Välkommen till Parkinson Skåne

Du har kommit till Parkinson Skåne och de lokala föreningarna i regionen. På denna sida presenterar vi information, arrangemang och referat som gäller hela Skåne

Webbredaktör: Kerstin Phillips
Senast ändrad: 2016-06-21

Vill du komma i kontakt med styrelsen klicka här

Vill du komma i kontakt med lokalförening klicka här

Inbjudningar

Välkommen till studiebesök på BMC den 7 september kl. 14-17

Parkinson Skåne är inbjudna till studiebesök den 7 september 2016 kl. 14.00-17.00 på BMC i Lund på Sölvegatan 17. Professor Angela Cenci Nilsson koordinerar detta event tillsammans med Bagadilico och vi kommer att få göra studiebesök i flera forskningslaboratorier på BMC. Efter föreläsningar i Segerfalksalen går vi sedan i grupper till de olika laboratorierna. Anmälan senast den 22 augusti till diana.jerman@med.lu.se Max deltagarantal är 50 personer.

Detaljerat program

Välkommen på öppet hus om medicin och hälsa på CRC, Malmö 18 augusti

Vi bjuder in till 10-årsfirande av CRC (Clinical Research Centre) i Malmö den 18 augusti 2016.

Vi har då öppet hus för alla som är intresserade av medicin och hälsa med föreläsningar, massor av aktiviteter i entréhallen, skoj för barnen mm. Arrangörer är Lunds universitet och Region Skåne.

För program och mer information om öppet hus den 18 augusti besök gärna vår hemsida: http://www.med.lu.se/crc/jubileum

Referat
från tidigare arrangemang och föredrag i Regionen

Läs referat från våra arrangemang och ett flertal intressanta föredrag av olika experter Läs mer

Bussutflykt till Snapphanebygden den 17 maj

I bussen, som färdades mot Snapphanebygden, satt 36 förväntansfulla deltagare. Vår guide Lars Lundberg berättade om Skånes historia, snapphanarnas liv och leverne och visade oss historiska platser. En och annan skröna berättades också!

Vi startade vid Hovdala Slott och kunde på nära håll betrakta märken och kulhål i portarna från 1600-talets strider.

I Gumlösa såg vi Nordens äldsta tegelkyrka, invigd 1192.

Färden gick vidare mot Sporrkulla Gård, där de äldsta delarna är från 1699-1700 talet.

Lunchen intogs på Denningarums Gård, där vi även fick tillfälle att handla i gårdsbutiken.

1678 erövrade skånska friskyttar Hönjarums Skans, som vi kunde skymta i den lummigt gröna skogen.

I Loshult fick vi berättat historien om "världens" största kupp. Göingska bönder lyckades komma över en svensk militärtransport, som bestod av ca 40 ton gods med ett värde av 50.000 silverdaler. Man vet fortfarande inte var denna skatt hamnat men en del hittas i åkermarkerna då och då.

Dagen avslutades vid Vittsjö Skans, där kung Gustav II Adolf gick med sin häst genom isen i Dragsån.

Referat och bilder: Monica Vikingsson

Anhörigdag 28 april

Som anhörig hamnar vi i situationer där vi ibland känner oss ensamma och har svårt att hitta någon att tala med om våra problem. 15 anhöriga samlades i Studieförbundet Vuxenskolans lokal i Lund där diakon Märta Engström-Nilsson samtalade om känslor i livets olika kriser.

När ska man berätta att man drabbats av sjukdom? Får man känna vrede, ilska, skuld och sorg?
 Vad händer i en parrelation vid kronisk sjukdom? Vad händer i familjen med barn?
 Vi fick även information om vart man kan vända sig om man har behov av professionella samtal.

Efter lunchen samtalade vi i grupp om olika situationer vi ställs inför och hur vi kan hitta positiva lösningar som får vår vardag att fungera.

Susann Nilsson från Framgångsvision introducerade oss i ChiBall, en träningsmetod som har influenser från TaiChi/Qigong, Dans, Yoga, Pilates, Feldenkrais, Meditation och Avslappning.

Det var en spännande och välbefinnande upplevelse!

Eftermiddagen avslutades med summering av dagens aktiviteter och både deltagare och arrangörer var nöjda med dagen.
Maud Eker och Monica Vikingsson

Världsparkinsondagen den 11 april

Året temat var "Påverka Din vardag och lev bättre med Din sjukdom!"

Aulan i lasarettet i Lund var fullsatt!
Intresset var rekordstort - många som anmälde sig för sent fick inte plats.

Moderator Johan Wester skötte detta uppdrag med den äran, trots strul med trasig bil på motorvägen, taxi till Lunds Universitetssjukhus, och ankomst ca 1 minut före avspark! Han ledde oss proffsigt genom dagen.

Han blandade skämt och allvar med varlig hand. Många glada skratt hördes i aulan!

Läs mer om Världsparkinsondagen

Charlotte Erlandsson-Albertssons presentation

Sara Riggare presentation

Fru ordförande har ordet

Välkommen till Parkinson Skåne och mina funderingar kring uppdraget som ordförande, anhörig samt medlem i ParkinsonFörbundet

2016-06-02

Skön sommar!
Terminens sista styrelsemöte är genomfört och nu håller vi uppehåll i styrelsearbetet och hämtar ny energi genom sommarens olika aktiviteter: sol och bad, sommarstugan, altanen, umgänge med familj, släkt och vänner, resor mm.

Jag önskar dig och din familj en riktigt skön sommar!

Läs tidigare inlägg

Tänk att få dansa med Parkinson ...

Vad är det för likhet mellan en dansare och en Parkinsonsjuk? Ingen av dem vill ramla och se löjlig ut. På Skånes Dansteater övar de balans och koreografi tillsammans varannan lördag.

Läs mer om artikeln i Sydsvenskan

Är du intresserad av att delta i dansklasserna vid Skånes Dansteater?
Gå in i vårt Kalendarium och se vilka dagar och tider som gäller samt till vem du anmäler dig. Välkommen!

Sök rehabilitering utomlands!

Golf för personer med stroke och Parkinson