tillbaka till startsidan

Det finns lediga platser!

Dansformen är speciellt utvecklad för oss med parkinson. Ett roligt sätt att förbättra balans, smidighet, hållning mm. Alla kan vara med - även du som har svårt med balans etc eftersom nästan alla övningar även kan genomföras sittande.

Det finns nu dansgrupper i Jönköping, Nässjö och Värnamo! Vill du vara med?

Mer information -  klicka här!

Foto Johan W Avby

Aktuellt inom 'Dans för dig med parkinson!'

Vi är med i 'Fråga doktorn'!

Ett fint reportage från vår dansgrupp * Dans för dig med parkinson' på Spira i Jönköping. Från tvprogrammet 'Fråga doktorn'  2017.10.16.

Klicka på bilden!

Dansens kraft! Om parkinsondans i P1, Kropp & själ

Dans för dig med parkinson i Jönköping medverkade i  programmet 'Kropp & själ' i radions P1 29 november 2016. Inslaget från Jönköping börjar 7:30 min in i programmet. Men hela programmet är intressant och handlar om dans ur olika aspekter! För att lyssna - klicka här!

Vetenskap: Dans kan vara bättre motion för äldre än styrketräning!

Dans har enligt en vetenskplig studie visat sig vara en bättre motionsform än styrketräning på gym! Detlagarna i den tyska studien var 70 år. Gruppen som dansade sällskapsdans fick 15 % bättre muskelstyrka än den grupp som styrketränade. Dessutom förde dansen med sig andra positiva effekter! Läs eller lyssna här!

Parkinsondansen sprider sig över Sverige!

'Dans för dig med Parkinson' finns på många ställen i Sverige nu! I Jönköping, Göteborg, Malmö, Stockholm, Umeå, Varberg, Västervik. Nu också i Halmstad.

Här är en länk till ett inslag om parkinsondansen i Halmstad - klicka här!

Se vår nya danstrailer - 2016 års version!!

'Dans för dig med parkinson' en 4 minutersfilm med material från gruppens juluppvisning för 'nära och kära' såväl som ordinarie dansträning under hösten 2015. Från Region Jönkpings län. Klicka på bilden!

Egenvård kan gå som en dans

I Parkinsonjournalen nr 2/2015 kan man läsa om hur dans kan göra våra liv roligare samtidigt som vi tränar för att mota ’Mr P i grind’ – och vad forskningen har att säga om detta.

Läs artikeln »här (pdf ur Parkinsonjournalen nr 2, 2015)

Och »här hittar du referenser till forskningen som nämns i artikeln

Mer om parkinsondansen!

Folkhälsosektionens hemsida finns mer att läsa om 'Dans för dig med parkinson' i Jönköings län - om danskonferensen i Jönköping 2015, om dansformens ursprung mm. » klicka här!

Parkinsondans i TV

Se nyhetsreportaget i Tv4 riksnyheter 5 april 2015 » klicka här!
Börjar med reklaminslag.

Regionens danstrailer 2014!

Se Region Jönköpings läns trailer för Parkinsondansen på Kulturhuset Spira i Jönköping - » klicka här!

Dans förbättrar balans och rörlighet, väcker kreativitet och fantasi. I filmen får du ta del av dans med personer med Parkinson på Kulturhuset Spira i Jönköping. Detta är en del i satsningen för kultur för äldre.

sidan uppdaterad 20171016, LvP