Parkinson Föreningen i Ystad

Då skriver vi år 2014, året då vi hoppas på nya genombrott inom Parkinson forskningen, som på sikt kan hjälpa oss som är drabbade.  Under tiden fram till det stora genombrottet lär vi oss mer om sjukdomen,  deltar i fysisk aktivitet gör intressanta studiebesök samt inte minst viktigt,  umgås och utbyter tankar. Ovanstående är vår förenings huvudsyfte. Vill Du  vara med på våra aktiviteter, kontakta mig, Kjell Svensson / ordförande på tel. 0411-307 68 eller epost kjellgvs@hotmail.com

Du som tillhör en annan lokal förening och tycker att någon av våra träffar verkar intressant, är hjärtligt välkommen! Hör bara av Dig!

Nytt  år  -  Nya tider -   Håll Dig informerad via vår                                       hemsida

I samarbete med Studieförbundet  Vuxenskolan och IK  Vinco presenterar vi de kvarvarande träffarna för våren 2014

Golfdagen den 7 maj

Tillsammans med Abbekås golfklubb arrangerar vi en Golfdag där alla kan vara med! Det krävs ej någon egen utrustning eller grönt kort då vi spelar på korthålsbanan, under ledning av erfarna golfspelare. Abbekås golfbana Start 12:00 150:00:- per deltagare. Lunch, spel samt kaffe och kaka ingår i paketet!

Danne Stråhed den 21 maj

Trivsel-eftermiddag hos Danne Stråhed, som på sitt Dannero dukar fram en äkta Skånsk lunch. Vatten / öl samt kaffe & kaka ingår. Efter maten tar underhållningen vid signerad och framförd av Danne Stråhed. Pris per person 325:- Medlemmar i Parkinson Ystad betalar 250:- Subvention från föreningen. Tid 12:00 till 15:00. Dannero ligger strax väster om Skivarp med infart från Landsvägen.

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Juni 3. Avslutningsfest med förtäring för Vattengymnastikgruppen, hemma hos Birthe.
Start kl. 12:30.

Är Du intresserad av att komma på träffarna, anmäl till Kjell,
    Tel. 0411-30768  /  070-3091 838  /  kjellgvs@hotmail.com

En håltimma Du ej får missa

Foto: Kjell Svensson

Håltimman, ja det handlade förstås om nya Tandvårdslagen, som kan ge Parkinson drabbade rejäl ekonomisk rabatt. Jeanette Appelqvist från Region Skåne gav en heltäckande information vilka vägar man ska gå för att ansöka om reduktion.Noterbart var också att tandläkare är skyldiga att hjälpa till vid ifyllandet av ansökningsblanketterna. Det blev mycket siffror och blankettnummer, men det är bara att kontakta Jeanette så hjälper hon till i varje enskilt fall. 044-309 35 19

I samband med Jeanettes information visade Ystadsföretaget UNIQUE DENTAL upp sitt sortiment av geniala lösningar vad gäller tekniska hjälpmedel för tandvård. (se bilden ovan).Lise och Mia var mycket trevliga bekantskaper och vi lovar komma tillbaka när det börjar gnissla inom föreningen. (tänderna alltså).

En solskens historia från Ystad signerad Kjell Svensson

Den 5 mars höll neurolog Sofia Donica en föreläsning i Vinco villan där det var ”lapp på luckan”. Sofia höll en mycket uppskattad föreläsning som täckte stora delar av vad som erbjuds den ”Parkinson-drabbade” i form av sjukvård, mediciner, Duo-pump, DBS samt tyvärr biverkningar av mediciner.

I vanlig ordning kontaktar jag föreläsaren någon dag efter träffen för att tacka samt att ge ”feed-back” från medlemmarna, denna gång genom email. Här är svaret vi fick!

Hej Kjell!

Tack så mycket för att jag fick komma till Er och tack för de fina blommorna. Underbart att Ni har en sådan aktiv förening och är så bra uppdaterade till följd av regelbundna träffar och föreläsningar, detta är något extremt viktigt för att kunna hantera sjukdomen på bästa sätt, så tack att föreningen finns och att Ni håller den så aktiv! Önskar Er alla en underbar hälsa och en riktigt härlig vår!

Sofia Donica

Boule spelare sökes!!!

Intresserad att spela boule? Hör då av Dig till undertecknad. Vi är några medlemmar som spelar vid Vinco villan på tordagar och som behöver förstärkning för att på så sätt utnyttja ban-tiden bättre. Kjell 0411-307 68

Foto: Kjell Svensson

Bläddra vidare till nästa sida!

Nästa sida

Föreningen bildades i april 2006 och har idag drygt 100 medlemmar. Föreningens verksamhet bedrivs inom SÖ Skåne med flertalet medlemmar från Ystad. Föreningens ändamål är att informera om Föreningens och Parkinsonförbundets verksamhet och att bjuda in parkinsonsjuka och deras anhöriga till information och sociala aktiviteter

Kjell Svensson

Fasta aktiviteter

Vattengymnastik, torsdagar 15.00-16.00.Ystads lasarett . Kontakta Kjell 0411-307 68 om intresse finns. OBS! 2 platser lediga våren 2014!

Kontaktpersoner  /  Parkinson Föreningen i Ystad

Kjell Svensson  ordförande

kjellgvs@hotmail.com

Lars-Erik Karlsson  kassör
lek@telia.com

Kerstin Nilsson Sekreterare  0411-733 05
Keman.Nilsson@gmail.com

Willy Nielsen  Aktiviteter

Webbredaktör Kjell Svensson. Hemsidan senast uppdaterad 2014-03-19

NYP besök (oktober 2013)

Vid vår senaste träff  vände vi oss lite extra till de medlemmar i arbetsför ålder som fått diagnosen ”Parkinson”. Föreläsare var Jeanette Johansson som delade med sig av sin egen erfarenhet. Det blev en gemytlig afton där flera medlemmar vi ej hade träffat tidigare ”dök upp”. Det inspirerar oss att framledes lägga några träffar på kvällstid 18-20. Vi återkommer till detta när vårprogrammet för 2014 sätts.

Kjell

Fysisk aktivitet  (november 2013)

Vid träffen den 13 november fick vi information av sjukgymnast Inger Widén som på ett sakligt sätt gav oss tips på hur vi på egen hand kan hålla vår fysik i trim. Inger visade några specifika övningsrörelser för just Parkinson drabbade. En mycket trevlig och lärorik eftermiddag i en fullsatt Vinco villa!

Kjell

Nyhet!!  Besök från Trelleborg

Foto: Kjell Svensson

Vår grillmästare, Lars-Erik konstaterar lugnt inför besöket från Trelleborgs lokalförening, på aktivitetsdagen den 23 april. "Då lägger vi på några kol till". Plats: Vinco villan.

Hjärtligt välkomna Trelleborgare!  /  Kjell

Sven höll information i Simrishamn om anhörigstöd

Sven debuterade med den äran som föreläsare vid vår info-träff med anhörigstöds anvsvariga i Simrishamn, Linda Jacobson. Efter en kort inledning av Linda, höll sedan Sven och undertecknad en rejält tilltagen information om vår förening, dess syfte och målsättning. VI drog många praktiska exempel på verksamheten och informerade om många av de träffar vi haft. Sven är ett gott exempel på att smyga in i verksamheten och ta till sig och sedan föra vidare nyttig information. Det var en lyckad idé från Linda där båda parter ser möjliheter att utvidga samarbetet. Från en välfylld k-märkt möteslokal styrde vi med positiva tankar hemåt. Tack Sven för att Du med kort varsel kunde ställa upp,sedan Kerstin av privata skäl fått förhinder!    18 mars 2014. Kjell