Tillbaka till startsidan!

Aktiviteter på Höglandet

Parkinsongrupp i Eksjö

med plats för fler parakinsondrabbade och anhöriga!

Vi ses fjärde onsdagen i varje månad kl 11 - 13 i Vuxenskolans lokaler, Kaserngatan 24, Eksjö.

Ingen föranmälan - det är bara att komma. Fika till självkosnadspris

Parkinsongrupp i Nässjö

med plats för fler parakinsondrabbade och anhöriga!

Vi träffas tredje måndagen i varje månad kl 14 - 16 ses vi i Vuxenskolans lokaler, Bäckgatan 4B, Nässjö.

Ingen föranmälan. Fika till självkosnadspris

Parkinsongrupp i Vetlanda

Tisdagar jämna veckor kl 14 - 16 i Studieförbundet Vuxenskolans cirkelverkstad, Norra Elsplanaden 11, Vetlanda
Syftet är att träffas under trevliga former, utbyta tankar och funderingar med personer som vet vad parkinson handlar om.

Mer info och anmälan - klicka här!

Välkomna!

Parkinsongrupp i Tranås  OBS! NY TID!

Gruppen välkomnar fler deltagare - såväl parkinsondrabbade som anhöriga.

Vi träffas andra onsdagen varje månad kl 10.30 - 12.30 i Vuxenskolans lokaler, Storgatan 50, Tranås.

Fika till självkosnadspris

Varmt välkomna!

'Dans för dig med Parkinson' i Nässjö

Torsdagar kl 14.30 - 15.30 hos Studieförbundet Vuxenskolan, Bäckgatan 4B, Nässjö.

15 gånger under våren. Nu rabatterat pris för medlemmar! Anmälan.

Mer information klicka här!

Parkinsonskolor

Vill du lära dig mer om parkinsons sjukdom, få verktyg för att bättre handskas med de problem sjukdomen ställer till med? Parkinsonteamet i Eksjö anordnar då och då parkinsonskolor.

Mer info och intresseanmälan, kontakta parkinsonsköterska Bo-Gunnar Josefsson tel 010 - 24 36 330

Vattengympa i Nässjö

Parkinsonteamet i Eksjö arrangerar vattengympa för parksinsondrabbade i varmvattenbassängen i Nässjö. En skonsam träningsform som passar även dig med balanssvårigheter.

Frågor och intresseanmälan, kontakta parkinsonsköterska Bo-Gunnar Josefsson tel 010 - 24 36 330 eller prata med din sjukgymnast.

Parkinsongymnastik

Parkinsonteamet ordnar gympagrupper för parkinsonpatienter. Vill du har mer information kontakta parkinsonteamets sjukgymnaster tel 010 - 24 37 287 eller parkinsonsköterska Bo-Gunnar Josefsson tel 010 - 24 36 330

Mest för anhöriga...

Stöd till anhöriga är alla kommuner skyldiga att ge. Information om vart du vänder dig i din kommun och annat 'matnyttigt' finns på vår anhörigsida - klicka här!

Välkommen till

Parkinson Höglandet!

Parkinson Höglandet är en del av Parkinson Jönköpings länsförening och omfattar Tranås, Aneby, Nässjö, Eksjö, Sävsjö och Vetlanda komuner. Här bor nästan en tredjedel av länets innevånare. Parkinsonteamet finns på Höglandssjukhuset i Eksjö för de äldre parkinsondrabbade. De som är under 65 år hör normalt till parkinsonteamet på medicinkliniken på Ryhov - dit yngre med parkinson remitteras från hela länet. De aktiviteter som annonseras här vänder sig till alla, såväl yngre som äldre med parkinson och ofta också anhöriga. Du behöver inte bo inom området för att vara välkommen.

Nu finns det lokala parkinsongrupper i Tranås, Nässjö, Eksjö och Vetlanda! De flesta grupper träffas en gång per månad, Vill du vara med? Har du önskemål om innehåll i träffarna? Välkommna! Tid och plats hittar du här på sidan! Även anhöriga hälsas välkomna!

'Dans för dig med parkinson' fortsätter under våren i Nässjö! Mer information här på sidan. Dansgrupper finns också i Jönköing och Värnamo.

Vi fortsätter att träffas i de lokala parkinsongrupperna!

Vill du lära dig mer om Parkinsons sjukdom? Behöver du komma igång med fysisk träning? Vill du hitta en annan träningsform som passar dig bättre? Hitta en ny hobby, eller bara prova på något nytt? Få tips om hur andra 'parkisar' och deras anhöriga löst de förtretligheter parkinson ständigt förser oss med, eller dela med dig av egna erfarenheter? Träffa nya intressanta människor? I de lokala parkinsongrupperna har du möjlighet att komma med egna idéer och ta del av vad man gör på andra håll i länet och landet. Parkinsondrabbade och anhöriga är välkomna. Ingen föranmälan.

Det finns plats för fler - både parkinsondrabbade och anhöriga. Alltid fika till självkostnadspris.

Tranås andra onsdagen i varje månad kl 10.30 - 12.30 i Vuxenskolans lokaler, Storgatan 50, Tranås.

Nässjö  tredje måndagen i varje månad kl 14 - 16 i Vuxenskolans lokaler, Bäckgatan 4B, Nässjö.

Eksjö  fjärde onsdagen i varje månad kl 11 - 13 i Vuxenskolans lokaler, Kaserngatan 24, Eksjö.

'Dans för dig med Parkinson'

Se danstrailern från 2015 om 'Dans för dig med Parkinson' på Spira - klicka på bilden!

I Jönköping har det funnits en dansgrupp på kulturhuset Spira sedan hösten 2013. Nu finns denna efterlängtade och uppskattade dansform äntligen hos oss på Höglandet! Dessutom till rabatterat pris under 2018 - medlemmar får 250:- rabatt per termin! En välgörande form av fysisk träning som stärker balans, bibehåller rörligheten, tränar koordination, lättar upp humöret och ger nya sociala kontakter! Alla kan vara med eftersom de flesta danser kan utföras såväl sittande som stående.

Det finns plats för fler!

OBS! Ny veckodag! Torsdagar kl 14.30 - 15.30, med start 1 februari, hos Studieförbundet Vuxenskolan, Bäckgatan 4B, Nässjö. Anmälan till  Vuxenskolan Madeleine Svärd 070 - 431 39 36.eller 0380 - 131 40

Mer information hittar du här!

'Dans för dig med parkinson' finns också i Jönköping och Värnamo.

Läs mer om dansen på Spira! Här finns också bilder och länkar till inslag i dagspress, radio och tv. Klicka här!

sidan uppdaterad 20180331, LvP

Ett tips

på ett sittgympaprogram från en medlem i Nässjö! Film med muntliga instruktioner, klicka här!

Bra att försööka ta tag i träningen nu när alla träningsgrupper snart gör sommarupppehåll, för den där Mr P' tar ju aldrig semester, tyvärr, så nu får vi kämpa på själva över sommarmånaderna...

Kontakt

Frågor, tips eller synpunkter utöver vad som anges på sidan? Ring gärna länsföreningens ordförande Ingemar Karlsson tel 072 - 508 52 33 eller klicka här för mail

Mer info om aktiviteter i Vetlanda - klicka här

Känner du till ytterligare verksamhet eller andra händelser/information inom höglandskommunerna, som knyter an till parkinsons sjukdom och/ eller anhöriga? Kontakta gärna webbsideansvarig  - klicka här för mail!