Parkinson Föreningen i Ystad

Då skriver vi år 2014, året då vi hoppas på nya genombrott inom Parkinson forskningen, som på sikt kan hjälpa oss som är drabbade.  Under tiden fram till det stora genombrottet lär vi oss mer om sjukdomen,  deltar i fysisk aktivitet gör intressanta studiebesök samt inte minst viktigt,  umgås och utbyter tankar. Ovanstående är vår förenings huvudsyfte. Vill Du  vara med på våra aktiviteter, kontakta mig, Kjell Svensson / ordförande på tel. 0411-307 68 eller epost kjellgvs@hotmail.com

Du som tillhör en annan lokal förening och tycker att någon av våra träffar verkar intressant, är hjärtligt välkommen! Hör bara av Dig.

Aktiviteter (återstående) hösten 2014

Under hösten tar vi nya grepp för att komma i kontakt med såväl Parkinson drabbade, som allmänheten för att informera om vår förenings syfte m.m. Vi besöker Sjöbo, Tomelilla samt Skurup och till dessa info- träffar krävs ej föranmälan

24 sept. Vi presenterar vår förening för Sjöbo-borna i samarbete med SV tid:14-16:00, på Lilla Norregatan 10 i Sjöbo.

1 okt. Cirkelträff i den äldre skolan. Vi diskuterar vår egen situation såsom de nya idéerna inom forskningen. Vi delar upp oss i mindre grupper. Vinco villan. Kl: 10:00 – 13:00.  (OBS! TIDEN).

21 okt. Vi presenterar vår förening för Tomelillaborna i samarbete med SV. Tid 14:00-16:00.Plats: Byavägen 37.

29 okt. Ulla Lantz presenterar egna uppfinningar / hjälpmedel. Vinco villan Kl. 14:00-16:00

12 nov. Från Sensidose AB,ett svenskt företag kommer Roger Svensson med ett nytt koncept på hur man medicinerar mot Parkinson. Vinco villan 14:00 – 16 :00

26 nov. Vi presenterar vår förening för Skurupsborna. Biblioteket i Skurup med start kl.14:00

10 dec. Julfest i Mossby kaffestuga för nionde året i rad. Pia dukar upp Julens läckerheter. Levande musik!  13:00 -17:00   250:-/pers.

Ovanstående ger en överblick vad vi kommer att pyssla med hösten 2014. Intresserad att vara med?
Hör i så fall av Dig att anmäla  till undertecknad.

Kjell Svensson        0411-307 68     070-3091 838

Furuboda

Foto: Kjell Svensson

Den 20 augusti ställde 20 medlemmar kosan mot Furuboda. Vi samåkte i egna bilar, och väl framme intogs en delikat lunch. Efter lunchen fick vi information om Furuboda som är en Folkhögskola där det även bedrivs rehab-verksamhet. Informationen varvades med bildspel och sång och musik framförd av ”Mr Furuboda” Paul Skoog. Av informationen kunde man avläsa med vilken glädje verksamheten bedrivs och tack Paul med medarbetare för den insats Ni gör. Avslutningsvis tackade undertecknad för ett minnesvärt besök samt överlämnade ett exemplar av Kim & Olav´s bok till Paul.

Kjell Svensson

Danne i högform

Foto: Kjell Svensson Danne Stråhed var i högform när vi bjöds in till hans "Dannero". i slutet av maj. God mat, trevlig gemenskap och så förstås Dannes "show" kryddat med goa vitsar. Tack till de medlemmar från Trelleborgs-föreningen som anslöt till vår aktivitet.Sammanfattningsvis ett stort tack till Danne med medarbetare!

Kjell

En håltimma Du ej får missa

Foto: Kjell Svensson

Håltimman, ja det handlade förstås om nya Tandvårdslagen, som kan ge Parkinson drabbade rejäl ekonomisk rabatt. Jeanette Appelqvist från Region Skåne gav en heltäckande information vilka vägar man ska gå för att ansöka om reduktion.Noterbart var också att tandläkare är skyldiga att hjälpa till vid ifyllandet av ansökningsblanketterna. Det blev mycket siffror och blankettnummer, men det är bara att kontakta Jeanette så hjälper hon till i varje enskilt fall. 044-309 35 19

I samband med Jeanettes information visade Ystadsföretaget UNIQUE DENTAL upp sitt sortiment av geniala lösningar vad gäller tekniska hjälpmedel för tandvård. (se bilden ovan).Lise och Mia var mycket trevliga bekantskaper och vi lovar komma tillbaka när det börjar gnissla inom föreningen. (tänderna alltså).

En solskens historia från Ystad signerad Kjell Svensson

Den 5 mars höll neurolog Sofia Donica en föreläsning i Vinco villan där det var ”lapp på luckan”. Sofia höll en mycket uppskattad föreläsning som täckte stora delar av vad som erbjuds den ”Parkinson-drabbade” i form av sjukvård, mediciner, Duo-pump, DBS samt tyvärr biverkningar av mediciner.

I vanlig ordning kontaktar jag föreläsaren någon dag efter träffen för att tacka samt att ge ”feed-back” från medlemmarna, denna gång genom email. Här är svaret vi fick!

Hej Kjell!

Tack så mycket för att jag fick komma till Er och tack för de fina blommorna. Underbart att Ni har en sådan aktiv förening och är så bra uppdaterade till följd av regelbundna träffar och föreläsningar, detta är något extremt viktigt för att kunna hantera sjukdomen på bästa sätt, så tack att föreningen finns och att Ni håller den så aktiv! Önskar Er alla en underbar hälsa och en riktigt härlig vår!

Sofia Donica

Boule spelare sökes!!!

Intresserad att spela boule? Hör då av Dig till undertecknad. Vi är några medlemmar som spelar vid Vinco villan på tordagar och som behöver förstärkning för att på så sätt utnyttja ban-tiden bättre. Kjell 0411-307 68

Foto: Kjell Svensson

Bläddra vidare till nästa sida!

Nästa sida

Föreningen bildades i april 2006 och har idag drygt 100 medlemmar. Föreningens verksamhet bedrivs inom SÖ Skåne med flertalet medlemmar från Ystad. Föreningens ändamål är att informera om Föreningens och Parkinsonförbundets verksamhet och att bjuda in parkinsonsjuka och deras anhöriga till information och sociala aktiviteter

Kjell Svensson

Fasta aktiviteter

Vattengymnastik, torsdagar 15.00-16.00.Ystads lasarett . Kontakta Kjell 0411-307 68 om intresse finns. OBS! 2 platser lediga hösten 2014!

Kontaktpersoner  /  Parkinson Föreningen i Ystad

Kjell Svensson  ordförande

kjellgvs@hotmail.com

Lars-Erik Karlsson  kassör
lek@telia.com

Kerstin Nilsson Sekreterare  0411-733 05
Keman.Nilsson@gmail.com

Willy Nielsen  Aktiviteter

Webbredaktör Kjell Svensson. Hemsidan senast uppdaterad 2014-09-05

Hjälp på travet?

Hjälp på travet hade kanske behövts då vi ännu en gång besökte Jägersro i Malmö.
Men det var bara glada miner bland våra medlemmar. Ännu en härlig sommardag
den 5 sept, som dock ej gjorde oss ekonomiskt oberoende! Vi får hoppas på tredje gången gillt! / Kjell

Sture & Gerd på besök

Vår förre ordförande, Sture har just varit på besök i Skåne tillsammans med hustru Gerd. I samband med en fika hos undertecknad överlämnade Olav ett femtiotal ex av Kim´s och Olav´s bok för vidare färd mot Örebro. Det är "sug" efter boken i våra nya hemtrakter (Närke) konstaterade Sture. I övrigt kan noteras att Närke saknar lokala föreningar, men de har en länsförening med ca 140 medlemmar.

Vi trivs bra norr-över,men saknar Skåne ibland säger Gerd med ett skratt.

Noterat av Kjell

Nyhet!!  Besök från Trelleborg

Foto: Kjell Svensson

Vår grillmästare, Lars-Erik konstaterar lugnt inför besöket från Trelleborgs lokalförening, på aktivitetsdagen den 23 april. "Då lägger vi på några kol till". Plats: Vinco villan.

Hjärtligt välkomna Trelleborgare!  /  Kjell

Sven höll information i Simrishamn om anhörigstöd

Sven debuterade med den äran som föreläsare vid vår info-träff med anhörigstöds anvsvariga i Simrishamn, Linda Jacobson. Efter en kort inledning av Linda, höll sedan Sven och undertecknad en rejält tilltagen information om vår förening, dess syfte och målsättning. VI drog många praktiska exempel på verksamheten och informerade om många av de träffar vi haft. Sven är ett gott exempel på att smyga in i verksamheten och ta till sig och sedan föra vidare nyttig information. Det var en lyckad idé från Linda där båda parter ser möjliheter att utvidga samarbetet. Från en välfylld k-märkt möteslokal styrde vi med positiva tankar hemåt. Tack Sven för att Du med kort varsel kunde ställa upp,sedan Kerstin av privata skäl fått förhinder!    18 mars 2014. Kjell