Parkinson sydöst

Ystad - Simrishamn - Tomelilla - Sjöbo - Skurup i samverkan

Då skriver vi år 2015, året då vi hoppas på nya genombrott inom Parkinson forskningen, som på sikt kan hjälpa oss som är drabbade.  Under tiden fram till det stora genombrottet lär vi oss mer om sjukdomen,  deltar i fysisk aktivitet gör intressanta studiebesök samt inte minst viktigt,  umgås och utbyter tankar. Ovanstående är vår förenings huvudsyfte. Vill Du  vara med på våra aktiviteter, kontakta mig, Kjell Svensson / ordförande på tel. 0411-307 68 eller epost kjellgvs@hotmail.com

Styrelsen med ordförande önskar alla        medlemmar en skön sommar

Våravslutnings-träffen höll vi på Danne Stråheds, Dannero. Det var ca 50 medlemmar som nappat på uppropet! Det var god mat, härlig underhållning och ett mycket gott gemyt som präglade denna eftermiddag.  Vi hade gäster från andra föreningar såsom, Båstad, Trelleborg och Eslöv. Lisa och Hasse från Länsföreningen syntes även de i vimlet!

Text & foto: Kjell

Höstprogrammet presenteras!

Tillsammans med våra samarbetspartners, Studieförbundet
Vuxenskolan, IK Vinco och Skurups Sparbank, presenterar vi
                     Aktiviteter / träffar hösten 2015.

11 aug      Jägersro Malmö. Vi besöker stallbacken, äter något gott,  Lars-Erik fixar ett bra system, och avnjuter resultatet  gör vi på VIP-läktaren. Entré + progr. & mat , ingår i paketet! 199:- / pers. Vi samlas kl.17:00 vid Jägersro. Samåkning! (OBS! att det är på en tisdag)

19 aug.     Minigolf + fika i Löderup Kerstin & Rune bjuder in. Löderup 14-16

9 sept.       Rundtur i Ystad med ”Lilla Tåget Start, 12:00, vid Vinco villan som även är resans slut-punkt, där vi efter framkomst tar en fika.

23 sept.     Vi besöker Ystad REHAB Center på Aulingatan 22A i Ystad.  14-16
Här finns kraft och information att få. Passa på att fråga!

7 okt.        Neurolog-professor-forskare Håkan Widner  håller föreläsning om Parkinson- forskning där han är en av de världs-ledande inom detta område. Vinco villan 14-16

21 okt.      Musik ska byggas utav glädje! Vi får besök av musikanterna ”Vi fyra”. Sång – underhållning – roliga vitsar står på programmet. Vinco villan 14-16

4 nov.        Ett forskningsprojekt, ”Boende och hälsa för personer med Parkinsons sjukdom”, presenteras av docent / forskare
Mia Nilsson. Vinco villan 14-16

18 nov       Vi får besök av reprensentanter från Länsföreningen i Lund, som
informerar om sin verksamhet.Vinco villan 14-16

9 dec.        Jul i Mossby kaffestuga för tionde året i följd. Julmat/ vatten/lättöl–Julmust + gröt samt kaffe & kaka-  Levande musik, signerat av     Jan & Eva Kirkegaard.250:-/ pers.Vi startar upp kl.13.

OBS!        Anmälan till ovanstående träffar gör Du till Kjell, tel 0411-307 68
070-3091838

Den 3 & 4 augusti  parkerar ”Brain bus”vid Österports torg Ystad. Det är en informations tur med buss full av information om hjärnan. Öppet-tider, 11-17.Det är ett samarbete mellan NEURO förbundet och PARKINSON förbundet. Vår förening Parkinson Sydöst, bemannar bussen den 4 aug. Läs mer om projektet på, www.brainbus.se.

Välkomna! Ingen förhandsbokning när det gäller ”bussen”. Mvh. Kjell

.

Bläddra vidare till nästa sida!

Nästa sida

Föreningen bildades i april 2006 och har idag drygt 100 medlemmar. Föreningens verksamhet bedrivs inom SÖ Skåne. Föreningens ändamål är att informera om Föreningens och Parkinsonförbundets verksamhet och att bjuda in parkinsonsjuka och deras anhöriga till information och sociala aktiviteter

Kjell Svensson

Fasta aktiviteter

Vattengymnastik, torsdagar 15.00-16.00.Ystads lasarett

Vägbeskrivning till Vinco villan, se sidan 2!

Kontaktpersoner  /  Parkinson sydöst

Kjell Svensson  ordförande

kjellgvs@hotmail.com

Lars-Erik Karlsson  kassör
lek@telia.com

Kerstin Nilsson vice Sekreterare  0411-733 05
Keman.Nilsson@gmail.com

Willy Nielsen  Aktiviteter

Webbredaktör Kjell Svensson. Hemsidan senast uppdaterad 2015-06-09

Vattengymnastik-gruppen har avslutnings-träff hemma hos Birthe den 11 juni kl.12.30 Kontakta Birthe eller undertecknad om Du kan komma. Ett stort tack till våra ledare under våren, Birthe, Ulla och Eva.

Text: Kjell

Skurup träffsäkert!

Träffen i Skurup var mycket lyckad. Gunnel Kapusta (samordnare) och Ann-Charlotte Oredsson från biblioteket hade skapat en fin atmosfär. Det passerade förbi ett 40-tal personer där hälften tog broschyrer och hade frågor. Den andra hälften satte sig ner och tittade på vårt bildspel där undertecknad stod för det verbala inslaget. Det ställdes frågor där jag ibland fick hjälp av våra medlemmar som är pålästa!

Artikeln i Skånska Dagbladet dagen före träffen hade gjort susen och många relaterade till den varför de kommit till träffen. Vi fick flera nya medlemmar den dagen. Kim och Olav dök helt oväntat upp och som skapade känslor. Föreningen tackar Gunnel och Ann-Charlotte för ett toppenarrangemang med en mycket fin "inramning". Det förs redan nu tal om nytt besök till våren. PS! Tack för fikat!

Text: Kjell

Sommarsol REHAB

Titti Unosdotter från Sommarsol REHAB gav en detaljrik information om dess verksamhet. Intresset var stort bland de närvarande. Titti har lovat ta fram ett "prova på paket" innefattande 1-2 övernattningar.

Sundsgården

Målning, föreläsningar, samtalsgrupper, boule,god mat och mycket annat. Ja, vad kan man mer begära , en oktober-helg. Vi var 8 medlemmar från Ystadföreningen,som förenade sig med drygt 60 från övriga Skåne. Bilden ovan visar Annelie och Lars-Erik när de sveper ut på dansgolvet

Kjell

Bowling och våfflor!

Den 25 mars stod bowling på programmet. Spelplats Tomelilla där vi möttes av trevlig personal. Vi spelade två serier per person och Margaretha respektive Richard tog hem dam / herrklass.

På eftermiddagen hölls en träff i Vinco Villan där höstens program diskuterades. Det kommer att bli ett omväxlande program med prel. nio träffar. hela programmet är klart för tryck under maj 2015. Stort tack till Anneli som bjöd på våfflor med hjälp av maken Lars-Erik!

Autoseum i Simrishamn

Ett femtontal medlemmar besökte efter påsken Autoseum i Simrishamn. Vi fick fakta av  Per-Olof Svensson som med glimten i ögat visade oss runt bland ca 120 äldre fordon. Allt från mopeder till de mest eleganta modeller av dåtidens" vrålåk". Efter fikat besökte vi avdelningen för äldre grammofoner , rullbandspelare etc.

Text & Foto: Kjell