» Om Parkinson Stockholm

» Vad händer? Titta i Kalendern!

» Läs om våra Grupper och Aktiviteter

» Läs om Bläckfiskar och Lokalföreningar

Digitalt Café 7:an onsdagen 25 augusti 2020  kl 16.00

Vi gästas av Mikael Kolthoff som utbildade sig till yogalärare när hans Parkinson gjorde det omöjligt att fortsätta sitt arbete i Kungliga Operans kör. Mikael kommer att berätta varför just yoga är så välgörande för oss med Parkinson. Han har dessutom lovat visa några enkla men effektiva övningar som alla kan göra hemma.

Välkomna!

Länk till seminariet kommer att skickas ut genom E-post.

Vill Du bli informatör?

I Stockholms län finns drygt 300 boenden för äldre (över 65 år)  och utöver det ett antal boenden för yngre. I vår förening har ett tiotal medlemmar som gått den informatörsutbildning vi anordnat för personer som ska informera personal på sådana boenden om hur det är att leva med Parkinsons sjukdom och vad personalen bör tänka på för att vården ska bli bra för de  boende.
Styrelsen har beslutat att kontinuerligt genomföra utbildningen.

Du som är intresserad av kursen ska efter kursen vara villig att aktivt arbeta  med information till boenden, biståndshandläggare och ev även i utbildningar för vårdpersonal.
Är Du intresserad, ta kontakt med vårt kansli per e-post kansliet.parkinsonstockholm@telia.com

Bassängträning

Gym och Spa f n stängt pga pandemin.

Nytt pris på 10-kortet för medlemmar i Parkinsonförbundet kommer att vara 430:00 .

Madeleine Uvhagen, Leg sjukgymnast/Spasamordnare Hälsogården SPA & Träning

Kom och prova Grounding! Enkla rörelser till afrikanska rytmer.

Inställt tillsvidare

Gratis första gången, därefter 80 kr per gång. Läs mera här.

Boule

Inställt tillsvidare

Vintern och våren 2020 spelar vi boule 10 februari, 9 mars och 11 maj.

Läs Länsinfo för mer information.

Välkomna hälsar Bengt Ekström och Kjell Bexelius

Dans är inställt tillsvidare

Dans för Parkinson, Sigtuna - tisdagen 15 januari startar terminen.

samt

Nybörjare -  Dans för Parkinson Balettakademien

Tisdagar, 15:45 – 17:15

Fem tillfällen kostar 1 300 kronor

Neurodans på Baletttakademien

torsdagar 12-13.00

Varför Dans för Parkinsons? Dansare har kunskapen om hur man kombinerar kropp, känslor och tankar för att skapa en upplevelse av nu-et, därför är just dansen så användbar som hjälp för personer med Parkinsons sjukdom. Dansträningen bygger styrka och balans, den fokuserar i lugnt tempo och med koncentration på att koordinera rörelser till musik. Vi använder mycket rytm för att komma ihåg rörelser och för att skapa dynamik, och för att inte fastna i låsta lägen. Vi använder även rösten som ett instrument, och för att styrka luftvägarna.

Balettakademien Stockholm, Birger Jarlsgatan 70

Anmälan till :  asa.n.astrom@folkuniversitetet.se

Läs mera om dansalternativ  HÄR

Pilotprojekt

Dance for Parkinson Disease (Dans för Parkinson) är ett koncept utformat av Mark Morris Dance Group i New York. På Balettakademien i Stockholm finns sedan flera år dansgrupper som leds av två Dans for PD-utbildade danspedagoger. Preliminära forskningsresultat visar att metoden kan ha positiva effekter för motorik, balans och förbättrad livskvalitet för deltagarna.
Nu startar ett pilotprojekt om Dans för Parkinson Kompetenscentrum för kultur och hälsa, Region Stockholm kommer under 2020 att subventionera deltagaravgifterna på Balettakademien för att flera ska få tillgång till metoden. Deltagarna kommer att bjudas in att delta i pilotprojektet. Syftet är att få mer kunskap om metoder som kan lindra symtom och öka välbefinnande hos personer med Parkinsons sjukdom. Professor Anna Stigsdotter Neely, Karlstads universitet har fått i uppdrag att hålla i den kommande utvärderingen av metoden.
Anmälan till asa.n.astrom@folkuniversitetet.se

Pilotforskningsprojekt – Dans för Parkinson

Olivia Rehabilitering kommer att delta i projektet och starta en dansgrupp i mars, i samarbete med Balettakademin och Kompetenscentrum för kultur och hälsa, region Stockholm.
Dansklasserna sker i gång per vecka i 10 veckor och är 90 min långa.  Deltagarna kommer att få fylla i självskattningsformulär av motoriska symptom, minnes- och uppmärksamhetsförmåga samt livskvalitet innan danskursen startar och i samband med att kursen avslutas. Alla kan delta, sittande eller stående utifrån sin dagsform.
Subventionerat pris för dig som deltagare, 10 tillfällen 400 kr.
För mer information och anmälan kontakta Johanna på Olivia Rehabilitering:
Johanna@oliviarehabilitering.se eller
08-522 509 30

Välkommen till Parkinson Stockholm!

Ordföranden har ordet

Hösten närmar sig, och det de flesta av oss bedömde som omöjligt håller nu på att hända! Vi ger oss in i hösten på Corona-vis. Med avstånd, dödstal och kurvor. Själv knarkar jag nyheter, med öronen på helspänn efter någon positiv siffra eller något positivt uttalande.

Men, men, dessa positiva besked är få och vi måste nu vänja oss vid ett nytt sätt att umgås. På avstånd utan ”onödig” beröring (när blev innerlig beröring onödig?).

Hur har Parkinson-föreningen tacklat denna nya verklighet? Avvaktande från min sida, jag trodde det skulle gå över, och att det inte riktigt gällde mig. Men också jag fick rätta in mig i ledet. Vi tömde kansliet, gjorde en lista över vem som skulle ta hand om räkningar varje vecka fram till sommaren. För då, första juni, skulle det ju säkert vara över.

Vi började till slut förstå att det inte skulle gå så lätt över, att vi måste anpassa oss, göra något. Allra först ställde vi in ett planerat seminarium, och så småningom anordnade vi ett digitalt seminarium med fantastiska Ioanna Markaki, som svarade på frågor om Corona och Parkinsons. Som mest var 184 personer inloggade, lyssnade och ställde frågor. Varje gång någon loggade in pep systemet till, och det bara pep och pep. Några veckor senare anordnade vi ett digitalt café 7:an. Drygt 30 personer loggade in och hörde en presentation om landstingets app ”alltid öppet”, där man bland annat kan boka och avboka tider.

Nu tittar vi framåt mot hösten 2020, och nu har till och med jag insett att Coronan kommer att hålla i sig, och att vi därför kommer att behöva vara kreativa i höst om vi vill ha något gjort. Vi hade planerat för tre seminarier i höst, nu planerar vi om till tre digitala seminarier. Samma datum som vi planerat innan, samma tema, men digitalt. Inbjudan kommer i god tid. Och kanske, kanske, kanske, kan årets julmingel vara fysiskt. Och går inte det får vi väl genomföra det digitalt. Digitalt är bättre än ingenting alls.

Som född optimist tror jag att detta Corona-helvete ska gå över, och att vi kan starta upp ett nystädat, nyöppnat kansli den 1 september.

Så, lev gott, så gott det går, så hörs vi framöver.

Barbro Davidsson

Inställda aktiviteter

På grund av coronapandemin ställer vi in seminarier och aktiviteter. Vi kommer att genomföra några digitala seminarium och cafe 7.an träffar under hösten. Läs mer i senaste numret av Länsinfo. (pdf).

Kansliet Parkinson Stockholm

Kansliet är tills vidare stängt p.g.a coronapandemin. Kansliet kommer inte att vara bemannat, vilket betyder att vi inte tar emot några samtal. Det är möjligt att skriva e-post eller vanliga brev till kansliet om kontakt önskas.

Adress: Nybrokajen 7, 3 tr, 111 48 STOCKHOLM

Telefon: 08-678 0122
epost: kansliet.parkinsonstockholm@telia.com

Swish till föreningen/kansliet: 123 173 61 72

Kansliet är bemannat: Tisdagar, onsdagar och torsdagar. Telefontid ti-to kl10-13

Kontakt för hemsidan:  Karolina Hammerbo

webmaster.sto@parkinsonforbundet.se

Nyheter från föreningen

Länsinfo skickas hem till alla medlemmar varje månad. Ladda ner Länsinfo för augusti 2020 som » pdf-fil

Tidigare nummer av Länsinfo hittar du i » Länsinfoarkivet

Olycksfallsförsäkring ingår i medlemskapet

Från och med 1 januari 2016 omfattas alla våra medlemmar av en olycksfallsförsäkring. Försäkringen gäller dygnet runt.
För mer information om försäkringen, läs under Medlemsförmåner eller kontakta Unik försäkring, tel: 010 - 490 09 91.

Bra att veta.

Hjälpen/ bidragen i bokstavsordning

» Bilstöd för vuxna

» Ansökningsblankett dito

» Ersättning för utgifter i samband med fysisk träning Max 150 kr/termin

» F-kort vid tandvård

» F-kort blankett läkarintyg

» Färdtjänst

» Försäkringskassan Skapa personlig guide för att se om du med funktionshinder har möjlighet att få ersättning som Försäkringskassan har på sin webbplats.

» Ledsagning Flyg

» Ledsagning Tåg

» Lyssna på Parkinsonpodden

» Medicinsk ordbok

» Parkeringstillstånd

» Rehabilitering

» Rehabvalet

» Sjukresor

» Särskilt tandvårdsbidrag (STB)

Kontakta din hemkommun då det gäller personlig assistans, ledsagarservice, mobilitetsstöd, försörjningsstöd, hemtjänst och boendestöd.