Medlemsmötet onsdagen 7 september 2016.

Sitter på en bänk utanför entrén till restaurang Lagunen, Sundsgården och väntar på att ta emot den person som skall underhålla oss nu när det utlovade Melodikrysset på grund av konstruktörens sjukdom uteblir från programmet. På eftermiddagen har jag alltså försökt få tag på någon som är villig att roa oss på ett eller annat sätt men rönt föga framgång tills jag får kontakt med sista namnet på min telefonlista över tilltänkta underhållare. När denna inte svarar direkt nej återstår operation ”övertalning” och till sist ger hon klartecken för sin medverkan. Min klocka har passerat 18 med några minuter när jag ganska besviken reser mig för att ansluta till kamraterna inne i Lagunen och meddela att vi kammat noll när en bil svänger in på parkeringen och ställer sig på en ledig plats. Jag tar några steg i riktning mot kvinnan som ur bagageutrymmet hivar upp ett kolli som påminner om en resväska. Våra blickar möts och då inser jag att det är Görel Särs, dragspelsvirtuos och vår undsättare.

Väl inne i lokalen packar hon upp och hänger på sig jularbomaskinen och efter några välkomstord från ordf.Tore river hon av ”Säkkijärven polkka” i ett högt tempo och med en stor portion inlevelse. När sista tonen förklingat berättar Görel att hon är född och uppvuxen i en by utanför Jakobstad, Finland. 1998 flyttade den nu 40-åriga Görel till Sverige där hon idag är knuten till Kulturskolan. Hon undervisar i piano och dragspel vilket även innebär besök i kommunens byskolor. Om ”Säkkijärven Polkka säger hon att ”kommer man från Finland och spelar dragspel så går det inte för sig säga att man inte kan den låten. Så fortsätter hon med ”Vals till Mona” av Benny Andersson, varefter följer ett stycke som hon tror många av oss känner igen men vars namn är mindre välkänt och visst har vi hört den men ingen kommer på att titeln är ”Boeves psalm”. ”Hur blev det dragspel” är en fråga som hon får då och om detta har hon ett klart och tydligt minne och förtäljer följande:

I Finland är dragspel betydligt populärare än i Sverige och det anordnas Mästerskap som sänds i TV. Mor, Far och Görel, då 6-7 år, satt framför TV:n och följde ett sådant mästerskap och av det som spelades blev hon helt hänförd av en melodi, ja så betagen att hon på stubben bestämde att dragspel skulle det bli och melodin skulle hon lära sig spela. Eftersom hennes föräldrar gillade dragspel hade hon inga större problem att få sin önskan uppfylld. De kommande åren fick hon bl.a. lektioner och hennes idoga övande kröntes med framgång när hon efter några år kunde det stycke som lett till hennes val av instrument och det är inte vilken melodi som helst får vi erfara när  hon spelar den. Det är en fröjd att höra när hennes fingrar dansar över tangenterna och uppenbarligen är Görel en begåvning utöver det vanliga. Så kommer turen till några ”allsångsmelodier” där vi får vara med på ett hörn. Bl.a. allsångsmelodier var ett arv från Görels mormor som hon med dragspelet i bagaget, brukade besöka på lördagseftermiddagarna.

Det var mysiga stunder med mormodern som
sjöng, kanske hellre än bra och så Görel som energiskt tragglade på, för att lära sig sånger ur mormors visskatt. Det kunde ibland bli många vändor innan melodin ”satt” men det var en tid som hon minns med välbehag och för att hedra sin mormor som ”gick bort” för tio-talet år sedan framförde hon vid begravningen psalmen ”Blott en dag ett ögonblick i sänder". Så får även vi njuta av hennes tolkning och det skall sägas att det låter mäktigt men ändå varsamt och himmelskt när tonerna når våra öron.
Görel berättar vidare om sin familjs vurm för cykelsemestrar som började i liten skala för att för varje år expandera vilket sistlidna sommar innebar att familjen avverkade c:a 200 mil runt om i Europa  under 6 veckor varvid bl.a. Ungern besöktes. Där fick Görel höra csardas som är ett typiskt exempel på ungersk musik. Ett stycke som växlar från vemod till ett plötsligt virvlande tempo som får mig att häpna över hur mycket man kan få ut ur ett dragspel bara man har de rätta verktygen.Innan Görel avslutar sitt framträdande berättar hon att hennes musicerande inneburit att hon bla. a. tillsammans med några andra musiker engagerades för en turné längs USA:s västkust med folkmusik i bagaget. Vidare ingick hon i den grupp av musiker där även jojkaren Jon-Henrik Fjällgren deltog som representant för Norrbotten vid galan ”Musik på slottet” den 11:e september.

Bröderna Lindkvists signaturmelodi ”Viggen” blir det sista som Görel Särs levererar, ett nummer framfört med schwung och energi där också vi lyssnare får hojta till och när ordf. Tore vid avtackandet  säger sig vara imponerad av hennes breda känslospann och vitalitet vill nog de flesta av oss instämma.
Efter denna musikaliska upplevelse sitter det bra med kaffe och wienerbröd som avnjuts under ivrigt samspråk. När vi pratat av oss en stund vill Tore samla ihop de som han tror har möjlighet att få fri tandvård för att ge dem lite fakta om vilka bedömningsgrunder som råder. Var och en av oss får ett ex. av den blankett som gäller vid ansökan, Således kan den som har uppenbara funktionsnedsättningar på grund av vissa långvariga sjukdomar bli befriad från kostnaden av tandläkarens behandling. Detta innebär att man bara betalar som vid ett läkarbesök och att avgiften ingår i sjukvårdens högkostnadsskydd. I tandvårdsstödet ingår lagning, rotfyllning, utdragning, förebyggande vård, behandling av tandlossning m.m. Dock inte kronor, broar och implantat. Det är landstinget som bedömer din ansökan och visar det sig att man anser att du har stora svårigheter att sköta munhygien och tåla tandvårdsbehandling är förutsättningarna goda för att du skall erhålla ekonomiskt stöd och har du då rätt att låta dig behandlas av valfri tandläkare.

Efter Tores information börjar mötet upplösas, ett möte som sammanfattningsvis haft en negativ men även positiv karaktär. Det negativa är att vi har en nedåtgående trend vad gäller antalet besökare och är vi därför tacksamma för tips som kan leda till ett trendbrott. Det positiva är aftonens underhållare vars musicerande  sträckte sig till dimensioner som åtminstone jag inte upplevt tidigare på våra möten. Att hon dessutom framstod som synnerligen älskvärd och tillmötesgående framkallade en mysig stämning.

Styrelsen/Ulf