Du var väl med....!

Här kan du läsa om och se bilder från tidigare aktiviteter - både nationella och lokala. KLicka på årtalet.

2011 och tidigare

tillbaka till årets aktiviteter

NYP aktiviteter 2013

Buskul kväll i Stockholm

NYPare från hela Sverige är välkomna lördagen den 16 nov kl 18:00 för en buskul kväll i Stockholm. Planeringen är middag kl 18:00 följt av Racing 3-kamp på Ballbreaker och därefter någon pub eller annat för de som vill.

3-kampen kostar 345 kr. Bokad plats måste avbokas minst 3 dagar innan för att du ska slippa betala.

Anmälan och frågor: Jeanette Johansson, 0733-0 94 87 eller via nyp.skane@parkinsonforbundet.se

September

13-15 september träffas NYPare från hela Sverige i Roslagen på Begrby Gård (vid Hallstavik, http://www.bergbygard.se). Det blir tid för umgänge, aktiviteter, vackert väder, ny input i form av föreläsningar/ workshops på temat 'Egenvård vid parkinson'. Du anmäler dig senast 30 juli via mail på nyp@parkinsonforbundet.se och betalar in på bg 5325-3423. Anmälningen är bindande. Mer detaljer om träffen samt vlika uppgifter som ska anges vid anmälan - se NYA inbjudan med program och praktisk info (pdf)

OBS! Det har uppstått problem med anmälningarna - då alla mail inte nått oss. Om du har anmält dig, men inte fått bekräftelse via mail måste du omedelbart höra av dig till Katarina: katarina.alfredsson65@gmail.com eller tel 070 - 4825229 - annars vet vi inte att du är anmäld.Detta gäller även om du redan har betalt (ekonomiansvarig på förbundet har semester ytterligare någon vecka....)

För dig som är länsrepresentant för NYP erbjuder vi en extra inspirationsdag fom to 12 sept kl 14 - se separat inbjudan (pdf)

Be din länsförening om ett ekonomiskt bidrag. Parkinsonförbundet har gått ut med att de stödjer detta, se ordförandebrevet juni 2013, punkten 'NYP': "En stödfinansiering [av den nationella NYP-träffen] som kan synas motiverad mot bakgrund av, att vid nätverksträffen deltar länsmedlemmar på en medlemsaktivitet som med största sannolikhet inte skulle kunna genomföras i det egna länet p g a för få deltagare m m."

VÄLKOMNA!

Augusti

Hej och glad sommar på er allihop!
Vi i Uppsala NYP tänkte starta en ”NYP-stafett” i vår region, Öst. Vi tar första sträckan och efter dagens slut överlämnar vi sen stafettpinnen till nästa NYP/Länsförening.
Vi bjuder in golf och parkintresserade NYPare till Enköping lördagen den 17 augusti . Du anmäler dig till golf eller parkvandring och vi avslutar dagen gemensamt med middag på Klara Hall.
Detta är en intresse anmälan som vi vill ha svar på senast 31 maj till nyp.uppsala@gmail.com
Mvh Lena Britt-Marie & Björn

Juli

Maj

Intresseanmälan till NYP-stafett och golf i Enköping, 31 maj. För infromation vg se 17 augisti.

Inbjudan från Parkinson Skåne! 'Leva tillasmmans med Parkinson - en kurs för dig med Parkinson, anhöriga, barn och tonåringar' en kurshelg på Sundsgårdens folkhögskola 3 - 5 maj för dig som ännu inte uppnått pensionsåldern. Sundsgården ligger söder om Helsingborg. Inbjudan (pdf) och kusrprogram (pdf). Anmälan senast 5 april - se inbjudan.

21 mars träffas vi på Restaurang Lucullus i Uppsala kl 18,00
OSA 19 mars till nyp.uppsala@gmail.com eller 070-527 84 10

Releaseparty för ny bok!  Rörelse & Ro - tankar och träning vid Parkinsons sjukdom av Linda Hagbarth. Torsdagen den 14 mars kl 16:30 - 19:00 på Galleri Bergamott, Södra Agnegatan 26, Stockholm. Mer info på Parkinson Stockholms sida. Välkomna!

Februari

21 februari träffas vi på Restaurang Korfu i Uppsala kl 18,00
Alla välkomna, meddela om ni kommer 070-527 84 10

Parkinson mitt i livet - vad händer då? Föreläsning av Björn Hellström i Hagaskolans aula i Umeå onsdagen den 13:e februari kl 19.00 - 19.45. Inträde: 60 kr. Välkomna!

Januari

17 januari träffades 4 nypare över en bit mat på Lucullus i Uppsala

10 januari, Luleå. Björn Hellkvist var på besök i Luleå och höll en föreläsning om sin sjukdom Parkinson. Debuten av den neurologiska sjukdomen kom i ett tidigt stadium i hans hektiska och karriärfulla liv. Allt för tidigt!
Nätverket/NYP anordnade föreläsningen i syfte att sprida information om denna  progressiva sjukdom, dess symtom samt att den även kan drabba yngre människor.
Intresset var stort, ett hundratal åhörare hade sökt sig till landstingshuset för att lyssna på Björn. Bland publiken fanns bl.a.
personal inom sjukvården, anhöriga samt personer med Parkinson. Björn delade med sig av sina erfarenheter av att drabbas av Parkinson i unga år, svårigheter att acceptera sjukdomen samt vikten av att som patient bli lyssnad och trodd på.
Idag vill han vara ett ansikte utåt för den brutala sjukdomen och ser nu livet ur ett nytt perspektiv.  Avslutningsvis säger han "Lev här och nu och allt handlar inte om ett hundrameterslopp".
För den som vill läsa mer finns boken "Shaking generation" och på hans hemsida.
Tack, Björn för att du på ett humoristskt och allvarligt sätt delar med dig av dina erfarenheter från sjukdomen, ledarskap- livsfilosofi.

Åsa o Maritha

L å n g v a r i g a aktiviteter....

Utställningar Mitt i livet och Parkinsons sjukdom?

Se NYP Skånes sida för info om var utställningarna är just nu!

mer information

artikel i Trelleborgs allehanda

och i Lokaltidningen (båda pdf)