informationsmöte om

Parkinsons sjukdom i komplikationsfas och olika behandlingsmöjligheter.

» Klicka här för program och anmälan.

Ordförande Tore Nordhamn 0920-70311
V.ordförande Thorbjörn Lindström 070-2506750
Sekreterare Christina Eriksson 070-2813050
Kassör Ulf Wilén 0911-30514
ledamot Maritha Juhlin 070-6336159
ledamot Gun Pettersson 070-5680155
ledamot Stig-Olov Lövgren 0923-24024
ledamot Anders Borgman 0911-91800
ledamot Iris Nilsson 0920-267250
ledamot Åsa Holmgren 070-347 75 85

Hälsningar från Ordföranden

Jag vill att alla vi, som har Parkinsons syndrom, som Anders Borgman kallar Parkinsons sjukdom och Parkinsonliknande sjukdomar,skall få leva ett så optimalt liv som möjligt.

För det krävs erfarna läkare, sjukgymnaster, kuratorer, logopeder, arbetsterapeuter m. fler som har engagemang och kunskaper . Och detta är inte nog, vi måste skaffa oss kunskaper själva, hur

vi reagerar för olika tabletter och att vi kanske kan dosera olika beroende på vad vi gör eller om vi glömt en tablett eller fler. Sen får vi, eller vill vi eller när är det lämpligt att sätta inströmstavar in i hjärnan (DBS) eller DUO-dopa till tolvfingertarmen . Träning är väldigt viktig och att få åka eller gå på rehabilitering kan vara som” himmelriket”.Ju längre vi lever med sjukdomen, desto fler saker kanske dyker upp, som vi inte klarar av och kanske känner sorg över detta.

Sjukdomen påverkar vår kropp och vårt psyke . Det är intealltid lätt, men med bra professionell hjälp, egna, kamraters ochanhörigas stöd och kunskaper är chansen att må bättre större.

Kram

Tore

Här kan du läsa senaste länsbladet

Förra länsbladet kan ni läsa Här