Medlemsmötet onsdagen 2 december 2015.

Noterbart är att endast drygt tjugotalet medlemmar infunnit sig. Kunde TV-sända världscuptävlingar i skidskytte inneburit svårigheter för en del att slita sig från bildskärmen eller har det blivit för mycket Parkinson den sista tiden, så mycket att en viss mättnad uppstått. Hur som helst var denna problematik något som inte sysselsatte de småttingar som skulle ”lussa för oss. Från den plats längst inne i restaurangen där vi medlemmar befann oss kunde vi höra från foajén hur de sjöng upp sig inför sitt kommande framträdande.

Klockan är 9 minuter över 17 när ordf. Tore hälsar oss välkommen med orden ”Jaha Kamrater, så här ser det ut”! Han syftar då på det ovanligt ringa antalet medlemmar som hörsammat inbjudan. Någon utbrister ”släpp nu in dem” och som på en given signal kommer de tassande. Någon har påpassligt dämpat takbelysningen vilket får skenet från barnens levande ljus att framstå som ett skimmer. Medan Luciasången pågår grupperar sig de små framför oss.

Den följs sedan av ”Goder afton, goder afton, båd herre och fru….”, ”Staffan var en stalledräng”, ”En socker bagare….” plus ytterligare 6 visor med anknytning till julen. Under ljudet från våra uppskattande applåder och luciasången från barnens strupar sker deras återtåg och ett stämningsfullt inslag är till ända.

Stefan Nilsson som är kvällens underhållare slår sig ner framför sin keyboard, slår på mikrofonen, säger hej till oss och nämner att han är glad att få vara här för andra gången. Han berättar också att ”vår” Stig Hedberg liksom vid ett tidigare möte även ikväll skall tillsammans med Stefan framföra några nummer på sin trumpet.

Stefans öppningslåt blir ”Vi tänder ett ljus i advent” vars text han tycker för tankarna till de flyktingar som lämnat krigets fasor i sitt hemland. Hans andra nummer blir ”When you wish upon a star”(”Ser du stjärnan i det blå”) som för tankarna till julafton där Benjamin Syrsa sjunger den i TV-programmet ”Kalle Anka och hans vänner”. Så var det då dags för mr. Hedberg att gå i elden och ”Stilla natt” blir det stycke som skall serveras. Lite överraskande börjar

Stig och Stefan med att sjunga en vers och det låter riktigt bra när deras lågmälda röster tonar ut i samklang. Därefter kommer Stig in och låter ett chorus ljuda från sin trumpet  varefter man avslutar med unison sång. Ytterligare ett knippe melodier avverkas innan det är dags för Lussefika vilket innebär julstjärna, lussebulle och pepparkaka. Vi låter oss väl smaka av kaloribomberna allt medan det utbyts meningar om än det ena än det andra.

När så sista brödsmulan lagt sig till ro i våra ”maggar” smyger Stefan igång med Elvis-låten ”Blue Christmas” och Stig hoppar in i nästa nummer som blir ”Gläns över sjö och strand” varefter Stefan tycker det är dags för lite musikfrågesport.  Han kommer således att spela 2 takter eller fler av en julmelodi och snabbast att ange titeln får 3 poäng. Varje bord får utgöra ett lag vilket ikväll innebär 3 st. Till enväldig domare utses  Stig Hedberg.

Lag 1 och 2 ”slåss” i början om ledningen men efter att 10-tal melodier avverkats visar det sig att lag 3 efter en stark slutspurt kommit ifatt och ställningen mellan de 3 lagen är absolut jämn. Efter en utslagsfråga tar lag 3 hem segern.

Stefans avslutning med ”Vi tänder ett ljus i advent” blir en värdig musikalisk vinjett på hans medverkan, dock vill nu Jan Isaksson att vi sjunger vår ”Kampsång ” och med benäget bistånd av Stig Hedbergs trumpet låter sången ganska frejdig.  Det känns som en värdig slutkläm på mötet men Tore påpekar energiskt att vi har en programpunkt kvar nämligen s.k. frigörande dans vilket innebär att man till musik rör sig solo helt efter sin egna fria vilja.

Undertecknad låter vår musikanläggning leverera ett par riviga låtar som får somliga att vilja få bort stelheten efter 2 timmars ”sittande” genom att sväva fram i synnerligen personliga kroppsrörelser under det att vissa söker sina ytterkläder och några ”plockar ihop” efter ännu ett genomfört medlemsmöte.

Styrelsen/Ulf