Historiskt Parkinson-SM i bordtennis en succé

Den 29 februari och 1 mars arrangerade Spårvägens Bordtennisklubb det första officiella mästerskapet i bordtennis för personer som drabbats av Parkinsons sjukdom.

Som sig bör var tävlingen sanktionerad av Svenska Bordtennisförbundet som också medverkade aktivt i såväl planeringen som genomförandet.Tävlingen, som ägde rum i Liljeholmshallen i Stockholm, samlade ett fyrtiotal deltagare som tävlade i både ringel och dubbel. Som en del av programmet fanns ett kunskapspass där överläkare Anders Johansson, Karolinska Institutet, talade om Parkinsons sjukdom, Eleonor Högström om Parkinsonförbundet och Lennart Pettersson om Parkinsonfonden.
Arrangemanget var utan tvekan en succé. Det kom många åskådare, stämningen var hög och präglades av gemenskap och spelglädje. En härlig tävling, helt enkelt. Jag tror alla kände sig som vinnare, även om det bara var en del som kunde åka hem med en medalj.
Lagom till finalpasset anlände Svenska Bordtennisförbundets styrelseordförande Petra Sörling tillsammans flera medarbetare och hon var också med på den avslutande banketten och prisutdelningen på Hard Rock Café. Utan tvekan tänker Bordtennisförbundet fortsätta på den inslagna vägen i samarbete med Parkinsonförbundet och jag tror att det kommer att bli till stor glädje för båda parter och, inte minst, alla pingislirare med Parkinson.

/Lennart Pettersson, ordf Parkinsonfonden

Fina medaljer till Norrbotten

Fin tävling

Detta, historiens första Parkinson-SM i bordtennis, arrangerades av Spårvägens BTK och Svenska Bordtennisförbundet, i samarbete med Parkinsonförbundet och kan inte beskrivas som annat än en succé. Några månader tidigare i år genomfördes ett första Parkinson-VM i bordtennis, i New York. De svenska deltagarna i detta VM blev då så inspirerade att de beslöt att arrangera också ett svenskt mästerskap.

Det blev två fina dagar när deltagare från hela landet samlades till dessa väl organiserade tävlingar, vilka kompletterades med ett antal intressanta föredragningar. Bland annat berättade Anders Johansson, överläkare på Karolinska sjukhuset om vad Parkinsons sjukdom är och hur det är att leva med den diagnosen.
En annan talare var Maritha Juhlin från Luleå, som berättade om att hon, efter att fått diagnosen Parkinsons och inte längre klarade av att springa i skogen, letade någon annan typ av fysisk aktivitet att ägna sig åt. En kollega till henne, Olle Rydberg, som också har Parkinsons sjukdom, föreslog att de skulle pröva att spela bordtennis. Det visade sig att bordtennis är en alldeles utmärkt sport för Parkinsonsjuka. Man får röra på kroppen, vilket ju alltid är bra, man får öva sina kognitiva förmågor och man får öva sig i att ta snabba beslut. För i bordtennis kan det gå snabbt!

SM-guld till Maritha

Det gick rätt bra för de norrbottniska deltagarna, då det blev ett antal medaljer till gänget från Luleå. Allra bäst lyckades Maritha Juhlin, som vann damklassen i singel och därmed blev den första svenska dam-mästaren i Parkinson-pingis, någonsin. Efter två jämna och tuffa matcher i kvartsfinal och semifinal, vann Maritha välförtjänt och relativt komfortabelt finalen med 3–0 i set och setsiffrorna 11–7, 11–7, 11–4.

En annan stark prestation svarade Olle Rydberg för, då han spelade till sig en silvermedalj i herrsingel, efter att ha förlorat finalen med 3–0 i set och setsiffrorna 11–8, 11–3, 11–9. Vann gjorde Stefan Skult, Spårvägens BTK. Olle Rydberg tog även en guldmedalj i klassen herrdubbel-B, tillsammans med Hans Eriksson.

Nästa år

Detta var första gången ett Parkinson-SM i bordtennis arrangerades – och det ska bli fler! Ledande personer från Svenska Bordtennisförbundet och Parkinsonförbundet, som fanns på plats, uttalade sig om att detta var ett väldigt lyckat arrangemang. De lyfter fram att just bordtennis passar så bra för oss som drabbats av Parkinsons sjukdom och vill sprida denna insikt runt om i landet. Avsikten är att, från och med detta mästerskap, arrangera Parkinson-SM i bordtennis varje år. Planeringen för kommande år är dock inte klar. Att det ska bli av är beslutat, men inte på vilken ort och vid vilka datum.

Vid tangentbordet
Bengt-Erik Johansson

Deltagare från Luleå var, från vänster: Olle Rydberg, Hans Eriksson, Maritha Juhlin, Åsa Holmgren, Bengt-Erik Johansson, Bengt Dahlblom.