!Kontakta oss

Aktuella aktiviteter i länet

här presenteras alla aktivteter kort. Är du intresserad och vill veta mer, klicka på länkarna för detaljer - de gröna fetstilsmarkerade orden nedan i denna spalt.

Dans för dig med Parkinson- online!

Dans för dig med Parkinson är en speciellt anpassad dansform för personer med Parkinsons sjukdom. Under dansen tränar vi muskelstyrka, koordination, balans, finmotorik, kognitiva, psykiska och sociala förmågor. Vi vill sprida dansglädje och gemenskap oavsett var du befinner dig, därför bjuder danspedagogen Katarzyna Filipowicz in dig till att dansa hemifrån under vårterminen online/digitalt via programmet Zoom. En gång per vecka har du möjlighet att vara med på dansen ledd av erfaren danspedagog. Alla rör på sig utifrån sina egna förutsättningar!

Varje tisdag kl14-15. Start 26 januari. Gratis! Anmälan krävs. Mer information här!

Vill du veta mer om 'Dans för dig med parikinson', läs här!

Parkinsonskolor i Eksjö!

läs mer - klicka här!

Mest för anhöriga...

Stöd till anhöriga är alla kommuner skyldiga att ge. Information om vart du vänder dig i din kommun och annat 'matnyttigt' finns på vår anhörigsida - klicka här!

Lokala parkinsongrupper

- INSTÄLLT TILLS VIDARE -

Jönköping  första torsdagen i månaden kl 10.30 - 12 i Parinsonföreningens lokal, Grymängsgatan 6, Jönköping.

Tranås  andra onsdagen i  månaden kl 10.30 - 12.30 i Studieförbundet Vuxenskolans lokaler, Storgatan 50, Tranås

Nässjö  tredje måndagen i månaden kl 14 - 16 i Studieförbundet Vuxenskolans lokaler, Bäckgatan 4B, Nässjö.

Eksjö  fjärde onsdagen i månaden kl 11 - 13 i Studieförbundet Vuxenskolans lokaler, Kaserngatan 24, Eksjö

Vetlanda varannan tisdag kl 14 - 16:15, i Studieförbundet Vuxenskolans lokaler. Stationsgatan 50, Vetlanda.

Vattengymnastik i varmvattenbassäng

Jönköping måndagar kl. 11:45 - 13:00

Värnamo tisdagar kl 17

Jönköping onsdagar kl 11:15 - 12.15

Vattengymnastik i varmvattensbassäng finns på fler orter i Region Jönköpings läns regi, bl a i Nässjö. Fråga ditt parkinsonteam eller sjukgymnast på vårdcentralen!

Gymnastik

Parkinsongymnastik i Jönköping torsdagar kl 14 - 15.

Sittande gymnastik i Gislaved fredagar kl 10

Välkommen till Parkinson Jönköpings län!

Det är mörkt nu men tanken och längtan att åter få träffas värmer och skapar förhoppningar om en ljusare framtid! Alvasjön 2019, foto Anders Spångberg.

Vi är en länsförening inom Parkinsonförbundet som engegerar parkinsonsjuka, anhöriga, vårdgivare och andra intresserade i Jönköpings län. Vår ambition är att skapa personliga kontaktnät, erbjuda utvecklande och nöjsamma aktiviteter, få allmänheten att uppmärksamma de parkinsonsjukas situation, informera om diagnosen, egenvård och länets sjukvård. Vi samverkar också med andra organinsationer för att öka tillgängligheten i samhället och sjukvården för sjuka och funktionshindrade.

VI hoppas att du ska hitta den information du söker på våra sidor. Du alltid välkommen att kontakta oss med  frågor.och synpunkter.

»Läs mer om föreningen här

Nätverket Dans för Parkinson Sverige bjuder in oss att

fira Internationella parkinsondagen den 12 april

Ur programmet
Se en balettklass träna live! Elever från Balettakademiens yrkesdansarprogram.
Delta i en Dans- och röstklass med Hugo Tham och Catherine Ungberg
Var med på filreleasen - det är premiär!
Delta i och inspireras av en dansklass med Åsa N Åström och Åsa Elowsson

Dagen är gratis och kräver ingen anmälan. Ett coronasäkert firande! Allt sker digitalt på din dator, padda eller mobil. Samma länk hela dagen. Delta i vad du vill – hela dagen eller hoppa in och ut

Mer information om programmet och länken finns här!

Om parkinson och vaccination mot covid-19

Hur ska jag tänka som parkinsondrabbad i dessa vaccinationstider. Spelar det någon roll vilket vaccin jag får? Hur orolig ska jag vara för olika biverkningar? Påverkas min Parkinson av vaccinet? Många frågor och en del rykten florerar. Hör Håkan Widner, professor och överläkare i neurologi på Skånes universitetssjukhus i Lund, i det nya avsnittet av Parkinsonpodden - klicka här!

Tacka JA till vaccination mot covid-19!

Läs mer på Folkhälsomyndighetens sida 'Frågor och svar om vaccination mot covid-19' . Klicka här!

Seniorportalen - en digital satsning från regionen

Om du är aktiv senior eller har en anhörig på ett äldreboende finns den här portalen kostnadsfritt för dig. Är du verksam inom äldreomsorgen (personal) får du tillgång till det spärrade materialet, som också finns på webbsidan, genom att skaffa ett konto.

Portalen vill ge dig ett enkelt, digitalt verktyg för en roligare vardag och ökad livskvalitet med hjälp av lokala filmer, korsord, tidskapseln, konserter från Spira mm.  Mer info här (pdf)!

Se oss i 'Fråga doktorn'!

Den 15 februari handlade det om parkinsons sjukdom i Fråga Doktorn! Du ser programmet i SVTplay genom att klicka här

Knappt 19 minuter in i programmet intervjuas artisten Sussie Tapper som haft diagnosen parkinson i 23 år.

Om du undrar hur det går till när man dansar på distans, via dator/ mombil/ Ipad har du svaret här! Ca 27 minuter in i programmet finns ett inslag om 'Dans för parkinson' - ett digitalt dansläger som anordnades av Balettakademien i Umeå mfl. Deltagarna kom från hela Sverige, även från vår förening, samt utlandssvenskar med parkinson.

I programmets början besvaras frågor om vaccination mot covid-19 - sevärt det också.

Med förhoppningar om en ljusare framtid!

Så har länsföreningen och lokalföreningen, Jönköping haft sina första digitala möten. Med hjälp av Studieförbundet Vuxenskolan, som teknisk support, genomfördes var sitt digitalt styrelsemöte som test inför kommande årsmöten. Styrelsemötena genomfördes torsdagen den 14 januari. Erfarenheten av dessa två första digitala träffar blev att  inför de kommande mötena flera tester bör göras med aktuella deltagare.

Genom postbefordrad inbjudan kallades medlemmarna i länsföreningen och lokalföreningen till digitalt årsmöte lördagen den 13 februari 2021 med början klockan 11.00. Anmälan att delta skulle ske via mejl. Vid anmälningstidens utgång hade 27 medlemmar anmält sig. Medlem som anmält deltagande fick också via mejl aktuella handlingar och ”uppkopplingslina” till mötet. Under torsdagen den 11 februari kunde de som anmält sig testa uppkopplingen och känna på hur ett digitalt möte skulle fungera.

Under mötena uppkom en del små handhavandeproblem med tekniken men jag måste säga att resultatet av våra första digitala möten blev oväntat positivt.

Karl Arne Jönsson

Dansa och bidra till parkinsonforskningen - gratis!

Ny uppdaterad information:

Det har varit ett stort intresse av att delta på många orter vilket är roligt, men på grund av den kraftiga ökningen i pandemin i något som ser ut som en andra våg har vi vid ett möte i projektledningen beslutat att skjuta på starten av studien. Vi kommer att ta ett nytt möte i slutet av januari för att ta ställning till när det kan bli möjligt att genomföra det vi planerat. Det är ledsamt ur många aspekter men vi tänker att studien och dansen först och främst måste kunna genomföras säkert men också att det inte finns risk att vi behöver sätta stopp mitt i studien om det kommer nya striktare restriktioner där man kanske inte alls kan ses i grupp.

Mycket sker digitalt i dessa tider men en stor del i nyttan med dansen är förutom rörelsen att även få en stunds gemenskap och samvaro vilket är svårt att på samma sätt känna genom ett media, varför vi väljer att avvakta något och hoppas att det snart ska gå bättre att ses.

Vi har förlängt anmälningstiden så det finns fortfarande möjlighet att anmäla sig till studien

Delta i 'Dans för dig med parkinson' 10 gånger under våren 2021 och bidra samtidigt till parkinsonforskningen - kostnadsfritt! Du kan vara nybörjare eller erfaren. Ev balansproblem behöver inte vara till hinders för deltagande.

Dans erbjuds på följande orter: Bollnäs, Borås, Gislaved, Göteborg, Jönköping, Kalmar, Ljungskile, Stockholm, Tingsryd, Tranås, Uppsala, Umeå, Vetlanda, Växjö och Örebro om tillräckligt många anmälningar. Anmälan är fortfarande öppen.

Mer information om dansen samt hur man anmäler sig - klicka här! (pdf)

Mer information om forskningsstudien och vilka fysiska förutsättningar som behövs för deltagande - klicka här! (pdf)

Välkomna!

Välkommen till Dans för dig med Parkinson- online!

Dans för dig med Parkinson är en speciellt anpassad dansform för personer med Parkinsons sjukdom. Under dansen tränar vi muskelstyrka, koordination, balans, finmotorik, kognitiva, psykiska och sociala förmågor. Vi vill sprida dansglädje och gemenskap oavsett var du befinner dig, därför bjuder danspedagogen Katarzyna Filipowicz in dig till att dansa hemifrån under vårterminen online/digitalt via programmet Zoom. En gång per vecka har du möjlighet att vara med på dansen ledd av erfaren danspedagog. Alla rör på sig utifrån sina egna förutsättningar!

Varje tisdag kl.14 - 15 sänder vi live en dansklass. Första sändningen är den 26 januari. Gratis! Anmälan krävs! Mer information - klicka här!

Tips! Gympa med TV!

Nu när gruppgympan är inställd och vi ska hålla oss hemma, inte träffa andra kan det vara svårt att röra tillräckligt på sig. Och att hålla sig igång är viktigt vid parkinson eftersom det motverkar symptomutvecklingen.. Var med och träna framför tv:n med Sofia Åhman som tipsar om träningsformer som går att utföra hemma.

Programmet 'Hemmagympa med Sofia' sänds varje vardag i SVT 1 ca kl 9.15.

Tidigare avsnitt hittar man på SVT Play - klicka här!

Inställt eller omarbetat pga coronavirus

Vi följer folkhälsomyndighetens rekommendationer. Därför är det mesta av vår verksamhet satt 'på paus' under hösten 2020. Men ljusglimtar finns!

'Dans för dig med parkinson' har omvandlats till *Dans på distans' via plattformen Zoom på dator I-pad/ smartphone. Det innebär att man inte träffas i en lokal, utan dansen + gemensamt småprat och fika sker hemifrån. Dettta har provats under våren och fungerar bra! Skönt att få hjälp o stöd i att fortsätta att röra på sig - det behövs! Att vara med är enklare än man kan tro, dessutom gratis! Du kan vara allt ifrån nybörjare till veteran för att vara med, gärna med en anhörig som stöd om man känner sig 'vinglig'!  Läs mer här!

Några av de lokala parkinsongrupperna (Jönköping, Tranås, ,Nässjö, Eksjö, Vetlanda) har träffar i form av promenader eller andra utomhusaktiviteter. Förhoppningsvis kommer mer information här framöver.

Deltar du i verksamhet som är i regionens regi, vänder du dig dit för information om du är osäker. Detta gäller en del gymnastik- och vattengympagrupper.

De flesta i föreningen tillhör minst en riskgrupp  (70+) vilket innsbär att man oftare blir svårt sjuk.när man blivit smittad.. På folkhälsomyndigheten finns pålitlig och uppdaterad information om coronaviruset och hur man bäst skyddar sig. - klicka här - och följ deras råd!

Vi vet inte när verksamheten kan bli 'som vanligt' igen - information kommer att finnas här på hemsidan så snart vi vet.

Tills dess, tvätta händerna ofta, hosta i armvecket och upprätthåll avståndet!

Lyssna på Parkinsonpodden från Parkinson Jönköping!

I Parrkinsonpodden avsnitt 18 pratar Anders Stålhammar med Ingemar Karlsson, ordförande i Parkinson Jönköpings län, och Lisbeth Öhlin, styrelseledamot, om livet med parkinson och versamheten runt om i i länet - klicka här för att komma till podden.

Lyssna gärna på övriga avsnitt också - klicka här!

Ny anhöriggrupp startar i Jönköping!

Var med från början. Klicka här för mer information!

När parkinsons misstas för onykterhet...

Ett kort radioinslag 2019.07.25 i P4 Jönköping med Ingemar Karlsson, ordförande i Parkinson Jönköpings län. Lyssna här!

Rapporter från danslägret

Danslägret i juni för 'Dans för dig med parkinson' samlade entusiastiska deltagare från hela landet på Löftadalens folkhögskola i norra Halland. Vill du veta mera ooh se vad media rapporterade, klicka här!

Vårt bidrag till WPC i Kyoto

'Dans för dig med parkinson' deltar med en film i World Parkinson Congress i Kyoto, Japan 4 - 7 juni 2019. Filmen kommer att vara en del av en nonstop-visning tillsammns med bidrag från hela världen. Dansen är inspirerad av origami på temat tranor. I Japan är tranan en symbol för hopp och fred.

Musik av Shauna Toh. Koreografi av Katarzyna Filipowicz.

Njut av trandansen från Jönköping! Klicka på bilden!

Parkinson Jönköpings län på radio P4!

Det handlade om parkinson och parkinsonföreningen i radio Jönköping P4, hos Hasse P, i tisdags, 11 december.  Medvarkade gjorde länsordförande Ingemar Karlsson , Lisbeth Öhlin-Petersson (anhörig), Hans Ludvigsson (musiker som arrangerar konserten Light of day) och Jonas Lind neurolog och överläkare på Ryhov.

Lyssna på programmet - klicka här! Inslaget om parkinson börjar 1:31:30 in i programmet (och slutar 2:15:00)

Ps Ni har väl inte glömt att köpa biljetter till förmånskonserten för parkinson, Light of Day på fredag 14/12 i Jönköping med Hans Ludvigsson mfl. Mer info se nedan

Tack vare pumpen är jag mig själv igen!

Mitt i livet fick Lena diagnosen Parkinsons sjukdom. Det började med skakningar i ena handen och spred sig sedan till hela högra sidan av hennes kropp. Men sedan hon lärt sig leva med en medicinpump har hon kunnat börja arbeta deltid igen och hon känner sig mycket bättre...

Artikel i Allers nr 34 2017 - klicka här för att läsa hela artiklen (pdf)

För dig som vill vara med i 'Dans för dig med parkinson' men inte har möjlighet...

eller om du vill dansa hemma under sommar/juluppehåll...

Nu finns en instruktionsfilm med musik att köpa från landstinget!

mer information klicka här (pdf)!

sidan uppdaterad 20210331, LvP

Vi kompetensutvecklar äldreomsorgen!

Under perioden  januari 2016 till februari 2021 har Parkinson Jönköpings län arbetat med att informera personal i äldreomsorgen om parkinson. Hittills har vi varit i Jönköping, Tranås, Nässjö och Sävsjö kommuner. 87 äldreboenden och 1382 vårdpersonal i äldreboenden och hemtjänstgrupper har tagit del av i informationen. I dessa äldreboenden fanns 63 parkinsonsjuka. Samtliga har fått boken ”Parkinson från A-Ö”. Den ska finnas på deras rum, så berörda kan få information och hjälp när något oförutsett inträffar.

I slutet av informationsträffen fick personelen fylla i en enkät ang nyttan med informationsträffen - vill du se resultatet klicka här!

Projektet går vidare - bli parkinsoninformatör du också! Det finns många kommuner i länet och ännu fler äldreboenden... Kontakta vår ordförande Ingemar Karlsson tel 072 - 508 52 33

Om du inte är nöjd med vården

Socialstyrelsen har tagit fram ett informationspaket om vad man som patient och närstående kan göra om man inte är nöjd med vården. Paketet består av en folder, ett vykort och en affisch som kan laddas ner eller beställas. Materialet är kostnads- och fraktfritt. Efter hand kommer det att kompletteras med mer information.

Detta är en del i det uppdrag Socialstyrelsen har fått av regeringen att ta fram information hur patienter och närstående kan lämna synpunkter och klagomål på vården och sprida informationen i hela landet.

Du hittar informationen här!

Ännu mer VIKTIG INFORMATION!!

Om du har ny emailadress, nytt telefonnummer eller ny adress maila över rätt uppgifter till Ingemar Karlsson monka.1@hotmail.com
Har vi fått en felaktig mailadress så får du ingen information från Parkinsonföreningen eftersom våra utskick inte når fram. Vi har i dagsläget ca 15-20 felaktiga mailadresser… Vi har under våren gjort några mailutskick – saknar du dessa, ber vi dig maila till oss enl ovanstående. Kolla också att våra utskick inte råkat hamna i din mapp för skräppost.

VIKTIG INFORMATION!

På grund av ökade portokostnader kommer Du som har mailadress att i fortsättningen få föreningens information via nätet. Av våra medlemmar i Parkinsonföreningen är det 122 som har anmält sin mailadress. Om Du har mailadress, men ännu inte anmält det till föreningen, var vänlig gör det snarast till vår registeransvarige

mirre@fitnessandfriends.se

PS! Har Du mail men av olika anledningar ändå vill ha informationen via brev anmäler Du även det snarast till Margit Jönsson tel 036 - 75 364

VI RINGER UPP DIG!

Under året kommer vi att via telefon söka kontakt med Dig och ställa frågor och samtidigt informera om vad som händer i ditt lokala område.

Har Du möjlighet så får du snabbast information genom att regelbundet gå in här på vår hemsida.

Visste du att...

det finns nu två trevliga diskussionsgrupper för parkinsondrabbade och deras anhöriga på Facebook. Parkinsonförbundet startade grupperna i december och är tänkta för funderingar och erfarenhetsutbyte om hur det är att ha sjukdommen resp vara anhörig. Grupper där man kan fråga och tipsa varndra om hur man får ut mer av livet,  hur man kommer förbi de förtretligheter 'Mr Parkinson' oft levererar, hur vården fungerar på andra håll i landet, vilken rehab och aktiviteter man funnit hjälpsamma, hur stödet till anhöriga ser ut och mycket mycket annat. Att delta, eller bara vara där och läsa, är mycket givande, ger perspektiv på de egna besvären och stärker en inför egna vårdkontakter.

Diskussionsgrupperna är slutna, vilket innebär att enbart gruppmedlemmar kan skiriva inlägg eller läsa vad som skrivits. Du måste ha ett eget Facebookkonto för att kunna vara med. Det är helt gratis. När du klickar på länken till gruppen kommer du automatiskt till en sida där du kan skapa ett konto, om du inte redan har. Ta hjälp av någon om du tycker det är krångligt.

Facebookgrupperna:

'Personer med Parkinsonär till för dig som har parkinsons sjukdom, atypisk parkinsonism atypisk parkinsonism = sjukdomar som ger symtom liknande de vid Parkinsons sjukdom (multipel systematrofi, progressiv supranukleär pares och Lewykroppsdemens). Kallades tidigare Parkinson plus. eller liknande

och 'Anhöriga till personer med parkinson'

När du klickat på länken ovan blir du sedan medlem i gruppen genom att klicka på knappen 'gå med i gruppen' och får inom några dagar ett meddelande om att du är med. Man kan förstås lämna gruppen när man vill.

Vill du att parkinsonsjuka och anhöriga ska få det bättre?

Är du intresserad av parkinson och hur parkinsonvården ser ut i vårt län? Vill du lära dig mer? Har du tankar om förbättringar? Vill du vara med och påverka? Gillar du att träffa folk? Vill du lära känna nya människor? Tycker du om att skriva, hålla reda på siffror, fixa fika, ordna aktiviteter eller organisera saker? Om något av detta tilltalar dig är du som klippt och skuren för att hjälpla oss i styrelsen. Det räcker att du har ett intresse - kunskaperna kommer med tiden! Att jobba i styrelsen är både roligt och givande. Ta er alla en funderare! Det är många som efter lång och trogen tjänst i styrelsen snart kommer att avgå och det behövs påfyllning. Det skulle vara tråkigt om vi tvingades lägga ner föreningen...

Hör av dig till vår ordförande Ingemar Karlsson tel 072 - 508 52 33.

Bra information om Parkinson

hittar du bl a på Parkinsonförbundets sidor 'Om parkinsons sjukdom' med undersidor  » här och på Parkinsonguiden

Verktyg för att kartlägga symptom

Well-being map är ett hjälpmedel för att kunna sammanfatta sitt hälsotillstånd och beskriva symptom.Den är enkel att använda och bra att ha med till besök hos läkre eller sjuksköterska.

Länken nedan leder till en engelsk sida - men klicka bara på 'Online* vid den svenska flaggan så kommer du vidare till en sida  på SVENSKA som beskriver hur du ska fylla i formuläret. Man kan också välja att sriva ut formuläret och fylla i för hand - Klicka då på 'Print' vid den svenska flaggan. Även detta är på svenska.

» till Well Being Map

I yrkesverksam ålder med Parkinson?

Då kan Yngre Parkinson vara något för dig - klicka här!