Parkinson Stockholm besöker Vaxholms kastell och äter lunch på Getfoten.

Sommarens utflykt var den sjätte i en serie utflykter med M/S Askungen i skärgårdsmiljö. Tidigare år har turen gått till Sandhamn, konstmuseet Artipelag på Ingarö, Birka på Björkö, Siaröfortet i Furusundsleden och museumet Hamn i Fisksätra som skildrar slaget vid stäket.

Vädret var som vanligt toppen den här dagen. Vi serverades kaffe och kanelbullar (modell större) vid ombordstigningen.

Gunnar Forsberg hade på sedvanligt vis ordnat en frågesport och delade ut lappar som vi skulle fylla i under dagen. Elisabeth Hällström berättade om platser vi passerade på väg ut till Vaxholm och vad som skulle hända under utflykten.

Efter att M/S Askungen gjort ett varv runt Vaxholms kastell gick vi iland på kastellet och fick då reda på att guiden som skulle visa oss runt hade fått förhinder. Det var ju otur. Men vi satt inte i sjön - om än ganska nära - vädret var toppen, det fanns mycket att titta på och många Parkinsonkompisar att snacka med.

Dessutom  finns det en video om Vaxholms fästnings museum på hemsidan som var enkel att kopiera över hit.

Vill du se videon? Klicka på röda pilen

Efter en dryg timmes vistelse på kastellet gick färden vidare mot ön Stora Getfoten där lunch väntade.

Men först fick vi en presentation av Parkinson Stockholms styrelse. Här är det Agneta Nilsson som talar.

Och här är det Per Lundgren som håller i mikrofonen.

Totalt var vi cirka 90 medlemmar som följt med på den här turen. Här väntar vi på att maten skall serveras.

Med på resan var också danspedagogen Åsa N Åström som är kursledare för balettakademins kurs för personer med Parkinson.

Läs gärna mer om detta i Parkinson Journalen nr 1, 2016.

Trubaduren och musikern Billey Shamrock var med oss under hela resan. Mycket underhållande!!

Även om resultatet inte stämde helt med programmet så blev utflykten (tack vare vädret) en mycket trevlig upplevelse och vi får tacka Elisabeth Hällström och alla andra som har gjort denna dag möjlig.

Av Kjell Lindberg

« Tillbaka till startsidan

Några bilder från skärgårdsutflykter tidigare år

Ankomst till "Artipelag"

Vi blir mottagna av Björn Jakobson skapare av museet. Baggensfjärden i bakgrunden.

Vi har alltid haft tur med vädret..

M/S Askungen

Birka, Björkö 2014