Glädjande nyhet om tillgängligare friluftsliv

Svenska Turistföreningens fjällstuga Abiskojaure, 14 km från landsväg längs Kungsleden i Norrbotten, är tillgänglig för personer med olika funktionsnedsättningar.

Det finns flera olika kommunikationsstråk; mellan helikopterlandningsplats, sovstuga, handikappdass, bastu och den lilla butiken. På dessa ”landgångar” kan man rulla rullstol, gå med rollator eller orientera sig om man har nedsatt syn. Det finns vibrerande brandlarm att låna för den som inte hör och duschstol att låna till bastun för den som använder rullstol. Delar av den fasta inredningen är anpassad såsom sängar, köksbänk, bastubänkar, dörrar är breddade, trösklar borttagna, osv. Skyltningen är förbättrad med vedertagna symboler vilket gör det lättare att orientera sig på stugplatsen, vilken har flera byggnader.

Tanken är att man ska kunna tillbringa några sköna dagar mitt i fjällvärlden oavsett om man har nedsatt rörlighet, syn, hörsel eller lättare nedsatt kognition kognition = högre tankefunktioner i form av minne, uppmärksamhet, beslutsförmåga, m m. Vintertid kan man åka skoter eller helikopter till Abiskojaure, om man inte skidar. Sommartid blir det helikopter som för den som inte kan vandra 14 km. Tillstånd för landning av helikopter måste ansökas om hos länsstyrelsen eftersom det är nationalpark. Ansök i god tid.

Föranmälan krävs och den görs via STF Abisko Fjällstation.

Den som är intresserad och vill veta mer kan ringa STF Abisko Fjällstation, 0980-402 00, eller mejla fjallbokning@stfturist.se.

Här är länk till STFs sida om Abiskojaure

Foto: STF