Bra att veta!

Florence påminner dig om medicinen

Har du svårt att komma ihåg när du ska ta dina mediciner, vilka du ska ta en viss tid – eller om du redan har tagit dem? Nu finns det en app – Florence – som gör det enklare att hålla reda på det. Appen är kostnadsfri att använda och finns för Iphone och Android.

Här är webbadressen till appen:  http://sv.florence.cards

Parkeringstillstånd för rörelsehindrade

Parkeringstillstånd för rörelsehindrade ska utfärdas för fem år. Regeringens beslut är till för att underlätta för brukaren.
SKL får ofta frågor med anledning av att parkeringstillstånd för rörelsehindrade (PRH-tillstånd) numera ska gälla i fem år istället för som tidigare tre. Ändringen genomfördes 1 januari 2015.
Regeln i Trafikförordningen innebär att ett parkeringstillstånd ”ska gälla under viss tid, dock längst 5 år”.

Handbok: Parkeringstillstånd för rörelsehindrade

Tandvårdskort

Om du har vissa långvariga sjukdomar och funktionsnedsättningar behöver du ofta mer tandvård än andra. Då kan du ansöka om ett särskilt tandvårdsstöd. Läs mer 1177 Vårdguiden

Sök rehabilitering utomlands!

Du kan ansöka om att få rehabilitering utomlands i ett varmt klimat om du har vissa sjukdomar eller skador. Målet är att förbättra den fysiska, psykiska och sociala funktionsförmågan. Läs mer

Anhörigstöd - stöd för dig som vårdar eller stödjer en närstående

När en person är långvarigt sjuk eller på annat sätt har stora behov av omsorg påverkas familj och anhöriga på olika sätt. Ofta står de anhöriga för en stor del av vården och omsorgen. Även om du som anhörig gärna hjälper din närstående och kanske ser det som en självklarhet, kan du också behöva stöd för egen del. Samhället kan bidra på flera olika sätt.

Läs mer 1177 Vårdguiden

Remiss och egenremiss

Parkinson Skåne försöker att bevaka sina medlemmars rättigheter men vi varken kan eller får påverka det enskilda vårdfallet.

Om du av någon anledning inte känner dig nöjd, kan du alltid be att få träffa en annan läkare eller vända dig till en privatpraktiserande läkare för en s.k. ”second opinion”.
Du kan också söka dig till en annan vårdinrättning genom att skriva en s.k egenremiss.

Remiss och egenremiss Läs mer Patientinformation Region Skåne

Om du inte är nöjd med vården Läs mer 1177 Vårdguiden

Nya regler för klagomål på vården

Från och med den 1 januari 2018 gäller nya regler för hur patienter och närstående ska göra för att lämna klagomål eller synpunkter på vården.

Läs mer på 1177.se

Remiss och egenremiss

Remiss och egenremiss Läs mer Patientinformation Region Skåne

Parkinsonregister

Parkinsonregistret bidrar till kvalitet - se till att du är registrerad. Både du och din läkare kommer att ha en mycket stor nytta av att du är registrerad. Man får en översiktlig sammanställning av din sjukdom över tid där symtom och behandling följs åt på en tidsaxel. Läs mer om Svenska Parkinsonregistret i Parkinsonjournalen Läs mer

Riktlinjer för vård av Parkinsons sjukdom

Socialstyrelsens nationella riktlinjer för MS och Parkinsons sjukdom innehåller rekommendationer om diagonstik, behandling av grundsjukdomen, symtomatisk behandling, kontinuerlig uppföljning och rehabilitering. De vänder sig till beslutsfattare och profession inom området.

Läs mer på Socialstyrelsens webbplats
Här finns en presentation av riktlinjerna Powerpoint

Kloka råd till dig med Parkinsons sjukdom

Assistans vid tågresa?