Tillbaka till startsidan!

Aktiviteter på Höglandet

Intressegrupp i Eksjö

med plats för fler parakinsondrabbade och anhöriga!

Vi ses nästa gång onsdag 23 augustij kl 11 - 13 i Vuxenskolans lokaler, Kaserngatan 24, Eksjö. Fika till självkostnadspris, 10:-

Intressegrupp i Nässjö

Med plats för fler parakinsondrabbade och anhöriga!

Nästa träff blir måndag 14 augusti kl 14 - 16 i Vuxenskolans lokaler, Bäckgatan 4B, Nässjö. Fika till självkostnadspris, 10:-

Intressegrupp i Vetlanda

Tisdagar jämna veckor kl 14.00 - 16.15 i Studieförbundet Vuxenskolans cirkelverkstad, Norra Elsplanaden 11, Vetlanda
Syftet är att träffas under trevliga former, utbyta tankar och funderingar med personer som vet vad parkinson handlar om.
Mer info och anmälan - klicka här!

Intressegrupp i Tranås

Gruppen välkomnar fler deltagare - såväl parkinsondrabbade som anhöriga.

Vi ses nästa gång onsdag 9 augusti kl 11 - 13 i Vuxenskolans lokaler, Storgatan 50, Tranås.

Dans för dig med Parkinson

Region jönköpings län planerar att starta två dansgrupper under hösten 2017 - en i Vetlanda och en i Nässjö.

Kom och prova på utan kostnad. I princip alla kan vara med eftersom de flesta danser kan utföras såväl sittande som stående.

Mer information se artikel i mittspalten!

Parkinsonskolor

Parkinsonteamet i Eksjö startar under april två olika parkinsonskolor. Se artikel i mittspalten.

Mer info och anmälan, kontakta parkinsonsköterska Bo-Gunnar Josefsson tel 010 - 24 36 330

Mest för anhöriga...

Stöd till anhöriga är alla kommuner skyldiga att ge. Information om vart du vänder dig i din kommun och annat 'matnyttigt' finns på vår anhörigsida - klicka här!

Vattengympa i Nässjö

Parkinsonteamet i Eksjö arrangerar vattengympa för parksinsondrabbade i varmvattenbassängen i Nässjö. En skonsam träningsform som passar även dig med balanssvårigheter.

Frågor och intresseanmälan, kontakta parkinsonsköterska Bo-Gunnar Josefsson tel 010 - 24 36 330

Välkommen till

Parkinson Höglandet!

Nu, efter den välbesökta och uppskattade träffen på Höglandssjukhuset (se artikel längre ner på sidan), vill vi i parkinsonföreningen starta fler verksamheter för parkinsonsjuka och anhöriga runt om på Höglandet. Verksamheter som ska bygga på era önskemål och behov. Vissa aktiviteter står regionen för som tex bassängträning, parkinsonskola och 'Dans för dig med parkinson'. På andra håll i länet och landet finns samtalsgrupper, parkinsonboxning, parkinsonpingis mm. Kom till våra uppstartsträffar för att få veta mer och för att framföra egna önskemål!

Parkinson Höglandet är en del av Parkinson Jönköpings länsförening och omfattar Tranås, Aneby, Nässjö, Eksjö, Sävsjö och Vetlanda komuner. Här bor nästan en tredjedel av länets innevånare. Parkinsonteamet finns på Höglandssjukhuset i Eksjö för de äldre parkinsondrabbade. De som är under 65 år hör normalt till parkinsonteamet på medicinkliniken på Ryhov - dit yngre med parkinson remitteras från hela länet. De aktiviteter som annonseras här vänder sig till alla, såväl yngre som äldre med parkinson och ofta också anhöriga. Du behöver inte bo inom området för att vara välkommen.

Vi fortsätter att träffas!

Vill du lära dig mer om Parkinsons sjukdom? Behöver du komma igång med fysisk träning? Vill du hitta en annan träningsform som passar dig bättre? Hitta en ny hobby, eller bara prova på något nytt? Få tips om hur andra 'parkisar' och deras anhöriga löst de förtretligheter parkinson ständigt förser oss med, eller dela med dig av egna erfarenheter? Träffa nya intressanta människor? Ta chansen och kom på uppstartsträffarna där du har möjlighet att komma med egna idéer och ta del av vad man gör på andra håll i länet och landet. Parkinsondrabbade och anhöriga är välkomna. Ingen föranmälan. Fika till självkostnadspris 10:-

Det finns plats för fler - både parkinsondrabbade och anhöriga

Eksjö onsdag 31 maj kl 11 - 13 i Vuxenskolans lokaler, Kaserngatan 24, Eksjö. Vi får besök av Eksjö kommuns arbetsterapeuter som pratar om hjälp o stöd vid parkinson.

Tranås onsdag 9 augusti kl 11 - 13 i Vuxenskolans lokaler, Storgatan 50, Tranås.

Nässjö måndag 14 augusti kl 14 - 16 i Vuxenskolans lokaler, Bäckgatan 4B, Nässjö

'Dans för dig med Parkinson'

Se danstrailern från 2015 om 'Dans för dig med Parkinson' på Spira - klicka på bilden!

I Jönköping har det funnits en dansgrupp på kulturhuset Spira sedan hösten 2013. Nu kommer denna efterlängtade och uppskattade dansform äntligen till Nässjö och Vetlanda! En välgörande form av fysisk träning som stärker balans, bibehåller rörligheten, tränar koordination, lättar upp humöret och ger nya sociala kontakter! Alla kan vara med eftersom de flesta danser kan utföras såväl sittande som stående.

Prova på gratis!

Workshop i Vetlanda: fredagen den 19 maj kl 11 - 13, i Studieförbundet Vuxenskolans cirkelverkstad, Norra Elsplanaden 11, Vetlanda. Anmälan till Madeleine Svärd, Vuxenskolan tel 070 - 431 39 36

Workshop i Nässjö: fredagen den 25 augusti kl 11 - 13 hos Studieförbundet Vuxenskolan, Bäckgatan 4B, Nässjö. Anmälan till Camilla Karlsson, Vuxenskolan tel 072 - 076 85 64

Först efter prova-på-workshopen tar du ställning till om du vill anmäla dig till någon av dansgrupperna som startar under hösten.

Läs mer om dansen på Spira! Här finns också bilder och länkar till inslag i dagspress, radio och tv. Klicka här!

Parkinsonskolor i Eksjö

Parkinsonskolan är till för att öka självkännedomen och lära sig att hantera olika situationer på bästa möjliga sätt - en utbildning för oss med Parkinson och våra anhöriga som tar upp viktiga ämnen kring hur man kan göra för att vardagslivet ska vara så bra som möjligt.

I april startas två olika parkinsonskolor av parkinsonteamet på Höglandssjukhuset i Eksjö.

Den ena är mer traditionell med ett träningspass i gymnastiksal, fika och därefter information från olika professioner knutna till parkinsonteamet, tex logoped, dietist, apotekare mfl. Information om uplägg, innehåll och hur du anmäler ditt intressse för att delta, eller om du har frågor - klicka här (pdf)

Det startar även en sk 'Nationell parkinsonskola'. Denna har ett annat upplägg och bygger mer på diskussion än information (även om det finns kunskapspass även här). Mer info om innehåll hittar du här.  Även i denna variant av parkinsonskola ingår en fikastund och ett kortare träningspass. Anmäl intresse/ ställ frågor till parkinsonsköterska Bo-Gunnar Josefsson tel 010 - 24 36 330

Parkinsonträff fyllde aulan på Höglandssjukhuset i Eksjö

Text och bild: Helena Dovier, Region Jönköpings län

En träff för personer med parkinson och deras närstående lockade nyligen 120 personer. Träffen på temat ”Tillsammans är man mindre ensam” ordnades av parkinsonteamet på Höglandssjukhusets medicin- och geriatrikklinik i samarbete med Parkinsonföreningen. En artikel av Helena Dovier, Region Jönköpings län. Läs hela artikeln - klicka här (pdf)

sidan uppdaterad 20170525, LvP

Ett tips

på ett sittgympaprogram från en medlem i Nässjö! Film med muntliga instruktioner, klicka här!

Bra att försööka ta tag i träningen nu när alla träningsgrupper snart gör sommarupppehåll, för den där Mr P' tar ju aldrig semester, tyvärr, så nu får vi kämpa på själva över sommarmånaderna...

Världsparkinsondagen 11 april

Lena lever med parkinson

”Numera är jag mig själv hela tiden” | Hoppas fler får samma hjälp
För sju år sedan fick Hjältevadsbon Lena von Post diagnosen Parkinsons sjukdom. Efter några jobbiga år känner hon att hon är sitt gamla jag igen. Vändningen kom när hon gick från medicinering med tabletter till pump. Klicka här för att läsa hela artikeln

Smålandstidningen 2017-04-11

Ingemar Karlsson ordf i parkinson Jönköpings län, Bo-Gunnar Josefsson parkinsonsköterska Eksjö (mitten), Lena von Post, parkinsonföreningen.

Bild: Helena Dovier, Region Jönköpings län

Kontakt

Frågor, tips eller synpunkter utöver vad som anges på sidan? Ring gärna länsföreningens ordförande Ingemar Karlsson tel 072 - 508 52 33 eller klicka här för mail

Mer info om aktiviteter i Vetlanda - klicka här

Känner du till ytterligare verksamhet eller andra händelser/information inom höglandskommunerna, som knyter an till parkinsons sjukdom och/ eller anhöriga? Kontakta gärna webbsideansvarig  - klicka här för mail!