Böcker

Fraktkostnad tillkommer på alla beställningar.

Hurrah, jag lever

Min tid med Parkinson

En naken historia om hur snabbt livet kan förändras. Men framför allt är det en berättelse om hopp.

Richard Jändel

Pris: 120 kr

Art nr: 104

12 läkemedel om dagen – att få en bra vardag med Parkinson

Läkaren Bo Ågren arbetade med parkinsonpatienter när han själv drabbades av sjukdomen. I boken berättar han sakligt hur han har gått från rädsla inför diagnosen till en meningsfull vardag med aktiviteter och resor.

Pris: 130 kr

Art nr: 105

Parkinson för närstående

För dig som har någon som du står nära som fått Parkinson

Pris: 30 kr (inkl frakt)

Parkinsons sjukdom – liten faktafolder

Parkinsonförbundet

Information om symtom, behandlingar, rehabilitering och om Parkinsonförbundet.

4 sidor

Pris: 0 Kr
Art nr: 92

Liten lathund för parkinsonpatienter innehållande ett manifest för frivillig motståndsrörelse mot ofrivilliga rörelser.

Den här lilla ”lata” hunden vill – hur motsägelsefullt det än verkar – inspirera dig som fått diagnosen Parkinsons sjukdom att må bättre genom att vara aktiv.

Stefan Mählqvist

Pris: 40 kr
Art nr: 94

Holger – en man som aldrig fick leva

Bo Jäghult

– "Det handlar om ett stycke svensk sjukvårdshistoria och om min egen upplevelse av detta.  Nu kan jag försöka berätta om den man som fanns, men som aldrig fick en chans att riktigt leva. Det känns så fullständigt, makalöst orättvist."

Pris:160 kr
Art nr: 86

Författarens royalty går i sin helhet till Parkinsonförbundet.

Parkinson med livskvalitet

Genom att skaffa sig en gedigen kunskap om vilka möjligheter man har i alla stadier av sin parkinson, kan man skapa sig ett liv som förändras med tiden, men som ändå rymmer många glädjeämnen och en stor portion hopp. Bra saker kommer att fortsätta att hända i livet!

Pris: 30 kr
Art nr: 82

Rörelse & ro

– tankar och träning vid Parkinsons sjukdom

Linda Hagbarth

I denna bok kan du hämta inspiration till att träna fysiskt och mentalt. Du kan välja din träning för dagen efter ork och möjligheter.

Art nr: 81

Det ska vara gott att leva

Eva Strandell

Goda och lättlagade recept på förrätter, varmrätter, efterrätter och bröd, näringsmässigt avpassade för personer med Parkinsons sjukdom.

Illustrerad, 65 sidor

Pris: 50 kr
Art nr: 15

Bättre liv trots Parkinson – när det omöjliga blir möjligt

Leif Ögård

Om en människas livskris och hur han tar sig ur den. Boken handlar om viljans makt och målbildens betydelse. Men också om hur det är att få en sjukdom där prognosen är dyster: man kommer bara att må sämre.

Art nr: 29

Rehabilitering av yngre personer med Parkinsons sjukdom

Bo Johnels och Åsa Lundgren-Nilsson

Vid Arvid Carlssons institutet i Göteborg har man påbörjat rehabilitering av personer med Parkinsons sjukdom i tidig fas för att hjälpa dem att vidmakthålla sin kapacitet i arbetslivet och på fritiden. Resultatet ser lovande ut och såväl forskningen som rehabiliteringsarbetet beskrivs kortfattat i broschyren.

Pris: 0 kr
Art nr: 78

Parkinson

Bo Johnels i samarbete med Ulf Schenkmanis

Texter i de indiska Vedaskrifterna från 1000-talet f Kr tyder på att människor redan då var drabbade av parkinsonliknande besvär.
Boken ger goda kunskaper på ett lättillgängligt sätt kring sjukdomen, läkemedel och andra behandlingsformer.
Författaren till denna bok är läkare.

Art nr: 23

Min sämre hälft

Annika Laack

Utan att ducka för det pinsamma eller svåra ger hon inspiration och hopp – liksom konkreta tips – för ett bättre liv med en kronisk sjukdom.

Art nr: 87

Mr P i mina fotspår

Annika Laack

Hur man kan ha kul fast man är lite trasig.

Art nr: 54

Lilla Blå – en skruvad historia

Annika Laack

Man ska inte förledas av bokens titel, att tro att det är en saga. De som befolkar sidorna ör högst verkliga personer med sina olika karaktärsdrag och tillkortakommanden. Vänta inte med att bekanta er med Randy, Viran, Rutger, Snibbfin och alla de andra. De kommer att visa att det alltid finns hopp och att det mesta ordnar sig...

Art nr: 88

Mr P och jag

Annika Laack

En samling betraktelser i bloggform om författarens liv i sällskap med frk SLE och mr P.
Dessa följeslagare är de kroniska sjukdomarna SLE, en inflammationsjukdom som innebär att immunförsvaret angriper den egna kroppen, och Parkinsons sjukdom.
Boken är fylld av underfundig humor och en mycket positiv livssyn trots att Annika fick stifta bekantskap med sina följeslagare relativt tidigt i livet.
Varning: produkten kan innehålla spår av värmländska

Art nr. 51

En liten faktabok om Parkinsons sjukdom – Symtom, diagnostik och behandling.

Bo Johnels och Miriam Carlsson

Vad är Parkinsons sjukdom, vilka symtom kan uppstå och hur ställer man diagnosen? Boken ger en uppdatering kring denna mångfacetterade sjukdom. Författarna tar även upp sjukdomsutveckling och vilka behandlingsalternativ som finns idag.

Pris: 40 kr
Art nr: 30

Detta kan jag göra vid Parkinson

Sammanställd av Susanna Lindvall

Råd och tips som bidrar till ökad kunskap om sjukdomen och hur man själv kan påverka och förbättra sin livskvalitet.

Pris: 30 kr
Art nr: 66

Terapimöjligheter för Parkinsons sjukdom i avancerad fas.

Scandmodis

Riktar sig till sjuka och anhöriga som intresserar sig för behandling av Parkinsons sjukdom i avancerad fas.

Pris: 25 kr
Art nr: 90

Fatigue vid Parkinsons sjukdom

Karen Herlofson

Det är svårt att hitta ett bra ord för fatigue på svenska. Begrepp som kronisk trötthet, utmattning eller kraftlöshet används samtliga för att beskriva känslan. Det främsta syftet med denna skrift är att diskutera fatigue, både allmänt och hos patienter med Parkinsons sjukdom, samt att ge några råd som rör behandling.

Pris: 25 kr
Art nr: 9

Hjärna Parkinson

Staffan Råberg

Vänder sig till alla som vill lära sig mer om Parkinsons sjukdom. Studiehandledning kan beställas kostnadsfritt genom Studieförbundet Vuxenskolan.

Art nr: 76

Jag kan Parkinson

Hälsosamma kostvanor

Denna broschyr innehåller tips och råd om mat och hur man hanterar ätsvårigheter.

Pris: 20 kr
Art nr: 91

Jag kan Parkinson

Fritidsaktiviteter - Resor

Denna broschyr innehåller råd och tips som kan hjälpa en person med Parkinson att njuta av fritid, semester och resor.

Pris: 20 kr
Art nr: 59

Jag lever trots allt

Örjan Ingemansson

"I april 2006 fick jag diagnosen Parkinsons,..., jag drabbades dessutom av spinal stenos i ryggen. För att fördriva tiden och vänta på att kunna somna satte jag mig och började skriva."

Pris: 125 kr
Art nr: 63

Mr och Mrs Parkinson gör sin entré...

Kim Rörnes Östlyngen

Denna bok kompletterar på ett bra sätt de mer faktabaserade böckerna om Parkinsons sjukdom. Boken fokuserar på sjukdomens känslomässiga sida och ger anhöriga en god hjälp att förstå sjukdomen. Lämplig att använda i en studiecirkel.

Pris: 100 kr
Art nr: 72

Atypiska parkinsonsjukdomar Parkinson Plus - Omvårdnad, behandling, tips

Multipel System Atrofi (MSA), Progressiv Supranukleär Pares (PSP), Cortico Basal Degeneration (CBD), Demens av Lewy-Body typ (DLB)

Redigerad och sammanställd av Gun Lindahl, parkinsonsköterska. Granskad av Håkan Widner, Neurologiska kliniken, Universitetssjukhuset i Lund.

Pris: 90 kr

Art nr: 58

Beställning

Namn

Adress

E-postadress

Betalningssätt: Faktura

Observera att fraktkostnad tillkommer!

Varans namn, artikelnummer, antal och pris: