Upp och ner i tillvaron – Linda 51 år

Att vara yngre med Parkinson innebär att man ser sig själv åldras mycket snabbare än andra. Det är en diagnos som man knappt kan föreställa sig innan man får den.

Jag hade precis blivit chef – Christer, 62 år

Christer 62år, diagnos 2010  Allt började med en öm och värkande vänsteraxel som inte ville ge sig. Tack vare den sjukförsäkring som mitt företag har tecknat för alla anställda kom

Väldigt lite Parkinson – Ulla, 69 år

Ulla 69 år, diagnos 2009 Jag sitter på britsen i under- sökningsrummet och väntar på doktorns besked. Det har inte gått många minuter av vårt möte, men...

På solkusten mår jag bättre – Ingmar, 82 år

Ingmar 82 år, diagnos 2002 Jag hade besökt en kollega och när jag lämnade honom föll jag handlöst nerför en trappa och krossade min axel. Jag hamnade på Karolinska...

Livserfarenheter

I Sverige finns det drygt 20 000 personer som har diagnosen Parkinsons sjukdom. De i sin tur har tiotusentals anhöriga som också berörs av sjukdomen – mer eller mindre. Att ta del av hur andra upplever det kan göra det lättare att acceptera och förstå sin situation.

Här intill kan du läsa berättelser om människor som har diagnosen. Se hur de löst vardagliga problem, tacklat svåra frågor och försöker leva så vanligt som möjligt. Berättelserna är nedtecknade år 2012/2013.

Bloggar

Hopptimisten Om rehabilitering, DBS-operation och annat.

Fru Parkinson Om att vara nära anhörig till någon med Parkinson

Mitt liv med Parkinson
 – 14 parkinsonsjuka berättar

"Vi har haft våra diagnoser olika lång tid och har haft otroligt olika erfarenheter av sjukdomen. På det sättet har vi kunnat lära mycket av varandra. Så småningom kom vi fram till att vi ville dokumentera våra erfarenheter."
Deltagarna har träffats regelbundet i samtalsgrupper under ett år och har själva skrivit sina berättelser. De har sammanställts av Ingrid Olausson, författare och journalist och själv parkinsonsjuk.

ANHÖRIGA BERÄTTAR

Parkinson, sexmissbruk och tabun

Ibland blir människan sin sjukdom. Vissa sjukdomar danar också ens personlighet, och när det gäller Parkinsons sjukdom kan det bli så. I alla fall för vissa. Att Parkinson tar över hela människan. Den sjuke har också regelbunden läkarkontakt, vilket förstärker känslan av att vara sin sjukdom. Jag vill berätta utifrån en helt annan synvinkel, den rent mänskliga. Hur man är en människa med relationer och hur viktiga de relationerna är när man är sjuk. Det här är en berättelse som jag, det svåra och tabubelagda ämnet till trots, väljer att berätta om för att jag tror att den är viktig för både en sjuk person, anhöriga samt de som arbetar inom Parkinsonvården

Livet med Parkinson