Dans för dig med Parkinson

Dansgruppen på Spira fick besök av blivande arbetsterapeuter från Hongkong, våren 2018. Foto Agnus Lam

OBS! Under 2019 får medlemmar i parkinsonföreningen 250:- rabatt på nedanstående prise Gäller 'Dans för dig med Parkinson' i Nässjö, Värnamo och Jönköping. Passa på att bli medlem, om du inte redan är det  - och passa på att prova på denna roliga och välgörande träningsform!

Här dansar vi!

Nu erbjuds 'Dans för dig med parkinson' på tre platser i länet:

Jönköping: på Kulturhuset Spira, tisdagar kl 14 - 15 fom 5 februari 2019. Dansledare Katarzyna Filipowicz och Ida-Klara Johansson. Anmälan till Katarzyna Filipowicz tel 072 - 450 7409, mail katarzyna.filipowicz@rjl.se

Nässjö: Studieförbundet Vuxenskolan, Bäckgatan 4B, torsdagar kl 13.30 - 14.30 (NY TID) fom 24 januari 2019. Dansledare Helen Sandström. Anmälan till Studieförbundet Vuxanskolan, Jonna Greider, mail jonna.greider@sv.se, tel 0380 - 131 40

Värnamo: Kulturskolan, Prostgårdsvägen, torsdagar kl 10.45 - 11.45 (NY TID) fom 17 januari 2019. Ledare är danspedagog Ann Erlandsson, mail ann.x.erlandsson@edu.varnamo.se, och dramapedagog Mari Biare Howerdal, mail mari.h.biare.howerdal@edu.varnamo.se. Anmälan till Kulturskolan, tel 0370 - 37 73 32, mail kulturskolan@varnamo.se

15 gånger/ termin. kostnad 750:-. Just nu, våren 2019, subventionerar Parkinson Jönköpings län sina medlemmar! Medlemmar betalar endast 500:- för hela vårterminen! Missa inte chansen!

Affisch för utskrift - klicka här!

'Dans för dig med parkinson' är en speciell dansform som är utvecklad för just parkinsonpatienter. Läs mer här!

Varför just dans?

• Dans stimulerar hela kroppen till att vara aktiv, samt stärker och stretchar kroppens olika delar.
• Dans förbättrar balansen, reducerar stelhet i musklerna och förebygger fallrisk.
• Dans fokuserar på att utföra rörelser i olika riktningar och samtidigt träna koordination.
• Dans uppmuntrar till rörelseglädje och fantasi.
• Dans i grupp kan ge en upplevelse av social gemenskap och välbefinnande.

Hur ser en träff ut?
1. Sittande uppvärmning
2. Träning vid stång
3. Koreografi/förflyttning över golvet/improvisation
4. Avslutning med nedvarvning

Alla rörelser är speciellt anpassade till personer med Parkinson. Anhöriga och vårdgivare är också välkomna!

Frågor? Kontakta Katarzyna Filipowicz tel 072 - 450 7409, mail katarzyna.filipowicz@rjl.se

Folkhälsosektionen

sidan uppdaterad 20190103, LvP

Läs mer om dansen i Region Jönköpings län här

A colorful life - dansen möter konsten! Augusti 2018. Foto Johan W Avby

Foto Johan W Avby

Dansuppvisning, Kungsporten, hösten 2015. Foto Dan Ahnberg.

Dansuppvisning, Kungsporten, hösten 2015. Foto Dan Ahnberg.