Parkinson Blekinge

Välkommen till vår förening!

.ek.jpg

Blekinge ek

Film " PATIENTMAKT "  (<(klicka)

Se den !!

Parkinsonguiden  (< klicka)

Här hittar du information om sjukdomen.

Kungsljus

Våra 3 sippor

Grillkväll  Galtsjön 17 augusti

______________________________________________________________________

PARKINSON BLEKINGE

Utflykt Ebbamåla  bruk och Mörrum

Onsdag d. 23 maj samlades vi i fint försommarväder i Ebbamåla bruk vid Kyrkhult. Efter en stärkande fika visade Anders Randver runt på bruket och gav samtidig en intressant berättelse om Sveriges omvandling från fattigt jordbruksland med emigration i miljontal till ett  välmående industriland med stor immigration.

Ebbamåla bruk började i början av 1900 talet med gjutning av hjulaxelnav , som smordes med snigelfett, hade härefter gjort  träullsmaskiner och slutligen framställd  bilpressdetaljer till den stora Volvofabriken I grannbyn Olofström - drivet med hjälp av vattenkraften från Mörrumsån.

Efter att bruket stängdes på 60 talet hade det varit I Törnrosasömn tills paret Randver köpte det och restaurerade  det med varsam hand.

Från Ebbamåla körde vi på små väger i vackert landskap längs Mörrumsån till Svängsta och sen Mörrum.

Efter avnjutit middag på laxrestaurangen fick vi en guidad tur längs Mörrumsån och genom laxakvariet med utställning. Imponerande att höre vad laxfisket hade betytt för samhället från 1200 talet fram till I dag.

Stort tack till Sten  för idé och planering av turen.

Flugfiske i Mörrumsån

Information om Mörrum

______________________________________________

____________Vitsippor i Ådalen, Jämjö_________________

Tisdagen den 20 mars hade Parkinson Blekinge arrangerat en föreläsning på Ronneby Brunn. Astrid Borg från Källby och Roger Svensson från Västervik berättade om läkemedelsbehandling vid Parkinsons sjukdom. Astrid har Parkinson, hon fick sin diagnos 1997 och har lång erfarenhet både som patient och som parkinsonsjuksköterska. Roger Svensson är konsult i läkemedelsbranschen. De berättade fängslande om sina erfarenheter av sjukdomen och av olika medicinska behandlingar. Speciellt pointerade de hur viktigt det är att levodopa levodopa = (L-dopa) ett läkemedel som omvandlas i kroppen till dopamin, den signalsubstans som personer med Parkinsons sjukdom lider brist på (ex. Madopark, Stalevo, Sinemet) ej tas vid måltid.  Minst 1/2 timme innan eller 1 timme efter.

Efter föreläsningen blev det en frågestund och därefter bjöds det på kaffe och kaka.

---------------------------------------------------------------------------------------------------------

Årsmöte

lördagen d. 24 februari 2018 på Ronneby Brunn.

Efter lunch samlades vi i möteslokalen.  Kerstin Rinberg höll parentation över de medlemmer, som lämnat oss sedan förre årsmötet.  Anne Johansson från Parkinson Kalmar län ledde förhandlingerna.

Styrelsen för 2018 har förljande sammansättning:

Ordförande: Sture Karlsson

Ordinarie ledamöter: Kerstin Ringberg, Sture Ringberg, Anita Karlsson, Beate Günter, Bodil Persson och Sten Johansson.

Suppleanter: Per Buchhave och Viveka Svensson.

Agneta Karlsson avtackades efter många års styrelsesarbete.

Parkinson Blekinge har under 2017 haft drygt 180 medlemmer.

Efter förhandlingerna berättade Anne Johansson om verksamheten i Kalmar Län.

___________________________________________________________________

Torsdagen den 19 oktober hade Parkinson Blekinge en informationsträff på Ronneby Brunn.  Neurologen Sara Hall från Malmö/Lund berättade om sin forskning om biomarkörer för Parkinsons sjukdom.  Biomarkörer kan användas för att tidigt kunna diagnosticera sjukdomen.  En intressant föreläsning om ett viktigt ämne, som ibland blev lite för avancerad för oss åhörare.  Den gav emellertid upphov till många frågor, som Sara Hall gav bra svar på.  Efter alla frågor blev det fika.  Ca 25 personer hade mött upp till träffen.

__________________________________________________________

NEURODAGEN 17-10-02 Ronneby Brunn

Överläkare Markus Svennerud inledde med nyheter inom MS, Stroke och Parkinsonbehandling

Härefter följde ett samtal mellan moderatorn Bengt Mauritzson och  Harald Wessman, VD Humana om vad som händer med den personliga assistans i framtiden.  Stora hot om nedskärrningar . Uppmaning om att diskutera det i kommande valkamp.

Erik Ståhl, Sösdala, avslutade med en gripande inspirationsföreläsning "jag njuter så länga jag varar "   - något  att tänka på för alla med kroniska sjukdomar.

Se gärna hans hemsida:       http://www.erikstahl.se/bok/

och youtube klipp:. klick på länkan för att se klippen.

TV 4

Efter tio 2012 me

d Malou v Siwers

Jag har i alla fall fått vakna upp, en dag till.

___________________________________________________________________

Sommargrillning med musik - Galtsjön

För underhållningen svarade Jocke Müllo och Mauritz Lindström,  det blir gitarr, saxofon och sång på temat " från Elvis till Gärdestad ".
Det blev musik som passar oss mogna ungdomar.
Så blev det frågesport med godispåse i pris till de med flest rätt

Klicka på "BLI MEDLEM" ovan !

Webbmaster

Per Buchhave