Aktuella aktiviteter i länet

här presenteras alla aktivteter kort. Är du intresserad och vill veta mer, klicka på länkarna för detaljer - de gröna fetstilsmarkerade orden nedan i denna spalt.

Dans för dig med Parkinson

Nu finns nystartade grupper i Nässjö och Värnamo! Det finns platser kvar.

I Värnamo börjar vi 18 januari och i Nässjö 1 februari igen.

På kulturhuset Spira i Jönköping dansar vi vidare varje tisdag kl 14-15 fom 6 februari.

Vi vill gärna bli fler! Du är välkommen att prova på gratis en gång. Ett roligt sätt att förbättra balans, smidighet, hållning mm. Alla kan vara med!

OBS! Alla medlemmar får dansa till subventionerat pris hela 2018!!

Anmälan och mer info om dansen på Spira, klicka här!

Parkinsondansen har uppmärkasmmats i media, läs mer här!

Parkinsonskolor i Eksjö!

läs mer - klicka här!

Mest för anhöriga...

Stöd till anhöriga är alla kommuner skyldiga att ge. Information om vart du vänder dig i din kommun och annat 'matnyttigt' finns på vår anhörigsida - klicka här!

Lokala parkinsongrupper

Jönköping  börjar 11 januari, därefter första torsdagen i månaden kl 10.30 - 12.30 i Parinsonföreningens lokal, Grymlingsgatan 6, Jönköping.

Tranås börjar igen 10 januari, därefter andra onsdagen i  månaden kl 11 - 13 i Studieförbundet Vuxenskolans lokaler, Storgatan 50, Tranås

Nässjö Nästa gång blir 15 januari kl 14. Därefter som vanligt tredje måndagen i månaden kl 14 - 16 i Studieförbundet Vuxenskolans lokaler, Bäckgatan 4B, Nässjö

Eksjö Nästa gång 24 januari kl 11. Därefter fjärde onsdagen i månaden kl 11 - 13 i Studieförbundet Vuxenskolans lokaler, Kaserngatan 24, Eksjö

Vetlanda börjar igen 23 januari, därefter tisdagar i jämna veckor kl 14 - 16, i Cirkelverkstaden tillhörande Vuxenskolan, Norra Esplanaden 11, Vetlanda

Vattengymnastik i varmvattenbassäng

Jönköping måndagar kl. 11:45 - 13:00

Värnamo tisdagar kl 17

Jönköping torsdagar kl. 13:45 -14:30

Vattengymnastik i varmvattensbassäng finns på fler orter i Region Jönköpings läns regi, bl a i Nässjö. Fråga ditt parkinsonteam eller sjukgymnast på vårdcentralen!

Gymnastik

Parkinsongymnastik i Jönköping torsdagar kl 14 - 15.

Sittande gymnastik i Gislaved fredagar kl 10

Rapporter och bilder

från  årsmöte och aktiviteter hittar du i

» Arkivet   och   » Galleriet

Välkommen

till Parkinson Jönköpings län!

Vi är en länsförening inom Parkinsonförbundet som engagerar parkinsonsjuka, anhöriga, vårdgivare och andra intresserade i Jönköpings län. Vår ambition är att skapa personliga kontaktnät, erbjuda utvecklande och nöjsamma aktiviteter, få allmänheten att uppmärksamma de parkinsonsjukas situation, informera om diagnosen, egenvård och länets sjukvård. Vi samverkar också med andra organinsationer för att öka tillgängligheten i samhället och sjukvården för sjuka och funktionshindrade.

VI hoppas att du ska hitta den information du söker på våra sidor. Du alltid välkommen att kontakta oss med  frågor.och synpunkter.

»Läs mer om föreningen här

Årsmöte 17 februari

för Parkinson Jönköpings län och Lokalföreningen i Jönköping. Årsmötesförhandlingarna börjar kl 11 på Fjällstugan (Valhallavägen 40, Jönköping) med länsföreningen, däefter en paus och sedan lokalföreningens årsmöte.

Ca kl 13.30 bjuds deltagande medlemmar på lunch.

Årsmöteshandlingar skickas ut till medlemmarna med post, enligt stadgarna.

Anmälan senast 10 februari till Maragit Jönsson, tel 036 - 753 64, mail: margitfridhem@gmail.com. Vänligen meddela ev allergier.

Välkomna!

Snart börjar 'Dans för dig med Parkinson' igen!

Nu suventionerar parkinsonföreningen dansen!! Du som är medlem får 250:- rabatt på deltagaravgiften!!  Var med redan från början - vi startar:

18 januarii kl 11 - 12 Värnamo kulturskola, Prostgårdsvägen i Värnamo. Anmälan!

1 februari kl 14.30 - 15.30 i Studieförbundet Vuxenskolans lokaler, Bäckgatan 4B i Nässjö. Anmälan!

6 februari kl 14 - 15 börjar dansen på Kulturhuset Spira i Jönköping. Anmälan!

Mer info om kurser, tider och anmälan hittar du här!

Välkomna!

En sprakande musikkväll till förmån för parkinsondrabbade!

I början av december december 2017 fick ett femtiotal medlemmar i parkinsonföreningen, anhöriga och vänner vara med om en sprakande musikkväll. Det var musiker från New York City och New Jersey som var på Europaturnè. De förenas med några svenska musiker och syftet är att via den amerikanska välgörenhetsorganisationen Light of Day samla in pengar till forskningen i kampen mot Parkinsons sjukdom. Musikshowen utspelade sig i en av samlingssalarna på Jönköpings Högskola.  Bandet visade upp en spelglädje, som var något utöver det vanliga med många bejublade extranummer. Vårt samarbeta med ”Ludde” Hans Ludvigsson, som är turnéns lokale administratör och medmusiker, gav dessutom oss lokalt en liten intäkt då han utverkat att en liten del av de biljetter som blev märkta med ”parkinson” skulle gå till vårt projekt med information till vårdpersonalen på äldreboendena i länet. Det är vår förhoppning att detta samarbete kommer att fortsätta då konserten är ett årligen återkommande evenemang.

”Spring Uje spring”, en fantastisk livsbeskrivning om att få diagnosen parkinson

Förbundets nye fondambassadör, Uje Brandelius, gästade Jönköping med sin scenshow 'Spring Uje spring” i november 2017. Det är en självbiografisk popmusikföreställning om hur livet tar vändningar du inte kunde fantisera om, om vad du måste hinna innan du dör, och vad du inte måste hinna.

Hösten 2015 släppte Uje Brandelius soloskivan ”Spring, Uje, spring” efter att ha spelat i bandet Doktor Kosmos i drygt tjugo år. Det blev en skiva med vardagsnära texter om livet, kärleken och dagishämtningar. En skiva om Ujes liv exakt just då. När skivan var släppt började planeringen av en musikföreställning på en liten teater i Stockholm. I samma veva märkte Uje att kroppen inte lydde som den skulle. Uje fick beskedet att han har Parkinsons sjukdom. Föreställningen blev ännu mer aktuell och kom att handla om livet, kärleken och dagishämtningar – och allt som ska hinnas med däremellan.

Föreställningen har visats runt om i landet och i noveber var det Jönköpingsborna som fick möjligheten att se den. På plats i Jönköpings teaters salonger fanns ett tjugotal medlemmar i parkinsonföreningen. Vi var överens om att alla som fått diagnosen borde se denna föreställning. Uje Brandelius, tillsammans med tre musiker spelade upp en förstklassig scenberättelse och Uje beskrev på ett levande sätt sin reaktion när han plötsligt fick sitt besked. En stark personlig berättelse som berörde oss djupt. Efter föreställningen fick vår ordförande Ingemar Karlsson ett personligt samtal med Uje där bl.a. vårt arbete med att informera vårdpersonalen i regionen om Parkinson hyllades

Kurshelgen på Ädelfors!

Under två dagar samlades ca 70 personer till en mycket lärorik och underhållande helg. Ordförande Ingemar Karlsson och Christina Heldemark från Studieförbundet Vuxenskolanhälsade välkomna och innan förläsningarna började ledde Moniqa Gustavsson ett sittande träningspass med oss. Dagens första föreläsare var Håkan Widner, neurolog och professor vid Lunds Universitet, han talade om olika behandlingsformer mot dystoni dystoni = ofrivilliga ihållande muskelsammandragningar som leder till vridande upprepade rörelser eller onormal kroppshållning. och muskel- och ledbesvär vid Parkinsons sjukdom samt hur viktigt det är med fysisk träning. Efter att vi gått en tipspromenad fick vi lyssna till Kerstin Fransson, som är kostrådgivare, om vikten att äta rätt och nyttigt. Kvällen avslutades med härlig sång och musik av Anna E. Ottosson och en god måltid, men framför allt mycket trevlig samvaro.

Söndagens första föreläsare var Monika Karlsson, arbetsterapeut, som visade och informerade om vilka hjälpmedel som finns för att underlätta vardagen för Parkinson sjuka. Karin Möllersten från Södra sjukhuset i Ängelholm gav oss en introduktion i metoden RGRM ”Ronnie Gardiner-Rhythm and Music Method”, rytmisk övning med hand och fot och där även tänket fick hänga med. Dagen avslutades med underhållning av Femtinge teater, där våra skrattmuskler fick sig en genomgång, mycket roligt och uppskattat. Vår ordförande Ingemar och Christina från Vuxenskolan tackade för vårt engagemang dessa kursdagar och Veimar Alpsten framförde alla deltagares stora tack för en mycket berikande helg.

Tack vare pumpen är jag mig själv igen!

Mitt i livet fick Lena diagnosen Parkinsons sjukdom. Det började med skakningar i ena handen och spred sig sedan till hela högra sidan av hennes kropp. Men sedan hon lärt sig leva med en medicinpump har hon kunnat börja arbeta deltid igen och hon känner sig mycket bättre...

Artikel i Allers nr 34 2017 - klicka här för att läsa hela artiklen (pdf)

För dig som vill vara med i 'Dans för dig med parkinson' men inte har möjlighet...

eller om du vill dansa hemma under sommar/juluppehåll...

Nu finns en instruktionsfilm med musik att köpa från landstinget!

mer information klicka här (pdf)!

Äldreboende med parkinsonkompetens

Tankar har funnits runt om i landet på att parkinsondrabbade kan behöva särskilda äldreboenden för att få god omvårdnad. Och på ett fåtal platser, bla Stockholm, har detta realiserats. I slutet av 2014 skickade Parkinson Jönköping en skrivelse till äldrenämnden med ett förslag om ett sådant boende i Jönköpings kommun. Läs mer om detta arbete och vad vi kom fram till och hur du kan göra för att så många parkinsondrabbade ska bo på samma äldreboende! » Klicka här!

Nu sprider vi kunskap om parkinson!

Parkinsonförbundet har uppmärksammat att kunskapen om parkinsons sjukdom hos personalen på äldreboenden runt om i landet varierar betydligt – och att den alltför ofta är låg. Okunskap kan resultera i sådant som att man ger mediciner efter boendets traditionella rutiner istället för efter den parkinsondrabbades behov, vilket leder till en kraftigt försämrad livskvalitet. För att motverka detta anordnade förbundet en kurs för ’parkinsoninformatörer’ – personer som ska kunna gå ut och informera personal vid äldreboenden, korttidsboenden och hemtjänst om vad det innebär att ha parkinsons sjukdom och att vara omhändertagande närstående. Från Parkinson Jönköping deltog 3 personer – både drabbade och anhöriga – i kursen.

Parkinson Jönköping ansökte om och beviljades projektpengar för att starta informatörsverksamheten i Jönköpings kommun. Hittills har sju äldreboenden tackat ja och fått ett besök och ytterligare fem är inbokade under våren. Vi informerar hur det är att leva med parkinson och vad som är viktigt för personalen att veta och hoppas då på förbättrade rutiner vilket i sin tur förhoppningsvis medför att livskvalitén för parkinsonsjuka blir bättre och närstående känner sig tryggare. I den utvärdering som görs efter varje träff har en överväldigande majoritet (90 – 95%) av  personalen uttryckt att informationen varit mycket bra och att den kommer att hjälpa dem i deras arbete

Tanken är att sprida denna verksamhet ut i hela länet. För det behövs fler frivilliga, både sjuka och anhöriga, som vill bli parkinsoninformatörer. Hör av dig om du är intresserad av att vara med! Kontaktuppgifter hittar du här!

I andra delar av Sverige har man redan haft denna verksamhet under några år. Här kan du läsa om hur man arbetar i bl a Gävleborgs län med denna viktiga fråga (ur Parkinsonjournalen nr 1, 2015)!

sidan uppdaterad 20180110, LvP

Reportage om parkinson i P1

För över 200 år sedan upptäcktes Parkinsons sjukdom av den engelske läkaren James Parkinson.

Nya centrum för neurologi har öppnat i både Lund och Stockholm med syftet att utveckla vården, knyta forskningen om Parkinson närmare vården och öka kunskapen om sjukdomen.

Lena Gårdh från Enköping har levt med Parkinsons sjukdom i 17 år. Klicka på bilden för att höra reportaget av Britta Kramsjö från 'Studio ett', P1 2018.01.02

Parkinsondans i 'Fråga doktorn'!

Se inslaget om 'Dans för dig med parkinson' från Spira i Jönköping. Från tv-programmet 'Fråga doktorn' 16 oktober 2017.
Klicka på bilden för att se inslaget

Vi sprider fortfarande kunskap!!

Nu har 402 personal på 31 äldreboenden i Jönköpings och Tranås kommuner fått information om Parkinsons sjukdom från föreningens parkinsoninformatörer. Ca 97% av deltagarna tror att informationen kommer att leda till en bättre livskvalitet för de boende och ca 92 % tror att peresonalen får en bätre arbetssituation. En verklig win-winsituation!

Projektet går vidare - bli parkinsoninformatör du också! Det finns många kommuner i länet och ännu fler äldreboenden... kontakta vår ordförande Ingemar Karlsson tel 036 - 14 34 32 eller 072 - 508 52 33

Föreläsningar om parkinson på webben!

Nu finns alla fantastiska föreläsningar från Parkinson Skånes föreläsningsdag 11 april att ta del av på UR-play! Sex avsnitt á 20 min.

• Kognitiv svikt vid parkinsonsjukdomar
  • Blodtrycksfall vid parkinson
  • Kan dopamin-nervtrådar växa ut igen vid PS? (om Sigma1-receptorn)
  • Smärta vid parkinson
  • Gångsvårigheter och fysisk träning
  • Svårt att svälja vid parkinson?

Klicka här för att komma till första avsnittet. Resterande avsnitt finns längre ner på sammma sida

Visste du att...

det finns nu två trevliga diskussionsgrupper för parkinsondrabbade och deras anhöriga på Facebook. Parkinsonförbundet startade grupperna i december och är tänkta för funderingar och erfarenhetsutbyte om hur det är att ha sjukdommen resp vara anhörig. Grupper där man kan fråga och tipsa varndra om hur man får ut mer av livet,  hur man kommer förbi de förtretligheter 'Mr Parkinson' oft levererar, hur vården fungerar på andra håll i landet, vilken rehab och aktiviteter man funnit hjälpsamma, hur stödet till anhöriga ser ut och mycket mycket annat. Att delta, eller bara vara där och läsa, är mycket givande, ger perspektiv på de egna besvären och stärker en inför egna vårdkontakter.

Diskussionsgrupperna är slutna, vilket innebär att enbart gruppmedlemmar kan skiriva inlägg eller läsa vad som skrivits. Du måste ha ett eget Facebookkonto för att kunna vara med. Det är helt gratis. När du klickar på länken till gruppen kommer du automatiskt till en sida där du kan skapa ett konto, om du inte redan har. Ta hjälp av någon om du tycker det är krångligt.

Facebookgrupperna:

'Personer med Parkinsonär till för dig som har parkinsons sjukdom, atypisk parkinsonism atypisk parkinsonism = sjukdomar som ger symtom liknande de vid Parkinsons sjukdom (multipel systematrofi, progressiv supranukleär pares och Lewykroppsdemens). Kallades tidigare Parkinson plus. eller liknande

och 'Anhöriga till personer med parkinson'

När du klickat på länken ovan blir du sedan medlem i gruppen genom att klicka på knappen 'gå med i gruppen' och får inom några dagar ett meddelande om att du är med. Man kan förstås lämna gruppen när man vill.

Vill du att parkinsonsjuka och anhöriga ska få det bättre?

Är du intresserad av parkinson och hur parkinsonvården ser ut i vårt län? Vill du lära dig mer? Har du tankar om förbättringar? Vill du vara med och påverka? Gillar du att träffa folk? Vill du lära känna nya människor? Tycker du om att skriva, hålla reda på siffror, fixa fika, ordna aktiviteter eller organisera saker? Om något av detta tilltalar dig är du som klippt och skuren för att hjälpla oss i styrelsen. Det räcker att du har ett intresse - kunskaperna kommer med tiden! Att jobba i styrelsen är både roligt och givande. Ta er alla en funderare! Det är många som efter lång och trogen tjänst i styrelsen snart kommer att avgå och det behövs påfyllning. Det skulle vara tråkigt om vi tvingades lägga ner föreningen...

Hör av dig till vår ordförande Ingemar Karlsson tel 036 - 14 34 32 eller 072 - 508 52 33.

Dags att flytta hemifrån?

Om det blir aktuellt att flytta till ett äldreboende är bra att veta att Parkinson Jönköping i samarbete med Jönköpings kommun bygger upp ett äldreboende med inriktning mot god omvårdnad vid parkinsons sjukdom. Detta gör vi genom att, på frivillig basis, försöka samla så många parkinsondrabbade som möjligt på ett äldreboende i kommunen - Rosengården i stadsdelen Rosenlund i Jönköping. Detta ger nya möjligheter för personalen att få kompetensutvecklingsinsatser angående parkinson. Det ger också möjlighet för parkinsonteamet från Ryhov att göra besök hos parkinsondrabbade på boendet, vilket samtidigt är utvecklande för personalen. Detta leder till en större förståelse för parkinsons sjukdom och ett bättre omhändertagande, vilket leder till en högre livskvalitét. En situation som alla vinner på!

Man kan tyvärr inte ställa sig i kö till ett specifikt boende. Istället är det viktigt att du eller dina anhöriga talar om för kommunens biståndshandläggare att ni vill till Rosengården den dagen det blir aktuellt att flytta. Man ska då bli tillfrågad om man har något särskilt önskemål om var man vill bo.

Det ska också finnas möjlighet att byta från ett boende till ett annat inom kommunen - eller till en annan kommun.

» mer information klicka här!

Bra information om Parkinson

hittar du bl a på Parkinsonförbundets sidor 'Om parkinsons sjukdom' med undersidor  » här och på Parkinsonguiden

Verktyg för att kartlägga symptom

Well-being map är ett hjälpmedel för att kunna sammanfatta sitt hälsotillstånd och beskriva symptom.Den är enkel att använda och bra att ha med till besök hos läkre eller sjuksköterska.

Länken nedan leder till en engelsk sida - men klicka bara på 'Online* vid den svenska flaggan så kommer du vidare till en sida  på SVENSKA som beskriver hur du ska fylla i formuläret. Man kan också välja att sriva ut formuläret och fylla i för hand - Klicka då på 'Print' vid den svenska flaggan. Även detta är på svenska.

» till Well Being Map

I yrkesverksam ålder med parkinson?

Då kan NYP vara något för dig - klicka här!