Kalendarium

Här finns samtliga aktiviteter samlande som rör Parkinson Skåne och dess lokalföreningar

LÄS MER!

Som medlem i Parkinson Skåne är Du välkommen att besöka valfri aktivitet!

Välkommen till konferensen
Leva med Parkinsons sjukdom!

Årets traditionella konferens kommer att äga rum 14-15 resp 21-22 oktober 2017 på Stiftsgården Åkersberg i Höör.

14-15 oktober - FULLTECKNAD

21-22 oktober - FULLTECKNAD

Temat för dagarna är
”Ta kommando över Din sjukdom”

Syftet med dagarna är att förmedla kunskaper och erfarenheter – med anknytning till Parkinsons sjukdom/Atypisk parkinsonism. Dessutom vill vi ge Dig en möjlighet att träffa och samtala med andra i samma situation.

INBJUDAN Anmälan senast 15 september

Har du behov av extra övernattning gäller följande priser:
Enkelrum med frukost kostar 864 kr och dubbelrum med frukost kostar 1024 kr.

Extra natt bokar du själv direkt med konferenshotellet.

Hälsovetenskapens dag 21 september
Familj & anhöriga i vården

Vid Institutionen för hälsovetenskaper bedrivs flera projekt som studerar eller berör familj och anhörigas roll i vården.

Dagen är öppen för alla intresserade, anhöriga, studenter och inte minst för dig som är verksam inom hälso- och sjukvård
Ställ frågor, eller bara luta dig tillbaka och lyssna.

PROGRAM (pdf)

ANMÄLAN senast 19 september

Återkommande aktiviteter

Dans för Parkinson

WORLD DANCE FOR PARKINSON'S DAY 2017

Se filmen från Skånes Dansteater här

Schema för höstens dansklasser hittar du här!

Re:Action

Bättre balans i livet Läs mer

Golfvänner!
Nya träningstider:
Måndag kl.10-12, Hylliekrokens Golfcenter
Torsdagar kl. 10-11, Oxie Golfklubb
Svinga lugnt!

Läs mer om projektet

Nätverk för yngre i yrkesverksam ålder med Parkinson

Hur är det att få Parkinson mitt i livet?
Läs mer på NYP:s nationella sida

Lena och Inge lever med Parkinsons sjukdom #UniteForParkinsons

Se filmen om Lena och Inge som producerats av AbbVie Sverige Youtube

NYPs pub-kväll i Malmö

Du kommer väl till
Pub-kvällarna i Malmö!

Vi träffas helt anspråkslöst, pratar och har trevligt en stund i all enkelhet.
 Sista tisdagen i månaden träffas vi på restaurang
"Le Colisé" Regementsgatan 64 kl. 17.30-19.30. Drop in. Ingen föranmälan behövs. Anhöriga är också välkomna.

Kom som du är. Ta ett glas vin, eller en öl, en kopp kaffe kanske. Är du hungrig kan du äta en bit (till hyfsade priser)
Hoppas vi ses där!

Vi gör nu ett sommaruppehåll i juni och juli månad och drar ingång igen tisdagen den 29/8.
Varmt välkomna!
 Lena Schalin
representant Parkinson Skåne

Du följer väl oss på facebook?

- ParkinsonFörbundet

- Parkinson Skåne

- Parkinson Helsingborg med omnejd

- Atypisk Parkinsonism

- NYP - Nätverket för yngre och yrkesverksamma med Parkinson

- NYPA - Nätverket för anhöriga

- Projekt golf Re:Action

Fru ordförande har ordet

Välkommen till mina funderingar kring uppdraget som ordförande, anhörig samt medlem i ParkinsonFörbundet

Skåneforum den 14 september 2017

Ett femtontal representanter från Parkinson Skånes regionala och de lokala styrelserna träffades för information och diskussion om föreningens nutid och framtid.

Det informerades om våra olika projekt: dans, golf, boxning som finansieras av Allmänna Arvsfonden. Tanken är att dessa projekt skall spridas vidare inom regionen så att även lokalföreningarna i länet skall få tillgång till dessa aktiviteter.

Framtiden diskuterades också. Vad kan vi göra bättre? Hur kan vi förenkla styrelsearbetet? Hur får vi styrelseledamöter, både till länsföreningens och de lokala föreningarna styrelser?
 Vi diskuterade hur man kan förenkla administrationen för att underlätta för styrelserna samt att få engagerade ledamöter till styrelserna.

Förslag diskuterades hur Parkinson Skåne kan hjälpa de lokala föreningarna med administration - vid behov, under en kort period. Vi kan också ”ta hål på” myten att det är jobbigt att sitta i en styrelse. Om man vet vad det innebär och att styrelsen kan delegera arbetsuppgifterna jämnt så underlättar det arbetet.

Det var en givande dag och många nyttiga synpunkter kom fram som vi alla kan arbeta vidare med. Nästa Skåneforum bestämdes till den 3 maj 2018.

Monica Vikingsson

Läs tidigare inlägg

Hemsidans senaste uppdatering: 2017-09-17

Vill du komma i kontakt med styrelsen klicka här

Vill du komma i kontakt med lokalförening klicka här

Medlemstidningen Aktuellt Parkinson Skåne

Vår medlemstidning utkommer med 8 nummer per år och innehåller inbjudningar och information om våra centrala och lokala aktiviteter i Skåne

Läs senaste numret - september 2017

Läs tidigare nummer

Referat från tidigare arrangemang och föredrag i regionen

Läs referat från våra arrangemang och ett flertal intressanta föredrag av olika experter Läs mer

Nu har vi äntligen fått möjlighet att träna Boxning för Parkinson i Malmö

David Löhr från boxningsklubben Narva i Stockholm var nere och pratade om sina år med boxningsträning. Han har kunnat halvera sitt medicinintag. Forskningen visar att högintensiv träning ger väldigt goda effekter och kan skapa nya dopaminceller.

Vi som var där fick prova på olika övningar. Allt ifrån balans, koordination, hur man utför slagen. Vidare fick vi boxas på säckar i korta pass på 20 sekunder under 3 minuter. Nästa övning var ett lätt pass med lite styrkeövningar på en matta. Vi avslutade med stretchning.
Alla tyckte det var jätteroligt och tänker fortsätta träna!

Aktuell forskning

BAGADILICO – Spetsforskning om Parkinsons och Huntingtons Läs mer