Tillbaka till startsidan!

Aktiviteter på Höglandet

'Dans för dig med Parkinson' i Nässjö - INSTÄLLT TILLS VIDARE

För att utöka gruppen, så den har möjlighet att fortsätta dansverksamheten, kommer 'Dans för dig med parkinson' kombineras med 'Neurodans' och gruppen kommer under vårterminen bestå av personer som drabbats av parkinson eller stroke. Medlemmar i parkinsonföreningen som deltar i 'Dans för dig med parkinson' sponsras med 250:- av Parkinson Jönköpings län!  Gäller vårterminen 2020.

Nässjö: Studieförbundet Vuxenskolan. Dansledare Helen Sandström.

Start: torsdag 6/2 kl.13.30-14.30, därefter varje torsdag 15 gånger.

Nya som gamla deltagare hälsas välkomna!

Anmälan: Therese.Froberg@sv.se eller tel 0380 - 131 40

Läs mer om dansen i Jönköpings län och klipp ifrån media hitar du här!

VÄLKOMNA!

Parkinsongrupp i Eksjö - INSTÄLLT TILLS VIDARE

med plats för fler parakinsondrabbade och anhöriga!

Vi ses fjärde onsdagen i varje månad kl 11 - 13 i Vuxenskolans lokaler, Kaserngatan 24, Eksjö. Ingen föranmälan - det är bara att komma. Fika till självkosnadspris, 20:-

Parkinsongrupp i Nässjö - INSTÄLLT TILLS VIDARE

med plats för fler parakinsondrabbade och anhöriga!

Vi träffas vi tredje måndagen i månaden kl 14 - 16 i Vuxenskolans lokaler, Bäckgatan 4B, Nässjö. Ingen föranmälan. Fika till självkosnadspris

Varmt välkomna!

Parkinsongrupp i Vetlanda - INSTÄLLT TILLS VIDARE

Vi träffas hos Studieförbundet Vuxenskolan i Vetlanda varannan tisdag, kl. 14 - 16.15 fom 21 januari

Syftet är att träffas under trevliga former, utbyta tankar och funderingar med personer som vet vad parkinson handlar om.

Mer info - klicka här!

Parkinsongrupp i Tranås - INSTÄLLT TILLS VIDARE

Gruppen välkomnar fler deltagare - såväl parkinsondrabbade som anhöriga.

Vi ses 2:a onsdagen varje månad - 12 feb, 11 mars, 8 april, 13 maj, 10 juni - kl 10.30 - 12.30 i Vuxenskolans lokaler, Storgatan 50, Tranås..

Fika till självkosnadspris

Varmt välkomna!

Vattengympa i Nässjö

Parkinsonteamet i Eksjö arrangerar vattengympa för parksinsondrabbade i varmvattenbassängen i Nässjö. En skonsam träningsform som passar även dig med balanssvårigheter.

Frågor och intresseanmälan, kontakta parkinsonsköterskan eller prata med din sjukgymnast.

Parkinsongymnastik

Parkinsonteamet ordnar gympagrupper för parkinsonpatienter. Vill du ha mer information kontakta parkinsonteamets sjukgymnaster tel 010 - 24 37 287 eller parkinsonsköterskan.

Mest för anhöriga...

Stöd till anhöriga är alla kommuner skyldiga att ge. Information om vart du vänder dig i din kommun och annat 'matnyttigt' finns på vår anhörigsida - klicka här!

Välkommen till

Parkinson Höglandet!

Parkinson Höglandet är en del av Parkinson Jönköpings länsförening och omfattar Tranås, Aneby, Nässjö, Eksjö, Sävsjö och Vetlanda komuner. Här bor nästan en tredjedel av länets innevånare. Parkinsonteamet finns på Höglandssjukhuset i Eksjö för de äldre parkinsondrabbade. De som är under 65 år hör normalt till parkinsonteamet på medicinkliniken på Ryhov - dit yngre med parkinson remitteras från hela länet. De aktiviteter som annonseras här vänder sig till alla, såväl yngre som äldre med parkinson och ofta också anhöriga. Du behöver inte bo inom området för att vara välkommen.

Nu finns det lokala parkinsongrupper i Tranås, Nässjö, Eksjö och Vetlanda! De flesta grupper träffas en gång per månad, Vill du vara med? Har du önskemål om innehåll i träffarna? Välkommna! Tid och plats hittar du här på sidan! Även anhöriga hälsas välkomna!

'Dans för dig med parkinson' fortsätter i vår i Nässjö! Mer information här på sidan. Dansgrupper finns också i Jönköing och Värnamo.

Det händer i Tranås - inställt tills vidare

Månadsträffar i parkinsongruppen kl 10.30 på Vuxenskolan följande onsdagar 12 feb, 11 mars, 8 april, 13 maj och 10 juni.

Stavgång i Östanåparken övriga onsdagar. Vi träffas vid Parkhallens parkering kl 10.30 för c:a 3 km stavgång i promenadtakt..

Träning måndagar kl. 16.30 på Seniorcentralen på Berget med början 20 jan. Vi tränar efter personliga tränings program.

Prova på 'Dans för dig med parkinson' onsdag 27 maj kl. 10.30 i Vuxenskolans danslokal i Wigénshuset.

Vårens program i Eksjö parkinsongrupp - inställt tills vidare

Det är som vanligt den 4:e onsdagen i månaden som vi har våra träffar. Vi börjar kl. 11.00 och platsen är, om ej annat meddelats, Studieförbundet Vuxenskolans lokaler på Kaserngatan 24 A (på I12-området) i Eksjö.

Onsd 22/1 Vi gästas av Eva Timrén från Folkhälsoavd på Region Jönköpings län. Hon ger en intressant föreläsning för oss om fallskador samt tipsar om hur man kan förebygga skador och minska riskerna för att falla.

Onsd 26/2 Då kommer vi att ha det välkända och glädjespridande ”bandet” från Brandmuséet hos oss som favoriter i repris. Tyvärr var det ju en del medlemmar som missade den förra härliga sångstunden. Ni andra från Höglandet är givetvis välkomna att stämma in i allsångskören...

Onsd 25/3 Är det ”Våffeldagen”, så då tar vi med oss ett par Järn (Våffel-förstås!) till lokalen och gräddar våfflor och har det gemytligt, De du!!

Onsd 22/4 ”Yoga Parkinson ”. läraren Anette på Vuxenskolan gästar oss och föreläser samt ”Yogar” med oss (”prova på”). Ta därför med dig/på dig bekväma kläder och skor.

Onsd 22/5 Program ej klart ännu, men planering pågår  - kanske en utflykt ”i det blå” som terminsavslutning...?!?!

Välkomna!

Här kan du ladda ner programmet som pdf.

Nytt om 'Dans för dig med parkinson'

En ny rapport från WHO som belyser att kulturutövning, som exempelvis dans, har en positiv inverkan på kropp och själ. Tar bla upp 'Dance for Parkinsons'. Läs ett sammandrag eller hela rapporten (på engelska).

Samt en danslektion från 'Dance for Parkinsons' i New York. Följ gärna med i danspasset!

Du hittar länkarna här!

Träffar i de lokala parkinsongrupperna - inställt tills vidare

Vill du lära dig mer om Parkinsons sjukdom? Behöver du komma igång med fysisk träning? Vill du hitta en annan träningsform som passar dig bättre? Hitta en ny hobby, eller bara prova på något nytt? Få tips om hur andra 'parkisar' och deras anhöriga löst de förtretligheter parkinson ständigt förser oss med, eller dela med dig av egna erfarenheter? Träffa nya intressanta människor? I de lokala parkinsongrupperna har du möjlighet att komma med egna idéer och ta del av vad man gör på andra håll i länet och landet. Parkinsondrabbade och anhöriga är välkomna. Ingen föranmälan.

Det plats för fler - både parkinsondrabbade och anhöriga. Alltid fika till självkostnadspris.

Tranås Vi ses andra onsdagen i varje månad kl 10.30 - 12.30 i Vuxenskolans lokaler, Storgatan 50, Tranås.

Nässjö Vi ses tredje måndagen i månaden kl 14-16 i Vuxenskolans lokaler, Bäckgatan 4B, Nässjö.

Eksjö  fjärde onsdagen i varje månad kl 11 - 13  i Vuxenskolans lokaler, Kaserngatan 24, Eksjö.

Vetlanda Träffas varannan tisdag (jämna veckor) kl. 14-16.15 fom 21 januari i Studieförbundet Vuxenskolans lokaler, Stationsgatan 50, Vetlanda

sidan uppdaterad 20200330, LvP

Ett tips

på ett sittgympaprogram från en medlem i Nässjö! Film med muntliga instruktioner, klicka här!

Bra att försööka ta tag i träningen nu när alla träningsgrupper snart gör sommarupppehåll, för den där Mr P' tar ju aldrig semester, tyvärr, så nu får vi kämpa på själva över sommarmånaderna...

Kontakt

Frågor, tips eller synpunkter utöver vad som anges på sidan? Ring gärna länsföreningens ordförande Ingemar Karlsson tel 072 - 508 52 33 eller klicka här för mail

Mer info om aktiviteter i Vetlanda - klicka här

Känner du till ytterligare verksamhet eller andra händelser/information inom höglandskommunerna, som knyter an till parkinsons sjukdom och/ eller anhöriga? Kontakta gärna webbsideansvarig  - klicka här för mail!