tillbaka till startsidan

Det finns lediga platser!

Dansformen är speciellt utvecklad för oss med parkinson. Ett roligt sätt att förbättra balans, smidighet, hållning mm. Alla kan vara med - även du som har svårt med balans etc eftersom nästan alla övningar även kan genomföras sittande.

Det finns nu dansgrupper i Jönköping, Nässjö och Värnamo! Vill du vara med?

Mer information -  klicka här!

Vem står barom 'Dans för dig med parkinson' i Jönköpings län?

Folkhäsosektionen inom Regeion Jönköpings län driver 'Dans för dig med parkinson' i samverkan med Smålands Musik och Teater, Parkinsonföreningen Jönköpings län, Neuro Jönköpings län, Studieförbundet Vuxenskolan i Nässjö, Kulturskolan i Värnamo.  Här kan du läsa mer om tankarna bakom - klicka här!

Information om dansen finns också på 1177 - klicka här!

'Dans för dig med parkinson' har också en egen sida på Facebook - den hittar du här (om du är inloggad på ett facebookkonto).

Dansen möter konsten, augusti 2018, foto Johan W Avby

våren 2018, foto Johan W Avby

Studiebesök av blivande arbetsterapeuter från Hongkong, våren 2018, foto Agnus Lam

våren 2018, foto Agnus Lam

Foto Johan W Avby

Dansuppvisning, Kungsporten, hösten 2015. Foto Dan Ahnberg.

Aktuellt inom 'Dans för dig med parkinson!'

Dokumentärfilmen från danslägret!

Tre dagar i juni 2018 var det dansläger för dig med parkinson i Leksand, Dalarna. Ca 70 parkinsondrabbade och anhöriga från Halland, Småland, Stockholm och Norrbotten träffades, dansade, åt god mat och njöt av Dalarnas kulturskatt. Se filmen här - klicka på bilden!

Det planeras för ett nytt dansläger i juni 2019!

Information kommer här på parkinsonföreningens hemsida!

5-årsjubileum!

'Dans för dig med parkinson' 5-årsjubilerar som dansgrupp på kulturhuset Spira i Jönköping hösten 2018. Dansformen, som uppstod 2001 i Brooklyn, New York, sprider sig nu ut över Sverige i en allt snabbare takt. Allt fler hör av sig med önskemål om kurser för danslärare.

Vi önskar att fler parkinsondrabbade får tillgäng till dena roliga och givande träningsform.

Dans innefattar många olika aspekter som är värdefulla för personer med parkinson. Det är en fysisk och kognitiv aktivitet som kopplar samman hjärna och kropp vilket leder till förbättring av motoriska funktioner.

Dans tränar inte bara kroppen utan har även en positiv psykosocial påverkan. En aspekt är den sociala interaktionen i dansen med gemenskap och delaktighet i gruppen.

Dansen är speciellt anpassad för deltagarna för att bland annat träna balans, koordination och minska stelhet i musklerna. Med bättre balans, ökad steglängd och muskelstyrka minskar exempelvis fallrisken.

Alla kan vara med - sittande eller stående. Inga förkunskapskrav.

Dansgrupper finns nu i Jönköping, Nässjö och Värnamo.

Välkomna!

Parkinson Skåne och Skånes Dansteater

har också gojrt en film om 'Dans för parkinson'!

Den heter 'Moving Skåne - Laura, Patrick - Kalkbrottet' - Se den här!

Vi var med i 'Fråga doktorn'!

Ett fint reportage från vår dansgrupp 'Dans för dig med parkinson' på Spira i Jönköping. Från tvprogrammet 'Fråga doktorn'  2017.10.16.

Tyvärr ligger inslaget inte längre kvar på Svt play.

Dansens kraft! Om parkinsondans i P1, Kropp & själ

Dans för dig med parkinson i Jönköping medverkade i  programmet 'Kropp & själ' i radions P1 29 november 2016. Inslaget från Jönköping börjar 7:30 min in i programmet. Men hela programmet är intressant och handlar om dans ur olika aspekter! För att lyssna - klicka här!

Vetenskap: Dans kan vara bättre motion för äldre än styrketräning!

Dans har enligt en vetenskplig studie visat sig vara en bättre motionsform än styrketräning på gym! Detlagarna i den tyska studien var 70 år. Gruppen som dansade sällskapsdans fick 15 % bättre muskelstyrka än den grupp som styrketränade. Dessutom förde dansen med sig andra positiva effekter! Läs eller lyssna här!

Parkinsondansen sprider sig över Sverige!

'Dans för dig med Parkinson' finns på många ställen i Sverige nu! I Jönköping, Göteborg, Malmö, Stockholm, Umeå, Varberg, Västervik. Nu också i Halmstad.

Här är en länk till ett inslag om parkinsondansen i Halmstad - klicka här!

Se vår nya danstrailer - 2016 års version!!

Foto Dan Ahnberg.

'Dans för dig med parkinson' en 4 minutersfilm med material från gruppens juluppvisning för 'nära och kära' såväl som ordinarie dansträning under hösten 2015. Från Region Jönkpings län. Klicka på bilden!

Egenvård kan gå som en dans

I Parkinsonjournalen nr 2/2015 kan man läsa om hur dans kan göra våra liv roligare samtidigt som vi tränar för att mota ’Mr P i grind’ – och vad forskningen har att säga om detta.

Läs artikeln »här (pdf ur Parkinsonjournalen nr 2, 2015)

Och »här hittar du referenser till forskningen som nämns i artikeln

Parkinsondans i TV

Se nyhetsreportaget i Tv4 riksnyheter 5 april 2015 » klicka här!
Börjar med reklaminslag.

Regionens danstrailer 2014!

Se Region Jönköpings läns trailer för Parkinsondansen på Kulturhuset Spira i Jönköping - » klicka här!

Dans förbättrar balans och rörlighet, väcker kreativitet och fantasi. I filmen får du ta del av dans med personer med Parkinson på Kulturhuset Spira i Jönköping. Detta är en del i satsningen för kultur för äldre.

sidan uppdaterad 20181010, LvP