!Kontakta oss

Aktuella aktiviteter i länet

här presenteras alla aktivteter kort. Är du intresserad och vill veta mer, klicka på länkarna för detaljer - de gröna fetstilsmarkerade orden nedan i denna spalt.

Dans för dig med Parkinson

Nu är det sommaruppehåll. Höstterminen börjar 8 september kl 14. Antingen på Spira i Jöönköping.

Eller, om coronarestriktionerna då kvarstår blir det istället 'Dans på distans' via Zoom på internet. 'Dans för dig med parkinson' blir det i alla fall! Ni som dansar i Nässjö eller Värnamo och ni som är intresserade av att börja är vlkomna att vara med på Zoom! Mer info om anmälan kommer i slutet av sommaren!

Vill du veta mer om 'Dans för dig med parikinson', läs här!

Parkinsonskolor i Eksjö!

läs mer - klicka här!

Mest för anhöriga...

Stöd till anhöriga är alla kommuner skyldiga att ge. Information om vart du vänder dig i din kommun och annat 'matnyttigt' finns på vår anhörigsida - klicka här!

Lokala parkinsongrupper

- INSTÄLLT TILLS VIDARE

Jönköping Start 9 januari, därefter första torsdagen i månaden kl 10.30 - 12 i Parinsonföreningens lokal, Grymängsgatan 6, Jönköping.

Tranås Start 12 februari, därefter andra onsdagen i  månaden kl 10.30 - 12.30 i Studieförbundet Vuxenskolans lokaler, Storgatan 50, Tranås

Nässjö  tredje måndagen i månaden kl 14 - 16 i Studieförbundet Vuxenskolans lokaler, Bäckgatan 4B, Nässjö.

Eksjö Start 22 januari, därefter fjärde onsdagen i månaden kl 11 - 13 i Studieförbundet Vuxenskolans lokaler, Kaserngatan 24, Eksjö

Vetlanda 6 tisdagar under våren med start 21 januari kl 14 - 16:15, i Studieförbundet Vuxenskolans lokaler. Stationsgatan 50, Vetlanda.

Välkomna!

Vattengymnastik i varmvattenbassäng

Jönköping måndagar kl. 11:45 - 13:00

Värnamo tisdagar kl 17

Jönköping onsdagar kl 11:15 - 12.15

Vattengymnastik i varmvattensbassäng finns på fler orter i Region Jönköpings läns regi, bl a i Nässjö. Fråga ditt parkinsonteam eller sjukgymnast på vårdcentralen!

Gymnastik

Parkinsongymnastik i Jönköping torsdagar kl 14 - 15.

Sittande gymnastik i Gislaved fredagar kl 10

Välkommen

till Parkinson Jönköpings län!

Vi är en länsförening inom Parkinsonförbundet som engagerar parkinsonsjuka, anhöriga, vårdgivare och andra intresserade i Jönköpings län. Vår ambition är att skapa personliga kontaktnät, erbjuda utvecklande och nöjsamma aktiviteter, få allmänheten att uppmärksamma de parkinsonsjukas situation, informera om diagnosen, egenvård och länets sjukvård. Vi samverkar också med andra organinsationer för att öka tillgängligheten i samhället och sjukvården för sjuka och funktionshindrade.

VI hoppas att du ska hitta den information du söker på våra sidor. Du alltid välkommen att kontakta oss med  frågor.och synpunkter.

»Läs mer om föreningen här

Dans för Parkinson under midsommarveckan 15-18 juni 2020 – online

Danslägret för personer med Parkinson på Ädelfors folkhögskola i Småland är tyvärr inställt sommaren 2020 på grund av rådande omständigheter. MEN vi vill sprida dansglädje och gemenskap under midsommarveckan ändå! Därför bjuder danspedagoger från Jönköping, Stockholm, Varberg och Umeå in dig till att dansa med oss hemifrån under midsommarveckan online/digitalt via programmet Zoom. Varje dag 15 till 18 juni har du möjlighet att vara med på minidanslägret med en dansklass per dag, ledd av erfarna danspedagoger från Nätverket Dans för Parkinson Sverige och även prata med andra dansdeltagare från olika delar av Sverige. Danslägret online är kostnadsfritt!

Mer om hur det går till och hur du anmäler dig hittar du här!

Arr: Region Jönköpings län i samverkan med Nätverket Dans för Parkinson Sverige, Studieförbundet Vuxenskolan Varberg, Balettakademien Umeå och Balettakademien Stockholm.

Varmt välkommen att dansa med oss hela midsommarveckan!

Dansa med oss! Start 8 september

8 september kl 14-15 börjar 'Dans för dig med parkinson' efter sommeruppehållet. Beroende på ev coronarestriktionerna är vi på Spira i Jönköping eller på plattformen Zoom på nätet.  Mer information kommer framåt höstkanten.

Tips! Gympa med TV!

Nu när gruppgympan är inställd och vi ska hålla oss hemma, inte träffa andra kan det vara svårt att röra tillräckligt på sig. Och att hålla sig igång är viktigt vid parkinson eftersom det motverkar symptomutvecklingen.. Var med och träna framför tv:n med Sofia Åhman som tipsar om träningsformer som går att utföra hemma.

Programmet 'Hemmagympa med Sofia' sänds varje vardag i SVT 1 ca kl 9.15.

Tidigare avsnitt hittar man på SVT Play - klicka här!

Parkinsonpodden special!

Lyssna på parkinsonpodden 'Corona special' med Håkan Widner eller 'Kost och nutrition' med Johan Lökk. Du hittar alla avsnitt här!

Inställt pga coronavirusets härjningar

I princip all verksamhet i parkinsonföreningen Jönköpings län är tills vidare inställd. Det gäller verksamhet där vi träffas exempelvis 'Dans för dig med parkinson' (Spira, Nässjö, Värnamo) och träffarna i de lokala parkinsongrupperna i Jönköping, Tranås, ,Nässjö, Eksjö och Vetlanda.

Deltar du i verksamhet som är i regionens regi, vänder du dig dit för information om du är osäker. Detta gäller en del gymnastik- och vattengympagrupper.

De flesta i föreningen tillhör minst en riskgrupp  (70+) vilket innsbär att man oftare blir svårt sjuk.när man blivit smittad.. På folkhälsomyndigheten finns pålitlig och uppdaterad information om coronaviruset och hur man bäst skyddar sig. - klicka här - och följ deras råd!

Vi vet inte när verksamheten kan komma igång igen - information kommerr att finnas här på hemsidan så snart vi vet.

Tills dess, tvätta händerna ofta, hosta i armvecket och träffa inte andra, kända eller okända!

Lyssna på Parkinsonpodden från Parkinson Jönköping!

I Parrkinsonpodden avsnitt 18 pratar Anders Stålhammar med Ingemar Karlsson, ordförande i Parkinson Jönköpings län, och Lisbeth Öhlin, styrelseledamot, om livet med parkinson och versamheten runt om i i länet - klicka här för att komma till podden.

Lyssna gärna på övriga avsnitt också - klicka här!

Ny anhöriggrupp startar i Jönköping!

Var med från början. Klicka här för mer information!

När parkinsons misstas för onykterhet...

Ett kort radioinslag 2019.07.25 i P4 Jönköping med Ingemar Karlsson, ordförande i Parkinson Jönköpings län. Lyssna här!

Rapporter från danslägret

Danslägret i juni för 'Dans för dig med parkinson' samlade entusiastiska deltagare från hela landet på Löftadalens folkhögskola i norra Halland. Vill du veta mera ooh se vad media rapporterade, klicka här!

Vårt bidrag till WPC i Kyoto

'Dans för dig med parkinson' deltar med en film i World Parkinson Congress i Kyoto, Japan 4 - 7 juni 2019. Filmen kommer att vara en del av en nonstop-visning tillsammns med bidrag från hela världen. Dansen är inspirerad av origami på temat tranor. I Japan är tranan en symbol för hopp och fred.

Musik av Shauna Toh. Koreografi av Katarzyna Filipowicz.

Njut av trandansen från Jönköping! Klicka på bilden!

Parkinson Jönköpings län på radio P4!

Det handlade om parkinson och parkinsonföreningen i radio Jönköping P4, hos Hasse P, i tisdags, 11 december.  Medvarkade gjorde länsordförande Ingemar Karlsson , Lisbeth Öhlin-Petersson (anhörig), Hans Ludvigsson (musiker som arrangerar konserten Light of day) och Jonas Lind neurolog och överläkare på Ryhov.

Lyssna på programmet - klicka här! Inslaget om parkinson börjar 1:31:30 in i programmet (och slutar 2:15:00)

Ps Ni har väl inte glömt att köpa biljetter till förmånskonserten för parkinson, Light of Day på fredag 14/12 i Jönköping med Hans Ludvigsson mfl. Mer info se nedan

Tack vare pumpen är jag mig själv igen!

Mitt i livet fick Lena diagnosen Parkinsons sjukdom. Det började med skakningar i ena handen och spred sig sedan till hela högra sidan av hennes kropp. Men sedan hon lärt sig leva med en medicinpump har hon kunnat börja arbeta deltid igen och hon känner sig mycket bättre...

Artikel i Allers nr 34 2017 - klicka här för att läsa hela artiklen (pdf)

För dig som vill vara med i 'Dans för dig med parkinson' men inte har möjlighet...

eller om du vill dansa hemma under sommar/juluppehåll...

Nu finns en instruktionsfilm med musik att köpa från landstinget!

mer information klicka här (pdf)!

sidan uppdaterad 20200604, LvP

Vi kompetensutvecklar äldreomsorgen!

Under perioden  januari 2016 till februari 2019 har Parkinson Jönköpings län arbetat med att informera personal i äldreomsorgen om parkinson. Hittills har vi varit i Jönköping, Tranås, Nässjö och Sävsjö kommuner. 64 äldreboenden och 891 vårdpersonal har tagit del av i informationen. I dessa äldreboenden fanns 54 parkinsonsjuka. Samtliga har fått boken ”Parkinson från A-Ö”. Den ska finnas på deras rum, så berörda kan få information och hjälp när något oförutsett inträffar.

Utöver detta har 14 hemtjänstgrupper besökts där 121 personal har tagit del av informationen.

I slutet av informationsträffen fick personelen fylla i en enkät ang nyttan med informationsträffen - vill du se resultatet klicka här!

Projektet går vidare - bli parkinsoninformatör du också! Det finns många kommuner i länet och ännu fler äldreboenden... Kontakta vår ordförande Ingemar Karlsson tel 072 - 508 52 33

Om du inte är nöjd med vården

Socialstyrelsen har tagit fram ett informationspaket om vad man som patient och närstående kan göra om man inte är nöjd med vården. Paketet består av en folder, ett vykort och en affisch som kan laddas ner eller beställas. Materialet är kostnads- och fraktfritt. Efter hand kommer det att kompletteras med mer information.

Detta är en del i det uppdrag Socialstyrelsen har fått av regeringen att ta fram information hur patienter och närstående kan lämna synpunkter och klagomål på vården och sprida informationen i hela landet.

Du hittar informationen här!

Ännu mer VIKTIG INFORMATION!!

Om du har ny emailadress, nytt telefonnummer eller ny adress maila över rätt uppgifter till Ingemar Karlsson monka.1@hotmail.com
Har vi fått en felaktig mailadress så får du ingen information från Parkinsonföreningen eftersom våra utskick inte når fram. Vi har i dagsläget ca 15-20 felaktiga mailadresser… Vi har under våren gjort några mailutskick – saknar du dessa, ber vi dig maila till oss enl ovanstående. Kolla också att våra utskick inte råkat hamna i din mapp för skräppost.

VIKTIG INFORMATION!

På grund av ökade portokostnader kommer Du som har mailadress att i fortsättningen få föreningens information via nätet. Av våra medlemmar i Parkinsonföreningen är det 122 som har anmält sin mailadress. Om Du har mailadress, men ännu inte anmält det till föreningen, var vänlig gör det snarast till vår registeransvarige

mirre@fitnessandfriends.se

PS! Har Du mail men av olika anledningar ändå vill ha informationen via brev anmäler Du även det snarast till Margit Jönsson tel 036 - 75 364

VI RINGER UPP DIG!

Under året kommer vi att via telefon söka kontakt med Dig och ställa frågor och samtidigt informera om vad som händer i ditt lokala område.

Har Du möjlighet så får du snabbast information genom att regelbundet gå in här på vår hemsida.

Visste du att...

det finns nu två trevliga diskussionsgrupper för parkinsondrabbade och deras anhöriga på Facebook. Parkinsonförbundet startade grupperna i december och är tänkta för funderingar och erfarenhetsutbyte om hur det är att ha sjukdommen resp vara anhörig. Grupper där man kan fråga och tipsa varndra om hur man får ut mer av livet,  hur man kommer förbi de förtretligheter 'Mr Parkinson' oft levererar, hur vården fungerar på andra håll i landet, vilken rehab och aktiviteter man funnit hjälpsamma, hur stödet till anhöriga ser ut och mycket mycket annat. Att delta, eller bara vara där och läsa, är mycket givande, ger perspektiv på de egna besvären och stärker en inför egna vårdkontakter.

Diskussionsgrupperna är slutna, vilket innebär att enbart gruppmedlemmar kan skiriva inlägg eller läsa vad som skrivits. Du måste ha ett eget Facebookkonto för att kunna vara med. Det är helt gratis. När du klickar på länken till gruppen kommer du automatiskt till en sida där du kan skapa ett konto, om du inte redan har. Ta hjälp av någon om du tycker det är krångligt.

Facebookgrupperna:

'Personer med Parkinsonär till för dig som har parkinsons sjukdom, atypisk parkinsonism atypisk parkinsonism = sjukdomar som ger symtom liknande de vid Parkinsons sjukdom (multipel systematrofi, progressiv supranukleär pares och Lewykroppsdemens). Kallades tidigare Parkinson plus. eller liknande

och 'Anhöriga till personer med parkinson'

När du klickat på länken ovan blir du sedan medlem i gruppen genom att klicka på knappen 'gå med i gruppen' och får inom några dagar ett meddelande om att du är med. Man kan förstås lämna gruppen när man vill.

Vill du att parkinsonsjuka och anhöriga ska få det bättre?

Är du intresserad av parkinson och hur parkinsonvården ser ut i vårt län? Vill du lära dig mer? Har du tankar om förbättringar? Vill du vara med och påverka? Gillar du att träffa folk? Vill du lära känna nya människor? Tycker du om att skriva, hålla reda på siffror, fixa fika, ordna aktiviteter eller organisera saker? Om något av detta tilltalar dig är du som klippt och skuren för att hjälpla oss i styrelsen. Det räcker att du har ett intresse - kunskaperna kommer med tiden! Att jobba i styrelsen är både roligt och givande. Ta er alla en funderare! Det är många som efter lång och trogen tjänst i styrelsen snart kommer att avgå och det behövs påfyllning. Det skulle vara tråkigt om vi tvingades lägga ner föreningen...

Hör av dig till vår ordförande Ingemar Karlsson tel 072 - 508 52 33.

Bra information om Parkinson

hittar du bl a på Parkinsonförbundets sidor 'Om parkinsons sjukdom' med undersidor  » här och på Parkinsonguiden

Verktyg för att kartlägga symptom

Well-being map är ett hjälpmedel för att kunna sammanfatta sitt hälsotillstånd och beskriva symptom.Den är enkel att använda och bra att ha med till besök hos läkre eller sjuksköterska.

Länken nedan leder till en engelsk sida - men klicka bara på 'Online* vid den svenska flaggan så kommer du vidare till en sida  på SVENSKA som beskriver hur du ska fylla i formuläret. Man kan också välja att sriva ut formuläret och fylla i för hand - Klicka då på 'Print' vid den svenska flaggan. Även detta är på svenska.

» till Well Being Map

I yrkesverksam ålder med Parkinson?

Då kan Yngre Parkinson vara något för dig - klicka här!