Dans för Parkinson på Balettakademien, Birger Jarlsgatan 70

Torsdagar kl 13.45-15.00

5 tillfällen 1040 kr med start den 15e november

Tillbaka till startsidan

Varför Dans för Parkinsons?

Dansare har kunskapen om hur man kombinerar kropp, känslor och tankar för att skapa en upplevelse av nu-et, därför är just dansen så användbar som hjälp för personer med Parkinsons sjukdom. Dansträningen bygger styrka och balans, den fokuserar i lugnt tempo och med koncentration på att koordinera rörelser till musik. Vi använder mycket rytm för att komma ihåg rörelser och för att skapa dynamik, och för att inte fastna i låsta lägen. Vi använder även rösten som ett instrument, och för att styrka luftvägarna. Det estetiska i dansen har stort värde, vi skapar vackra uttryck och linjer. I dansen glömmer de medverkande bort att de har en sjukdom, de är inte sin Parkinson, de är dansare! I dansträningen är det rörelse, rytm, röst, styrka och mjukhet som övas, och med GLÄDJE och gemenskap!

Kontaktperson:
Åsa N. Åström