Välkommen säger Lars-Erik Häggblom vår ordförande!

Hej! Jag vill hälsa Dig hjärtligt välkommen till Gävleborgs hemsida!

Här hoppas jag att du snabbt och enkelt ska få svar på dina frågor och hitta den information  du söker om Parkinson. Du som själv är sjuk, ditt barn, dina anhöriga, arbetskamrater, vårdpersonal m.fl.

Lars-Erik Häggblom/ordförande Parkinson Gävleborg

Parkinson Gävleborg presenterar sig

Parkinson Gävleborg är en av 25 länsföreningar inom Parkinson Förbundet och vi har idag ca 340 medlemmar. Vi arbetar med en decentraliserad organisation med 4 föreningar och en lokal grupp på olika platser inom Gävleborgs län.  På så sätt når vi enklare ut till våra medlemmar .

Vi arbetar för att Du som har Parkinsons sjukdom och Du som är anhörig ska få stöd och känna gemenskap. Vi verkar för att öka kunskaperna om sjukdomen. Vi tillvara tar våra medlemars intressen genom kontakter med Funktionsrätt Gävleborg, Region Gävleborg, kommunpolitiker och andra beslutsfattare samt bevakar remisser i vårdfrågor. Vi håller oss informerade om nyheter inom forskningen som vi delger våra medlemmar.

Vi anordnar olika aktiviteter för att förbättra och/eller bibehålla hälsa och rörlighet samt för att främja gemenskap med övriga medemmar genom t ex bassängträning, parkinsongympa, gymträning, sittgympa, boulespel, bowling och utflykter.

Genom oss får du möjlighet att träffa andra människor i samma sits som du själv.

2021 års styrelse Parkinson Gävleborg

Med på bilden från vänster är: Kristina Yttersted-Berggren, Stig Frisk, Jenny Englin,Torsten Ekdahl, Elisabet Monelius, Hans Kjell, Eva Malm och Lars-Erik Häggblom. På bilden saknas: Sven-Erik Nilsson och Britta Djurberg

Våra stadgar.

Ansvariga för hemsidan är:

Britta Djurberg  e-post: britta.djurberg@gavle.se

Eva Malm e-post evam.malm@mail.com

Välkommen till

Parkinson Gävleborgs

Information till medlemmarna:

Möten och aktiviteter:

Nästa styrelsemöte  kommer att hållas på Tönnebro värdshus´tisdagen den 17 augusti maj  kl. 13.00.

Styrelsen följer de lokala och nationella riktlinjer som  utfärdats.

Ta väl hand om er!!

Håll ut! Håll i!

/Styrelsen

____________

Parkinsonföreningen erbjuder gratis information om Parkinsons sjukdom (PS) till personal, på såväl  kommunernas som de privatas äldre och särskilda boenden. Informationen ta tar ca 1 timme

För information i  Gästrikland kontakta Britta Djurberg tel 073-1572241 alt e-mail britta.djurberg@gavle.se eller Eva Malm tel 070-5821164 alt evam.malm@gmail.com

För information i Hälsingland kontakta Hans Kjell tel

Berättelser mitt i livet...

Läs Arbetarbladets tidningsartikel  " När händerna inte längre ville lyda"

När Britta Djurberg skulle föreläsa om Parkinsons sjukdom trodde åhörarna att hon var sjuksköterska.

- När de förstod att jag hade Parkinson själv blev de chockade. Många tror att det bara är gamla som drabbas., säger Britta

Här finns vi

Vi finns i Din närhet.

Här finner Du våra lokala föreningar och grupper:

Gästrikland

Hälsingland norra delen

Hälsingland södra delen

parkinsonforbundet.se

Rapport från medlemsmöten

Välj underavdelning  i ovanstående meny

Rapport från   Parkinson Gävleborgs senaste styrelsemöte

Två nya webbredaktörer ska  utbildas för att sköta  våra hemsidor för Hälsingland.

Ny indelning av länets hemsidor i Parkinsonförbundet. Det blir Gästrikland, Hälsingland södra delen (Alfta/Edsbyn/Bollnäs och Söderhamn) och Hälsinglad norra delen (Hudiksvall ,Ljusdal).

Florence

Florence påminner dig om medicinen

Har du svårt att komma ihåg när du ska ta dina mediciner, vilka du ska ta en viss tid – eller om du redan har tagit dem? Nu finns det en app – Florence – som gör det enklare att hålla reda på det. Appen är kostnadsfri att använda och för närvarande finns den för Iphone. Snart kommer också en version för Android.

Här är webbadressen till appen:  http://sv.florence.cards/