Parkinson sydöst

Ystad - Simrishamn - Tomelilla - Sjöbo - Skurup  - Trelleborg
i samverkan

Vi skriver år 2016, året då vi hoppas på nya genombrott inom Parkinson forskningen, som på sikt kan hjälpa oss som är drabbade. Under tiden fram till det stora genombrottet lär vi oss mer om sjukdomen, deltar i fysisk aktivitet gör intressanta studiebesök samt inte minst viktigt, umgås och utbyter tankar. Ovanstående är vår förenings huvudsyfte. Vill Du vara med på våra aktiviteter, kontakta mig, Kjell Svensson / ordförande, telefon 0411 30768  eller e-post kjellgvs@hotmail.com

Samgående Trelleborg / Sydöst

Vi vidgar våra vyer och hälsar Parkinson Trelleborgs medlemmar hjärtligt välkomna!
Vi har ett positivt samarbete sedan tidigare, och det känns rätt att vi nu tar steget till samgående Trelleborg-föreningen går upp i Sydöst, vilket gör att vi nu är 175 medlemmar och täcker Skåne från kust till kust.!

Fasta aktiviteter

Vattengymnastik, torsdagar 15.00-16.00.Ystads lasarett. Någon plats tillgänglig.

Våra aktiviteter hösten 2016
Plats:Odd Fellows lokaler, Missunnavägen 5 i Ystad
Tid: 14 00 - 16 00

21 september

Logoped Lizett Norin informerar om nya metoder, specialanpassade för de som drabbats av ”Parkinson"

12 oktober

Maud och Christer Eker informerar om anhörigstöd – mediciner – tandvårdsstöd.

19 oktober

Ulf Wellind kommer till oss och informerar om Omega 3.
Det är ingen mirakelmedicin mot Parkinson men kan ge många positiva effekter.
kom och bli informerad!

2 november

Samkväm. Tankar kring 2017.
Hur går vi vidare med föreningen?

23 november

Mikael Karlsson, Trelleborgs Kommun, informerar om ”ny teknik inom äldreomsorgen”.

7 december kl 12 00

Julfest där Hampus står för musiken. Kostnad inkl. julmat – vatten – lättöl, per person 275:-

Anmälan till ovanstående aktiviteter gör du till Kjell Svensson på  0411-307 68, 070-3091 838 eller kjellgvs@hotmail.com
Ovanstående  program finns också att läsa i Aktuellt Parkinson Skåne.
Någon form av påminnelse kommer ej att skickas ut till medlemmana.

Parkinson
 Sydöst 10 år

Föreningen firar 10-års jubileum under innevarande år och bildades således 2006 då vår vän Carl Hacker reste runt och uppmanade alla lokala aktiviteter att övergå till att bilda ”lokal förening”. Före 2006 drevs de flesta aktiviteterna som studiecirklar, ofta i samarbete med Studieförbundet Vuxenskolan. Vi hade studiecirklar med olika ämnen under ledning av Elisabet Jung. Sture Andersson valdes till den första ordföranden, Ingvar Nilsson, Jörgen Lindholm samt Kjell Svensson var de övriga i styrelsen. Sedan starten 2006 har vi haft omkring 200 träffar där omkring drygt 5000 personer deltagit. Vi bedriver vattengymnastik i egen regi. Under innevarande år har en sammanslagning skett med Trelleborgs lokala förening, vilket innebär att vi nu är omkring 175 medlemmar. Namnet innefattar ”sydöst” för att klargöra vår geografiska hemvist.

Under våren 2016 har vi haft träffar med nedanstående ämnen.
Malmö dansteater  besökte oss för att visa hur man med musikens hjälp kan reducera symtomen av Parkinsons.
Vi hade samkväm där vi delade  med oss av egen erfarenhet hur man hanterar sjukdomen.
Neurolog Sofia Donica från Ystads Lasarett föreläste om de många varianter som kan förekomma av sjukdomen.
Vi hade grilldag på Kamratvillan i Ystad i regi av Rolf Heimer.
Golfdag på Abbekås-banan, under mottot ”där alla kan vara med”.  Toyota i Ystad och Abbekås Golf sponsrade träffen där vi markerar de första tio åren i vår förening.

Text & foto:  Kjell

Bläddra vidare till nästa sida!

Nästa sida

Föreningen bildades i april 2006 och har idag omkring 175 medlemmar. Föreningens verksamhet bedrivs inom SÖ Skåne. Föreningens ändamål är att informera om Föreningens och Parkinsonförbundets verksamhet och att bjuda in parkinsonsjuka och deras anhöriga till information och sociala aktiviteter

Kjell Svensson

Kalendarium

Här finns samtliga aktiviteter samlande som rör Parkinson Skåne och dess lokalföreningar
LÄS MER!
Som medlem i Parkinson Skåne är Du välkommen att besöka valfri aktivitet!

Kontaktpersoner / Parkinson sydöst

Kjell Svensson  ordförande
kjellgvs@hotmail.com

Anita Hedin kassör

Lars-Erik Karlsson
lek@telia.com

Webbredaktör Kjell Svensson. Hemsidan senast uppdaterad 2016-09-20

Vi lämnar Vinco villan

Vinco aviserade i mitten på februari att de behövde "villan" för eget bruk. Vi tackar för den tid vi fått  nyttja lokalen och önskar  Vinco lycka till! Willy har snabbt tagit fram ett förslag i Abbekås Golf´s lokaler  och det är i dessa vi håller till på våra hemma-träffar under våren.

Håkan Widner på besök!

Ja, så stod han där bara, Håkan Widner, mannen som vi väntat på så länge. Grattis till Er som kom till träffen den 7 okt (ca 35 pers) som fick lyssna till Håkan på bästa humör, ge oss en grundläggande lektion om Parkinson-problematiken.

Många nya medlemmar var på plats och bättre informatör än Håkan kan ej fås!

Text&Foto: Kjell

Lyckad premiär i Abbekås!

Vi hade premiär i Abbekås golf´s lokaler den 17 februari då Malmö Dansteater kom på besök med ett konsept, där särskild utvald musik kombinerad med speciella rörelser har en positiv verkan för den Parkinson drabbade. Laura och Patrik  från dansteatern var nöjda så även eleverna.Vi hoppas på en fortsättning senare under våren fortsätter Patrick. Det blev reportage i Ystads allehanda och Skånska dagbladet från evenemanget.

Skurup träffsäkert!

Träffen i Skurup var mycket lyckad. Gunnel Kapusta (samordnare) och Ann-Charlotte Oredsson från biblioteket hade skapat en fin atmosfär. Det passerade förbi ett 40-tal personer där hälften tog broschyrer och hade frågor. Den andra hälften satte sig ner och tittade på vårt bildspel där undertecknad stod för det verbala inslaget. Det ställdes frågor där jag ibland fick hjälp av våra medlemmar som är pålästa!

Artikeln i Skånska Dagbladet dagen före träffen hade gjort susen och många relaterade till den varför de kommit till träffen. Vi fick flera nya medlemmar den dagen. Kim och Olav dök helt oväntat upp och som skapade känslor. Föreningen tackar Gunnel och Ann-Charlotte för ett toppenarrangemang med en mycket fin "inramning". Det förs redan nu tal om nytt besök till våren. PS! Tack för fikat!

Text: Kjell

Sundsgården

Målning, föreläsningar, samtalsgrupper, boule, god mat och mycket annat. Ja, vad kan man mer begära, en oktober-helg. Vi var 8 medlemmar från Ystadföreningen,som förenade sig med drygt 60 från övriga Skåne. Bilden ovan visar Annelie och Lars-Erik när de sveper ut på dansgolvet

Bowling och våfflor!

Den 25 mars stod bowling på programmet. Spelplats Tomelilla där vi möttes av trevlig personal. Vi spelade två serier per person och Margaretha respektive Richard tog hem dam / herrklass.

På eftermiddagen hölls en träff i Vinco Villan där höstens program diskuterades. Det kommer att bli ett omväxlande program med prel. nio träffar. hela programmet är klart för tryck under maj 2015. Stort tack till Anneli som bjöd på våfflor med hjälp av maken Lars-Erik!

Autoseum i Simrishamn

Ett femtontal medlemmar besökte efter påsken Autoseum i Simrishamn. Vi fick fakta av  Per-Olof Svensson som med glimten i ögat visade oss runt bland ca 120 äldre fordon. Allt från mopeder till de mest eleganta modeller av dåtidens" vrålåk". Efter fikat besökte vi avdelningen för äldre grammofoner , rullbandspelare etc.

Text & Foto: Kjell

Utställning på hjul

Brainbus utställningen kom till Ystad 3-4 augusti och det räknades in nästan 500 besökare. Dessa fick information om hur hjärnan fungerar och sjukdomar som är nära besläktade med just hjärnan. Parkinson är som bekant en av dessa. Det gavs tillfälle för besökarna att prova  sin minnes- och koordinationsförmåga bl.a Parkinson Sydöst stod för värdskapet under dag 2. genom Kerstin, Sven och undertecknad.

Text & foto: Kjell

Klockrent i Löderup!

Det blev en strålande sensommardag i Löderup. Vi inledde med minigolf på en mycket trevlig bana i lummig miljö, där vi vi inte besvärades av den höga temperaturen. Anders och Kent var de som lyckades bäst på banan. Efter minigolfen bjöd Kerstin och Rune in på eftermiddagskaffe i sitt hus i närområdet. Föreningen passade på att hålla styrelsemöte, (utomhus) som avslutning på en mycket trevlig dag. Stort tack till Kerstin och Rune för en välplanerad aktivitet!

Text & foto:  Kjell