Dans för Parkinson på Balettakademien, Birger Jarlsgatan 70

Torsdagar kl 13.45-15.00

Varför Dans för Parkinsons? Dansare har kunskapen om hur man kombinerar kropp, känslor och tankar för att skapa en upplevelse av nu-et, därför är just dansen så användbar som hjälp för personer med Parkinsons sjukdom. Dansträningen bygger styrka och balans, den fokuserar i lugnt tempo och med koncentration på att koordinera rörelser till musik. Vi använder mycket rytm för att komma ihåg rörelser och för att skapa dynamik, och för att inte fastna i låsta lägen. Vi använder även rösten som ett instrument, och för att styrka luftvägarna.

Det estetiska i dansen har stort värde, vi skapar vackra uttryck och linjer. I dansen glömmer de medverkande bort att de har en sjukdom, de är inte sin Parkinson, de är dansare! I dansträningen är det rörelse, rytm, röst, styrka och mjukhet som övas, och med GLÄDJE och gemenskap!

Fem tillfällen kostar 1.040:00.
Kontaktperson: Åsa N. Åström, Ämnesansvarig Danshälsa, Balettakademien
Box 6901, 102 39 Stockholm
www.balettakademien.se/stockholm
 Birger Jarlsgatan 70

Torsdagar 13:45 – 15:00
Torsdagsgruppen slutar 13 december
Söndagar, 15:15 – 16:45
Söndagsgruppen slutar 9 december

5 tillfällen 1040 kr med start den 15e november

Dans för Parkinson, Sigtuna

Vi gör dansövningar både sittandes och ståendes. Vid behov finns alltid tillgång till stol. Ha mjuka kläder som tillåter full rörlighet. Skor med mjuk sula eller barfota. Vattenflaska är bra men inget krav. Det kostar 2.000 kronor för 10 gånger. Betalningssätt: Bankgiro 5211-6118, SWISH till 0705-866 434 eller kontant vid 1:a lektionstillfället.

Vecka 3, tisdagen 15 januari startar terminen. Anmälan till ParkinsonFörbundet sth.medlemmar@parkinsonforbundet.se

Mer information om vad dans för Parkinson innebär hittar du på hemsidorna:
www.sigtunadansskola.se
www.danceforparkinsonuk.org
Humlegården Rehabiliteringscenter, Stora gatan 64, Sigtuna (Dagrummet)
Tisdagar, 14:30-15:30

Tillbaka till startsidan