Tillbaka till startsidan!

Aktiviteter på Höglandet

Parkinsongrupp i Eksjö

med plats för fler parakinsondrabbade och anhöriga!

Vi ses fjärde onsdagen i varje månad kl 11 - 13 i Vuxenskolans lokaler, Kaserngatan 24, Eksjö.

Ingen föranmälan - det är bara att komma. Fika till självkosnadspris 10 kr

Parkinsongrupp i Nässjö

med plats för fler parakinsondrabbade och anhöriga!

Tredje måndagen i varje månad kl 14 - 16 ses vi i Vuxenskolans lokaler, Bäckgatan 4B, Nässjö.

Ingen föranmälan. Fika till självkosnadspris 10 kr

Parkinsongrupp i Vetlanda

Tisdagar jämna veckor kl 14.00 - 16.15 i Studieförbundet Vuxenskolans cirkelverkstad, Norra Elsplanaden 11, Vetlanda
Syftet är att träffas under trevliga former, utbyta tankar och funderingar med personer som vet vad parkinson handlar om.

Mer info och anmälan - klicka här!

Parkinsongrupp i Tranås

Gruppen välkomnar fler deltagare - såväl parkinsondrabbade som anhöriga.

Vi träffas andra onsdagen varje månad kl 11 - 13 i Vuxenskolans lokaler, Storgatan 50, Tranås.

Fika till självkosnadspris 10 kr

Varmt välkomna!

'Dans för dig med Parkinson' i Nässjö

Fredagar kl 14 - 15 hos Studieförbundet Vuxenskolan, Bäckgatan 4B, Nässjö.

15 gånger under hösten. Anmälan.

Mer information klicka här!

Parkinsonskolor

Vill du lära dig mer om parkinsons sjukdom, få verktyg för att bättre handskas med de problem sjukdomen ställer till med? Parkinsonteamet i Eksjö anordnar då och då parkinsonskolor. Se artikel i mittspalten.

Mer info och intresseanmälan, kontakta parkinsonsköterska Bo-Gunnar Josefsson tel 010 - 24 36 330

Vattengympa i Nässjö

Parkinsonteamet i Eksjö arrangerar vattengympa för parksinsondrabbade i varmvattenbassängen i Nässjö. En skonsam träningsform som passar även dig med balanssvårigheter.

Frågor och intresseanmälan, kontakta parkinsonsköterska Bo-Gunnar Josefsson tel 010 - 24 36 330 eller prata med din sjukgymnast.

Parkinsongymnastik

Parkinsonteamet kommer under hösten ordna gympagrupper för parkinsonpatienter med specifika svårigheter som exepmelvis balans, gångstopp. Det blir alltså ingen allmän gympagrupp som vänder sig till alla med parkinson.

Vill du har mer information kontakta parkinsonteamets sjukgymnaster tel 010 - 24 37 287 eller parkinsonsköterska Bo-Gunnar Josefsson tel 010 - 24 36 330

Mest för anhöriga...

Stöd till anhöriga är alla kommuner skyldiga att ge. Information om vart du vänder dig i din kommun och annat 'matnyttigt' finns på vår anhörigsida - klicka här!

Välkommen till

Parkinson Höglandet!

Parkinson Höglandet är en del av Parkinson Jönköpings länsförening och omfattar Tranås, Aneby, Nässjö, Eksjö, Sävsjö och Vetlanda komuner. Här bor nästan en tredjedel av länets innevånare. Parkinsonteamet finns på Höglandssjukhuset i Eksjö för de äldre parkinsondrabbade. De som är under 65 år hör normalt till parkinsonteamet på medicinkliniken på Ryhov - dit yngre med parkinson remitteras från hela länet. De aktiviteter som annonseras här vänder sig till alla, såväl yngre som äldre med parkinson och ofta också anhöriga. Du behöver inte bo inom området för att vara välkommen.

Nu finns det lokala parkinsongrupper i Tranås, Nässjö, Eksjö och Vetlanda! De flesta grupper träffas en gång per månad, Vill du vara med? Har du önskemål om innehåll i träffarna? Välkommna! Tid och plats hittar du här på sidan! Även anhöriga hälsas välkomna!

I höst startar ochså 'Dans för dig med parkinson' en grupp i Nässjö! Mer information här på sidan. Dansgrupper finns också i Jönköing och Värnamo.

Vi fortsätter att träffas i de lokala parkinsongrupperna!

Vill du lära dig mer om Parkinsons sjukdom? Behöver du komma igång med fysisk träning? Vill du hitta en annan träningsform som passar dig bättre? Hitta en ny hobby, eller bara prova på något nytt? Få tips om hur andra 'parkisar' och deras anhöriga löst de förtretligheter parkinson ständigt förser oss med, eller dela med dig av egna erfarenheter? Träffa nya intressanta människor? I de lokala parkinsongrupperna har du möjlighet att komma med egna idéer och ta del av vad man gör på andra håll i länet och landet. Parkinsondrabbade och anhöriga är välkomna. Ingen föranmälan.

Det finns plats för fler - både parkinsondrabbade och anhöriga. Alltid fika till självkostnadspris, 10 kr.

Tranås andra onsdagen i varje månad kl 11 - 13 i Vuxenskolans lokaler, Storgatan 50, Tranås.

Nässjö tredje måndagen i varje månad kl 14 - 16 i Vuxenskolans lokaler, Bäckgatan 4B, Nässjö

Eksjö fjärde onsdagen i varje månad kl 11 - 13 i Vuxenskolans lokaler, Kaserngatan 24, Eksjö.

'Dans för dig med Parkinson'

Se danstrailern från 2015 om 'Dans för dig med Parkinson' på Spira - klicka på bilden!

I Jönköping har det funnits en dansgrupp på kulturhuset Spira sedan hösten 2013. Nu finns denna efterlängtade och uppskattade dansform äntligen hos oss på Höglandet! En välgörande form av fysisk träning som stärker balans, bibehåller rörligheten, tränar koordination, lättar upp humöret och ger nya sociala kontakter! Alla kan vara med eftersom de flesta danser kan utföras såväl sittande som stående.

Det finns platser kvar!

Fredagar kl 14 - 15 hos Studieförbundet Vuxenskolan, Bäckgatan 4B, Nässjö. Anmälan till  Vuxenskolan Camilla Karlsson, tel 072 - 076 85 64 eller Madeleine Svärd 070 - 431 39 36.

Mer information hittar du här!

'Dans för dig med parkinson' finns också i Jönköping och Värnamo.

Läs mer om dansen på Spira! Här finns också bilder och länkar till inslag i dagspress, radio och tv. Klicka här!

Parkinsonskolor i Eksjö

Parkinsonskolan är till för att öka självkännedomen och lära sig att hantera olika situationer på bästa möjliga sätt - en utbildning för oss med Parkinson och våra anhöriga som tar upp viktiga ämnen kring hur man kan göra för att vardagslivet ska vara så bra som möjligt.

Parkinsonteaamet anordnar då och då två lite olika parkinsonskolor på Höglandssjukhuset i Eksjö.

Den ena är mer traditionell med ett träningspass i gymnastiksal, fika och därefter information från olika professioner knutna till parkinsonteamet, tex logoped, dietist, apotekare mfl. Information om uplägg, innehåll och hur du anmäler ditt intressse för att delta, eller om du har frågor - klicka här (pdf)

Den andra är en sk 'Nationell parkinsonskola'. Denna har ett annat upplägg och bygger mer på diskussion än information (även om det finns kunskapspass även här). Mer info om innehåll hittar du här.  Även i denna variant av parkinsonskola ingår en fikastund och ett kortare träningspass. Anmäl intresse/ ställ frågor till parkinsonsköterska Bo-Gunnar Josefsson tel 010 - 24 36 330

Parkinsonträff fyllde aulan på Höglandssjukhuset i Eksjö

Text och bild: Helena Dovier, Region Jönköpings län

En träff för personer med parkinson och deras närstående lockade nyligen 120 personer. Träffen på temat ”Tillsammans är man mindre ensam” ordnades av parkinsonteamet på Höglandssjukhusets medicin- och geriatrikklinik i samarbete med Parkinsonföreningen. En artikel av Helena Dovier, Region Jönköpings län. Läs hela artikeln - klicka här (pdf)

sidan uppdaterad 20170928, LvP

Ett tips

på ett sittgympaprogram från en medlem i Nässjö! Film med muntliga instruktioner, klicka här!

Bra att försööka ta tag i träningen nu när alla träningsgrupper snart gör sommarupppehåll, för den där Mr P' tar ju aldrig semester, tyvärr, så nu får vi kämpa på själva över sommarmånaderna...

Världsparkinsondagen 11 april

Lena lever med parkinson

”Numera är jag mig själv hela tiden” | Hoppas fler får samma hjälp
För sju år sedan fick Hjältevadsbon Lena von Post diagnosen Parkinsons sjukdom. Efter några jobbiga år känner hon att hon är sitt gamla jag igen. Vändningen kom när hon gick från medicinering med tabletter till pump. Klicka här för att läsa hela artikeln

Smålandstidningen 2017-04-11

Ingemar Karlsson ordf i parkinson Jönköpings län, Bo-Gunnar Josefsson parkinsonsköterska Eksjö (mitten), Lena von Post, parkinsonföreningen.

Bild: Helena Dovier, Region Jönköpings län

Kontakt

Frågor, tips eller synpunkter utöver vad som anges på sidan? Ring gärna länsföreningens ordförande Ingemar Karlsson tel 072 - 508 52 33 eller klicka här för mail

Mer info om aktiviteter i Vetlanda - klicka här

Känner du till ytterligare verksamhet eller andra händelser/information inom höglandskommunerna, som knyter an till parkinsons sjukdom och/ eller anhöriga? Kontakta gärna webbsideansvarig  - klicka här för mail!