Dans för Parkinson på Balettakademien, Birger Jarlsgatan 70
Nybörjare -  Tisdagar, 15:45 – 17:15

Varför Dans för Parkinsons? Dansare har kunskapen om hur man kombinerar kropp, känslor och tankar för att skapa en upplevelse av nu-et, därför är just dansen så användbar som hjälp för personer med Parkinsons sjukdom. Dansträningen bygger styrka och balans, den fokuserar i lugnt tempo och med koncentration på att koordinera rörelser till musik. Vi använder mycket rytm för att komma ihåg rörelser och för att skapa dynamik, och för att inte fastna i låsta lägen. Vi använder även rösten som ett instrument, och för att styrka luftvägarna.
Det estetiska i dansen har stort värde, vi skapar vackra uttryck och linjer. I dansen glömmer de medverkande bort att de har en sjukdom, de är inte sin Parkinson, de är dansare! I dansträningen är det rörelse, rytm, röst, styrka och mjukhet som övas, och med GLÄDJE och gemenskap!

Fem tillfällen kostar ca 1.300kr
Kontaktperson: Åsa N. Åström, Ämnesansvarig Danshälsa, Balettakademien, Box 6901, 102 39 Stockholm
asa.n.astrom@folkuniversitetet.se
www.balettakademien.se/stockholm
 Birger Jarlsgatan 70

Neurodans på Balettakademien
torsdagar 12-13.00
Dans för dig med olika neurologiska diagnoser.

Dans har visat sig ha mycket positiva effekter för personer med tex Parkinson, MS, ALS, stroke mfl. Dansen utvecklar hjärnan och kroppens motorik, bygger självförtroende och livsglädje. Balettakademien i Stockholm har redan grupper i Dans för Parkinson, nu vidgar vi målgruppen till andra med neurologiska diagnoser.

Vi arbetar mycket med fantasi, kreativitet, eget uttryck och glädje. Du ska känna dig välkommen i dansens värld, med mjuka rörelser speciellt anpassade för dig som har ett långsammare tempo och behöver vägledning. Vi tränar balans, rytm, dynamik, koordination.

asa.n.astrom@folkuniversitetet.se

Dans för Parkinson, Sigtuna

Dag & tid: tisdagar kl.14:30-15:30
Kursstart: vecka 3, tisdagen 15/1
Plats: Humlegården Rehabiliteringscenter, Stora gatan 64, Sigtuna (Dagrummet)
Pris:   2000 kronor för 10 gånger
Betalningssätt: Bankgiro 5211-6118, SWISH till 0705-866 434 eller kontant vid 1:a lektionstillfället

Klädsel: mjuka kläder som tillåter full rörlighet. Skor med mjuk sula eller barfota.
Vattenflaska är bra men inget krav.

Tillvägagångssätt: vi gör dansövningar både sittandes och ståendes. Vid behov finns alltid tillgång till stol.

Mer information om vad dans för parkinson innebär hittar du på hemsidorna:
www.sigtunadansskola.se
www.danceforparkinsonuk.org

Hoppas vi hörs och tack på förhand för hjälp!

Med vänliga hälsningar/Helena Gunnarsson
Dansinstruktör, Koreograf & ägare

Telefon:   0705-866 434
Mail:         info@sigtunadansskola.se
Hemsida: www.sigtunadansskola.se

Vi finns också på Facebook!

Tillbaka till startsidan