Arkiv

Här finns sådant som publicerats på Ångermanlands webbsidor och som inte längre är aktuellt. Eventuella länkar är borttagna.

Parkinson jourtelefon öppen.

/uploads/image/Jourtelefon%20och%20fond/Jourtelefon.jpg

Nya webben på plats

Förbundets nya webbsajt är nu på plats. Nytt utseende och ny navigering ska förhoppningsvis förenkla för både besökare och redaktörer.

Här kan du läsa mera om nya webben.

Årsmötet 2013

Årsmöte på pensionat Björkudden söndagen den 24 februari kl 11.00.

Vi inleder med årsmöte och därefter lunch (ca 12.15 - 13.00).
För de som vill äta lunch gäller anmälan till Leif Hallams tel 0660-50076.

Kl 13.00 - ca 15.30 (inkl kaffepaus) talar Christer och Maud Eker om relationsproblem och glädjeämnen (samvaro, äktenskap mm) vid Parkinsons sjukdom.

Christer är neurolog och själv drabbad, Maud förestår en vårdcentral.

Verksamhetsberättelse och förslag till budget samt eventuella motioner kommer att finnas tillgängliga från 11 februari hos Leif.

Motioner skall vara styrelsen tillhanda 2 veckor före årsmötet.

Välkommen hälsar Styrelsen för Parkinson Ångermanland.

P.S. Björkudden ligger på norra sidan älven, nedanför Höga Kustenbron, avfart mot Nyadal.

------------------------

Årsmötet 2013

Årsmötet 2013 hölls på Björkuddens Hotell & Restaurang söndagen den 24 februari.

Agendan godkändes och klubbades igenom. Omval av berörda styrelseledamöter innebär oförändrad styrelse under 2013.

Nästa årsmöte bestämdes till den 23 februari 2014.

Efter intagandet av en delikat lunch i den nyrenoverade restaurangen fick vi en intressant föreläsning om relationsproblem vid Parkinsons sjukdom av Christer och Maud Eker.

Christer (som är neurolog och själv drabbad) och Maud (f d distriktssjuksköterska) berättade öppet om glädjeämnen och bekymmer i sin egen relation och i samvaron med anhöriga, när ”Parkinson” ständigt är med- eller motspelaren. Många goda råd utdelades och mötesdeltagarna fick ställda frågor besvarade.

---------------------------------------------------------

Världsparkinsondagen 11 april 2013

Världsparkinsondagen firades med en samsänd konferens på sju biografer i landet

Huvudpunkten var en presentation av den nya webbplatsen Parkinsonguiden.

Syftet med Parkinsonguiden är att
•     Guida Parkinsonpatienter och deras närstående i deras dagliga liv
•     Öka kunskapen i samhället om Parkinsons sjukdom för att kunna verka för patientens rättighet till optimal behandling och bibehållen livskvalitet
•     Införliva utbildningen i de svenska nationella riktlinjerna som en rättighet för all Parkinsonpatienter

Här hittar du Parkinsonguiden»

Här kan du titta på en inspelad version av konferensen»

-------------------------------------

Sommaren är här och aktivitetsnivån går ned på en lugnare nivå.

Alla besökare av hemsidan önskas en riktigt skön sommar.

------------------------------------

Kallelse till årsmöte för Länsföreningen Ångermanland den 23 februari 2014
kl 11.00 på Björkudden.
Sedvanliga årsmötesförhandlingar.

Leif Hallams
Den som vill delta i lunchen kan anmäla sig till Leif Hallams,
0660-50076 , 070-3702441.

------------------------------------------

Nordins resor AB genomför även i år en SPA-resa till Tervis SPA i Pärnu Estland specialanpassad för Parkinsson-sjuka . Anmälan SENAST 2014-02-21 .
Rese-Meny 9 dagar . Avresa 27 April , Hemkomst 5 Maj
Ring Nordins resor eller ladda hem på länken nedanför

Är det några frågor kontakta gärna Leif Hallams

Telefon 0660-500 76

Mobil 070-370 24 41

-----------------------------------------------------------

Björn Hellkvist - fd tränare för Rögle ishockeylag i SHL (Swedish Hockey League) och drabbad av Parkinson, kommer till Ångermanland.

Ung och mitt uppe i ett hektiskt karriärliv som ishockeytränare drabbas Björn Hellkvist av Parkinsons sjukdom. Björn, som på ett intressant och uppskattat sätt berättar om sina erfarenheter av sjukdomen, kommer till Örnsköldsvik torsdagen den 31 juli
.
Föreläsningen sker i Folkets Hus Gullänget i Örnsköldsvik torsdagen den 31/7 klockan 1900 i lokalen "Gnistan".

Parkinson Ångermanland hälsar Parkinsonsjuka och dess anhöriga välkomna till en skakande berättelse.

Björn Hellkvist är idag tillbaka på isen och är tränare för allsvenska ishockeylaget Malmö Red Hawks.

--------------------------------------------------------
BRAINBUS kommer till Härnösand 2/8

"Hjärn-bussen", en mobil mötesplats i ett samarbetsprojekt mellan Parkinsonförbundet och Neuroförbundet, kommer att vara i Härnösand lördagen den andra augusti.

Bussen, som egentligen är en jättestor trailer, kommer att stå parkerad vid MacDonald´s och vara öppen för allmänheten mellan klockan 11.00 och 18.00.

Inredningen är en kombination av visningslokal och utställning som på olika sätt ger kunskap om hjärnans sjukdomar. Trailern ska under tre år flyttas runt i Sverige.

Brainbus kommer, under vistelsen i Härnösand, att delvis vara bemannad av medlemmar från lokalföreningarna Parkinson Härnösand och Neuroföreningen Härnösand. Vissa aktiviteter kommer också att äga rum på torget.

Här kan du läsa och se mera om Brainbus - utställningen med hjärna.

---------------------------------------------------------

Extra årsmöte 2014-11-01

Styrelsen utlyser och kallar till extra årsmöte lördagen den 1/11 2014 kl 12.00 på Vuxenskolan i Örnsköldsvik.

Dagordningens enda punkt:

Beslut i enlighet med det av utredarna framtagna, och av styrelserna överenskomna, förslaget till bildandet av en länsövergripande Parkinsonförening - Parkinson Västernorrland.

Viktigt att så många medlemmar som möjligt möter upp för att göra mötet beslutsmässigt.

Välkomna!

----------------------------------------------------------

Extra Årsmötet 2014-11-01

Vid det extrainkallade årsmötet i Örnsköldsvik 2014-11-01 beslöts enhälligt att, i samarbete med Parkinson Medelpad, bilda länsföreningen Parkinson Västernorrland med verksamhet inriktad på länsnivå.

Parkinson Ångermanland namnändrar till Parkinson Västernorrland. Parkinson Medelpad behåller sitt namn men blir en lokal förening.

Beslutet ska för att vara giltigt även fattas vid nästa ordinarie årsmöte i februari 2015.

--------------------------------------------------------