Parkinson sydöst

Ystad - Simrishamn - Tomelilla - Sjöbo - Skurup i samverkan

Då skriver vi år 2015, året då vi hoppas på nya genombrott inom Parkinson forskningen, som på sikt kan hjälpa oss som är drabbade.  Under tiden fram till det stora genombrottet lär vi oss mer om sjukdomen,  deltar i fysisk aktivitet gör intressanta studiebesök samt inte minst viktigt,  umgås och utbyter tankar. Ovanstående är vår förenings huvudsyfte. Vill Du  vara med på våra aktiviteter, kontakta mig, Kjell Svensson / ordförande på tel. 0411-307 68 eller epost kjellgvs@hotmail.com

Vårens återstående träffar!

I samarbete med Studieförbundet Vuxenskolan - IK Vinco - Skurups Sparbank

22 april Aktiviteter vid Vinco villan grillning,tipspromenad, boule m.m.
Start kl.12. Vi bjuder in Trelleborgs lokala förening till denna träff liksom till träffarna den
6 & 20 maj.

6 maj Golf  på Abbekås-banan ”alla kan vara med” Lunch, spel på korthålsbanan samt fika vid prisutdelningen! 150:- / pers. Start kl.12:00

20 maj. .Danne Stråhed på sitt Dannero. Mat  + underhållning av Danne. 325:- / pers  .Medlem i Parkinson Sydöst betalar 250:- (sponsor betalar mellanskillnaden)
Start kl. 12:00

Anmälan om medverkande på träffarna till Kjell tel. 0411-30768 / 070-3091 838

Uppskattat besök från Länsföreningen

Vi fick uppskattat besök av Hasse och Göran från Länsföreningen. De är ute på en "turné bland de lokala föreningarna under januari, för att suga upp ideér som kan användas som tips av aktiviteter till alla lokala föreningar. Bra idé tycker vi i Parkinson Sydöst!

Balanserad föreläsning

Beata Lindholm höll en mycket uppskattad föreläsning i ämnet "träning". Vi fick tips och demonstration av hur man tränar sin kropp från topp till tå.Beata betonade hur viktigt det är med träning, inte minst för balansens skull, då Parkinson drabbade ofta råkar ut för fall.

Foto & Text: Kjell

Magen & Parkinson "en träff i solar plexus"!

De  medlemmar som tog sig till Vinco villan den 11 mars blev ej besvikna. Trine Skov från Nova-kliniken i Rydsgård föreläste med  stark inlevelse. "Vilken tjej", hördes bland åhörarna. Kombinationen humor - fakta samt ett som helhet snärtigt framförande med många skratt gjorde att ingen "nickade till".

Ämnet för dagen var hur "Parkinson"påverkar magens funktioner. Förutom rena fakta fick vi tips om hur man kan "självträna"!

Foto & Text: Kjell Svensson

.

Bläddra vidare till nästa sida!

Nästa sida

Föreningen bildades i april 2006 och har idag drygt 100 medlemmar. Föreningens verksamhet bedrivs inom SÖ Skåne. Föreningens ändamål är att informera om Föreningens och Parkinsonförbundets verksamhet och att bjuda in parkinsonsjuka och deras anhöriga till information och sociala aktiviteter

Kjell Svensson

Fasta aktiviteter

Vattengymnastik, torsdagar 15.00-16.00.Ystads lasarett .Fullbokat våren 2015!

Vägbeskrivning till Vinco villan, se sidan 2!

Kontaktpersoner  /  Parkinson sydöst

Kjell Svensson  ordförande

kjellgvs@hotmail.com

Lars-Erik Karlsson  kassör
lek@telia.com

Kerstin Nilsson vice Sekreterare  0411-733 05
Keman.Nilsson@gmail.com

Willy Nielsen  Aktiviteter

Webbredaktör Kjell Svensson. Hemsidan senast uppdaterad 2015-04-14

Skurup träffsäkert!

Träffen i Skurup var mycket lyckad. Gunnel Kapusta (samordnare) och Ann-Charlotte Oredsson från biblioteket hade skapat en fin atmosfär. Det passerade förbi ett 40-tal personer där hälften tog broschyrer och hade frågor. Den andra hälften satte sig ner och tittade på vårt bildspel där undertecknad stod för det verbala inslaget. Det ställdes frågor där jag ibland fick hjälp av våra medlemmar som är pålästa!

Artikeln i Skånska Dagbladet dagen före träffen hade gjort susen och många relaterade till den varför de kommit till träffen. Vi fick flera nya medlemmar den dagen. Kim och Olav dök helt oväntat upp och som skapade känslor. Föreningen tackar Gunnel och Ann-Charlotte för ett toppenarrangemang med en mycket fin "inramning". Det förs redan nu tal om nytt besök till våren. PS! Tack för fikat!

Text: Kjell

Nytt sätt att medicinera

Vi var 18 medlemmar som kom till träffen den 12 november, för att lyssna till Roger Svensson från Sensidose, som redogjorde om ett nytt sätt att medicinera ! Vi fick också en tillbakablick i historien. Hur Parkinson upptäckte sjukdomen, vidare hur Arvid Carlsson (svensk forskare) upptäckte sambandet  med dopamin till nutid då det forskas på bred front. Den nya doseringsmetoden väckte stort intresse bland medlemmarna.De ville veta "när kommer den ut på marknaden" Roger lovade informera oss i föreningen så snart något händer. Tack Roger för en trevlig presentation och, som nu även är ägare till ett ex. av Kim´s bok.  Text: Kjell

Sommarsol REHAB

Titti Unosdotter från Sommarsol REHAB gav en detaljrik information om dess verksamhet. Intresset var stort bland de närvarande. Titti har lovat ta fram ett "prova på paket" innefattande 1-2 övernattningar.

Sundsgården

Målning, föreläsningar, samtalsgrupper, boule,god mat och mycket annat. Ja, vad kan man mer begära , en oktober-helg. Vi var 8 medlemmar från Ystadföreningen,som förenade sig med drygt 60 från övriga Skåne. Bilden ovan visar Annelie och Lars-Erik när de sveper ut på dansgolvet

Kjell

Bowling och våfflor!

Den 25 mars stod bowling på programmet. Spelplats Tomelilla där vi möttes av trevlig personal. Vi spelade två serier per person och Margaretha respektive Richard tog hem dam / herrklass.

På eftermiddagen hölls en träff i Vinco Villan där höstens program diskuterades. Det kommer att bli ett omväxlande program med prel. nio träffar. hela programmet är klart för tryck under maj 2015. Stort tack till Anneli som bjöd på våfflor med hjälp av maken Lars-Erik!

Autoseum i Simrishamn

Ett femtontal medlemmar besökte efter påsken Autoseum i Simrishamn. Vi fick fakta av  Per-Olof Svensson som med glimten i ögat visade oss runt bland ca 120 äldre fordon. Allt från mopeder till de mest eleganta modeller av dåtidens" vrålåk". Efter fikat besökte vi avdelningen för äldre grammofoner , rullbandspelare etc.

Text & Foto: Kjell