Välkommen!

Hej! Jag vill hälsa Dig hjärtligt välkommen till Gävleborgs hemsida.

Här hoppas jag att du snabbt och enkelt ska få   svar på dina frågor och hitta den information  du söker om Parkinson. Du som själv är sjuk, ditt barn, dina anhöriga, arbetskamrater, vårdpersonal m.fl.

Sven-Erik Nilsson /ordförande Parkinson Gävleborg

Parkinson Gävleborg presenterar sig

Parkinson Gävleborg är en av 25 länsföreningar inom Parkinson Förbundet och vi har idag ca 340 medlemmar. Vi arbetar med en decentraliserad organisation med 4 föreningar och en lokal grupp på olika platser inom Gävleborgs län.  På så sätt når vi enklare ut till våra medlemmar .

Vi arbetar för att Du som har Parkinsons sjukdom och Du som är anhörig ska få stöd och känna gemenskap. Vi verkar för att öka kunskaperna om sjukdomen. Vi tillvara tar våra medlemars intressen genom kontakter med HSO, landsting, kommunpolitiker och andra beslutsfattare samt bevakar remisser i vårdfrågor. Vi håller oss informerade om nyheter inom forskningen som vi delger våra medlemmar.

Vi anordnar olika aktiviteter för att förbättra och/eller bibehålla hälsa och rörlighet samt för att främja gemenskap med övriga medemmar genom t ex bassängträning, parkinsongympa, gymträning, sittgympa, boulespel, bowling och utflykter.

Genom oss får du möjlighet att träffa andra människor i samma

Styrelsen Parkinson Gävleborg

Våra stadgar.

Ansvariga för hemsidan är:

Britta Djurberg  e-post: britta.djurberg@gavle.se

Eva Malm e-post eva.malm@cantab.nu

Välkommen till

Parkinson Gävleborgs hemsida

Foto: Eva Malm       Bilder tagna av medlemmar publiceras gärna på hemsidan

MÖTEN OCH AKTIVITETER

Styrelsemöte

Måndagen den 18 augusti  kl 13:00 i HSO lokalen, Bollnäs

Parkinsonföreningen erbjuder gratis information om Parkinsons sjukdom

Parkinsonföreningen Gävleborg erbjuder personal, på såväl kommunernas som de privatas äldre- och särskilda boenden, information som ska ge större förståelse för Parkinsons sjukdom (PS) som är en mycket komplicerad och individuell sjukdom där det i det senare skedet av sjukdomen, den så kallade komplikationsfasen kan ha stora svårigheter att hitta en bra medicinering. Parkinsonförbundet utbildar informatörer som nu är ute i hela landet och berättar om hur det är att ha PS och vad man kan göra för att lindra och underlätta livet för det som har PS.

Det är mycket viktig information eftersom personalen med rätt kännedom och kunskaper om PS kan förhindra onödigt lidande och förbättra  livskvaltén för personer med PS samt även förbättra sin egen arbetsmiljö. Vi informerar om de icke motoriska problem som många med PS har men få känner till, vi pratar om vikten av att medicinen innehållande L-dopa ej  tas i samband med måltid.

Trots att denna utbildning är gratis och endast tar en timme så är intresset från flera av  länets kommuner mycket dåligt. De säger att personalen har de kunskaper som de behöver betr denna sjukdom men när vi väl kommer ut och får möjligheten att informera så är verkligheten en annan.

Det går bra att kontakta Eva Malm tel 070-5821164 alt e- mail eva.malm@cantab.nu eller Staffan Råberg tel 0730-287989 alt e-mail sraberg@telia.com för att kommna överens om tillfällen då vi kan komma och informera.

Eva Malm, Irene Jonsson och Staffan Råberg informerar
            vård- och omsorgspersonal om Parkinsons sjukdom.

Berättelser mitt i livet...

Läs Arbetarbladets tidningsartikel  " När händerna inte längre ville lyda"

När Britta Djurberg skulle föreläsa om Parkinsons sjukdom trodde åhörarna att hon var sjuksköterska.

- När de förstod att jag hade Parkinson själv blev de chockade. Många tror att det bara är gamla som drabbas., säger Britta

Här finns vi

Vi finns i Din närhet.

Här finner Du våra lokala föreningar och grupper:

NYP Gävleborgs

Gästrikland

Hälsingland norra delen

Hälsingland södra delen

parkinsonforbundet.se

Rapport från medlemsmöten

Välj underavdelning  i ovanstående meny

Rapport från   Parkinson Gävleborgs senaste styrelsemöte

Två nya webbredaktörer ska  utbildas för att sköta  våra hemsidor för Hälsingland.

Ny indelning av länets hemsidor i Parkinsonförbundet. Det blir Gästrikland, Hälsingland södra delen (Alfta/Edsbyn/Bollnäs och Söderhamn) och Hälsinglad norra delen (Hudiksvall ,Ljusdal).

Florence

Florence påminner dig om medicinen

Har du svårt att komma ihåg när du ska ta dina mediciner, vilka du ska ta en viss tid – eller om du redan har tagit dem? Nu finns det en app – Florence – som gör det enklare att hålla reda på det. Appen är kostnadsfri att använda och för närvarande finns den för Iphone. Snart kommer också en version för Android.

Här är webbadressen till appen:  http://sv.florence.cards/