» Om Parkinson Stockholm

» Vad händer? Titta i Kalendern!

» Läs om våra Grupper och Aktiviteter

» Läs om Bläckfiskar och Lokalföreningar

Bassängträning

Nytt pris på 10-kortet för medlemmar i Parkinsonförbundet kommer att vara 430:00 .

Madeleine Uvhagen, Leg sjukgymnast/Spasamordnare Hälsogården SPA & Träning

Kom och prova Grounding! Enkla rörelser till afrikanska rytmer.

Vi börjar torsdag den 6 september.
Gratis första gången, därefter 80 kr per gång. Läs mera här.

Boule

Vintern och våren 2020 spelar vi boule 10 februari, 9 mars och 11 maj.

Läs Länsinfo för mer information.

Välkomna hälsar Bengt Ekström och Kjell Bexelius

Dans för Parkinson, Sigtuna - tisdagen 15 januari startar terminen.

samt

Nybörjare -  Dans för Parkinson Balettakademien

Tisdagar, 15:45 – 17:15

Fem tillfällen kostar 1 300 kronor

Neurodans på Baletttakademien

torsdagar 12-13.00

Varför Dans för Parkinsons? Dansare har kunskapen om hur man kombinerar kropp, känslor och tankar för att skapa en upplevelse av nu-et, därför är just dansen så användbar som hjälp för personer med Parkinsons sjukdom. Dansträningen bygger styrka och balans, den fokuserar i lugnt tempo och med koncentration på att koordinera rörelser till musik. Vi använder mycket rytm för att komma ihåg rörelser och för att skapa dynamik, och för att inte fastna i låsta lägen. Vi använder även rösten som ett instrument, och för att styrka luftvägarna.

Balettakademien Stockholm, Birger Jarlsgatan 70

Anmälan till :  asa.n.astrom@folkuniversitetet.se

Läs mera om dansalternativ  HÄR

Pilotprojekt

Dance for Parkinson Disease (Dans för Parkinson) är ett koncept utformat av Mark Morris Dance Group i New York. På Balettakademien i Stockholm finns sedan flera år dansgrupper som leds av två Dans for PD-utbildade danspedagoger. Preliminära forskningsresultat visar att metoden kan ha positiva effekter för motorik, balans och förbättrad livskvalitet för deltagarna.
Nu startar ett pilotprojekt om Dans för Parkinson Kompetenscentrum för kultur och hälsa, Region Stockholm kommer under 2020 att subventionera deltagaravgifterna på Balettakademien för att flera ska få tillgång till metoden. Deltagarna kommer att bjudas in att delta i pilotprojektet. Syftet är att få mer kunskap om metoder som kan lindra symtom och öka välbefinnande hos personer med Parkinsons sjukdom. Professor Anna Stigsdotter Neely, Karlstads universitet har fått i uppdrag att hålla i den kommande utvärderingen av metoden.
Anmälan till asa.n.astrom@folkuniversitetet.se

Pilotforskningsprojekt – Dans för Parkinson

Olivia Rehabilitering kommer att delta i projektet och starta en dansgrupp i mars, i samarbete med Balettakademin och Kompetenscentrum för kultur och hälsa, region Stockholm.
Dansklasserna sker i gång per vecka i 10 veckor och är 90 min långa.  Deltagarna kommer att få fylla i självskattningsformulär av motoriska symptom, minnes- och uppmärksamhetsförmåga samt livskvalitet innan danskursen startar och i samband med att kursen avslutas. Alla kan delta, sittande eller stående utifrån sin dagsform.
Subventionerat pris för dig som deltagare, 10 tillfällen 400 kr.
För mer information och anmälan kontakta Johanna på Olivia Rehabilitering:
Johanna@oliviarehabilitering.se eller
08-522 509 30

Vill Du bli informatör?

I Stockholms län finns drygt 300 boenden för äldre (över 65 år)  och utöver det ett antal boenden för yngre. I vår förening har vi fyra medlemmar som gått den informatörsutbildning som Parkinsonförbundet centralt anordnat för personer som ska informera personal på sådana boenden hur  det är att leva med Parkinsons sjukdom och vad personalen bör tänka på för att vården ska bli bra för de  boende.
Det blir ganska tydligt att fyra personer inte räcker till för uppgiften att nå alla dessa boenden, inte ens de boenden där vi vet att vi har medlemmar som bor. I styrelsen har vi därför beslutat att i egen regi ordna en utbildning enligt samma koncept  som Förbundet.
Kursen innefattar två torsdagar,  5 och 12  september,  i vår lokal på Nybrokajen mellan kl 10-16 med lunch. Du som är intresserad av kursen ska efter kursen vara villig att aktivt arbeta  med information till boenden, biståndshandläggare och ev även i utbildningar för vårdpersonal.
Är Du intresserad, ta kontakt med vårt kansli per telefon 08-6780122  eller e-post kansliet.parkinsonstockholm@telia.com

Välkommen till Parkinson Stockholm!

Ordföranden har ordet

För några veckor sedan blev jag vald till ordförande för Parkinson Stockholm. Tack för förtroendet! Det ska bli jätteroligt att komma igång och arbeta med styrelsen och alla ni medlemmar.

Så smackade det till och jag och resten av styrelsen har fått använda vår tid till att avsluta, skjuta upp, lägga ner och tacka nej! Det går alltså inte alltid som man tänkt sig!!!

Men vi kommer igen. Nu pausar vi, men så fort det är fritt fram kommer vi att anordna seminarier, politikeruppvaktningar och annat kul som det är meningen att en ideell förening ska hålla på med.

Så, lev gott, så gott det går, så hörs vi framöver.
Barbro Davidsson

Inställda aktiviteter

På grund av coronapandemin ställer vi in seminarier och aktiviteter. Läs mer i senaste numret av Länsinfo. (pdf)

Kansliet Parkinson Stockholm

Kansliet är tills vidare stängt p.g.a coronapandemin. Kansliet kommer inte att vara bemannat, vilket betyder att vi inte tar emot några samtal.

Adress: Nybrokajen 7, 3 tr, 111 48 STOCKHOLM

Telefon: 08-678 0122
epost: kansliet.parkinsonstockholm@telia.com

Swish till kansliet: 123 173 61 72

Kansliet är bemannat: Tisdagar, onsdagar och torsdagar. Telefontid ti-to kl10-13

Kontakt för hemsidan:  Karolina Hammerbo

webmaster.sto@parkinsonforbundet.se

Nyheter från föreningen

Länsinfo skickas hem till alla medlemmar varje månad. Ladda ner Länsinfo för april 2020 som » pdf-fil

Tidigare nummer av Länsinfo hittar du i » Länsinfoarkivet

Olycksfallsförsäkring ingår i medlemskapet

Från och med 1 januari 2016 omfattas alla våra medlemmar av en olycksfallsförsäkring. Försäkringen gäller dygnet runt.
För mer information om försäkringen, läs under Medlemsförmåner eller kontakta Unik försäkring, tel: 010 - 490 09 91.

Bra att veta.

Hjälpen/ bidragen i bokstavsordning

» Bilstöd för vuxna

» Ansökningsblankett dito

» Ersättning för utgifter i samband med fysisk träning Max 150 kr/termin

» F-kort vid tandvård

» F-kort blankett läkarintyg

» Färdtjänst

» Försäkringskassan Skapa personlig guide för att se om du med funktionshinder har möjlighet att få ersättning som Försäkringskassan har på sin webbplats.

» Ledsagning Flyg

» Ledsagning Tåg

» Lyssna på Parkinsonpodden

» Medicinsk ordbok

» Parkeringstillstånd

» Rehabilitering

» Rehabvalet

» Sjukresor

» Särskilt tandvårdsbidrag (STB)

Kontakta din hemkommun då det gäller personlig assistans, ledsagarservice, mobilitetsstöd, försörjningsstöd, hemtjänst och boendestöd.