Aktuella aktiviteter i länet

här presenteras alla aktivteter kort. Är du intresserad och vill veta mer, klicka på länkarna för detaljer - de gröna fetstilsmarkerade orden nedan i denna spalt.

Dans för dig med Parkinson

Dansgrupper finns i Jönköping, Nässjö och Värnamo. Nu är det sommaruppehåll men till hösten är gamsla som nya deltagare välkomna! OBS! Alla medlemmar får dansa till subventionerat pris hela hösten (250:- i rabatt)!!

I Nässjö börjar dansen igen 13 september kl 14.30 - 15.30, se vidare info på Höglandssidan - klicka här!

På kulturhuset Spira i Jönköping dansar vi varje tisdag kl 14-15 fom 4 september.

Vi vill gärna bli fler! Du är välkommen att prova på gratis en gång. Ett roligt sätt att förbättra balans, smidighet, hållning mm. Alla kan vara med!

Anmälan och mer info om dansen på Spira, klicka här (pdf)!

Parkinsondansen har uppmärkasmmats i media, läs mer här!

Parkinsonskolor i Eksjö!

läs mer - klicka här!

Mest för anhöriga...

Stöd till anhöriga är alla kommuner skyldiga att ge. Information om vart du vänder dig i din kommun och annat 'matnyttigt' finns på vår anhörigsida - klicka här!

Lokala parkinsongrupper

Jönköping  börjar igen 6 september, därefter första torsdagen i månaden kl 10.30 - 12 i Parinsonföreningens lokal, Grymlingsgatan 6, Jönköping.

Tranås andra onsdagen i  månaden kl 10.30 - 12.30 i Studieförbundet Vuxenskolans lokaler, Storgatan 50, Tranås

Nässjö  följande måndagar 17/9, 15/10, 12/11, 10/12 kl 14 - 16 i Studieförbundet Vuxenskolans lokaler, Bäckgatan 4B, Nässjö

Eksjö börjar 22 augusti, därefter fjärde onsdagen i månaden kl 11 - 13 i Studieförbundet Vuxenskolans lokaler, Kaserngatan 24, Eksjö

Vetlanda tisdagar i jämna veckor kl 14 - 16, i Studieförbundet Vuxenskolans lokaler. OBS! Ny adress: Stationsgatan 5 D, Vetlanda.

Välkomna!

Vattengymnastik i varmvattenbassäng

Jönköping måndagar kl. 11:45 - 13:00

Värnamo tisdagar kl 17

Jönköping torsdagar kl. 13:45 -14:30

Vattengymnastik i varmvattensbassäng finns på fler orter i Region Jönköpings läns regi, bl a i Nässjö. Fråga ditt parkinsonteam eller sjukgymnast på vårdcentralen!

Gymnastik

Parkinsongymnastik i Jönköping torsdagar kl 14 - 15.

Sittande gymnastik i Gislaved fredagar kl 10

Rapporter och bilder

från  årsmöte och aktiviteter hittar du i

» Arkivet   och   » Galleriet

Välkommen

till Parkinson Jönköpings län!

Vi är en länsförening inom Parkinsonförbundet som engagerar parkinsonsjuka, anhöriga, vårdgivare och andra intresserade i Jönköpings län. Vår ambition är att skapa personliga kontaktnät, erbjuda utvecklande och nöjsamma aktiviteter, få allmänheten att uppmärksamma de parkinsonsjukas situation, informera om diagnosen, egenvård och länets sjukvård. Vi samverkar också med andra organinsationer för att öka tillgängligheten i samhället och sjukvården för sjuka och funktionshindrade.

VI hoppas att du ska hitta den information du söker på våra sidor. Du alltid välkommen att kontakta oss med  frågor.och synpunkter.

»Läs mer om föreningen här

Nu är det dags igen! Kurshelg på Ädelfors!

Parkinsonföreningen i Jönköpings län och Studieförbundet Vuxenskolan inbjuder dig med parkinson och närstående till kursdagar på Ädelfors Folkhögskola i Holsbybrunn 6 - 7 oktober 2018.

Programmet innehåller en hel del om senaste forskning - Håkan Widner från Lund kommer tillbaka och pratar om stamceller, medicinering samt överrörlighet. Maud Eker pratar om anhörigsituationen - att vara drabbad av parkinson men inte vara den som är sjuk. Arbetsterapeut Monica Karlsson visar och informerar om hjälpmedel som kan underlätta i vardagen. Psykoterapeut Carina Canler, pratar om att hantera ångest, oro och nedstämdhet. Och mycket annat! Se det innehållsrika programmet - klicka här!
I samband med föreläsningarna finns också utrymme för att ställa frågor. Inte minst viktigt är att du under helgen får träffa andra i samma situation som kan ge möjlighet till meningsfullt erfarenhetsutbyte.

Anmälan sensat 5 september - för mer info om anmälan, kursavgift, program - klicka här! Medlemsutskick med posten kommer inom en snar framtid.

Varmt välkomna!

Stort intresse för 'mat, mediciner och parkinson'

Nästan 80 personer, parkinsondrabbade och anhöriga kom till informationskvällen om mat och mediciner vid parkinson den 22 mars på Länssjukhuset Ryhov. Vår ordförande gladde sig åt att så många var närvarande och att medlemmar från hela länet fanns representerade. Uppslutningen visar att information om vardagliga problem är av stort intresse bland våra medlemmar.

Informationen inleddes av dietist Amanda Nilsson, nyligen ansluten till parkinsonteamet på Ryhov, som pratade om möjligheter och faror kring den parkinsonsjukes problem med matintaget. Hon gick igenom kostcirkeln med kommentarer där hon framhöll nyttigheten av att äta mer och mycket grönt. Personer med Parkinsons sjukdom tenderar att gå ner i vikt då smak och lukt försämras vilket minskar njutningen av maten. Se därför till att maten ser god ut och har färg, var hennes budskap. Några andra råd hon gav var att äta mycket fiberrik kost och att dricka rikligt för att slippa besvär med trög mage. Amanda rådde oss också att värna måltiden. Ta tid på dig, dela upp maten i mindre bitar, tugga maten väl och dricka mycket. Lägg gärna till ett mellanmål mellan ordinarie måltiderna.

Efter en liten paus med frukt och förfriskningar började överläkare, neurolog Örjan Skogar med att presentera apotekare Caroline Kungsman från Apoteksbolaget. I Apoteksbolaget ingår sjukhusets eget sjukhusapotek med ansvar för att inlagda patienter får den medicin som är föreskriven. På frågan var man kan få utrett om ens egna mediciner passar ihop blev svaret att det på de flesta apotek finns den möjligheten.

Örjan Skogar visade med bilder och kommentarer hur hjärnans signalsubstans, dopaminet, normalt fungerar och vad som händer när dopaminet gradvis trappas ner. I dag finns inte något botemedel eller bromsmedicin som läker sjukdomen men det finns tabletter innehållande levedopa som minskar dopaminbristen och lindrar symtomen. Levedopa är en signalsubstans som finns rikligt i kroppen och omvandlas normalt i nervcellen till dopamin. Örjan gick sedan igenom de vanligaste tabletterna som innehåller levedopa, samt de tabletter som förlänger verkan och de dopaminhärmare som användes för Pen-injektioner eller kontinuerlig tillförsel med hjälp av pump. Han betonade vikten att undvika mjölkprodukter och fet mat samtidigt med tabletterna.

Många frågor och många svar avslutade en välbesökt och givande informationsträff.

Dansläger i Dalarna 10-14 juni!

Kom och upplev dansen på ett roligt, stimulerande och kreativt sätt! Ett dansläger för dig som älskar att dansa, eller vill prova på dans för första gången. Lektionerna är speciellt anpassade för dig med Parkinson och leds av utbildade danspedagoger. Inga förkunskaper krävs och anhöriga är också välkomna. Tre hela dagar fulla dans, morgonövningar, intressanta föreläsningar, utflykter och roliga aktiviteter.

Mer information om lägret, anmälan och dagsprogrammet - klicka här!

De som står bakom danslägret är Parkinsonförbundet, Balettakademien Stockholm, Region Jönköpings län, Region Halland och Dalarnas Parkinsonförening.

Rapport från årsmöte

Lördagen den 17 februari samlades medlemmar i Parkinsonförbundets läns- och lokalförening, Jönköping för att göra bokslut över 2017 års verksamheter. Det var 44 medlemmar, sjuka och anhöriga, som samlades på Fjällstugan för att ta del av årsmötesförhandlingarna och utbyta egna tankar och funderingar.

Ingemar Karlsson och Anders Jepsson blev omvalda som ordföranden i länsföreningen respektive lokalföreningen.  Nyvalda ledamöter blev Saga Holmquist, Gerhard Isaksson och som suppleant Sigbritt Bodin. Till ny revisor valdes Jan-Erik Arnell med KA Jönsson som revisorssuppleant. Avgick ur styrelserna gjorde Ingemar Graff, Sven-Olof Brodin och Stefan Uggla.

Närvarande Ingemar Graff och Sven-Olof Bodin avtackades för sina insatser de under många år genomfört på olika poster inom föreningen. Christina Heldemark från Studieförbundet Vuxenskolan informerade om pågående som kommande studiecirklar anpassade till parkinsonsjuka samt om veckoslutkursen på Ädelfors Folkhögskola den 6-7 oktober. Efter avslutade årsmötesförhandlingar inbjöds deltagarna till lunch.

De nya styrelserna konstituerade sig enligt följande: ordförande i länsföreningen, Ingemar Karlsson, vice ordförande, Anders Jepsson. Ledamöter, Ann-Marie Andersson kassör, Margit Jönsson sekreterare, ledamöter Monica Karlsson, Saga Holmquist och Gerhard Isaksson. Suppleant, Sigbritt Bodin. Revisorer, Miranda Johansson och Jan-Erik Arnell med KA Jönsson som suppleant. Till valberedning valdes Ingrid Danielsson och Karl Arne Jönsson. Lena von Post valdes till ledamot i föreningen för yrkesverksamma med parkinson, NYP.

Till ordförande i lokalföreningen; Anders Jepsson med Ingemar Karlsson som vice ordförande. Övriga ledamöter, suppleant, revisorer och valberedning blev samma som för länsföreningen.

KA Jönsson

Läs om parkinsondansen i Värnamo!

Artikel om 'Dans för dig med Parkinson' i Värnamo nyheter. Klicka här!

En sprakande musikkväll till förmån för parkinsondrabbade!

I början av december december 2017 fick ett femtiotal medlemmar i parkinsonföreningen, anhöriga och vänner vara med om en sprakande musikkväll. Det var musiker från New York City och New Jersey som var på Europaturnè. De förenas med några svenska musiker och syftet är att via den amerikanska välgörenhetsorganisationen Light of Day samla in pengar till forskningen i kampen mot Parkinsons sjukdom. Musikshowen utspelade sig i en av samlingssalarna på Jönköpings Högskola.  Bandet visade upp en spelglädje, som var något utöver det vanliga med många bejublade extranummer. Vårt samarbeta med ”Ludde” Hans Ludvigsson, som är turnéns lokale administratör och medmusiker, gav dessutom oss lokalt en liten intäkt då han utverkat att en liten del av de biljetter som blev märkta med ”parkinson” skulle gå till vårt projekt med information till vårdpersonalen på äldreboendena i länet. Det är vår förhoppning att detta samarbete kommer att fortsätta då konserten är ett årligen återkommande evenemang.

”Spring Uje spring”, en fantastisk livsbeskrivning om att få diagnosen parkinson

Förbundets nye fondambassadör, Uje Brandelius, gästade Jönköping med sin scenshow 'Spring Uje spring” i november 2017. Det är en självbiografisk popmusikföreställning om hur livet tar vändningar du inte kunde fantisera om, om vad du måste hinna innan du dör, och vad du inte måste hinna.

Hösten 2015 släppte Uje Brandelius soloskivan ”Spring, Uje, spring” efter att ha spelat i bandet Doktor Kosmos i drygt tjugo år. Det blev en skiva med vardagsnära texter om livet, kärleken och dagishämtningar. En skiva om Ujes liv exakt just då. När skivan var släppt började planeringen av en musikföreställning på en liten teater i Stockholm. I samma veva märkte Uje att kroppen inte lydde som den skulle. Uje fick beskedet att han har Parkinsons sjukdom. Föreställningen blev ännu mer aktuell och kom att handla om livet, kärleken och dagishämtningar – och allt som ska hinnas med däremellan.

Föreställningen har visats runt om i landet och i noveber var det Jönköpingsborna som fick möjligheten att se den. På plats i Jönköpings teaters salonger fanns ett tjugotal medlemmar i parkinsonföreningen. Vi var överens om att alla som fått diagnosen borde se denna föreställning. Uje Brandelius, tillsammans med tre musiker spelade upp en förstklassig scenberättelse och Uje beskrev på ett levande sätt sin reaktion när han plötsligt fick sitt besked. En stark personlig berättelse som berörde oss djupt. Efter föreställningen fick vår ordförande Ingemar Karlsson ett personligt samtal med Uje där bl.a. vårt arbete med att informera vårdpersonalen i regionen om Parkinson hyllades

Tack vare pumpen är jag mig själv igen!

Mitt i livet fick Lena diagnosen Parkinsons sjukdom. Det började med skakningar i ena handen och spred sig sedan till hela högra sidan av hennes kropp. Men sedan hon lärt sig leva med en medicinpump har hon kunnat börja arbeta deltid igen och hon känner sig mycket bättre...

Artikel i Allers nr 34 2017 - klicka här för att läsa hela artiklen (pdf)

För dig som vill vara med i 'Dans för dig med parkinson' men inte har möjlighet...

eller om du vill dansa hemma under sommar/juluppehåll...

Nu finns en instruktionsfilm med musik att köpa från landstinget!

mer information klicka här (pdf)!

Äldreboende med parkinsonkompetens

Tankar har funnits runt om i landet på att parkinsondrabbade kan behöva särskilda äldreboenden för att få god omvårdnad. Och på ett fåtal platser, bla Stockholm, har detta realiserats. I slutet av 2014 skickade Parkinson Jönköping en skrivelse till äldrenämnden med ett förslag om ett sådant boende i Jönköpings kommun. Läs mer om detta arbete och vad vi kom fram till och hur du kan göra för att så många parkinsondrabbade ska bo på samma äldreboende! » Klicka här!

Nu sprider vi kunskap om parkinson!

Parkinsonförbundet har uppmärksammat att kunskapen om parkinsons sjukdom hos personalen på äldreboenden runt om i landet varierar betydligt – och att den alltför ofta är låg. Okunskap kan resultera i sådant som att man ger mediciner efter boendets traditionella rutiner istället för efter den parkinsondrabbades behov, vilket leder till en kraftigt försämrad livskvalitet. För att motverka detta anordnade förbundet en kurs för ’parkinsoninformatörer’ – personer som ska kunna gå ut och informera personal vid äldreboenden, korttidsboenden och hemtjänst om vad det innebär att ha parkinsons sjukdom och att vara omhändertagande närstående. Från Parkinson Jönköping deltog 3 personer – både drabbade och anhöriga – i kursen.

Parkinson Jönköping ansökte om och beviljades projektpengar för att starta informatörsverksamheten i Jönköpings kommun. Hittills har sju äldreboenden tackat ja och fått ett besök och ytterligare fem är inbokade under våren. Vi informerar hur det är att leva med parkinson och vad som är viktigt för personalen att veta och hoppas då på förbättrade rutiner vilket i sin tur förhoppningsvis medför att livskvalitén för parkinsonsjuka blir bättre och närstående känner sig tryggare. I den utvärdering som görs efter varje träff har en överväldigande majoritet (90 – 95%) av  personalen uttryckt att informationen varit mycket bra och att den kommer att hjälpa dem i deras arbete

Tanken är att sprida denna verksamhet ut i hela länet. För det behövs fler frivilliga, både sjuka och anhöriga, som vill bli parkinsoninformatörer. Hör av dig om du är intresserad av att vara med! Kontaktuppgifter hittar du här!

I andra delar av Sverige har man redan haft denna verksamhet under några år. Här kan du läsa om hur man arbetar i bl a Gävleborgs län med denna viktiga fråga (ur Parkinsonjournalen nr 1, 2015)!

sidan uppdaterad 20180912, LvP

Om du inte är nöjd med vården

Socialstyrelsen har tagit fram ett informationspaket om vad man som patient och närstående kan göra om man inte är nöjd med vården. Paketet består av en folder, ett vykort och en affisch som kan laddas ner eller beställas. Materialet är kostnads- och fraktfritt. Efter hand kommer det att kompletteras med mer information.

Detta är en del i det uppdrag Socialstyrelsen har fått av regeringen att ta fram information hur patienter och närstående kan lämna synpunkter och klagomål på vården och sprida informationen i hela landet.

Du hittar informationen här!

Ännu mer VIKTIG INFORMATION!!

Om du har ny emailadress, nytt telefonnummer eller ny adress maila över rätt uppgifter till Ingemar Karlsson monka.1@hotmail.com
Har vi fått en felaktig mailadress så får du ingen information från Parkinsonföreningen eftersom våra utskick inte når fram. Vi har i dagsläget ca 15-20 felaktiga mailadresser… Vi har under våren gjort några mailutskick – saknar du dessa, ber vi dig maila till oss enl ovanstående. Kolla också att våra utskick inte råkat hamna i din mapp för skräppost.

VIKTIG INFORMATION!

På grund av ökade portokostnader kommer Du som har mailadress att i fortsättningen få föreningens information via nätet. Av våra medlemmar i Parkinsonföreningen är det 122 som har anmält sin mailadress. Om Du har mailadress, men ännu inte anmält det till föreningen, var vänlig gör det snarast till vår registeransvarige

mirre@fitnessandfriends.se

PS! Har Du mail men av olika anledningar ändå vill ha informationen via brev anmäler Du även det snarast till Margit Jönsson tel 036 - 75 364

VI RINGER UPP DIG!

Under året kommer vi att via telefon söka kontakt med Dig och ställa frågor och samtidigt informera om vad som händer i ditt lokala område.

Har Du möjlighet så får du snabbast information genom att regelbundet gå in här på vår hemsida.

Reportage om parkinson i P1

För över 200 år sedan upptäcktes Parkinsons sjukdom av den engelske läkaren James Parkinson.

Nya centrum för neurologi har öppnat i både Lund och Stockholm med syftet att utveckla vården, knyta forskningen om Parkinson närmare vården och öka kunskapen om sjukdomen.

Lena Gårdh från Enköping har levt med Parkinsons sjukdom i 17 år. Klicka på bilden för att höra reportaget av Britta Kramsjö från 'Studio ett', P1 2018.01.02

Parkinsondans i 'Fråga doktorn'!

Se inslaget om 'Dans för dig med parkinson' från Spira i Jönköping. Från tv-programmet 'Fråga doktorn' 16 oktober 2017.
Klicka på bilden för att se inslaget

Vi sprider fortfarande kunskap!!

Nu har 402 personal på 31 äldreboenden i Jönköpings och Tranås kommuner fått information om Parkinsons sjukdom från föreningens parkinsoninformatörer. Ca 97% av deltagarna tror att informationen kommer att leda till en bättre livskvalitet för de boende och ca 92 % tror att peresonalen får en bätre arbetssituation. En verklig win-winsituation!

Projektet går vidare - bli parkinsoninformatör du också! Det finns många kommuner i länet och ännu fler äldreboenden... kontakta vår ordförande Ingemar Karlsson tel 036 - 14 34 32 eller 072 - 508 52 33

Föreläsningar om parkinson på webben!

Nu finns alla fantastiska föreläsningar från Parkinson Skånes föreläsningsdag 11 april att ta del av på UR-play! Sex avsnitt á 20 min.

• Kognitiv svikt vid parkinsonsjukdomar
  • Blodtrycksfall vid parkinson
  • Kan dopamin-nervtrådar växa ut igen vid PS? (om Sigma1-receptorn)
  • Smärta vid parkinson
  • Gångsvårigheter och fysisk träning
  • Svårt att svälja vid parkinson?

Klicka här för att komma till första avsnittet. Resterande avsnitt finns längre ner på sammma sida

Visste du att...

det finns nu två trevliga diskussionsgrupper för parkinsondrabbade och deras anhöriga på Facebook. Parkinsonförbundet startade grupperna i december och är tänkta för funderingar och erfarenhetsutbyte om hur det är att ha sjukdommen resp vara anhörig. Grupper där man kan fråga och tipsa varndra om hur man får ut mer av livet,  hur man kommer förbi de förtretligheter 'Mr Parkinson' oft levererar, hur vården fungerar på andra håll i landet, vilken rehab och aktiviteter man funnit hjälpsamma, hur stödet till anhöriga ser ut och mycket mycket annat. Att delta, eller bara vara där och läsa, är mycket givande, ger perspektiv på de egna besvären och stärker en inför egna vårdkontakter.

Diskussionsgrupperna är slutna, vilket innebär att enbart gruppmedlemmar kan skiriva inlägg eller läsa vad som skrivits. Du måste ha ett eget Facebookkonto för att kunna vara med. Det är helt gratis. När du klickar på länken till gruppen kommer du automatiskt till en sida där du kan skapa ett konto, om du inte redan har. Ta hjälp av någon om du tycker det är krångligt.

Facebookgrupperna:

'Personer med Parkinsonär till för dig som har parkinsons sjukdom, atypisk parkinsonism atypisk parkinsonism = sjukdomar som ger symtom liknande de vid Parkinsons sjukdom (multipel systematrofi, progressiv supranukleär pares och Lewykroppsdemens). Kallades tidigare Parkinson plus. eller liknande

och 'Anhöriga till personer med parkinson'

När du klickat på länken ovan blir du sedan medlem i gruppen genom att klicka på knappen 'gå med i gruppen' och får inom några dagar ett meddelande om att du är med. Man kan förstås lämna gruppen när man vill.

Vill du att parkinsonsjuka och anhöriga ska få det bättre?

Är du intresserad av parkinson och hur parkinsonvården ser ut i vårt län? Vill du lära dig mer? Har du tankar om förbättringar? Vill du vara med och påverka? Gillar du att träffa folk? Vill du lära känna nya människor? Tycker du om att skriva, hålla reda på siffror, fixa fika, ordna aktiviteter eller organisera saker? Om något av detta tilltalar dig är du som klippt och skuren för att hjälpla oss i styrelsen. Det räcker att du har ett intresse - kunskaperna kommer med tiden! Att jobba i styrelsen är både roligt och givande. Ta er alla en funderare! Det är många som efter lång och trogen tjänst i styrelsen snart kommer att avgå och det behövs påfyllning. Det skulle vara tråkigt om vi tvingades lägga ner föreningen...

Hör av dig till vår ordförande Ingemar Karlsson tel 036 - 14 34 32 eller 072 - 508 52 33.

Dags att flytta hemifrån?

Om det blir aktuellt att flytta till ett äldreboende är bra att veta att Parkinson Jönköping i samarbete med Jönköpings kommun bygger upp ett äldreboende med inriktning mot god omvårdnad vid parkinsons sjukdom. Detta gör vi genom att, på frivillig basis, försöka samla så många parkinsondrabbade som möjligt på ett äldreboende i kommunen - Rosengården i stadsdelen Rosenlund i Jönköping. Detta ger nya möjligheter för personalen att få kompetensutvecklingsinsatser angående parkinson. Det ger också möjlighet för parkinsonteamet från Ryhov att göra besök hos parkinsondrabbade på boendet, vilket samtidigt är utvecklande för personalen. Detta leder till en större förståelse för parkinsons sjukdom och ett bättre omhändertagande, vilket leder till en högre livskvalitét. En situation som alla vinner på!

Man kan tyvärr inte ställa sig i kö till ett specifikt boende. Istället är det viktigt att du eller dina anhöriga talar om för kommunens biståndshandläggare att ni vill till Rosengården den dagen det blir aktuellt att flytta. Man ska då bli tillfrågad om man har något särskilt önskemål om var man vill bo.

Det ska också finnas möjlighet att byta från ett boende till ett annat inom kommunen - eller till en annan kommun.

» mer information klicka här!

Bra information om Parkinson

hittar du bl a på Parkinsonförbundets sidor 'Om parkinsons sjukdom' med undersidor  » här och på Parkinsonguiden

Verktyg för att kartlägga symptom

Well-being map är ett hjälpmedel för att kunna sammanfatta sitt hälsotillstånd och beskriva symptom.Den är enkel att använda och bra att ha med till besök hos läkre eller sjuksköterska.

Länken nedan leder till en engelsk sida - men klicka bara på 'Online* vid den svenska flaggan så kommer du vidare till en sida  på SVENSKA som beskriver hur du ska fylla i formuläret. Man kan också välja att sriva ut formuläret och fylla i för hand - Klicka då på 'Print' vid den svenska flaggan. Även detta är på svenska.

» till Well Being Map

I yrkesverksam ålder med parkinson?

Då kan NYP vara något för dig - klicka här!