Kungsbacka

Kontaktpersoner:

Berit Persson, tel 0761 305 366, beritpersson24@gmail.com

Anita Elfving, tel 0706 780696anielf88@gmail.com

Mona-Lisa Eliasson, mobil 0702 464986.

Den 14 april 2011 bildade Parkinson-gruppen i Kungsbacka egen förening under namnet Parkinson Kungsbacka. Föreningen Kungsbacka är underställd Parkinson Halland. En av fördelarna med att vara förening är, att föreningen registreras och därmed är lättare att nå för allmänheten och nya medlemmar. Föreningen har också status att kommunicera med kommunen på lika nivåer.

NY SÄSONG HOS PARKINSON-KUNGSBACKA.
                              HÖSTEN  2019.

Alla gamla och nya medlemmar i Parkinsonförbundet
(både sjuka och anhöriga) hälsas välkomna till våra tisdagsträffar varannan vecka i Kungsbackas lokalförening.
Tiden är kl. 1300 – c:a 1530.

OBS!  Vi träffas i Studieförbundet Vuxenskolans nya lokaler på Energigatan 9 (i Varla i närheten av OK). Gratis parkering! Buss nr 1 går från Kba station och då går man av på Håkansgårdsgatans hållplats. Endast 25 meter till ingången av SV.  OBS!

Enda kravet är medlemskap i Parkinson-förbundet, vilket också är det samma som medlemskap i vår lokalförening.
Vi tar även ut en blygsam summa på 100.- kr. per termin och medlem, som betalas kontant till kassören. Pengarna används för att finansiera föredragshållare, blommor, presenter o.s.v. samt avslutningsmiddag.
Kaffet är gratis. Däremot tar vi själva med eget fikabröd.
Information från styrelsen är en stående punkt på programmet.
Därefter försöker vi få något intressant program och / eller underhållning med sång och musik. Tag gärna med egna instrument.

Meningen är att vi skall ha trevligt tillsammans!

HÖSTENS PROGRAM:
24/9  - Taltjänst
8/10  - Jenny Larsson, danspedagog.
22/10 - Veteranpoolen
19/11 - Susanna Rupertsson
3/12  - Restaurangbesök

Kom gärna med egna förslag på aktiviteter till våra träffar. Vi tar  tacksamt emot alla förslag.
Kontakta gärna någon i styrelsen för mer information.

Berit Persson   0761305366
Anita Elfving   0706780696 eller
Mona-Lisa Eliasson   0702464986.

ALLA HJÄRTLIGT VÄLKOMNA !

I samarbete med SV i Kungsbacka.

Kunskapsdag om Parkinsons sjukdom

Världsparkinsondagen infaller 11 april varje år. I samband med den ordnade Parkinson Halland en kunskapsdag för medlemmar och anhöriga på Campus i Varberg lördag 13 april. Salen rymmer 130 personer, så tyvärr måste minst ett 20-tal nekas plats. Vi hoppas kunna erbjuda liknande kunskapsdagar i framtiden.

Klockan 12 öppnades dörrarna och en räksmörgås serverades utan kostnad.

Programmet startade kl 13 med att moderator Rebecca Sellergren från Dramalogen i Halmstad hälsade välkommen och presenterade den nya ordföranden i Parkinson Halland - Eva Eliasson. Övriga i styrelsen fick också visa upp sig.

Första föreläsare var professor Per Odin från Lunds Universitet. Han redogjorde för ”Icke motoriska symtom motoriska symtom = symtom som är relaterade till kroppsrörelser”, Det är inte alla som känner till vad det är, inte ens de sjukdomsdrabbade. Nu fick man klarhet i dessa symtom och fick reda på att det finns mediciner, som kan hjälpa.

Nästa föreläsare var överläkare/neurolog Ulf Andersson samt parkinsonsköterskan Katarina Andersson, båda från Hallands Sjukhus i Halmstad. Ämnet var ”Medicinering, verkan och biverkan”. Det finns många mediciner som lindrar besvären. De måste provas ut för varje individ så att det blir så bra som möjligt. Det kan ta några veckor. Alla mediciner har biverkningar. Därför ska man läsa bipacksedeln och vara uppmärksam på detta och gärna anteckna hur man mår. Det blir då lättare för läkaren att förstå och skriva ut rätt medicin. Ring gärna Parkinsonsköterskan, som är mycket kunnig och kan ge råd samt konferera med läkaren.

Efter detta blev det paus och kaffe och kaka serverades.

Sista föreläsare var fysioterapeuten Peter Nilsson från Parkinsonteamet på Hallands sjukhus i Halmstad. Ämnet var ”Vikten av fysisk aktivitet”. Som vi alla vet är detta viktigt, speciellt för Parkinsonsjuka. I Halland finns dans, boxning, bordtennis, vattengymnastik och vanlig gymnastik. Viktigt är att hålla igång hela året. Man kan också få ett träningsprogram att göra hemma. Eller FAR = Fysisk aktivitet på recept.

Sammanfattningsvis var det mycket bra information vi fick ta del av under dagen. Inte minst uppskattades frågestunden efteråt, då många deltagare fick svar på sina frågor.

Föreläsarna avtackades med var sin ätbar gåva från Parkinson Halland.

Ett stort tack för alla som ställt upp denna dag!

Anita Elfving, Parkinson Kungsbacka