HÖSTPROGRAM 2018

Välkomna till höstens verksamhet!

I augusti startar vi höstens programverksamhet. Traditionsenligt startar vi i Löderups Strandbad med en minigolf-tävling och kaffe i det gröna. Därefter följer besök på Jägersro med chans att vinna på hästarna. I oktober besöker vi Klostret i Ystad och i november träffas vi på Flintebro i Skurup, där vi via videolänk får lyssna till professorn i neurologi Håkan Widner, som föreläser om smärta vid Parkinsons sjukdom. Det blir då också information om Parkinson och vad det innebär för den, som fått sjukdomen. Trubaduren Ricard Persson underhåller med sång och musik. Året avslutas med Julbord på Sjöbo Gästis.

Var så god här är HÖSTENS PROGRAM:

Onsd. 15/8  Kl 14,00 minigolf i Löderups Strandbad

Därefter traditionsenlig fika hos Kerstin och Rune i deras sommarhus. Tidigare år har vi gynnats av fint väder – hoppas så blir fallet även i år. Arrangemanget har varit välbesökt och mycket uppskattat. Välkomna! Föreningen bjuder – ingen kostnad således!

Anmälan senast den 8/8.

Fred. 31/8  besöker vi Jägersro.

Vi äter lunch och hoppas på att hästarna springer vår väg. Vår hästexpert har gjort ett systemtips och där alla har en andel. Därutöver kan vi själva individuellt spela på hästarna. Det brukar vara kul… Vi träffas utanför ingången till Jägersro kl.11.30.

Pris för lunchen inklusive en andel i tipset endast 125 kr.

Anmälan senast 24/8.

Onsd. 3/10  14.00 besöker vi Klostret i Ystad.

Klostret i Ystad är Ystads kulturhistoriska museum och en av Sveriges äldsta bevarade klosterbyggnader. Ett attraktivt besöksmål för kulturintresserade i Sverige, Ystad och Österlen.

”Klostret 750 år – en historisk tidsresa” är titeln på årets utställning. Genom texter, bilder och föremål berättar utställningen om Klostrets historia under750 år, från etablering och uppgång till förfall och återupprättelse. Vi får en guidad visning av utställningen.

Pris för entré, guidning och kaffe endast 100 kr.

Anmälan senast den 26/9.

Onsd. 7/11 kl 14.00 Håkan Widner via videolänk

Plats Flintebro i Skurup. Håkan Widner, professor i neurologi, berättar via videolänk om smärta vid Parkinson och om olika behandlingsmetoder mot dystoni dystoni = ofrivilliga ihållande muskelsammandragningar som leder till vridande upprepade rörelser eller onormal kroppshållning..

Kerstin Nilsson visar bildspel med information om Parkinsons sjukdom och vad det innebär för den, som fått sjukdomen.

Efter eller under kaffet får vi lyssna till Skånska visor med trubaduren Ricard Persson. Ricard har också Allsång och Roliga historier samt Valser, Svensktoppen och Rock'n'roll på sin repertoar, men koncentrerar sig denna dag på Skånska visor. Kaffe o kaka 15 kr.

Anmälan senast den 31/10.

Onsd. 5/12 Stort Julbord

Året avslutas med stort Julbord. Vi var väldigt nöjda med Sjöbo Gästis julbord i fjor. Därför väljer vi dem även i år! På deras julbord finns allt, som hör till ett riktigt julbord..

Vi kör igång kl 12.00. Pris 250 kr

Anmälan senast den 28/11.

Väl mött till höstsäsongens Parkinsonmöten!!!

Anmäl till  Anita Hedin 070 673 05 09 eller anitahedin1@live.se
Birthe Thomsen 076 314 52 75  eller birte1@hotmail.com.

Fasta aktiviteter

Vattengymnastik, torsdagar 14 00 - 15 00.Ystads lasarett. Någon plats tillgänglig.

Kostnad: 400 kr/termin.

Anmälan till Birthe 0722-15 60 54

Sjukgymnastik, måndagar 14.00 - 15.00

Avgift inom högkostnadsskyddet

Anmälan till Kerstin 076 820 62 64

Tidigare aktiviteter

Under våren 2016 har vi haft träffar med nedanstående ämnen.

Malmö dansteater  besökte oss för att visa hur man med musikens hjälp kan reducera symtomen av Parkinsons.
Vi hade samkväm där vi delade  med oss av egen erfarenhet hur man hanterar sjukdomen.
Neurolog Sofia Donica från Ystads Lasarett föreläste om de många varianter som kan förekomma av sjukdomen.
Vi hade grilldag på Kamratvillan i Ystad i regi av Rolf Heimer.
Golfdag på Abbekås-banan, under mottot ”där alla kan vara med”.  Toyota i Ystad och Abbekås Golf sponsrade träffen där vi markerar de första tio åren i vår förening.

Lyckad premiär i Abbekås!

Vi hade premiär i Abbekås golf´s lokaler den 17 februari då Malmö Dansteater kom på besök med ett konsept, där särskild utvald musik kombinerad med speciella rörelser har en positiv verkan för den Parkinson drabbade. Laura och Patrik  från dansteatern var nöjda så även eleverna.Vi hoppas på en fortsättning senare under våren fortsätter Patrick. Det blev reportage i Ystads allehanda och Skånska dagbladet från evenemanget.

Kjell

Bowling och våfflor!

Den 25 mars stod bowling på programmet. Spelplats Tomelilla där vi möttes av trevlig personal. Vi spelade två serier per person och Margaretha respektive Richard tog hem dam / herrklass.

På eftermiddagen hölls en träff i Vinco Villan där höstens program diskuterades. Det kommer att bli ett omväxlande program med prel. nio träffar. hela programmet är klart för tryck under maj 2015. Stort tack till Anneli som bjöd på våfflor med hjälp av maken Lars-Erik!

Autoseum i Simrishamn

Ett femtontal medlemmar besökte efter påsken Autoseum i Simrishamn. Vi fick fakta av  Per-Olof Svensson som med glimten i ögat visade oss runt bland ca 120 äldre fordon. Allt från mopeder till de mest eleganta modeller av dåtidens" vrålåk". Efter fikat besökte vi avdelningen för äldre grammofoner , rullbandspelare etc.

Text & Foto: Kjell

Utställning på hjul

Brainbus utställningen kom till Ystad 3-4 augusti och det räknades in nästan 500 besökare. Dessa fick information om hur hjärnan fungerar och sjukdomar som är nära besläktade med just hjärnan. Parkinson är som bekant en av dessa. Det gavs tillfälle för besökarna att prova  sin minnes- och koordinationsförmåga bl.a Parkinson Sydöst stod för värdskapet under dag 2. genom Kerstin, Sven och undertecknad.

Text & foto: Kjell

Klockrent i Löderup!

Det blev en strålande sensommardag i Löderup. Vi inledde med minigolf på en mycket trevlig bana i lummig miljö, där vi vi inte besvärades av den höga temperaturen. Anders och Kent var de som lyckades bäst på banan. Efter minigolfen bjöd Kerstin och Rune in på eftermiddagskaffe i sitt hus i närområdet. Föreningen passade på att hålla styrelsemöte, (utomhus) som avslutning på en mycket trevlig dag. Stort tack till Kerstin och Rune för en välplanerad aktivitet!

Text & foto:  Kjell

Bland helgon och kyrkliga klenoder

S:t Olofs medeltida kyrka och restaurang Vita Stenen var målet för årets vårutfärd. Utfärden startade i Skurup. Färden med buss gick sedan vidare via Ystad och Hammenhög där ytterligare medlemmar hämtades upp. I S:t Olofs kyrka hälsades vi välkomna av kyrkvärden Ingrid Liljedahl, som berättade om den gamla kyrkan.

Ingrid Liljedahl (med mikrofonen) berättar om kyrkans helgonbilder, altare och andra klenoder.

Kyrkan är en populär vallfartskyrka bland olika kristna samfund. Anledningen till detta är den gamla Olofskulten och att offerplatsen Sankt Olofs källa ligger i Sankt Olof. Byn hade namnet Lunkende by men eftersom kyrkan var Danmarks – vi var då danskar - största Olofhelgedom glömdes till slut ortnamnet bort och hela byn fick kyrkans namn. Så kommer det sig att en by på Österlen bär den norske helgonkungen Olofs namn.
Ingrid berättade initierad om bl a kyrkans altare och helgonbilder. Förr ska det ha funnits nio altare i kyrkan. Numera finns fem av helgonbilderna bevarade. Kyrkan med dess olika altare, helgonbilder och inredning är en verklig kulturskatt, som församlingen värnar varmt om.
I kyrkan finns också bevarad den gamla offerkistan. Den fungerar i dag som insamlingsbössa och många besökare ger också generösa bidrag. Även vi skänkte ett bidrag, som tack för besöket och Ingrids fina guidning.

Krögarparet Ann-Christin och

Colin Willey på Vita Stenen

Efter besöket for vi vidare till Vita Stenen, som ligger långt in i S:t Olofs vackra bokskogar. Där bjöd krögarparet Ann-Christin och Colin Willey på en verkligt kulinarisk ”Wallenbergare” med efterföljande kaffe och välkomponerad tårtbit, allt till vårt fulla gillande. Krögaren Colin berättade också om hur han fick idén att starta restaurang och Bed & Breakfast långt ute i ”vildmarken”.

Ordförande Rune berättade också om höstens mötesprogram (som återfinns på annan plats på vår hemsida). Han berättade även om en planerad enkät med frågor om bl a deltagande vid våra månadsmöten, mötesprogram, fysisk träning och om den vård som erbjuds (eller inte erbjuds) Parkinsonsjuka. Det är styrelsens förhoppning att alla medlemmar besvarar enkäten.

Grillfest i Sandskogen

Tidigare under våren samlades ett gäng medlemmar i Ystads skytteförenings grillpaviljong i Sandskogen för den traditionella grillfesten. Vi gynnades tyvärr inte av fint väder och värme, men vi hade trevligt tillsammans ändå. Tillslutningen var inte den bästa, men vi får väl skylla på vädret!

Vår vice ordförande Rolf Heimer, som förberett det hela, hade lagt upp en trevlig tipspromenad med lagom kniviga frågor. Anita och Bertil Hedin svarade grillningen och det bjöds på korv i olika storlekar.

Det blev ett lyckat program och ordförande Rune Eriksson tackade alla, speciell Rolf, som hjälpt till med att göra dela lyckat.

Swish och interbetalningar

fick vi lära oss mer om vid ett medlemsbesök på Skurups sparbank. Det var Anette Lööw, som informerade. Banken bjöd på kaffe, men kaffebrödet bekostade föreningen och som kassör Anita hade med sig. Tillslutningen var dålig, men humöret var i topp.

Ny ordförande i sydöst

Parkinson Sydöst har hållit årsmöten på Flintebro i Skurup.

Kjell SvenssonSkivarp, mångårig och driftig ordförande hade undanbett sig återval och till ny ordförande valdes Rune Eriksson, Ystad. Avgick gjorde även tidigare vice ordföranden Sven Carlsson, Sjöbo. Ny vice ordförande blev Rolf Heimer, Ystad. Birthe Thomsen, Skurup och Anita Hedin, Skivarp omvaldes som ledamöter på två år. Kerstin Nilsson, Ystad nyvaldes till ledamot på år. Hon valdes också till sekreterare. Avgick ur styrelsen gjorde också Lars-Erik och Anneli Karlsson.

Till revisor på ett år omvaldes Eva Skärlund. Kjell och Sven avtackades med blommor.

På mötet diskuterades också deltagarfrekvensen på månadsmötena, som under det gångna året visat en negativ utveckling. Det beslöts påbörja ett arbete med att få fler att deltaga på föreningens medlemsmöten.

Birthe informerade om att vattengymnastiken är på gång och att det finns plats, om fler vill delta.

Verksamhetsberättelse för 2017

Det gånga året har varit ett gynnsamt år för Föreningen med många aktiviteter och ett ökat medlemsantal. Utöver orienteringar i Parkinsons sjukdom har rehabilitering/vattengymnastik och sociala aktiviteter bedrivits.

Antalet medlemmar var vid årsskiftet 171. Årsmöte hölls 2017. Elva medlemmar var närvarande. Styrelsen har under året bestått av Kjell Svensson (ordförande), Lars-Erik Karlsson, Anneli Karlsson, Kerstin Nilsson , Sven Carlsson, Anita Hedin samt Willy Nielsen. Willy Nielsen och Kerstin Nilsson har under året begärt utträde ur styrelsen.

Styrelsen har under året haft två protokoltförda sammanträden samt kontakter via telefon/e-post och vid aktiviteter. Meddelanden till medlemmarna har lämnats i brev/e-post, Aktuellt Parkison Skåne samt vår hemsida.

På Föreningens träffar har bland annat tagits upp allmänna frågor kring Parkinson på de fem möten vi haft på Flintebro i Skurup. Studiebesök på Jägersro i Malmö. Minigolf i Löderup. Grillning, tipspromenader, boule har vi haft på programmet och så vattengymnastik förstås som vi driver i egen regi. Vi ska heller ej glömma vår traditionella Jul fest.
VB2017/Kjell

Parkinson
 Sydöst 10 år

Kjell Svensson har varit med i styrelsen sedan starten och ordförande under flera år. Han avgick i år.

Föreningen firade 10-års jubileum under 2017 och bildades således 2006 då vår vän Carl Hacker reste runt och uppmanade alla lokala aktiviteter att övergå till att bilda ”lokal förening”. Före 2006 drevs de flesta aktiviteterna som studiecirklar, ofta i samarbete med Studieförbundet Vuxenskolan. Vi hade studiecirklar med olika ämnen under ledning av Elisabet Jung.

Sture Andersson valdes till den första ordföranden, Ingvar Nilsson, Jörgen Lindholm samt Kjell Svensson var de övriga i styrelsen. Sedan starten 2006 har vi haft omkring 200 träffar där omkring drygt 5000 personer deltagit.

Vi bedriver vattengymnastik i egen regi. Under innevarande år har en sammanslagning skett med Trelleborgs lokala förening, vilket innebär att vi nu är omkring 170 medlemmar. Namnet innefattar ”sydöst” för att klargöra vår geografiska hemvist.

Föreningen bildades i april 2006 och har idag omkring 170 medlemmar. Föreningens verksamhet bedrivs inom södra Skåne.
Föreningens ändamål är att informera om Föreningens och Parkinsonförbundets verksamhet och att bjuda in parkinsonsjuka och deras anhöriga till information och sociala aktiviteter.
(Text Kjell Svensson)

Kontaktpersoner / Parkinson sydöst:

Ordförande: Rune Eriksson, 076 82 68 517, ru.eriksson@gmail.com

V ordförande: Rolf Heimer, 0411-127098, fam.heimer@gmail.com

Kassör: Anita Hedin, 0411-305 09, anitahedin1@live.se

Sekreterare: Kerstin Nilsson, 076 82 06 264, keman.nilsson@gmail.com

Ledamot: Birthe Thomsen, 072 51 72 561,  birte1@hotmail.com.

Webmaster: Rune Eriksson, ru.eriksson@gmail.com

Sidan uppdaterades 2018-05-24

Parkinson Föreningen i Ystad

Anhörigstöd

Anhöriga svarar för en stor del av det stöd, som långvarigt sjuka, äldre och personer med funktionsnedsättning behöver i sin dagliga livsföring. Den, som är anhörig har ofta en stark vilja att ställa upp och hjälpa. Samtidigt finns ett behov att även leva sitt eget liv.

Målet för anhörigstödet är att anhöriga ska ges möjlighet till vila och rekreation, information, personligt stöd och gemenskap med andra. Genom att erbjuda stöd vill kommunen värna om anhörigas hälsa och livskvalitet.

Hjälpmedel

För dig, som behöver hjälpmedel för att förflytta dig eller på andra sätt klara din dagliga livsföring finns möjlighet att låna sådana av din kommun. Det är kostnadsfritt i de flesta kommuner. Det är arbetsterapeut eller sjukgymnast, som utifrån medicinsk behovsbedömning provar ut och föreskriver de hjälpmedel, som du behöver.  De lär även hur du skall använda hjälpmedlen.

Tag kontakt med den kommun du bor bor i.

Skurups kommun

Anhörigstöd    Samordnare                              0705-516600

Hjälpmedel     Arbetsterapeut / sjukgymnast       0411-536000

Sjöbo kommun

Anhörigstöd    Anhörigsamordnare                      0416-273 49
Hjälpmedel     Rehabenheten                             0416-273 85

Tomelilla kommun

Anhörigstöd    Närstödsamordnare                      0417-182 25
Hjälpmedel     Arbetsterapeut / sjukgymnast        0417-184 23

Ystads kommun

Anhörigstöd    Samordnare                                0411-577277
Hjälpmedel     Rehabgruppen                             0411-578959

Simrishamns kommun

Anhörigstöd    Bergengrenska centret                 0414-819165
Hjälpmedel     Arbetsterapeut / sjukgymnast        0414-819339

Nu finns riktlinjer för vård av Parkinsons sjukdom

Socialstyrelsens nationella riktlinjer för MS och Parkinsons sjukdom innehåller rekommendationer om diagonstik, behandling av grundsjukdomen,
symtomatisk behandling, kontinuerlig uppföljning och rehabilitering. De vänder sig till beslutsfattare och profession inom området.

Läs mer på Socialstyrelsens webbplats.

Här finns en presentation av riktlinjerna

Ny adress? Ny mailadress
eller telefonnummer?

Vänligen meddela kerstin@parkinsonskane.se så blir det rätt i vårt register och alla utskick kommer  fram! Du, som inte har anmält din e-postadress kan också göra detta till Kerstin. De är bra att göra det - då får du information direkt till din e-postlåda.

Kalendarium

Här finns samtliga aktiviteter samlande som rör Parkinson Skåne och dess lokalföreningar
LÄS MER!
Som medlem i Parkinson Skåne är Du välkommen att besöka valfri aktivitet!