Välkommen till Parkinsonpodden!

I Parkinsonpodden pratar vi om det mesta som rör Parkinsons sjukdom. Du kommer att få höra olika patientberättelser, hur det är att leva med Parkinson, om Parkinsonförbundets verksamhet och om aktuell forskning.

12 mars 2019

Parkinsonpodden Avsnitt 5 - Erika Franzén

– Fysisk träning är lika viktigt som att ta sin medicin vid Parkinsons sjukdom, säger Erika Franzén, docent och universitetslektor på Karolinska institutet i Stockholm. Hör henne i episod 5 av Parkinsonpodden.

Ladda ner episod 5

26 februari 2019

Parkinsonpodden Avsnitt 4 - Sven Pålhagen

Hur ser parkinsonvården ut i landet? Får jag samma vård överallt? Hör Sven Pålhagen, överläkare och docent i neurologi i Parkinsonpodden. Programledare Anders Stålhammar.

Ladda ner episod 4

12 februari 2019

Parkinsonpodden Avsnitt 3 - Håkan Widner

I det tredje avsnittet av Parkinsonpodden hör du om de senaste rönen om olika behandlingsmetoder av Parkinsons sjukdom, varav en kan vara verklighet redan inom ett år. Det händer mycket spännande just nu inom forskningen om Parkinsons sjukdom, säger Håkan Widner, överläkare och professor i Neurologi på Skånes universitetssjukhus.

Ladda ner episod 3

29 januari 2019

Parkinsonspodden Avsnitt 2 - Eva Strandell

I det andra avsnittet av Parkinsonpodden hör du Eva Strandell, från Västerås som precis genomgått en DBS-operation (Deep Brain Stimulation)  för sin Parkinson. Programledare Anders Stålhammar.

Ladda ner episod 2

15 januari 2019

Parkinsonpodden Avsnitt 1 - Eleonor Högström

I premiärprogrammet av Parkinsonpodden hör du Eleonor Högström Förbundsordförande i Parkinsonförbundet, om arbetet för personer med Parkinson. Programledare Anders Stålhammar.

Ladda ner episod 1

Publiceringsdagar och kommande avsnitt

Tisdag 15 januari – Avsnitt 1 - Eleonor Högström, ordförande Parkinsonförbundet
Tisdag 29 januari – Avsnitt 2 - Eva Strandell, vice ordförande Parkinsonförbundet