Parkinson Föreningen i Ystad

Då skriver vi år 2014, året då vi hoppas på nya genombrott inom Parkinson forskningen, som på sikt kan hjälpa oss som är drabbade.  Under tiden fram till det stora genombrottet lär vi oss mer om sjukdomen,  deltar i fysisk aktivitet gör intressanta studiebesök samt inte minst viktigt,  umgås och utbyter tankar. Ovanstående är vår förenings huvudsyfte. Vill Du  vara med på våra aktiviteter, kontakta mig, Kjell Svensson / ordförande på tel. 0411-307 68 eller epost kjellgvs@hotmail.com

God Jul & Gott Nytt År

Julfesten gick i musikens tecken!

x

Årets Julfest gick i musiken och humorns tecken och kommer  sent att glömmas av de närvarande. Vi hade just bänkat oss när vår nya medlem Per Falck presenterade sig. Det skulle sedan visa sig att han var en hejare på blåsinstrument.

Tillsammans med Jan Kirkegaard (vår hus trubadur) och Richard Evander (slagverk) jammade de tre en stor del av eftermiddagen. De fick med några Julmelodier också. Jan sin vana trogen med sitt stilfulla sång/spelsätt. Richard som denna gång spelade på någon form av box kompade förtjänstfullt. Richard kan nog komma långt inom musiken, han slår ju överallt!

Mossby kaffestuga gjorde ingen besviken, god mat trevlig personal, kunde vi konstatera för nionde året i följd. Vi hade lotteri där ingen kan förlora samt tvåstämmig sång av Ulla och Birthe, våra ledare i vattengymnastiken, som förärades med blommor liksom Willy som betyder mycket för föreningen. Han fixar allt när det gäller golfdagen och är en trygghetsfaktor när det gäller. Själv fick jag en stor delikatesskorg av medlemmarna, som jag verkligen tackar för. Kim och Olav meddelade att de donerar ytterligare 5000:- till föreningen daterat januari 2015. Vi tackar dem för denna donation.

Text & foto: Kjell Svensson

Furuboda

Foto: Kjell Svensson

Den 20 augusti ställde 20 medlemmar kosan mot Furuboda. Vi samåkte i egna bilar, och väl framme intogs en delikat lunch. Efter lunchen fick vi information om Furuboda som är en Folkhögskola där det även bedrivs rehab-verksamhet. Informationen varvades med bildspel och sång och musik framförd av ”Mr Furuboda” Paul Skoog. Av informationen kunde man avläsa med vilken glädje verksamheten bedrivs och tack Paul med medarbetare för den insats Ni gör. Avslutningsvis tackade undertecknad för ett minnesvärt besök samt överlämnade ett exemplar av Kim & Olav´s bok till Paul.

Kjell Svensson

Danne i högform

Foto: Kjell Svensson Danne Stråhed var i högform när vi bjöds in till hans "Dannero". i slutet av maj. God mat, trevlig gemenskap och så förstås Dannes "show" kryddat med goa vitsar. Tack till de medlemmar från Trelleborgs-föreningen som anslöt till vår aktivitet.Sammanfattningsvis ett stort tack till Danne med medarbetare!

Kjell

En håltimma Du ej får missa

Foto: Kjell Svensson

Håltimman, ja det handlade förstås om nya Tandvårdslagen, som kan ge Parkinson drabbade rejäl ekonomisk rabatt. Jeanette Appelqvist från Region Skåne gav en heltäckande information vilka vägar man ska gå för att ansöka om reduktion.Noterbart var också att tandläkare är skyldiga att hjälpa till vid ifyllandet av ansökningsblanketterna. Det blev mycket siffror och blankettnummer, men det är bara att kontakta Jeanette så hjälper hon till i varje enskilt fall. 044-309 35 19

I samband med Jeanettes information visade Ystadsföretaget UNIQUE DENTAL upp sitt sortiment av geniala lösningar vad gäller tekniska hjälpmedel för tandvård. (se bilden ovan).Lise och Mia var mycket trevliga bekantskaper och vi lovar komma tillbaka när det börjar gnissla inom föreningen. (tänderna alltså).

En solskens historia från Ystad signerad Kjell Svensson

Den 5 mars höll neurolog Sofia Donica en föreläsning i Vinco villan där det var ”lapp på luckan”. Sofia höll en mycket uppskattad föreläsning som täckte stora delar av vad som erbjuds den ”Parkinson-drabbade” i form av sjukvård, mediciner, Duo-pump, DBS samt tyvärr biverkningar av mediciner.

I vanlig ordning kontaktar jag föreläsaren någon dag efter träffen för att tacka samt att ge ”feed-back” från medlemmarna, denna gång genom email. Här är svaret vi fick!

Hej Kjell!

Tack så mycket för att jag fick komma till Er och tack för de fina blommorna. Underbart att Ni har en sådan aktiv förening och är så bra uppdaterade till följd av regelbundna träffar och föreläsningar, detta är något extremt viktigt för att kunna hantera sjukdomen på bästa sätt, så tack att föreningen finns och att Ni håller den så aktiv! Önskar Er alla en underbar hälsa och en riktigt härlig vår!

Sofia Donica

Boule spelare sökes!!!

Intresserad att spela boule? Hör då av Dig till undertecknad. Vi är några medlemmar som spelar vid Vinco villan på tordagar och som behöver förstärkning för att på så sätt utnyttja ban-tiden bättre. Kjell 0411-307 68

x

Bläddra vidare till nästa sida!

Nästa sida

Föreningen bildades i april 2006 och har idag drygt 100 medlemmar. Föreningens verksamhet bedrivs inom SÖ Skåne med flertalet medlemmar från Ystad. Föreningens ändamål är att informera om Föreningens och Parkinsonförbundets verksamhet och att bjuda in parkinsonsjuka och deras anhöriga till information och sociala aktiviteter

Kjell Svensson

Fasta aktiviteter

Vattengymnastik, torsdagar 15.00-16.00.Ystads lasarett . Kontakta Kjell 0411-307 68 om intresse finns.

Kontaktpersoner  /  Parkinson Föreningen i Ystad

Kjell Svensson  ordförande

kjellgvs@hotmail.com

Lars-Erik Karlsson  kassör
lek@telia.com

Kerstin Nilsson Sekreterare  0411-733 05
Keman.Nilsson@gmail.com

Willy Nielsen  Aktiviteter

Webbredaktör Kjell Svensson. Hemsidan senast uppdaterad 2014-12-15

Skurup träffsäkert!

Träffen i Skurup var mycket lyckad. Gunnel Kapusta (samordnare) och Ann-Charlotte Oredsson från biblioteket hade skapat en fin atmosfär. Det passerade förbi ett 40-tal personer där hälften tog broschyrer och hade frågor. Den andra hälften satte sig ner och tittade på vårt bildspel där undertecknad stod för det verbala inslaget. Det ställdes frågor där jag ibland fick hjälp av våra medlemmar som är pålästa!

Artikeln i Skånska Dagbladet dagen före träffen hade gjort susen och många relaterade till den varför de kommit till träffen. Vi fick flera nya medlemmar den dagen. Kim och Olav dök helt oväntat upp och som skapade känslor. Föreningen tackar Gunnel och Ann-Charlotte för ett toppenarrangemang med en mycket fin "inramning". Det förs redan nu tal om nytt besök till våren. PS! Tack för fikat!

Text: Kjell

Nytt sätt att medicinera!

Vi var 18 medlemmar som kom till träffen den 12 november, för att lyssna till Roger Svensson från Sensidose, som redogjorde om ett nytt sätt att medicinera ! Vi fick också en tillbakablick i historien. Hur Parkinson upptäckte sjukdomen, vidare hur Arvid Carlsson (svensk forskare) upptäckte sambandet  med dopamin till nutid då det forskas på bred front. Den nya doseringsmetoden väckte stort intresse bland medlemmarna.De ville veta "när kommer den ut på marknaden" Roger lovade informera oss i föreningen så snart något händer. Tack Roger för en trevlig presentation och, som nu även är ägare till ett ex. av Kim´s bok.  Text: Kjell

Vinco -träff i cirkelform

Träffen i Vinco villan den 1 oktober var reserverad att handla om "fria ämnen". Här skulle de nya medlemmarna få möjlighet att få svar på frågor av alla de slag.Nu kom det bara 16 pers. på denna träff där ljudanläggning och namnbyte  diskuterades.Förslag kom fram gällande föreningens namn, där det borde framgå inom vilket geografiskt  område vi arbetar. Frågan tas upp på styrelsemöte i slutet på oktober månad.

Vid pennan / Kjell

Hjälpmedel. Ulla Lantz gav tips

För sju år sedan fick Ullas man en stroke och efter den kom alla vardagliga ting ej bli så självklara längre. Ulla tog saken i egna händer och började "uppfinna" egna hjälpmedel samt förbättra redan befintliga. En mycket intressant och givande föreläsning i Vinco villan den 29 oktober -14.

Text:Kjell

Sundsgården

Målning, föreläsningar, samtalsgrupper, boule,god mat och mycket annat. Ja, vad kan man mer begära , en oktober-helg. Vi var 8 medlemmar från Ystadföreningen,som förenade sig med drygt 60 från övriga Skåne. Bilden ovan visar Annelie och Lars-Erik när de sveper ut på dansgolvet

Marknad i Sjöbo!

Visst finns det en marknad i Sjöbo för vår förening. Tillsammans med Ystad, Skurup,
Tomelilla och Simrishamn har vi vårt gemensamma upptagingsområde. Vid vår träff i Sjöbo den 24 september kom drygt 20 personer för att lyssna på vad Parkinsonföreningen har att erbjuda sina medlemmar i Syd-östra delen av vårt avlånga land.Det blev en positiv träff där vår förening genom undertecknd kunde informera om föreningens syfte och idé.

Träffen var ett samarbete mellan anhörigstöd i Sjöbo och oss. Stort tack till Britt-Marie Dornell ( se foto ) för suverän service och hjälpsamhet.

Hjälp på travet?

Hjälp på travet hade kanske behövts då vi ännu en gång besökte Jägersro i Malmö.
Men det var bara glada miner bland våra medlemmar. Ännu en härlig sommardag
den 5 sept, som dock ej gjorde oss ekonomiskt oberoende! Vi får hoppas på tredje gången gillt! / Kjell

Sture & Gerd på besök

Vår förre ordförande, Sture har just varit på besök i Skåne tillsammans med hustru Gerd. I samband med en fika hos undertecknad överlämnade Olav ett femtiotal ex av Kim´s och Olav´s bok för vidare färd mot Örebro. Det är "sug" efter boken i våra nya hemtrakter (Närke) konstaterade Sture. I övrigt kan noteras att Närke saknar lokala föreningar, men de har en länsförening med ca 140 medlemmar.

Vi trivs bra norr-över,men saknar Skåne ibland säger Gerd med ett skratt.

Noterat av Kjell