Parkinson sydöst

Ystad - Simrishamn - Tomelilla - Sjöbo - Skurup i samverkan

Då skriver vi år 2015, året då vi hoppas på nya genombrott inom Parkinson forskningen, som på sikt kan hjälpa oss som är drabbade.  Under tiden fram till det stora genombrottet lär vi oss mer om sjukdomen,  deltar i fysisk aktivitet gör intressanta studiebesök samt inte minst viktigt,  umgås och utbyter tankar. Ovanstående är vår förenings huvudsyfte. Vill Du  vara med på våra aktiviteter, kontakta mig, Kjell Svensson / ordförande på tel. 0411-307 68 eller epost kjellgvs@hotmail.com

Vårens program

25 februari  Presentation av Sommarsol Rehab, av Titti Unosdotter Vinco villan 14-16

11 mars  ”Hur står det till med magen”? Sjukgymnast Trine Skov från Nova i Rydsgård reder ut begreppen. Vinco villan 14-16

8 april  Vi besöker Autoseum i Simrishamn. Äldre bilar samt musik från tiden vi var unga. Samling kl 14 utanför entrén.

22 april Aktiviteter vid Vinco villan grillning,tipspromenad, boule m.m.
Start kl.12

6 maj Golf  på Abbekås-banan ”alla kan vara med”

.

Anmäl till undertecknad om Du vill vara med på träffarna.
kjellgvs@hotmail.com  0411-30768  070-3091838
Kjell Svensson Ordförand

20 maj. .Danne Stråhed på sitt Dannero. Mat  + underhållning av Danne. 325:- / pers.

Håkan Widner, professor har lovat hålla en föreläsning under våren för vår förening. Datum och tid meddelas i nästa Parkinson Skåne.

Uppskattat besök från Länsföreningen

Vi fick uppskattat besök av Hasse och Göran från Länsföreningen. De är ute på en "turné bland de lokala föreningarna under januari, för att suga upp ideér som kan användas som tips av aktiviteter till alla lokala föreningar. Bra idé tycker vi i Parkinson Sydöst!

Julfesten gick i musikens tecken!

x

Årets Julfest gick i musiken och humorns tecken och kommer  sent att glömmas av de närvarande. Vi hade just bänkat oss när vår nya medlem Per Falck presenterade sig. Det skulle sedan visa sig att han var en hejare på blåsinstrument.

Tillsammans med Jan Kirkegaard (vår hus trubadur) och Richard Evander (slagverk) jammade de tre en stor del av eftermiddagen. De fick med några Julmelodier också. Jan sin vana trogen med sitt stilfulla sång/spelsätt. Richard som denna gång spelade på någon form av box kompade förtjänstfullt. Richard kan nog komma långt inom musiken, han slår ju överallt!

Mossby kaffestuga gjorde ingen besviken, god mat trevlig personal, kunde vi konstatera för nionde året i följd. Vi hade lotteri där ingen kan förlora samt tvåstämmig sång av Ulla och Birthe, våra ledare i vattengymnastiken, som förärades med blommor liksom Willy som betyder mycket för föreningen. Han fixar allt när det gäller golfdagen och är en trygghetsfaktor när det gäller. Själv fick jag en stor delikatesskorg av medlemmarna, som jag verkligen tackar för. Kim och Olav meddelade att de donerar ytterligare 5000:- till föreningen daterat januari 2015. Vi tackar dem för denna donation.

Text & foto: Kjell Svensson

.

Bläddra vidare till nästa sida!

Nästa sida

Föreningen bildades i april 2006 och har idag drygt 100 medlemmar. Föreningens verksamhet bedrivs inom SÖ Skåne. Föreningens ändamål är att informera om Föreningens och Parkinsonförbundets verksamhet och att bjuda in parkinsonsjuka och deras anhöriga till information och sociala aktiviteter

Kjell Svensson

Fasta aktiviteter

Vattengymnastik, torsdagar 15.00-16.00.Ystads lasarett .Fullbokad våren 2015!

Kontaktpersoner  /  Parkinson sydöst

Kjell Svensson  ordförande

kjellgvs@hotmail.com

Lars-Erik Karlsson  kassör
lek@telia.com

Kerstin Nilsson vice Sekreterare  0411-733 05
Keman.Nilsson@gmail.com

Willy Nielsen  Aktiviteter

Webbredaktör Kjell Svensson. Hemsidan senast uppdaterad 2015-02-15

Skurup träffsäkert!

Träffen i Skurup var mycket lyckad. Gunnel Kapusta (samordnare) och Ann-Charlotte Oredsson från biblioteket hade skapat en fin atmosfär. Det passerade förbi ett 40-tal personer där hälften tog broschyrer och hade frågor. Den andra hälften satte sig ner och tittade på vårt bildspel där undertecknad stod för det verbala inslaget. Det ställdes frågor där jag ibland fick hjälp av våra medlemmar som är pålästa!

Artikeln i Skånska Dagbladet dagen före träffen hade gjort susen och många relaterade till den varför de kommit till träffen. Vi fick flera nya medlemmar den dagen. Kim och Olav dök helt oväntat upp och som skapade känslor. Föreningen tackar Gunnel och Ann-Charlotte för ett toppenarrangemang med en mycket fin "inramning". Det förs redan nu tal om nytt besök till våren. PS! Tack för fikat!

Text: Kjell

Nytt sätt att medicinera

Vi var 18 medlemmar som kom till träffen den 12 november, för att lyssna till Roger Svensson från Sensidose, som redogjorde om ett nytt sätt att medicinera ! Vi fick också en tillbakablick i historien. Hur Parkinson upptäckte sjukdomen, vidare hur Arvid Carlsson (svensk forskare) upptäckte sambandet  med dopamin till nutid då det forskas på bred front. Den nya doseringsmetoden väckte stort intresse bland medlemmarna.De ville veta "när kommer den ut på marknaden" Roger lovade informera oss i föreningen så snart något händer. Tack Roger för en trevlig presentation och, som nu även är ägare till ett ex. av Kim´s bok.  Text: Kjell

Hjälpmedel. Ulla Lantz gav tips

För sju år sedan fick Ullas man en stroke och efter den kom alla vardagliga ting ej bli så självklara längre. Ulla tog saken i egna händer och började "uppfinna" egna hjälpmedel samt förbättra redan befintliga. En mycket intressant och givande föreläsning i Vinco villan den 29 oktober -14.

Text:Kjell

Sundsgården

Målning, föreläsningar, samtalsgrupper, boule,god mat och mycket annat. Ja, vad kan man mer begära , en oktober-helg. Vi var 8 medlemmar från Ystadföreningen,som förenade sig med drygt 60 från övriga Skåne. Bilden ovan visar Annelie och Lars-Erik när de sveper ut på dansgolvet

Kjell