Tillbaka till startsidan!

Aktiviteter på Höglandet

Parkinsongrupp i Eksjö

med plats för fler parakinsondrabbade och anhöriga!

Vi ses fjärde onsdagen i varje månad kl 11 - 13 i Vuxenskolans lokaler, Kaserngatan 24, Eksjö. Höstens första träff blir 28 augusti! därefter  25 september, 23 oktober, 27 november.

Ingen föranmälan om inget annat anges i programmet (se länken nedan) - det är bara att komma. Fika till självkosnadspris, 20:-

Höstens PROGRAM för träffarna hittar du här (pdf)!

Parkinsongrupp i Nässjö

med plats för fler parakinsondrabbade och anhöriga!

Vi träffas vi tredje måndagen i månaden kl 14 - 16 i Vuxenskolans lokaler, Bäckgatan 4B, Nässjö. Sista gången innan sommaruppehållet är 20 maj.Ingen föranmälan. Fika till självkosnadspris

Varmt välkomna!

Parkinsongrupp i Vetlanda

Välkommen till Vetlandagruppen efter somaren!  Mer info kommer. Under våren har vi träffats tisdagar, jämna veckor, klockan 14 - 16 i Studieförbundet Vuxenskolans lokaler, Stationsgatan 5 D, Vetlanda.
Syftet är att träffas under trevliga former, utbyta tankar och funderingar med personer som vet vad parkinson handlar om.

Mer info och anmälan - klicka här!

Parkinsongrupp i Tranås

Gruppen välkomnar fler deltagare - såväl parkinsondrabbade som anhöriga.

Vi ses andra onsdagen i varje månad kl 10.30 - 12.30 i Vuxenskolans lokaler, Storgatan 50, Tranås..

Fika till självkosnadspris

Varmt välkomna!

'Dans för dig med Parkinson' i Nässjö

'Dans för dig med parkinson' fortsätter torsdag 29 augusti, kl 13.30-14.30 hos Studieförbundet Vuxenskolan (15 ggr). Dansledare Helen Sandström. Under hösten 2019 subventionerar Parkinson Jönköpings län 'Dansför dig med parkinson' med 250:- för medlemmar! Nya som gamla deltagare hälsas välkomna.

Det blir också ett gratis prova-på-tillfälle torsdag 22 augusti, kl. 13.30-14.00

Anmälan: MADELEINE.SVARD@SV.SE eller tel 0380 - 131 40

VÄLKOMNA!

Vattengympa i Nässjö

Parkinsonteamet i Eksjö arrangerar vattengympa för parksinsondrabbade i varmvattenbassängen i Nässjö. En skonsam träningsform som passar även dig med balanssvårigheter.

Frågor och intresseanmälan, kontakta parkinsonsköterskan eller prata med din sjukgymnast.

Parkinsongymnastik

Parkinsonteamet ordnar gympagrupper för parkinsonpatienter. Vill du ha mer information kontakta parkinsonteamets sjukgymnaster tel 010 - 24 37 287 eller parkinsonsköterskan.

Mest för anhöriga...

Stöd till anhöriga är alla kommuner skyldiga att ge. Information om vart du vänder dig i din kommun och annat 'matnyttigt' finns på vår anhörigsida - klicka här!

Välkommen till

Parkinson Höglandet!

Parkinson Höglandet är en del av Parkinson Jönköpings länsförening och omfattar Tranås, Aneby, Nässjö, Eksjö, Sävsjö och Vetlanda komuner. Här bor nästan en tredjedel av länets innevånare. Parkinsonteamet finns på Höglandssjukhuset i Eksjö för de äldre parkinsondrabbade. De som är under 65 år hör normalt till parkinsonteamet på medicinkliniken på Ryhov - dit yngre med parkinson remitteras från hela länet. De aktiviteter som annonseras här vänder sig till alla, såväl yngre som äldre med parkinson och ofta också anhöriga. Du behöver inte bo inom området för att vara välkommen.

Nu finns det lokala parkinsongrupper i Tranås, Nässjö, Eksjö och Vetlanda! De flesta grupper träffas en gång per månad, Vill du vara med? Har du önskemål om innehåll i träffarna? Välkommna! Tid och plats hittar du här på sidan! Även anhöriga hälsas välkomna!

'Dans för dig med parkinson' fortsätter i höst i Nässjö! Mer information här på sidan. Dansgrupper finns också i Jönköing och Värnamo.

Gratis prova-på - Dans för dig med parkinson!

torsdag 22 augusti, kl. 13.30-14.00 (30 min).i Studieförbundet Vuxenskolans lokaler, Nässjö. Sedan startar danskursen torsdag 29 augusti, kl 13.30-14.30 (15 ggr) mer info i vänsterspalten.

VÄLKOMNA!

Nytt program i Eksjö parkinsongrupp!

Höstens första månadsmöte onsdagen 28 augusti kl 11 - 13, blir en ”mjukstart” med korvgrillning och tipspromenad i Lilla Hagersryd hos Gun-Britt och Jonny. (tel 070 - 569 35 69 för anmälan och vägbeskrivning).

Mer info i vänsterspalten.

Höstens program hittar du här (pdf)

Träffar i de lokala parkinsongrupperna

Vill du lära dig mer om Parkinsons sjukdom? Behöver du komma igång med fysisk träning? Vill du hitta en annan träningsform som passar dig bättre? Hitta en ny hobby, eller bara prova på något nytt? Få tips om hur andra 'parkisar' och deras anhöriga löst de förtretligheter parkinson ständigt förser oss med, eller dela med dig av egna erfarenheter? Träffa nya intressanta människor? I de lokala parkinsongrupperna har du möjlighet att komma med egna idéer och ta del av vad man gör på andra håll i länet och landet. Parkinsondrabbade och anhöriga är välkomna. Ingen föranmälan.

Uppehåll över sommaren. Tillll hösten finns det plats för fler - både parkinsondrabbade och anhöriga. Alltid fika till självkostnadspris.

Tranås Vi ses andra onsdagen i varje månad kl 10.30 - 12.30 i Vuxenskolans lokaler, Storgatan 50, Tranås.

Nässjö Vi ses tredje måndagen i månaden kl 14-16 i Vuxenskolans lokaler, Bäckgatan 4B, Nässjö.

Eksjö  fjärde onsdagen i varje månad kl 11 - 13  i Vuxenskolans lokaler, Kaserngatan 24, Eksjö. Första träffen blir 28 augusti

sidan uppdaterad 20190819, LvP

Ett tips

på ett sittgympaprogram från en medlem i Nässjö! Film med muntliga instruktioner, klicka här!

Bra att försööka ta tag i träningen nu när alla träningsgrupper snart gör sommarupppehåll, för den där Mr P' tar ju aldrig semester, tyvärr, så nu får vi kämpa på själva över sommarmånaderna...

Kontakt

Frågor, tips eller synpunkter utöver vad som anges på sidan? Ring gärna länsföreningens ordförande Ingemar Karlsson tel 072 - 508 52 33 eller klicka här för mail

Mer info om aktiviteter i Vetlanda - klicka här

Känner du till ytterligare verksamhet eller andra händelser/information inom höglandskommunerna, som knyter an till parkinsons sjukdom och/ eller anhöriga? Kontakta gärna webbsideansvarig  - klicka här för mail!