Kalendarium

Här finns samtliga aktiviteter samlande som rör Parkinson Skåne och dess lokalföreningar

LÄS MER!

Som medlem i Parkinson Skåne är Du välkommen att besöka valfri aktivitet!

Missa inte årets Light of Day!

En härlig musikupplevelse där intäkterna går till Parkinsonforskning. Ett gäng musiker från USA gör under 2017 en Europaturné med stopp bl a i Köpenhamn den 9/12 och Malmö den 10/12 på ”Folk Å Rock”.
Denna fantastiska välgörenhetskonsert med mycket duktiga musiker är en upplevelse, biljetterna kostar endast ca 300:-. Biljetter till konserten i Köpenhamn hittar du på: billetto.dk och i Malmö på: tickster.com

Light of Day är en foundation som samlat in ca 3.5 miljoner USD sedan år 2000 då det hela började. Namnet Light of Day kommer från en av Bruce Springsteens låtar. Några av musikerna har spelat med i Bruce Springsteens E-street Band.

Nya centrum ska ta forskningen närmare patienterna i Skåne

Nu inrättar Medicinska fakulteten vid Lunds universitets och Region Skåne tillsammans fem nya centrum inom områdena neurologiska sjukdomar och urologisk cancer. Målet är att binda samman hela forskningskedjan med hela vårdkedjan.

Välkommen att delta i mindfulness, yoga, boxning och dans!

Nu startar projekt LIV (Lugnt Inre Välmående) som erbjuder anpassade grupper och aktiviteter med mindfulness, yoga, boxning och dans.

Du är varmt välkommen att delta!

Kontakta aktivitetsledare Eric Svensson på telefon 0737-616916 eller epost projekt.liv.2017@gmail.com för mer information om aktiviteter, platser och tider.

KFUK-KFUM Regionen Skåne-Blekinge genomför under 2017-2020 projektet LIV.
Projektet ska tillsammans med Strokeföreningen Malmö, Länsföreningen Parkinson Skåne, Lokalföreningen Parkinson Lund och Lokalföreningen Parkinson Malmö utveckla nya anpassade metoder och verksamheter som baseras på bl a mindfulness, yoga, boxning och dans. Målgruppen är personer som pga. stroke eller Parkinson har utvecklat hjärntrötthet.

LIV-projektet genomförs med stöd från Allmänna arvsfonden.

Läs mer på Facebook

Återkommande aktiviteter

Dans för Parkinson

WORLD DANCE FOR PARKINSON'S DAY 2017

Se filmen från Skånes Dansteater här

Schema för höstens dansklasser hittar du här!

Re:Action

Nya golftider!

Vi kommer att avsluta utomhusgruppen på Hylliekroken på måndag den 20 november och börja inomhus på Föreningen Idrott för handikappades i Malmös (FIFH) lokal som ligger på Pildammsvägen 26, i Malmö.
Tiden är torsdagar kl 10-12.
Vidare kommer vi att hålla uppehåll från den 15 december till den 18 januari då gruppen startar inomhus igen.

Läs mer om projektet

Boxning för Parkinson

BK Fox i Malmö erbjuder träningstider:

Söndagar kl. 17.00-18.00
Torsdagar kl. 16.30-17.30

För mer information: Inge Nordqvist

PUB-kväll i Malmö

Du kommer väl till
Pub-kvällarna i Malmö!

Vi träffas helt anspråkslöst, pratar och har trevligt en stund i all enkelhet.
 Sista tisdagen i månaden träffas vi på restaurang
"Le Colisé" Regementsgatan 64 kl. 17.30-19.30.
Drop in - ingen föranmälan behövs. Anhöriga är också välkomna.

Kom som du är. Ta ett glas vin, eller en öl, en kopp kaffe kanske. Är du hungrig kan du äta en bit (till hyfsade priser)
Hoppas vi ses där!
Varmt välkomna!

Nätverk för yngre i yrkesverksam ålder med Parkinson

Hur är det att få Parkinson mitt i livet?
Läs mer på NYP:s nationella sida

Lena och Inge lever med Parkinsons sjukdom #UniteForParkinsons

Se filmen om Lena och Inge som producerats av AbbVie Sverige Youtube

Du följer väl oss på facebook?

- ParkinsonFörbundet

- Parkinson Skåne

- Parkinson Helsingborg med omnejd

- Atypisk Parkinsonism

- NYP - Nätverket för yngre och yrkesverksamma med Parkinson

- NYPA - Nätverket för anhöriga

- Projekt golf Re:Action

Fru ordförande har ordet

Vi behöver nya krafter i länsföreningens styrelse 2018!

Är du intresserad av att tillsammans med ett härligt team arbeta med vidareutvecklingen av vår förening?
Styrelsen ser gärna att du har erfarenhet av arbete med dator för exv hemsidan, Facebook, kalendariet.
Vill du bidra med andra meriter är du också välkommen att ingå som styrelseledamot.
Styrelseuppdraget är på 1 eller 2 år och är på ideell basis.

Hör av dig till mig för mer information: mobil: 0707-453950 eller mail: monica@parkinsonskane.se

Monica Vikingsson

Läs tidigare inlägg

Hemsidans senaste uppdatering: 2017-11-20

Resultat av utvärderingarna från konferenserna på Stiftsgården Åkersberg den 14-15 oktober och 21-22 oktober

Totalt inlämnades 101 utvärderingar. Tack för det. De är värdefulla för framtida planering. Konferenserna som helhet fick betyget 4,50 och konferensanläggningen fick betyget 4,55.  Även informationen om konferensen, tidpunkten för och konferensens längd fick betygen 4,50. Vi tycker att det är ett bra betyg men inget är så bra utan att det kan göras bättre.

Vill du komma i kontakt med styrelsen klicka här

Vill du komma i kontakt med lokalförening klicka här

Medlemstidningen Aktuellt Parkinson Skåne

Vår medlemstidning utkommer med 8 nummer per år och innehåller inbjudningar och information om våra centrala och lokala aktiviteter i Skåne