Medlemsmötet onsdagen den 7 januari 2015.

Föreningens ordf. Tore öppnar mötet med orden ”Jaha Kamrater, nu har det varit Jul och Nyår så jag önskar er en god fortsättning” varefter han presenterar kvällens gäst som är Torsten Åhlander. Torsten, 85 år, var en av TV:s pionjärer och delaktig i både nyhetsprogrammet Aktuellt och som nyhetsreporter på fältet. Snart blev han också Norrlands röst i TV då han tillsammans med Erik Forsgren tog över ansvaret för SVT:s Luleåredaktion. Rubriceringen på hans föredrag denna kväll kan sägas vara: ”Slog jag av spisen, var lade jag nycklarna, vad är det nu hon heter” och han påstår med all rätt att det är frågor som vi alla ställt oss. Helt säkert är att en ganska stor del av vår hjärna fortfarande är outforskad trots att det görs fortlöpande rön. Sålunda är Torstens första föredrag i ämnet från 1999 inte riktigt relevant idag. Hjärnan hos en fullvuxen individ väger c:a 1,5 kg och hos en nyfödd 400 gr. Storhjärnan som upptar 90 % av hjärnan är den del man närmast tänker på när detta organ kommer på tal. Där har vi vårt medvetande, minnen och möjlighet att tänka på ett logiskt sätt. Lillhjärnan styr vår motorik och hjärnstammen sköter om hjärta och lungor. Hjärnbarken eller Cortex som är det yttre skiktet av storhjärnan rymmer tusen miljarder nervceller. Bildandet av hjärnan startar redan i 2-3 fosterveckan och börjar fungera redan innan födseln. Vid 25 års-ålder är hjärnan fullt utvecklad. I takt med stigande ålder förbrukas hjärnceller och vid 80 år har 10 % förstörts. Detta innebär att det tar lite längre tid att lära sig och komma ihåg. 25% av vår intagna föda går åt till att hålla hjärnan igång. För att hålla den i trim bör den tränas och det gör man förslagsvis genom det klassiska att lösa korsord, spela spel där schack är en utomordentlig metod, över huvud taget processer där hjärnan får arbeta.

Torsten kommer så in på minnet där han nämner små knep för att komma ihåg saker och ting, såsom en knut på näsduken, ett tunt snöre kring ett finger, flytta klockan från vänster till höger arm etc. Hans bästa råd i ämnet är ordagrant, ”tänk på vad ni gör när ni gör det så kommer ni ihåg att ni gjort det. T.ex. står du vid spisen och lagar mat men saknar en ingrediens då slår du vanemässigt av spisen för att snabbt skaffa det du saknar. Halvvägs kommer tanken ”slog jag av spisen”? I 99 fall av 100 gjorde du det men känner dig tvungen att vända om för att kolla. Istället skall man koncentrerat tänka ”Nu slår jag av spisen så att ingenting oväntat kan inträffa medan jag är ute, klockan är 14.20 och solen skiner”. Alltså, för att komma ihåg en sak skall vi förbinda det med andra saker. Det finns sålunda en hel del knep och ett av de mer spektakulära torde vara det som en man tog till, trött på hustruns ständiga, ”jag vet inte om jag stängde av strykjärnet”, detta en stund efter det att de lämnat hemmet. Han löste till sist problemet genom att helt enkelt ta med strykjärnet i bilen. Så har Torsten kommit till vägs ände och tackar för sig samt tillägger, ”en sak skall ni veta, ni är den allra bästa publik jag haft”.

Nu sitter det bra med fika som avnjuts under ivrigt samtal tills ordf. Tore bryter genom ljudvallen med en presentation av nästa punkt på programmet. För detta inslag står Åsa Holmgren och Maritha Juhlin som bägge är deltagare i ett projekt som kallas ”Dagens Patient” vars grundtema är ”tag eget ansvar och gör själv”.  Sammanfattningsvis, ”egenvård”.  Med detta som underlag fick de vid månadsskiftet november-december chansen att åka till ett välrenommerat rehabiliteringscentra i Portugal och skall nu med hjälp av en bildkanon förmedla sina intryck därifrån. CNS(Campus Neurologico Senior) i orten Torres Vedras beläget c:a 45 km norr om Lissabon med ett invånarantal på c:a 80.000 var målet för deras resa. CNS är således ett högkvalitativt rehabiliteringscentra med fokus på neurologiska sjukdomar. Verksamheten vid CNS är baserad på de senaste rönen inom forskningen vilket bl.a. innebär att man tar de bästa bitarna från olika program och pusslar ihop dem. Träningen leds av sjukgymnaster och fysioterapeuter och lägger man stor vikt vid intensiteten i övningarna vilket innebär att man tar ut rörelserna fullständigt och att man i tanken blir ett med den muskel som är föremål för kontraktion. Att istället, som inte är ovanligt, tänka på kvällens TV-program eller vad man skall äta till middag etc. är att reducera effekten av övningen. Fullt fokus är vad som gäller. Efter att Rapportörerna visat ett antal bilder från verksamheten och den vackra naturen tackas de av Tore för sin information.

Efter denna utflykt är så turen kommen till vår alldeles egen poet Maj Lindgren att presentera ännu ett alster i vilket hon med glimten i ögat hyllar sin idol, TV-profilen Arne Weise. 6 verser får Herr Weise och applåder tillägnas Maj. Mötet börjar lida mot sitt slut men på Tores begäran berättar Jan Isaksson med egna ord om det som drabbade honom vid avslutningen på en studiecirkel strax före Jul. ”Jag säckade plötsligt ihop och fann mig själv sitta och stirra ner i bordet allt medan jag i min närhet uppfattade orden ”vad är det som händer”?? Vad som hände var att jag fick problem med hjärtat och nu blev det bråttom till Hälsocentralen. Väl där kom det attacker stup i kvarten så det blev ambulans till Sunderby Sjukhus och där har jag varit inlagd i 9 dagar. Man har konstaterat att jag har förmaksflimmer och jag har ordinerats Varan. Utredning pågår om varför hjärtat rusar ibland. Misstankar finns att hjärtats elektriska signalsystemet inte fungerar som det ska”, avslutar Jan

Till sist:

Du som hjälper en anhörig eller närstående kan själv behöva stöd. Känner du dig ensam med allt ansvar? Är det svårt att orka med? Hur förhåller man sig till konflikter i en relation? Har du frågor om detta och liknande spörsmål skall du absolut komma till nästa träff den 4 februari då vi gästas av anhörigkonsulenten Anna-Lena Hansson som också berättar om vad kommunen kan erbjuda för hjälp.

Styrelsen/Ulf