Parkinson sydöst

Ystad - Simrishamn - Tomelilla - Sjöbo - Skurup i samverkan

Då skriver vi år 2015, året då vi hoppas på nya genombrott inom Parkinson forskningen, som på sikt kan hjälpa oss som är drabbade.  Under tiden fram till det stora genombrottet lär vi oss mer om sjukdomen,  deltar i fysisk aktivitet gör intressanta studiebesök samt inte minst viktigt,  umgås och utbyter tankar. Ovanstående är vår förenings huvudsyfte. Vill Du  vara med på våra aktiviteter, kontakta mig, Kjell Svensson / ordförande på tel. 0411-307 68 eller epost kjellgvs@hotmail.com

Styrelsen med ordförande önskar alla        medlemmar en skön sommar

Höstens aktivitets-träffar presenteras omkring 15 juni 2015  /  Kjell

Våravslutnings-träffen höll vi på Danne Stråheds, Dannero. Det var ca 50 medlemmar som nappat på uppropet! Det var god mat, härlig underhållning och ett mycket gott gemyt som präglade denna eftermiddag.  Vi hade gäster från andra föreningar såsom, Båstad, Trelleborg och Eslöv. Lisa och Hasse från Länsföreningen syntes även de i vimlet!

Text & foto: Kjell

Golf-"Alla kan vara med"

Så har då årets golftävling under mottot "alla kan vara med" ägt rum på Abbekås 9-hålsbana. Det var ett 25-tal medlemmar som hörsammat kallelsen. Sex medl. föredrog att gassa sig i solen medan övriga spelade om äran. Efter en hård kamp och där Willy kontrollräknat ifyllda spelkort visade det sig att ovanstående trio stod som segrare.Det var bara att ta för sig på det digra prisbordet som Britt & Willy dukat upp.Vi kan än en gång konstatera att Willy´s koncept håller i alla väder.

Foto & text: Inger & Kjell

Balanserad föreläsning

Beata Lindholm höll en mycket uppskattad föreläsning i ämnet "träning". Vi fick tips och demonstration av hur man tränar sin kropp från topp till tå.Beata betonade hur viktigt det är med träning, inte minst för balansens skull, då Parkinson drabbade ofta råkar ut för fall.

Foto & Text: Kjell

Magen & Parkinson "en träff i solar plexus"!

De  medlemmar som tog sig till Vinco villan den 11 mars blev ej besvikna. Trine Skov från Nova-kliniken i Rydsgård föreläste med  stark inlevelse. "Vilken tjej", hördes bland åhörarna. Kombinationen humor - fakta samt ett som helhet snärtigt framförande med många skratt gjorde att ingen "nickade till".

Ämnet för dagen var hur "Parkinson"påverkar magens funktioner. Förutom rena fakta fick vi tips om hur man kan "självträna"!

Foto & Text: Kjell Svensson

40-tals träff!

Drygt 40 medlemmar mötte upp på "aktiviteter vid Vinco villan" den 22 april. I det nästan försommarlika vädret gick vi tipspromenad, denna gång signerad Kerstin. Vi hade några Trelleborgsmedlemmar på besök, vilket som vanligt uppskattades. Vår grillmästare Lars-Erik hade fullt upp och grillade som vanligt med finkänsla från "välgrillad" till svag grillad". Det spelades också boule och ovan ses spelarna i finalrundan..

Text & foto: Kjell

.

Bläddra vidare till nästa sida!

Nästa sida

Föreningen bildades i april 2006 och har idag drygt 100 medlemmar. Föreningens verksamhet bedrivs inom SÖ Skåne. Föreningens ändamål är att informera om Föreningens och Parkinsonförbundets verksamhet och att bjuda in parkinsonsjuka och deras anhöriga till information och sociala aktiviteter

Kjell Svensson

Fasta aktiviteter

Vattengymnastik, torsdagar 15.00-16.00.Ystads lasarett

Vägbeskrivning till Vinco villan, se sidan 2!

Kontaktpersoner  /  Parkinson sydöst

Kjell Svensson  ordförande

kjellgvs@hotmail.com

Lars-Erik Karlsson  kassör
lek@telia.com

Kerstin Nilsson vice Sekreterare  0411-733 05
Keman.Nilsson@gmail.com

Willy Nielsen  Aktiviteter

Webbredaktör Kjell Svensson. Hemsidan senast uppdaterad 2015-06-09

Vattengymnastik-gruppen har avslutnings-träff hemma hos Birthe den 11 juni kl.12.30 Kontakta Birthe eller undertecknad om Du kan komma. Ett stort tack till våra ledare under våren, Birthe, Ulla och Eva.

Text: Kjell

Skurup träffsäkert!

Träffen i Skurup var mycket lyckad. Gunnel Kapusta (samordnare) och Ann-Charlotte Oredsson från biblioteket hade skapat en fin atmosfär. Det passerade förbi ett 40-tal personer där hälften tog broschyrer och hade frågor. Den andra hälften satte sig ner och tittade på vårt bildspel där undertecknad stod för det verbala inslaget. Det ställdes frågor där jag ibland fick hjälp av våra medlemmar som är pålästa!

Artikeln i Skånska Dagbladet dagen före träffen hade gjort susen och många relaterade till den varför de kommit till träffen. Vi fick flera nya medlemmar den dagen. Kim och Olav dök helt oväntat upp och som skapade känslor. Föreningen tackar Gunnel och Ann-Charlotte för ett toppenarrangemang med en mycket fin "inramning". Det förs redan nu tal om nytt besök till våren. PS! Tack för fikat!

Text: Kjell

Sommarsol REHAB

Titti Unosdotter från Sommarsol REHAB gav en detaljrik information om dess verksamhet. Intresset var stort bland de närvarande. Titti har lovat ta fram ett "prova på paket" innefattande 1-2 övernattningar.

Sundsgården

Målning, föreläsningar, samtalsgrupper, boule,god mat och mycket annat. Ja, vad kan man mer begära , en oktober-helg. Vi var 8 medlemmar från Ystadföreningen,som förenade sig med drygt 60 från övriga Skåne. Bilden ovan visar Annelie och Lars-Erik när de sveper ut på dansgolvet

Kjell

Bowling och våfflor!

Den 25 mars stod bowling på programmet. Spelplats Tomelilla där vi möttes av trevlig personal. Vi spelade två serier per person och Margaretha respektive Richard tog hem dam / herrklass.

På eftermiddagen hölls en träff i Vinco Villan där höstens program diskuterades. Det kommer att bli ett omväxlande program med prel. nio träffar. hela programmet är klart för tryck under maj 2015. Stort tack till Anneli som bjöd på våfflor med hjälp av maken Lars-Erik!

Autoseum i Simrishamn

Ett femtontal medlemmar besökte efter påsken Autoseum i Simrishamn. Vi fick fakta av  Per-Olof Svensson som med glimten i ögat visade oss runt bland ca 120 äldre fordon. Allt från mopeder till de mest eleganta modeller av dåtidens" vrålåk". Efter fikat besökte vi avdelningen för äldre grammofoner , rullbandspelare etc.

Text & Foto: Kjell