Fasta aktiviteter

Vattengymnastik, torsdagar 14 00 - 15 00.Ystads lasarett. Någon plats tillgänglig.

Kostnad: 400 kr/termin.

Anmälan till Birthe 0722-15 60 54

Nu finns riktlinjer för vård av Parkinsons sjukdom

Socialstyrelsens nationella riktlinjer för MS och Parkinsons sjukdom innehåller rekommendationer om diagonstik, behandling av grundsjukdomen,
symtomatisk behandling, kontinuerlig uppföljning och rehabilitering. De vänder sig till beslutsfattare och profession inom området.

Läs mer på Socialstyrelsens webbplats.
Här finns en presentation av riktlinjerna

Tidigare aktiviteter

Under våren 2016 har vi haft träffar med nedanstående ämnen.

Malmö dansteater  besökte oss för att visa hur man med musikens hjälp kan reducera symtomen av Parkinsons.
Vi hade samkväm där vi delade  med oss av egen erfarenhet hur man hanterar sjukdomen.
Neurolog Sofia Donica från Ystads Lasarett föreläste om de många varianter som kan förekomma av sjukdomen.
Vi hade grilldag på Kamratvillan i Ystad i regi av Rolf Heimer.
Golfdag på Abbekås-banan, under mottot ”där alla kan vara med”.  Toyota i Ystad och Abbekås Golf sponsrade träffen där vi markerar de första tio åren i vår förening.

Text & foto:  Kjell

Håkan Widner på besök!

Ja, så stod han där bara, Håkan Widner, mannen som vi väntat på så länge. Grattis till Er som kom till träffen den 7 okt (ca 35 pers) som fick lyssna till Håkan på bästa humör, ge oss en grundläggande lektion om Parkinson-problematiken.

Många nya medlemmar var på plats och bättre informatör än Håkan kan ej fås!

Text&Foto: Kjell

Lyckad premiär i Abbekås!

Vi hade premiär i Abbekås golf´s lokaler den 17 februari då Malmö Dansteater kom på besök med ett konsept, där särskild utvald musik kombinerad med speciella rörelser har en positiv verkan för den Parkinson drabbade. Laura och Patrik  från dansteatern var nöjda så även eleverna.Vi hoppas på en fortsättning senare under våren fortsätter Patrick. Det blev reportage i Ystads allehanda och Skånska dagbladet från evenemanget.

Kjell

Skurup träffsäkert!

Träffen i Skurup var mycket lyckad. Gunnel Kapusta (samordnare) och Ann-Charlotte Oredsson från biblioteket hade skapat en fin atmosfär. Det passerade förbi ett 40-tal personer där hälften tog broschyrer och hade frågor. Den andra hälften satte sig ner och tittade på vårt bildspel där undertecknad stod för det verbala inslaget. Det ställdes frågor där jag ibland fick hjälp av våra medlemmar som är pålästa!

Artikeln i Skånska Dagbladet dagen före träffen hade gjort susen och många relaterade till den varför de kommit till träffen. Vi fick flera nya medlemmar den dagen. Kim och Olav dök helt oväntat upp och som skapade känslor. Föreningen tackar Gunnel och Ann-Charlotte för ett toppenarrangemang med en mycket fin "inramning". Det förs redan nu tal om nytt besök till våren. PS! Tack för fikat!

Text: Kjell

Sundsgården - perfekt för relax och rehab

Målning, föreläsningar, samtalsgrupper, boule, god mat och mycket annat. Ja, vad kan man mer begära, en oktober-helg. Vi var 8 medlemmar från Ystadföreningen,som förenade sig med drygt 60 från övriga Skåne. Bilden ovan visar Annelie och Lars-Erik när de sveper ut på dansgolvet

Kjell

Bowling och våfflor!

Den 25 mars stod bowling på programmet. Spelplats Tomelilla där vi möttes av trevlig personal. Vi spelade två serier per person och Margaretha respektive Richard tog hem dam / herrklass.

På eftermiddagen hölls en träff i Vinco Villan där höstens program diskuterades. Det kommer att bli ett omväxlande program med prel. nio träffar. hela programmet är klart för tryck under maj 2015. Stort tack till Anneli som bjöd på våfflor med hjälp av maken Lars-Erik!

Autoseum i Simrishamn

Ett femtontal medlemmar besökte efter påsken Autoseum i Simrishamn. Vi fick fakta av  Per-Olof Svensson som med glimten i ögat visade oss runt bland ca 120 äldre fordon. Allt från mopeder till de mest eleganta modeller av dåtidens" vrålåk". Efter fikat besökte vi avdelningen för äldre grammofoner , rullbandspelare etc.

Text & Foto: Kjell

Utställning på hjul

Brainbus utställningen kom till Ystad 3-4 augusti och det räknades in nästan 500 besökare. Dessa fick information om hur hjärnan fungerar och sjukdomar som är nära besläktade med just hjärnan. Parkinson är som bekant en av dessa. Det gavs tillfälle för besökarna att prova  sin minnes- och koordinationsförmåga bl.a Parkinson Sydöst stod för värdskapet under dag 2. genom Kerstin, Sven och undertecknad.

Text & foto: Kjell

Klockrent i Löderup!

Det blev en strålande sensommardag i Löderup. Vi inledde med minigolf på en mycket trevlig bana i lummig miljö, där vi vi inte besvärades av den höga temperaturen. Anders och Kent var de som lyckades bäst på banan. Efter minigolfen bjöd Kerstin och Rune in på eftermiddagskaffe i sitt hus i närområdet. Föreningen passade på att hålla styrelsemöte, (utomhus) som avslutning på en mycket trevlig dag. Stort tack till Kerstin och Rune för en välplanerad aktivitet!

Text & foto:  Kjell

Besök av logoped

(2013) Vid vår träff den 11 feb i Vinco villan höll logopeden
Lizett Norin en mycket uppskattad föreläsning och
information i ämnet ”Vi höjer rösten”. Lizett gav oss
tips om hur man kan träna sin röst för att bibehålla
styrkan och redogjorde för hur en metod kallad LSVT
som just fokuserar på styrkan kan ge klara förbättringar
under en 4- veckors behandlingstid, 4 tim/dag.

Lizett tog också upp dysfagi (sväljningsproblem) på
ett ingående men ändå lättfattligt sätt. Även här fick
vi tips om knep som kan göra sväljförmågan enklare.

Sammanfattningsvis var det en mycket informativ
två-timmars sittning, som gavs av en av de bästa
föredragshållare vi haft, alla kategorier.

Fikat svaldes med största kunskap denna eftermiddag!
Stort tack, till Lizett Norin.

Besök av Dietist

(2013) Vid vår träff  den 27 feb. hade vi besök av dietisten Emelie Vikell som föreläste i ämnet  ”hur påverkar kosten effekten av medicinering”. Vi fick en fullständig information i ämnet där vi bl.a.fick veta vad proteinförskjuten kost innebär. Det ställdes många frågor som vi fick besvarade och Emelie gick även runt bland medlemmarna i samband med ”fikat”och besvarade de medlemmar som hade frågor av mer enskild natur. En mycket uppskattad föreläsning och noteras bör att det var ”lapp på luckan”.

Bläddra vidare till nästa sida!

Nästa sida

Ny ordförande i sydöst

Parkinson Sydöst har hållit årsmöten på Flintebro i Skurup.

Kjell SvenssonSkivarp, mångårig och driftig ordförande hade undanbett sig återval och till ny ordförande valdes Rune Eriksson, Ystad. Avgick gjorde även tidigare vice ordföranden Sven Carlsson, Sjöbo. Ny vice ordförande blev Rolf Heimer, Ystad. Birthe Thomsen, Skurup och Anita Hedin, Skivarp omvaldes som ledamöter på två år. Kerstin Nilsson, Ystad nyvaldes till ledamot på år. Hon valdes också till sekreterare. Avgick ur styrelsen gjorde också Lars-Erik och Anneli Karlsson.

Till revisor på ett år omvaldes Eva Skärlund. Kjell och Sven avtackades med blommor.

På mötet diskuterades också deltagarfrekvensen på månadsmötena, som under det gångna året visat en negativ utveckling. Det beslöts påbörja ett arbete med att få fler att deltaga på föreningens medlemsmöten.

Birthe informerade om att vattengymnastiken är på gång och att det finns plats, om fler vill delta.

Verksamhetsberättelse för 2017

Det gånga året har varit ett gynnsamt år för Föreningen med många aktiviteter och ett ökat medlemsantal. Utöver orienteringar i Parkinsons sjukdom har rehabilitering/vattengymnastik och sociala aktiviteter bedrivits.

Antalet medlemmar var vid årsskiftet 171. Årsmöte hölls 2017. Elva medlemmar var närvarande. Styrelsen har under året bestått av Kjell Svensson (ordförande), Lars-Erik Karlsson, Anneli Karlsson, Kerstin Nilsson , Sven Carlsson, Anita Hedin samt Willy Nielsen. Willy Nielsen och Kerstin Nilsson har under året begärt utträde ur styrelsen.

Styrelsen har under året haft två protokoltförda sammanträden samt kontakter via telefon/e-post och vid aktiviteter. Meddelanden till medlemmarna har lämnats i brev/e-post, Aktuellt Parkison Skåne samt vår hemsida.

På Föreningens träffar har bland annat tagits upp allmänna frågor kring Parkinson på de fem möten vi haft på Flintebro i Skurup. Studiebesök på Jägersro i Malmö. Minigolf i Löderup. Grillning, tipspromenader, boule har vi haft på programmet och så vattengymnastik förstås som vi driver i egen regi. Vi ska heller ej glömma vår traditionella Jul fest.
VB2017/Kjell

Parkinson
 Sydöst 10 år

Kjell Svensson har varit med i styrelsen sedan starten och ordförande under flera år. Han avgick i år.

Föreningen firade 10-års jubileum under 2017 och bildades således 2006 då vår vän Carl Hacker reste runt och uppmanade alla lokala aktiviteter att övergå till att bilda ”lokal förening”. Före 2006 drevs de flesta aktiviteterna som studiecirklar, ofta i samarbete med Studieförbundet Vuxenskolan. Vi hade studiecirklar med olika ämnen under ledning av Elisabet Jung.

Sture Andersson valdes till den första ordföranden, Ingvar Nilsson, Jörgen Lindholm samt Kjell Svensson var de övriga i styrelsen. Sedan starten 2006 har vi haft omkring 200 träffar där omkring drygt 5000 personer deltagit.

Vi bedriver vattengymnastik i egen regi. Under innevarande år har en sammanslagning skett med Trelleborgs lokala förening, vilket innebär att vi nu är omkring 170 medlemmar. Namnet innefattar ”sydöst” för att klargöra vår geografiska hemvist.

Föreningen bildades i april 2006 och har idag omkring 170 medlemmar. Föreningens verksamhet bedrivs inom södra Skåne.
Föreningens ändamål är att informera om Föreningens och Parkinsonförbundets verksamhet och att bjuda in parkinsonsjuka och deras anhöriga till information och sociala aktiviteter.
(Text Kjell Svensson)

Månadsmöten 2018

Månadsmöte onsdag 25 april

Grillfest i Ystads Sandskog

APRIL-MÖTET, som är förlagt till Ystads skytteförenings grillpaviljong (ligger strax öster om Soldattorpet i Ystads sandskog) bjuder på grillfest, tipsrunda och spel. Grillfesten har blivit något av en tradition och nu är vi således tillbaka i Sandskogen efter ett par års mellanspel på Ystads Idrottsplats. Förhoppningsvis har våren kommit och att vi gynnas av vackert väder med fågelsång och kvitter.

Föreningen bjuder på grillad korv med tillbehör. Det blir liten tipsrunda samt kanske även diverse spel (kubb, boule o dylikt).  Det blir naturligtvis även eftermiddagskaffe och kaka. Vi startar kl 12.

Föreningen bjuder på allt!

Anmälan snarast och senast den 18/4 till

• Anita Hedin 070 6730509 eller anitahedin1@live.se

• Birthe Thomsen 072 5172561 eller birte1@hotmail.com.
””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””””
Månadsmöte onsdag 16 maj

Möt våren i Albo bokskogar!

På MAJ-MÖTET träffas vi i S:t Olof, där vi gör ett guidat besök i kyrkan.

Kyrkan är en populär vallfartskyrka bland olika kristna samfund. Anledningen till detta är den gamla Olofskulten och att offerplatsen Sankt Olofs källa ligger i Sankt Olof. Byn hade namnet Lunkende by men eftersom kyrkan var Danmarks största Olofhelgedom glömdes till slut ortnamnet bort och hela byn fick kyrkans namn.

Efter kyrkbesöket åker vi vidare till restaurang Vita Stenen, där vi äter en vårlunch. Det serveras Wallenbergare med alla tillbehör och kaffe och hembakat. (Det går nog också att få en nubbe eller ett glas vin – på egen bekostnad – till maten, för den som så önskas).

Vita Stenen ligger långt inne i den då förhoppningsvis fagra bokskogen öster om S:t Olof och, som då säkert står i sin finaste vårskrud. Bara det är en säregen upplevelse. Vita Stenen är känd för sin goda mat och perfekta service.

Antalet deltagare är begränsat – först till kvarn…

GEMANSAM BUSS TILL S:t OLOF

Det blir gemensam buss Skurup – Ystad – Hammenhög – S:t Olof enligt följande tidtabell.

• 10.30 Skurup, Torget
• 10.50 Ystad Missunnavägen (vid Odd Fellow)
• 11.00 Ystad Hamnplan
• 11.30 Hammenhög Torget

Den som åker egen bil till S:t Olof måste vara vid kyrkan kl 12.

Kostnad för busstur och mat ENDAST 125 kr.

Eventuella allergier meddelas samtidigt då du anmäler dig till mötet.

Anmälan snarast och senast den 9/5 till

• Anita Hedin 070 6730509 eller anitahedin1@live.se

• Birthe Thomsen 072 5172561 eller birte1@hotmail.com.

""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""

Juni - Juli Sommaruppehåll.

Onsdag 15 aug. kl 14.

Vi spelar vi minigolf i Löderup och därefter traditionsenlig fika hos Kerstin och Rune i deras sommarhus.

Anmälan senast den 8/8.

Onsdag 31 aug. kl 11.30.

Vi besöker Jägersro. Där äter vi lunch och hoppas på att hästarna springer vår väg. Vi träffas utanför ingången till Jägersro kl.11.30.  Pris för lunchen 150 kr.

Anmälan senast 24/8.

Onsdag 3 okt. kl 14.

Vi besöker Klostret i Ystad. Mer info kommer senare.

Anmälan senast den 26/9.

Onsdag 7 nov.

Plats Flintebro, Skurup. Samkväm med underhållning. Mer info om program kommer.Kaffe o kaka 15kr.

Anmälan senast den 21/10.

Onsdag 5/12

Julbord. Tid och plats meddelas senare.

Anmälan senast den 28/11.

Anmäl till

Anita Hedin 070 6730509 eller anitahedin1@live.se
Birthe Thomsen 072 5172561 eller birte1@hotmail.com.

Kontaktpersoner / Parkinson sydöst:

Ordförande: Rune Eriksson, 076 82 68 517, ru.eriksson@gmail.com

V ordförande: Rolf Heimer, 0411-127098, fam.heimer@gmail.com

Kassör: Anita Hedin, 0411-305 09, anitahedin1@live.se

Sekreterare: Kerstin Nilsson, 076-82 06 264, keman.nilsson@gmail.com

Ledamot: Birthe Thomsen, 072 51 72 561,  birte1@hotmail.com.

Webmaster: Rune Eriksson, ru.eriksson@gmail.com

Sidan uppdaterades 2018-03-26

Parkinson Föreningen i Ystad

Anhörigstöd

Anhöriga svarar för en stor del av det stöd, som långvarigt sjuka, äldre och personer med funktionsnedsättning behöver i sin dagliga livsföring. Den, som är anhörig har ofta en stark vilja att ställa upp och hjälpa. Samtidigt finns ett behov att även leva sitt eget liv.

Målet för anhörigstödet är att anhöriga ska ges möjlighet till vila och rekreation, information, personligt stöd och gemenskap med andra. Genom att erbjuda stöd vill kommunen värna om anhörigas hälsa och livskvalitet.

Hjälpmedel

För dig, som behöver hjälpmedel för att förflytta dig eller på andra sätt klara din dagliga livsföring finns möjlighet att låna sådana av din kommun. Det är kostnadsfritt i de flesta kommuner. Det är arbetsterapeut eller sjukgymnast, som utifrån medicinsk behovsbedömning provar ut och föreskriver de hjälpmedel, som du behöver.  De lär även hur du skall använda hjälpmedlen.

Tag kontakt med den kommun du bor bor i.

Skurups kommun

Anhörigstöd    Samordnare                              0705-516600

Hjälpmedel     Arbetsterapeut / sjukgymnast       0411-536000

Sjöbo kommun
Anhörigstöd    Anhörigsamordnare                      0416-273 49
Hjälpmedel     Rehabenheten                             0416-273 85

Tomelilla kommun
Anhörigstöd    Närstödsamordnare                      0417-182 25
Hjälpmedel     Arbetsterapeut / sjukgymnast        0417-184 23

Ystads kommun
Anhörigstöd    Samordnare                                0411-577277
Hjälpmedel     Rehabgruppen                             0411-578959

Simrishamns kommun
Anhörigstöd    Bergengrenska centret                 0414-819165
Hjälpmedel     Arbetsterapeut / sjukgymnast        0414-819339

Ny adress? Ny mailadress
eller telefonnummer?

Vänligen meddela kerstin@parkinsonskane.se så blir det rätt i vårt register och alla utskick kommer  fram! Du, som inte har anmält din e-postadress kan också göra detta till Kerstin. De är bra att göra det - då får du information direkt till din e-postlåda.

Kalendarium

Här finns samtliga aktiviteter samlande som rör Parkinson Skåne och dess lokalföreningar
LÄS MER!
Som medlem i Parkinson Skåne är Du välkommen att besöka valfri aktivitet!