Verksamhetsberättelse

År 2019

Styrelsen för Parkinson Dalarna avger följande verksamhetsberättelse för år 2019

Styrelsen har haft följande sammansättning:

Ordförande  Lena Johansson, Sundborn
Vice ordförande Marie Ahlholm Hanefors, Falun
Sekreterare  Marianne Ohls, Falun
Webmaster  Ove Andersson, Insjön
Övriga ledamöter Lennart Johansson, Sundborn
  Anders Karis, Rättvik
Kassör  Annika Ol-Ers, Falun
Övriga suppleanter Siv Eriksson, Säter
  Lennart Holm, Ludvika

Revisorer  Hans Laggar, Orsa
  Sten Rickardsson, Rättvik

Revisorsuppleant Olle Hägg, Horndal

Valberedning Ann-Britt Hedman, Ludvika
  Lena Wikström, Rättvik

Inledning

Parkinson Dalarna ingår i Parkinsonförbundet som består av 25 länsföreningar med drygt 9 000 medlemmar. Parkinson Dalarna hade vid årets början 207 medlemmar och vid årets slut 204.

Styrelsemöten

Styrelsen har haft nio protokollförda sammanträden. Dessutom har ordföranden och övriga medlemmar i styrelsen haft täta telefon- och e-post kontakter med varandra.

Årsmöte

Föreningen höll sitt årsmöte den 9 februari 2019 i Forum Kvarnsveden, Borlänge.

Vice ordförande Jan Grönberg hälsade alla välkomna och förklarade mötet öppnat. Parentation och tyst minut för de under året avlidna personer tillsammans med ett vackert bildspel som hade framställts av Margareta Taavola Eriksson.

Därefter fortsatte de sedvanliga årsmötesförhandlingarna under ledning av ordförande Håkan Helander och sekreterare Elsmarie Karlsson.

Inbjuden till årsmötet var Parkinsonsförbundets ordförande Eleonor Högström som berättade om sitt deltagande i ett forskningsprojekt för nya behandlingsmetoder.

Sjukgymnast Lena Andrén visade bilder från bl a vintersportvecka i Venabu, Norge.

Efter förhandlingarna bjöds det på förtäring och under tiden spelade och sjöng trubaduren Andreas Stenberg. Lena Johansson hade hand om lotteriet och dess vinster.

Vice ordförande Jan Grönberg och så även revisorerna Håkan Helander och Elsemarie Karlsson avtackades med blommor,

Lena Johansson tackade ja till ordförandeposten i styrelsen. Sedan samlades den nya styrelsen för att konstituera sig.

Studiecirklar och lokala grupper

Fortfarande finns det studiecirklar och lokala grupper på ett antal orter i länet som träffas regelbundet. Aktiviteterna varierar. Några tränar kroppen andra möts för att diskutera och delge varandra erfarenheter. Varje grupp väljer själv hur de vill arbeta. Hur ofta de träffas skiljer sig åt från grupp till grupp. Träffarna är ett sätt att få kunskap om Parkinsons sjukdom, egenvårdens betydelse, kost och motion.

Ordförande Lena Johansson och ledamot Lennart Johansson har tillsammans med kursledaren Janne och Lena Bunner i cirkeln Dans och rytmik i Falun ordnat en upptaktsträff på hösten i Risänget, Sundborn. Det grillades, spelades boule, gick tipspromenad och gjordes gymnastiska rörelser till musik. Janne Bunner filmade och den visades senare under hösten för cirkeln. Samtalsgruppen ”Att leva med Parkinson” i Falun avslutade våren med ett besök på Kulinariet, Stora Skedvi.

Ordförande Lena Johansson har gjort studiebesök i en del cirklar och utfört hembesök hos Parkinsonmedlemmar under året.

Övriga möten

Ordförande har deltagit i Funktionshinderrådet Dalarna Frid en gång på våren och en gång på hösten. Ordförande har också deltagit i årsmöte angående Forum Kvarnsveden och Funktionsrätt Dalarna (HSO). Styrelsen deltog i mötesdag för föreningar där temat var Digitala Dalarna.

Parkinsonskola

Neurologmottagningen har åter startat Parkinsonskolan. Ordförande Lena Johansson och vice ordförande Marie Ahlholm Hanefors var där och informerade om Parkinson Dalarna. Broschyr med information om Parkinsonföreningen i Dalarna delades ut.

Vårmöte

Vårmöte i maj på Kristinehallen i Falun. Dalarnas fadder från Västmanland Eva Strandell bjöds in för att berätta om sin DBS-operation och olika försäkringar och rättigheter. Informatörerna Margareta Taavola Eriksson och Jan Grönberg berättade om hur det är att ha Parkinsons sjukdom och vad personalen kan göra för de som vistas på omsorgsboenden eller får hjälp i hemmet.

Höstmöte

I samarbete med Odd Fellow i Avesta var Parkinsonmedlemmarna på besök vid Visentparken i Avesta. En höstaktivitet med en fantastisk upplevelse att se visenterna, guidning, god mat och en härlig trubadur. Vädret var strålande med sol och värme denna augustidag.

Föreläsningar

Ordförande Lena Johansson, ledamot Lennart Johansson och Jan Grönberg föreläste om Parkinsons sjukdom för Odd Fellow i Avesta.
Ordförande Lena Johansson blev inbjuden till Lions i Borlänge att föreläsa om Parkinsons sjukdom och hur det är vara anhörig till någon som har Parkinson.

Parkinsonstyrelsen presenterade vår förening vid informationsmässa på Statsbiblioteket i Falun på den Internationella Funktionshinderdagen.
Anders Karis deltog i neuroförbundets 25-årsjubileum på hotell Lerdalshöjden i Rättvik. Föreläsning om dans som rehabilitering av Helena Gunnarsson, Sigtuna dansskola, som jobbar speciellt med personer som har Parkinson.

Margareta Taavola Eriksson var på återträffen för informatörer i februari.

I slutet av september deltog Margareta Taavola Eriksson och Lena Johansson i en utbildning för ansvariga i medlemsregistret i Hanninge.

Parkinsonförbundets kongress 18-19 maj 2019

Ordförande Lena Johansson och ledamöterna Marie Ahlholm Hanefors, Marianne Ohls samt Annika Ol-Ers deltog i årets kongress som var i Nacka. Det fanns representanter från alla regioner och totalt var den 92 röstberättigade. Det hölls sedvanliga årsmötesförhandlingar för 2017 och 2018, då kongressen hålls vartannat år. Ordförande Ellinor Högström blev omvald på två år. Förutom förhandlingarna var det mycket intressanta föreläsningar.

Falun 2020-01-20

………………………………….. …………………………………
Ordförande Lena Johansson Vice ordförande Marie Ahlholm Hanefors
……………………………………………….. …………………………………………………..
Ledamot Lennart Johansson Ledamot Anders Karis

………………………………………………… ……………………………………………………
Sekreterare Marianne Ohls Webmaster Ove Andersson

…………………………………………………. ………………………………………………
Kassör Annika Ol-Ers  Suppleant Siv Eriksson

VINTERSPORTVECKA I VENABU 5-12/4  2019

Jag har varit i Norska fjällen, närmare bestämt till ett fjällhotell med namnet Venabu fjällhotell. Att det skulle bli en upplevelse jag aldrig glömmer var inte något jag tänkte på när jag den 5 april anlände till hotellet. Jag hade dagen innan tagit tåg från Stockholm till Rättvik eftersom det är svårt att nå Venabu på en dag. Vi var 6 personer med Parkinson som i en hyrd minibuss med förare Lena Andrén sjukgymnast, åkte från Rättvik till vår veckolånga vistelse i Venabu.

Vi kom lagom i tid för att vara med om presentationen av personal och personer som anmält sig till ”Vintersportsuka”. Dala gänget var där förra året också och det blev många varma kramar och glada tillrop när vi kom.
Efter rumsutdelning och uppackning var det dags för middag. Några problem att somna den kvällen fanns inte.

Vintersportsuka återkommer en gång varje år och har så gjort de senaste 50 åren.
Deltagare är personer med olika slags funktionshinder. Många har varit där vid flera tillfällen. Den här veckan var vi var drygt 60-talet. Vintersportsukan har i stort sett hotellet helt för sig självt.

Dagarna var fyllda med aktiviteter. Lätt morgon sträckning med mjuka rörelser innan frukost med ledarna Jon Henrik och Knut Kristian, som även roade oss på kvällarna med historier och sketcher. Lena Andrén, var också med och höll i gympan på morgonen.
Deltagande var naturligtvis frivilligt.

Klockan 08.00. Frukostbuffé av den större modellen.
Aktiviteterna på förmiddagen började sedan vid 10.30 eller 11.00. De aktiviteterna som man kunde välja på var Skidor, ”Gå på tur”. Det gick bra att åka 50m om man så önskade eller längre turer på flera km. Skidor och pjäxor lånade man gratis hela veckan.
Vidare kunde man åka pulka efter militärens bandvagn. I pulkan satt man tryggt lutad mot en hjälpare som styrde den så man kunde undvika att vicka ur. Men det var de som ramlade ur i alla fall för det gick snabbt i svängarna.

Det fanns också möjlighet till promenad runt hotellet eller i dess omgivningar. En f.m. tog vi minibussen och åkte tvärs över Venabuplatån och gick promenad där för att sedan gå in på fjällhotellet och dricka varm choklad med vispgrädde i solen på deras veranda.

Ski cross var ett annat alternativ man kunde välja. Det var lugnare än pulkåkningen. Man drogs efter en snöskoter och kunde bromsa med fram medarna på ski crossen.
Viktigt att påpeka är att man själv valde vad man kände för att göra. Det gick bra att stanna inne på hotellet och sitta och njuta av utsikten. Hotellet hade också fina solaltaner.

En dag fanns möjlighet att åka hundspann. En upplevelse, som var fantastisk att bli dragen av ett koppel hundar, som av hundföraren styrdes med orden vänster, höger och rakt fram.

Lunch serverades varje dag 13.30 varefter samma slags aktiviteter som på f.m. erbjöds den som ville. Så på f.m. kanske man åkte skidor och på e.m. ski cross. E.m. aktiviteter började ca  15.30.

Middagen serverades klockan 19.00. Maten var trerätters där man ofta kunde välja mellan 2 - 3 varmrätter och utsökt dessert bord med tårtor frukt och andra godsaker. Fanns även ett stort utbud av sallad och råa grönsaker.

Slutet på dagen var underhållning. En duktig pianist spelade och man kunde testa sin dansanta färdighet på dansgolvet.

En av höjdpunkterna under veckan är den berömda ”Utelunsjen”. Då flyttar hela lunchen, och alla deltagarna, ut några km från hotellet. Stolar tas med till alla. Renskinn, filtar och även en portabel toastol kommer med ut. All kökspersonal står och grillar kyckling klubbor, korv, lax i foliepaket, bakad potatis etc. etc. Det blev en fantastisk lunch i solskenet.

Veckan avslutades med en avskedsmiddag. Då var vi alla uppklädda och middagen leddes som sig bör av en Toast Master. Det var många deltagare som höll små korta tal mellan rätterna och till desserten var det Tal till Kvinnan respektive Mannen och så Tacktalet till allt och alla som gör Vintersportsukan möjlig varje år. Alla ledare ställer upp ideellt.
Efter middagen var det bl.a. Vinstutdelning på ett lotteri där högsta vinsten var en vistelse på nästa års Vintersportsuka. Även vi svenskar kan vinna denna högvinst.

Här kommer lite fakta om på Venabu fjällhotell.
Beläget 37 mil från Svinesundsbron, 28 mil från Sälen.
Matsalen har en fantastisk utsikt över intilliggande fjällområde. I undervåningen finns bastu, TV rum, biljard, pingisrum och ett gym 56 rum. Alla rum har dusch, toalett, telefon och gratis WiFi.
Bar med fullständiga rättigheter.

Vintersportsukan kostade i år 5 100 Nkr i dubbelrum. Då ingår allt. Boende, mat och alla aktiviteter. Dricka betalar du separat.

Vill du veta mer om Vintersportukan så besök deras hemsida Vintersportsuka.no
Är du intresserad att vara med nästa år så kontakta mig eller Lena Andrén.

Gunnar Forsberg e-postadress (Medlem i Parkinson Stockholm)